gule plader
Fra : TLA

Dato : 02-01-04 18:23

Hej

jeg har ingen særlig forstand på biler. Men skal snart skifte bil. Overvejer
en Picasso på gule plader (momsfri). Dog skræmmer den årlige ekstra afgift
på kr. 5.000 mig. Hvis jeg køber en picasso til ca. kr. 100.000 (momsfri) og
forventer at have den i maks 3 år, hvad kan jeg så ca. forvente at få for
den ved salg?
Grunden til jeg spørger er at hvis jeg skulle købe en bil på gule plader til
måske 40 - 50.000 ville jeg synes at den årlige afgift på kr. 5.000 ville
være forholdsmæssigt meget stor.

Er det ubegrundet at tro at afgiften vil spolere brugtprisen?

Torben

Fra : Jan Riber

Dato : 02-01-04 19:52

"TLA" <lervad@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
100.000 (momsfri) og
> forventer at have den i maks 3 år, hvad kan jeg så ca.

Ved det ikke, men regn med et værditab på mindst det samme
som for en hvidpladebil. Især på en bil som Picassoen der
har en totalvægt over 2 ton. Det er noget andet for biler
under 2 ton, da de er langt fra så dyre i de løbende
afgifter. Modsat er der heller ikke meget at spare i
købspris i forhold til de ulemper der måtte være i at
undvære bagsædet.

> Er det ubegrundet at tro at afgiften vil spolere
brugtprisen?

Nej, det er det ikke. Mange vil enten finde en lidt dyrere
bil på hvide plader, eller gøre ligesom mig, købe en
gulplade fra tiden før misundelsesafgiften blev indført.
--
Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm

Fra : TLA

Dato : 02-01-04 20:24

Hvornår er afgiften indført?

Fra : Jan Riber

Dato : 02-01-04 20:29

"TLA" <lervad@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hvornår er afgiften indført?

Mener det var lige omkring den 1. Juni 1998.

Fra : TLA

Dato : 02-01-04 21:11

Måske et dumt spørgsmål, men har jeg forstået det rigtigt at jeg kan få
følgende uden at skulle betale den ekstra afgift.
(jeg har fundet en hjemmeside hvor der også står at afgiften er indført 3
juni 1998)

http://brugtebiler.t-systems.dk/Biler_descr.asp?Ordrenr=640310

Fra : Jan Riber

Dato : 02-01-04 22:41

> [...]

at jeg kan få
> følgende uden at skulle betale den ekstra afgift.
> (jeg har fundet en hjemmeside hvor der også står at

Det er da lige det du ka` :)
Den koster kun alm. vægtafgift.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 03-01-04 07:26

"TLA" <lervad@oncable.dk> skriver:
>Overvejer
>en Picasso på gule plader (momsfri). Dog skræmmer den årlige ekstra afgift
>på kr. 5.000 mig.
Hvis du ikke betaler moms, er bilen til forretningsbrug - og du skal ikke
betale de 5.040 kr. i årlig afgift.

Hilsen Sverre.

Fra : Jan M

Dato : 03-01-04 14:40

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> "TLA" <lervad@oncable.dk> skriver:
> Hvis du ikke betaler moms, er bilen til forretningsbrug - og du skal ikke
> betale de 5.040 kr. i årlig afgift.

På en 'momsfri' bil er der betalt moms, og det kan ikke fratrækkes igen,
selvom det er en momsregistreret virksomhed der køber bilen.

Den ekstra vægtafgift på gulplade-biler biler reg. efter 3/6 1998 afhænger
af anvendelsen af bilen:
- Virksomhedsbrug: ingen afgift
- Privat brug: ekstra afgift
- Blandet kørsel (erhverv/privat): ½ ekstra afgift

/Jan

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-01-04 19:35

Jan M wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> - Blandet kørsel (erhverv/privat): ½ ekstra afgift

Hvor hulen angiver man det henne?
Jeg syntes da kun jeg har set valgmuligheden privat kørsel _eller_ erhvervs
kørsel og den der mulighed for blandet kørsel er særdeles interessant (og
på sigt også aktuel for mig).
Evt. henvisninger til hvor man kan læse mere om det?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I head what i said 'cause I was standing there when I said it!"
-- Joe Pantolliano as Capt. Howard in 'Bad Boys'