Hjul der ikke blokerer?!
Fra : Brian

Dato : 03-01-04 03:26

Hejsa

Er lige kommet hjem fra nytårsaften festen... lidt forsinket godt nok :)

Vejene her i mit lokalområde er stadig snefyldte, så vejene kan være lidt
glatte når man kommer trillende på sine fine ikke-vinteragtige dæk. Da jeg
får bremset lidt for sent til et sving, hugger jeg bare bremsen i bund.
Til min store overraskelse sparker bremsen lidt igen, ligesom ved en bil med
ABS. Da jeg kommer hjem får jeg en til at tjekke om hjulene overhovedet
blokerer, hvis jeg bremser hårdt på den glatte vej, hvilket de ikke gør.

Hvad skyldes den ABS agtige opførsel på min gamle Ford Escort fra '89 ?
Min forrige bil, en Opel Corsa B også uden ABS, blokerede fint hjulene når
jeg bad den om det! ;)

/Brian.... der hellere må daffe i seng og sove nytåret ind :)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-01-04 03:28

Hej!

Brian wrote:

> Hvad skyldes den ABS agtige opførsel på min gamle Ford Escort fra '89 ?

Den har vel ALB, som er Fords mekaniske "ABS"-system. Min fars gamle 1.3'er fra
'88 havde dette system. Iøvrigt er det nul og niks effektivt :-/

--
Mvh, Kim Voss Schrader (fortsat skribent i dk.fritid.kaffeklub.bil)

Privat radiosamling sælges, giv et bud pr. mail! Befinder sig på Sjælland.
http://www.schradertegner.dk/radioer

Fra : Brian

Dato : 03-01-04 12:21

Hejsa

Kim Voss Schrader wrote:

> Den har vel ALB, som er Fords mekaniske "ABS"-system. Min fars gamle
> 1.3'er fra '88 havde dette system.

Det er muligt det er dét. Jeg må ud at tjekke trækakslerne
som Leon påpeger

> Iøvrigt er det nul og niks effektivt :-/

Njaa... hvis hensigten er at det ikke skal blokere hjulene, virker det da
fint.
Det er bare hurtigt at det "slår til". Hvis vejen er lidt glat af regnvand,
gør
den også det nummer....

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-01-04 12:46

Hej!

Brian wrote:

> Hejsa

> Det er muligt det er dét. Jeg må ud at tjekke trækakslerne
> som Leon påpeger

Meld tilbage! :)

> Njaa... hvis hensigten er at det ikke skal blokere hjulene, virker det da
> fint.

Tja, jeg kan/kunne skisme sagtens bremse bedre end ALB'en, så det ved jeg nu
ikke :-/

> Det er bare hurtigt at det "slår til". Hvis vejen er lidt glat af regnvand,
> gør den også det nummer....

Hm, det slog meget sjældent til så vidt _jeg_ husker det. Måske er det ene af de
to systemer defekt...

Fra : Brian

Dato : 03-01-04 13:45

Hejsa

Kim Voss Schrader wrote:

> Meld tilbage! :)

Jojo, der sidder noget rem-sjov....

> Tja, jeg kan/kunne skisme sagtens bremse bedre end ALB'en, så det ved
> jeg nu ikke :-/

Samme her, jeg synes også at det for hurtigt slår til.
Men hjulene blokerer ikke, så et eller andet sted må det virke efter
hensigten :)

> Hm, det slog meget sjældent til så vidt _jeg_ husker det. Måske er
> det ene af de to systemer defekt...

Burde den ikke trække skævt så, når man prøver at blokere hjulene ?
Mine klodser er også slidte, måske det hjælper til på hvor hurtigt den slår
til....

/Brian

Fra : Leon \(4220\)

Dato : 03-01-04 10:14

"Brian" <brian@Nospamatall.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg bad den om det! ;)
>
> /Brian.... der hellere må daffe i seng og sove nytåret ind :)

øøø Ford'en har vel ALB... hvis der er ALB så er der 1 rem på hver
trækaksel.

Mvh
Leon