2003 eller 2004 model
Fra : soren

Dato : 03-01-04 10:29

Hvad afgør om den bil der står i udstillingen hos en forhandler er en
2003 eller 2004 model?

Med andre ord er den bil forhandleren vil sælge til mig en 2003 model?
Selvom han siger det er en 2004 model?

Søren M

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 03-01-04 11:12

<det gør fabrikkernes / Producenternes papirer
Jeg tror at du forveksler med indregistreringspapirerne.

Men som regel kommer de forskellige producenters "nye" modeller i
september - Oktober

Og hvis du så køber en model 2004 i september

ER det en model 2004 - blot indregistreret i 2003.

Jeg har f.eks Haft en mondeo 1997 - registreret i oktober 1996.

Det var der man skiftede udseende (Så vidt jeg husker)

og ved mit videresalg så man på begge dele - eller rette tre parametre

Model / Indregistreringsår og Kilometerstand / Vedligeholdelse - og det
blev prisen sat efter.

Venlig hilsen
Carsten Laursen

Fra : Jan Vennike

Dato : 03-01-04 14:22

"Carsten Bo Laursen" <cabola@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> og ved mit videresalg så man på begge dele - eller rette tre parametre
>
> Model / Indregistreringsår og Kilometerstand / Vedligeholdelse - og det

VW skifter modelår allerede først i maj - dvs en bil købt i maj måned 2003,
er reelt en 2004 model - forstå det hvem der kan.

Min Lupo fra juli 2001 er derfor en 2002 model.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 15:52

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
2003,
> er reelt en 2004 model - forstå det hvem der kan.

Nej det gør de nu ikke, på deres volumenmodeller skiftes der modelår ifbm
den tyske industriferie, da de så har tid til at omlægge produktionen når
den alligevel er lukket helt eller delvist ned.

Jeg vil da ikke udelukke at der på et eller andet tidspunkt har forekommet
et modelskiftet i maj men det er altså ikke det normale.

Kilde: VW Besucherdienst Wolfsburg og Salzgitter (motor).

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Jan Vennike

Dato : 03-01-04 18:14

> [...]
> et modelskiftet i maj men det er altså ikke det normale.
>

> Kilde: VW Besucherdienst Wolfsburg og Salzgitter (motor).

Hmm, det var altså det som sælgeren forsøgte at bilde mig ind - og på
slutsedlen står der også at det er en 2002 model.

Men måske har det noget at gøre med at lige der omkring blev Lupo
produktionen vist nok flyttet til Spanien.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 00:58

> [...]
>
> Men måske har det noget at gøre med at lige der omkring blev Lupo
> produktionen vist nok flyttet til Spanien.

Det er da muligt at man har valgt at skifte årgang ifbm opstart af
produktionen i Spanien.

Du kan altid se det på stelnummeret, det 10. ciffer er modelår:
W = 98, X = 99, 0 = 00, 1 = 01, 2 = 02, 3 = 03, 4 = 04 osv.
Det 11. ciffer er iøvrigt produktions fabrikken: W = Wolfsburg, E = Emden
osv.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Jan Vennike

Dato : 04-01-04 09:22

> [...]
> W = 98, X = 99, 0 = 00, 1 = 01, 2 = 02, 3 = 03, 4 = 04 osv.
> Det 11. ciffer er iøvrigt produktions fabrikken: W = Wolfsburg, E = Emden

Det 10. ciffer er et 2-tal, så det er en årgang 2002 - selv om jeg jeg fik
den i juli 2001. Hvilket ifølge din forklaring godt kunne passe med den
tyske sommerferie.

Men da jeg bestilte den i april 2001, kunne jeg ikke få prisen at vide på
netop den bil jeg ville have - fordi der var modelskifte i maj og derfor
vidste sælgeren ikke hvad det betød for prisen (var hans forklaring). Så jeg
underskrev faktisk ikke nogen kontrakt, jeg ville nemlig ikke hænge på en
eller anden merpris, når ikke engang sælgeren kunne fortælle mig den endelig
pris.

At det så betød at jeg kom til at undvære højdejusterbar forsæde (som der
var i 2001 modellen), er en anden træls ting .-(

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 11:13

> Hvad afgør om den bil der står i udstillingen hos en forhandler er en
> 2003 eller 2004 model?

På registreringsattesten vil der selvfølgelig stå 2003 (endnu)
Nogle gang skifter fabrikkerne modeller i September - Oktober

> Med andre ord er den bil forhandleren vil sælge til mig en 2003 model?
> Selvom han siger det er en 2004 model?

Bed om at få en brochure fra 2004 og se efter om det stemmer.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Niels Bengaard

Dato : 03-01-04 11:58

> Hvad afgør om den bil der står i udstillingen hos en forhandler er en
> 2003 eller 2004 model?
>
> Med andre ord er den bil forhandleren vil sælge til mig en 2003 model?
> Selvom han siger det er en 2004 model?

Det fremgår normalt af stelnummeret, andre steder betegnes det VIN (vehicle
identification number).
F.eks ser det således ud på en Volvo S60.
YV1 R Z 58 0 2 1 2 123456

YV1 betyder Volvo
R betyder det er en S60 model
Z betyder også S60, normalt hentyder det til om det er en sedan eller
stationcar, men S60 findes kun som sedan
58 er en forkortelse for motortypen, her B5244T3
0 ved jeg ikke hvad er
2 er gearkasse type M56
1 er modelår 2001, for 2002 hedder koden 2 osv.
2 ved jeg ikke hvad betyder
123456 er stelnummer

Vin nummeret mig bekendt standardiseret, så måske fremgår modelår samme sted
i rækkefølgen af bogstaver og tal?
Kig efter nummeret lige foran stelnummeret, er det 3 er det en 2003 model,
er det 4 er det en 2004 model.

Niels

Fra : Niels Bengaard

Dato : 03-01-04 12:20

Fandt lidt mere info her http://www.kerrywilson.com/vin.htm
Det er åbenbart det tiende tal i stelnummeret du skal se på.

Når man læser flere forskellige hjemmesider bliver jeg dog lidt i tvivl.
Visse skriver det er fremstillingsår, andre skriver modelår.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 13:44

"soren" <maagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hvad afgør om den bil der står i udstillingen hos en forhandler er en
> 2003 eller 2004 model?

Det gør fabrikantens modelårs betegenelse, den er oftest angivet i bilens
stelnummer.
Det er meget forskelligt hvornår fabrikanterne skifter modelår, men det er
oftest i 7-10 mdr.
VW/Audi (og de andre) skifter på deres volumen biler umiddelbart efter
sommerferien.
Jeg har sålede købt en ny VW i Auugust 1998 som var en modelår 1999.

Rent prismæssigt på brugte biler er det nok nærmere første registreringsdato
der er afgørende.
En 12 md 1999 vil i det flestes øjne være en 99'er aldersmæssigt, selvom den
udstyrmæssigt er en 2000.

> Med andre ord er den bil forhandleren vil sælge til mig en 2003 model?
> Selvom han siger det er en 2004 model?

Så skal han nok have haft den stående længe.
Kig efter tegn på produktionsdato hvis du er tvivl og ikke kan få denne
oplyst.
Man kan f.eks på mange plastik ting (på bagsiden) se en produktions dato, så
kig i f.eks i bagage eller motor rummet.
Hvis der f.eks står 10.2003 i askebægeret eller under gulvmåtten er det nok
en 2004 model.

Skulle det være en 2003 model vil det rent prismæssigt altid være en 2004,
hvis ikke der er stor forskel på på udstyret på en 2003 og 2004, f.eks m / u
aircon, eller facelift.

Jeg tror det fleste går efter hvornår bilen er registreret første gang. Med
mindre der er afgørende forskel på udstyret /udseendet.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens...

Dato : 03-01-04 18:18

On Sat, 3 Jan 2004 13:44:05 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Rent prismæssigt på brugte biler er det nok nærmere første registreringsdato
>der er afgørende.

Enig

>Skulle det være en 2003 model vil det rent prismæssigt altid være en 2004,

Wrong

>Jeg tror det fleste går efter hvornår bilen er registreret første gang. Med
>mindre der er afgørende forskel på udstyret /udseendet.

Kan vi ikke blot få at vide, hvilken bilmodel vi taler om - så tager
det 5 minutter at pille modellerne fra hinanden (forskel på årg.).

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 01:08

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Enig

> Wrong

Arhhh, det er da kun os kendere der hænger os i detaljer om modelår, hvis
ikke der er sket noget epokegørende med en model
går folk efter første registrering. 9 ud af 10 bilkøber (sådan ca.) aner
ikke at der modelår på bilerne (eller tillæger det ingen betydning og gider
end ikke udersøge det), det går efter ny eller gammel model, udstyr og 1.
registrering.

Så er der nogen forhandlere der gerne ville have bilen til at fremstå som
nyere ved at skrive 12/99 men 2000 model.
Du skal ikke bilde mig ind at der er afgørende prisforskel på en Golf GTI
årsmodel 1998 reg. 6 md 1998 og en årsmodel 1999 reg. 8 md. 1998. Hvis km og
udstyr er det samme.
Og jo der var minimale ændringer modelskiftet, men ikke noget folk vil hænge
sig i.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 01:22

> [...]
og
> udstyr er det samme.
> Og jo der var minimale ændringer modelskiftet, men ikke noget folk vil

Det kan da variere MEGET fra model til model.
F.eks ved mondeo fra 96' er der markant forskel på om den er fra før oktober
eller efter oktober. Nogle Ford købmænd sælger dem efter oktober 96' som 97
modeller fordi de har et facelift der er ret tydelig sammenlignet med den
første model.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 02:00

> [...]
97
> modeller fordi de har et facelift der er ret tydelig sammenlignet med den

Jojo, som jeg også skrev længere oppe i tråden, hvis ikke der er markant
forskel, idf. nævnte jeg også facelift.
Og det har jo altid indflydelse på prisen / efterspørgslen.
Som jeg også skrev er det for de fleste "ny eller gammel model" ikke en
bestemt årgang.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens...

Dato : 04-01-04 08:55

On Sun, 4 Jan 2004 01:07:32 +0100, "Claus Petersen"
> [...]

>end ikke udersøge det), det går efter ny eller gammel model, udstyr og 1.

Ikke ifm. køb af en ny bil - der er man nøje fokuseret på årgang, IMO.

>Så er der nogen forhandlere der gerne ville have bilen til at fremstå som
>nyere ved at skrive 12/99 men 2000 model.

Jeg tror, du taler om brugte biler - tråden handler om en ny bil.

> [...]
>udstyr er det samme.
>Og jo der var minimale ændringer modelskiftet, men ikke noget folk vil hænge

Når du nu lige nævner dét mærke og dén årgang, må netop DU da være
klar over de enorme prisstigninger, mærket gennemløb i dé år. Passat
var SÅ slem, at man ikke kunne underskrive den endelige slutseddel
(inkl. pris!) på grund af prisstigninger!
(jeg ved det - lad være med at modsige. Jeg har 2 foreløbige
slutsedler fra dén tid liggende i skuffen)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 14:43

> Ikke ifm. køb af en ny bil - der er man nøje fokuseret på årgang, IMO.

Det er da vist kun dig, når jeg har handlet bil midt på året er jeg da
fløjtende ligeglad med om der X eller Y i stelnummeret, hvis ellers bilerne
er ens.

> Jeg tror, du taler om brugte biler - tråden handler om en ny bil.

Jeg ved, og mener stadig det sammer.

> [...]
> (inkl. pris!) på grund af prisstigninger!
> (jeg ved det - lad være med at modsige. Jeg har 2 foreløbige
> slutsedler fra dén tid liggende i skuffen)

Det ved jeg godt, jeg underskrev heller ikke min Golf slutseddel før den dag
jeg fik bilen, og den var også steget lidt.
Men det har jo reelt ikke noget med årsmodellen at gøre, svjh var det noget
med indgreb fra regeringens side.
Der blev bla. indført minimums avance, og noget med at fradrag pr. airbag
blev ændret til et fast beløb som for passatten med 4 airbag betød en
16-18000 kr. i stigning, samtidig med at prisen steg lidt fra VW's side.
I det tilfælde var de fleste kunder vel obs på pris og leveringstidspunkt -
ikke årsmodel.

OT: ham kollegaen jeg omtalte i en anden tråd som købte en Alfa 156, han
havde faktisk ventet næsten et år på en Passat 1,8T
Men da SMC havde overskredet leveringstidspunktet med 5 måneder, blev han
træt af at vente. Og tyede så til Alfa'en.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens...

Dato : 04-01-04 14:58

On Sun, 4 Jan 2004 14:43:15 +0100, "Claus Petersen"
> [...]

>fløjtende ligeglad med om der X eller Y i stelnummeret, hvis ellers bilerne

Vi taler ikke om et nyvognskøb midt på året - vi taler om eet ifm.
årsskiftet 2003/2004

>Jeg ved, og mener stadig det sammer.

Fuldstændig uenig - det er da de færreste, som spenderer 350.000 kr på
en ny bil og så er hamrende ligeglad med årgangen. Det har jeg
ligegodt aldrig hørt før - heller ikke i de højere kredse...

>Det ved jeg godt, jeg underskrev heller ikke min Golf slutseddel før den dag
>jeg fik bilen, og den var også steget lidt.

Så forstår jeg ikke din posting

>Men det har jo reelt ikke noget med årsmodellen at gøre, svjh var det noget
>med indgreb fra regeringens side.

Vi talte om pris og årgang

> [...]
>I det tilfælde var de fleste kunder vel obs på pris og leveringstidspunkt -

Også dér er folk prisbevidste

>OT: ham kollegaen jeg omtalte i en anden tråd som købte en Alfa 156, han
>havde faktisk ventet næsten et år på en Passat 1,8T

I know - prøvede det samme

>Men da SMC havde overskredet leveringstidspunktet med 5 måneder, blev han
>træt af at vente. Og tyede så til Alfa'en.

Fornuftig gut :)

/Mogens

Fra : claus b. p.

Dato : 03-01-04 20:21

> Jeg tror det fleste går efter hvornår bilen er registreret første gang.
Med
> mindre der er afgørende forskel på udstyret /udseendet.

Enig, det er næsten kun ved større modelændringer eller facelift at det har
en praktisk betydning.
Det omvendte kan iøvrigt også ske, dvs. fx. en udgående model 2002
produceres og handles langt op i 2003. Jeg har således set Mercedes
annoncere en W124 fra 1997. (Det kan selvfølgelig være en trykfejl.) Men det
bliver det ihvertfald ikke en 1997 model af.

/Claus

Fra : soren

Dato : 04-01-04 12:03

> [...]
> 2003 eller 2004 model?
>
> Med andre ord er den bil forhandleren vil sælge til mig en 2003 model?

Der er tale om en peugeot 307 sw 2.0.
Forhandler hævder at det er en 2004 model.
Det tror jeg på. Men hvordan være 100% sikker.
Ved at der i stelnummeret 10. cifre står 4? Er det svaret?

mvh Søren M

Fra : Mogens...

Dato : 04-01-04 12:48

On Sun, 4 Jan 2004 12:02:46 +0100, "soren" <maagaard@yahoo.com> wrote:

>Der er tale om en peugeot 307 sw 2.0.
>Forhandler hævder at det er en 2004 model.

Den skal bl.a. have 6 airbags, Emergency Brake Assistant, ESP og
automatisk klimaanlæg som standard!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 12:49

> Der er tale om en peugeot 307 sw 2.0.
> Forhandler hævder at det er en 2004 model.
> Det tror jeg på. Men hvordan være 100% sikker.
> Ved at der i stelnummeret 10. cifre står 4? Er det svaret?

Jeg vil påstå at det er direkte svindel at stemple med "4" i stelnummeret
(jeg går ud fra at bilfabrikkerne også først starter produktionen i morgen)
Man kan da ikke datostemple FORUD, så hører alt da op.

Fra : Leonard

Dato : 04-01-04 13:08

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Man kan da ikke datostemple FORUD, så hører alt da op.

Det har Arla da gjort i mange år på mælkekartoner.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Henrik B.

Dato : 04-01-04 13:20

Tom wrote:
[...]

Det afhænger da helt og holdent af, om man stempler med produktionsår, eller
modelår....

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 13:41

> [...]
> :: alt da op.
>
> Det afhænger da helt og holdent af, om man stempler med produktionsår,

OK, jeg kan se du har ret. Ved VIN specifikationen taler man om modelår og
ikke produktionsår

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 14:29

> [...]
morgen)
> Man kan da ikke datostemple FORUD, så hører alt da op.

Nu er der jo ikke tale om en datostempling, kun et stelnummer, som jeg
tilfædigvis kan tolke.
Man kan altid ved en VW forhandler få at vide nøjagtigt hvornår bilen er
rullet af samlebåndet.

Men du har ret det er da lidt unerligt at skifte modelår midt på sommeren,
men svindel det er vel bilfabrikkens sag, hvornår det vil skifte model.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Peter G C

Dato : 04-01-04 14:49

"soren" <maagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Der er tale om en peugeot 307 sw 2.0.
> Forhandler hævder at det er en 2004 model.
> Det tror jeg på.

Hvis det er vigtigt for dig får du sælger til at skrive det i
købekontrakten.

Er det nogen forskel på '03 og en '04-model?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bent Schmidt

Dato : 05-01-04 14:56

Hej Søren. Det er efter nye regler første registreringsdato der afgør hvilken
årgang din bil er hvis du har fået registreret bilen f.eks 29. dec. 2003 er det en
2003 årgang venter du til 2. jan 2004 er det en 2004 årgang. En model 2003 kan
altså godt blive til en 2004 og en model 2004 til en 2003( da nye modeller ofte
kommer om efteråret)

Venlig hilsen

Bent

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.243.214.49)

Fra : Henrik B.

Dato : 06-01-04 19:47

Bent Schmidt wrote:
[...]

Nu er årgang og model-år så ikke lige det samme.

M.v.h.