/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
En pind på bålet (vinterdæk)
Fra : Martin Petersen


Dato : 02-01-04 13:04

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=232446

Ekstrabladet har vist ikke fulgt med i Jans udtalelser her i gruppen. :)

- Martin



 
 
jan@stevns.net (02-01-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 02-01-04 13:14

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev :

>http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=232446
>
>Ekstrabladet har vist ikke fulgt med i Jans udtalelser her i gruppen. :)

Det er da en journalist (?) der ikke er helt gennemtænkt i sine
skriblerier

citat :
Husk altid at have en ekstra dunk sprinklervæske i bilen. Forruden
bliver ubrugelig på ingen tid, når saltlagen fra vejbanen sprøjter op
på din bil.


Forruden bliver ubrugelig ?


citat :

Har du en slidt motor, som mekanikeren har forkælet med en ekstra fed
olie, så spørg ham lige, om det måske kunne være en ide at skifte den
ud med en lidt mere letflydende, så den også smører i hård frost.


Så den også smører i hård frost ?


03 herfra ;)
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Moller (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-01-04 14:47

> citat :
>
> Har du en slidt motor, som mekanikeren har forkælet med en ekstra fed
> olie, så spørg ham lige, om det måske kunne være en ide at skifte den
> ud med en lidt mere letflydende, så den også smører i hård frost.
>
>
> Så den også smører i hård frost ?

Nedsat smøre evne i frostvejr, især korte ture med en Olie som er
beregnet til sommer temperature vil ikke smøre fuldt ud som den ville om
sommeren, og derved medføre højere slid på motoren i frost vejret.

Især luft kølet motore er dette et seriøst men typisk overset problem
på.

VH
Lars Molnit



jan@stevns.net (02-01-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 02-01-04 15:47

"Moller" <news@molnit.com> skrev :

> Nedsat smøre evne i frostvejr, især korte ture med en Olie som er
>beregnet til sommer temperature vil ikke smøre fuldt ud som den ville om
>sommeren, og derved medføre højere slid på motoren i frost vejret.

Siden man begyndte ( i ruder konge's tid) at køre med multigrade
olier, tror jeg nok det problem er til at overse

>Især luft kølet motore er dette et seriøst men typisk overset problem
>på.

Det skyldes da mere motoren kølesystem , end typen af olie man bruger

(og luftkølede biler der da også efterhånden en saga blot.)
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jan Vennike (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 02-01-04 19:29



<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:411bvv0u1ghqpakfkiid1tc5rvc96abfkc@dtext.news.tele.dk...

> (og luftkølede biler der da også efterhånden en saga blot.)
> --
> jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Hov-hov, 66 % af vores køretøjsbestand er sørme luftkølede (VW Lupo, VW
Caravelle '82 og havetraktor

Og Caravellen kører på en billig 15W-40 - den æder alligevel en liter pr
5-600 km, så jeg tør ikke komme noget tyndere på.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



jan@stevns.net (02-01-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 02-01-04 19:40

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev :

>Hov-hov, 66 % af vores køretøjsbestand er sørme luftkølede (VW Lupo, VW
>Caravelle '82 og havetraktor

Den dersens havedims, kan du sgu'da ikke tage med i den beregning ;)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jan Vennike (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 02-01-04 19:48



<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:blebvvci6doqrhd703ftkor66rs9njd6gp@dtext.news.tele.dk...
> "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev :
>
> >Hov-hov, 66 % af vores køretøjsbestand er sørme luftkølede (VW Lupo, VW
> >Caravelle '82 og havetraktor
>
> Den dersens havedims, kan du sgu'da ikke tage med i den beregning ;)
>
>
> --
> jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Ok jo, den kører på samme olie som bussen og med hænger på bruges den til at
vedligeholde min grusvej.

Men sammenlignet med din bestand af køretøjer - nå nej

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



Moller (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-01-04 22:40


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:411bvv0u1ghqpakfkiid1tc5rvc96abfkc@dtext.news.tele.dk...
> "Moller" <news@molnit.com> skrev :
>
> > Nedsat smøre evne i frostvejr, især korte ture med en Olie som er
> >beregnet til sommer temperature vil ikke smøre fuldt ud som den ville om
> >sommeren, og derved medføre højere slid på motoren i frost vejret.
>
> Siden man begyndte ( i ruder konge's tid) at køre med multigrade
> olier, tror jeg nok det problem er til at overse

Lige bortset på alle dem som smider det billigste lorte olie som IKKE er
multigrade i, jeg er godt klar over at dem som er glade for sine biler har
styr på det, men der er folk som stadig finder det mest underlige frem...
eller bruger det der står i servicebogen på deres 30 års gamle spand, som
burde være skiftet for lang tid siden, men folk ikke har råd til pga. dansk
afgift.

>
> >Især luft kølet motore er dette et seriøst men typisk overset problem
> >på.
>
> Det skyldes da mere motoren kølesystem , end typen af olie man bruger
>
> (og luftkølede biler der da også efterhånden en saga blot.)

Ja, i alle andre lande end DK :) for der køre satme meget skrot rundt
som stadig er luftkølet, eller opgivet i servicebogen til en eller anden
gamel tyk skod olie.

VH
Lars Molnit



Møller (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 02-01-04 17:34


"Moller" <news@molnit.com> wrote in message news:bt3sgo$a3n$1@sunsite.dk...
> > citat :
> >
> > Har du en slidt motor, som mekanikeren har forkælet med en ekstra fed
> > olie, så spørg ham lige, om det måske kunne være en ide at skifte den
> > ud med en lidt mere letflydende, så den også smører i hård frost.
> >
> >
> > Så den også smører i hård frost ?
>
> Nedsat smøre evne i frostvejr, især korte ture med en Olie som er
> beregnet til sommer temperature vil ikke smøre fuldt ud som den ville om
> sommeren, og derved medføre højere slid på motoren i frost vejret.
>
> Især luft kølet motore er dette et seriøst men typisk overset problem
> på.
>
> VH
> Lars Molnit
>

UPS
Det er ikke mig der har skrevet det, men Moller er det ikke lidt tæt på
Møller, men jeg kan jo begynde at bruge news@molnit.com så skal vi nok få
det morsomt, og det er jo blevet tilladt nu, hvor ingebrigtsen har fået
teknikken
(hvorfor ingebrigtsen det skal staves med småt kan få mig til at ligge længe
vågen om natten, skulle der være en dybere mening med det?, eller kan han
ikke nå op til de store taster )
--
Møller

--
Møller



Moller (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-01-04 22:36

> UPS
> Det er ikke mig der har skrevet det, men Moller er det ikke lidt tæt på
> Møller, men jeg kan jo begynde at bruge news@molnit.com så skal vi nok få
> det morsomt, og det er jo blevet tilladt nu, hvor ingebrigtsen har fået
> teknikken

Tjaaa... nu har jeg skrevet under navnet Moller i de sidste 6-7år, så
jeg vil da skide hul i om du syntes det er tæt på Møller eller ej... og
omkring min mail, så er domainet molnit.com jo mit, og hva så det er mit
efternavn, og en del af navnet af mit firma. At du så more dig over at man
kan skrive med andres E-mail som afsender kan jeg jo ikke andet end grine,
da det har man kunnet siden den første E-mail blev sendt, og det er ikke
betydene med at du ikke kan spores tilbage til hvem der er den rigtige
afsender.

Og så er det du ævler om ren Off-topic for denne group så hva med at
komme med noget sagligt.

VH
Lars Molnit



Møller (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 02-01-04 17:57


<jan@stevns.net> wrote in message
news:p0oavvcm58bdq6oburu8v5hn0sqn08b8lb@dtext.news.tele.dk...
> "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev :
>
> >http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=232446
> >
> >Ekstrabladet har vist ikke fulgt med i Jans udtalelser her i gruppen. :)
>
> Det er da en journalist (?) der ikke er helt gennemtænkt i sine
> skriblerier
>
> citat :
> Husk altid at have en ekstra dunk sprinklervæske i bilen. Forruden
> bliver ubrugelig på ingen tid, når saltlagen fra vejbanen sprøjter op
> på din bil.
>
>
> Forruden bliver ubrugelig ?
>
>
> citat :
>
> Har du en slidt motor, som mekanikeren har forkælet med en ekstra fed
> olie, så spørg ham lige, om det måske kunne være en ide at skifte den
> ud med en lidt mere letflydende, så den også smører i hård frost.
>
>
> Så den også smører i hård frost ?
>
>
> 03 herfra ;)
> --
> jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jeg vil mene, at en skumbanan der er gennemtykket og dyppet i sprinklervæske
må være bedre.

Men jeg er overbevist, at sandhedsværdien er over gennemsnittet for bladet,
der har den betonklodsflytter som chefredaktør, han havde måske lige kommet
sprinklervæske på en kold rude

Jeg mailer lige færdselsstyrelsens rapport til ham, måske skulle den
tidligere underdirektør fra Girobank også have et eksemplar ( hr. la Cour ka
Sell)
--
Møller




Morten Vinding Niels~ (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 02-01-04 19:06

<jan@stevns.net> wrote in message
news:p0oavvcm58bdq6oburu8v5hn0sqn08b8lb@dtext.news.tele.dk...
> "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev :
>
> >http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=232446
> >
> >Ekstrabladet har vist ikke fulgt med i Jans udtalelser her i gruppen. :)
>
> Det er da en journalist (?) der ikke er helt gennemtænkt i sine
> skriblerier
>
> citat :
> Husk altid at have en ekstra dunk sprinklervæske i bilen. Forruden
> bliver ubrugelig på ingen tid, når saltlagen fra vejbanen sprøjter op
> på din bil.
>
>
> Forruden bliver ubrugelig ?

Ja det er noget vrøvl ;)

> citat :
>
> Har du en slidt motor, som mekanikeren har forkælet med en ekstra fed
> olie, så spørg ham lige, om det måske kunne være en ide at skifte den
> ud med en lidt mere letflydende, så den også smører i hård frost.
>
>
> Så den også smører i hård frost ?

Det hjælper vel lidt med en tynd olie?
Men jeg kan godt nok ikke se hvordan man kan forkæle sin motor ved at give
den en fed olie, det eneste man forkæler ved det er da ens pengepung (da den
så bruger mindre olie).

/Morten



Ukendt (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-04 13:22



> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=232446
>
> Ekstrabladet har vist ikke fulgt med i Jans udtalelser her i gruppen. :)

Flot klaret
De snakker stadig om de +7° og blødt gummi.
Undervognsskyl 2 gange i ugen, jaja det gavner virkelig det store når der
skal 100 m kørsel til at der igen er saltet til i HELE undervognen. Hvad med
at anbefale en undervognsbehandling á la PAVA i stedet for?
Hælde låseolie i dørlåse.......tja har jeg ikke gidet i mange år, jeg har
fjernbetjent centrallås så dørlåsene er næsten komplet overflødige.
Optøningsvæske virker ikke for en meter hvis bare der er den mindste vind.
Har ofte set min kollega fedte rundt med det og få endnu mere is på forruden
end der var i forvejen, HVA med en isskraber i stedet for?
Silikonespray skal man huske skal være syrefri, ellers har man fået
alvorlige rustangreb til forår
Argumentet med at man skal pansætte sine arvestykker for at få råd til GODE
vinterdæk eller lade bilen stå, er da lidt for teoretisk. Hvad med at
nedsætte hastigheden i takt med at dækkene bliver dårligere, der er da ingen
der siger at man SKAL køre med 80 Km/t med 5 cm sne.

Kunne ønske sig at forfatteren bag EB's råd havde brugt lidt mere tid på at
give RIGTIGE og gennemtænkte råd.

--
Tom



//zigge (02-01-2004)
Kommentar
Fra : //zigge


Dato : 02-01-04 13:38


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:3ff56277$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Argumentet med at man skal pansætte sine arvestykker for at få råd til
GODE
> vinterdæk eller lade bilen stå, er da lidt for teoretisk. Hvad med at
> nedsætte hastigheden i takt med at dækkene bliver dårligere, der er da
ingen
> der siger at man SKAL køre med 80 Km/t med 5 cm sne.
>
> Kunne ønske sig at forfatteren bag EB's råd havde brugt lidt mere tid på
at
> give RIGTIGE og gennemtænkte råd.

Det bedste er næsten den rækkefølge der prioriteres i. Det vigtigste er
vinterdæk - derefter kølervæske...

Mvh
//zigge



Kim Kristensen (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 02-01-04 14:08


"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff56615$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:3ff56277$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Argumentet med at man skal pansætte sine arvestykker for at få råd til
> GODE
> > vinterdæk eller lade bilen stå, er da lidt for teoretisk. Hvad med at
> > nedsætte hastigheden i takt med at dækkene bliver dårligere, der er da
> ingen
> > der siger at man SKAL køre med 80 Km/t med 5 cm sne.
> >
> > Kunne ønske sig at forfatteren bag EB's råd havde brugt lidt mere tid på
> at
> > give RIGTIGE og gennemtænkte råd.
>
> Det bedste er næsten den rækkefølge der prioriteres i. Det vigtigste er
> vinterdæk - derefter kølervæske...
>
> Mvh
> //zigge
>
>
Ligner lidt copy'n'paste på en ferieramt redaktion, det er nok som 90 års
fødselsdagen noget der bliver hevet frem af skuffen hvert år. Det her passer
dog:

"Dårlige dæk er ikke alene farlige for dig og din bil, når det bliver sne og
frost. Det er også noget skidt for de øvrige trafikanter, hvis du ikke kan
styre og bremse din bil, som de forventer."

men er vel noget alle ved i forvejen.

Med venlig hilsen Kim



Søren Christensen (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 02-01-04 15:37


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:3ff56277$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> Optøningsvæske virker ikke for en meter hvis bare der er den mindste vind.
> Har ofte set min kollega fedte rundt med det og få endnu mere is på
forruden
> end der var i forvejen, HVA med en isskraber i stedet for?

Isskraber bruger jeg ALDRIG mere!!
Det var = med en meget ridset forrude!

Venligst



Morten Vinding Niels~ (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 02-01-04 19:04

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:3ff56277$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=232446
> >
> > Ekstrabladet har vist ikke fulgt med i Jans udtalelser her i gruppen. :)
>
> Flot klaret
> De snakker stadig om de +7° og blødt gummi.

Kan ikke huske diskutionen tidligere: hvornår var det at det blødere gummi i
vinterdæk bliver en fordel så?

> Undervognsskyl 2 gange i ugen, jaja det gavner virkelig det store når der
> skal 100 m kørsel til at der igen er saltet til i HELE undervognen. Hvad
med
> at anbefale en undervognsbehandling á la PAVA i stedet for?

Ja og Pava/Dinitrol anbefaler faktisk at man højst undervognskylder
en-til-to gange om året, og helst slet ikke ;)

> Hælde låseolie i dørlåse.......tja har jeg ikke gidet i mange år, jeg har
> fjernbetjent centrallås så dørlåsene er næsten komplet overflødige.

Er nu meget rart at kunne bruge nøglen hvis fjernbetjeningen af en eller
anden grund svigter. Faktisk vil jeg sige at det er specielt vigtigt på
biler med fj.bet. da låsene der sjældent bruges og derfor har større tendens
til at sætte sig fast.

> Optøningsvæske virker ikke for en meter hvis bare der er den mindste vind.
> Har ofte set min kollega fedte rundt med det og få endnu mere is på
forruden
> end der var i forvejen, HVA med en isskraber i stedet for?

Sikkert. Har aldrig brugt defroster, føler mig ikke sikker på at det ikke
skader laken.

> Silikonespray skal man huske skal være syrefri, ellers har man fået
> alvorlige rustangreb til forår

Tjo men alt silikone spray der sælges til biler er vel syrefri, odder was?

> Argumentet med at man skal pansætte sine arvestykker for at få råd til
GODE
> vinterdæk eller lade bilen stå, er da lidt for teoretisk. Hvad med at
> nedsætte hastigheden i takt med at dækkene bliver dårligere, der er da
ingen
> der siger at man SKAL køre med 80 Km/t med 5 cm sne.

Hold så op. Hvorfor f.... skal vi andre vente på dem der ikke gider
invistere i ordentlige dæk? Og hvorfor skal man køre langsomere? Var det
ikke smartere bare at nedsætte farten ekstra i sving og ellers holde
rigeligt med bremseafstand (som folk i øvrigt er nogen klovner til i
forvejen).

Du må da gerne køre på sommerdæk om vinteren hvis du har lyst, men så lad
bilen stå hvis det har sneet (for din og for os andres skyld), for *intet*
slår et ordentligt vinterdæk i sne!

Jeg fatter simpelthen ikke at folk er villige til at giver 300Kkr. for en
bil med airbag, ABS, selestrammere osv. men sparre på noget så basalt
sikkerheds vigtigt som dæk!!

> Kunne ønske sig at forfatteren bag EB's råd havde brugt lidt mere tid på
at
> give RIGTIGE og gennemtænkte råd.

.....


/Morten
Goodyear Ultrigrip 5



Ukendt (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-04 20:00



> Kan ikke huske diskutionen tidligere: hvornår var det at det blødere gummi
i
> vinterdæk bliver en fordel så?

I lfg experterne så er det betinget af vejens beskaffenhed (tør, våd, sne
sjap m.m.) og ikke temperaturen.


> Er nu meget rart at kunne bruge nøglen hvis fjernbetjeningen af en eller
> anden grund svigter. Faktisk vil jeg sige at det er specielt vigtigt på
> biler med fj.bet. da låsene der sjældent bruges og derfor har større
tendens
> til at sætte sig fast.

Alle 3 låse?

> > Silikonespray skal man huske skal være syrefri, ellers har man fået
> > alvorlige rustangreb til forår
>
> Tjo men alt silikone spray der sælges til biler er vel syrefri, odder was?

Aner det ikke


> > Argumentet med at man skal pansætte sine arvestykker for at få råd til
> GODE
> > vinterdæk eller lade bilen stå, er da lidt for teoretisk. Hvad med at
> > nedsætte hastigheden i takt med at dækkene bliver dårligere, der er da
> ingen
> > der siger at man SKAL køre med 80 Km/t med 5 cm sne.
>
> Hold så op. Hvorfor f.... skal vi andre vente på dem der ikke gider
> invistere i ordentlige dæk?

Fordi INGEN må køre hurtigere end de ALTID har FULD kontrol over bilen.
og spørgsmålet er nok mere penge end "gider"

> Og hvorfor skal man køre langsomere?

Det står jo en frit for at køre som man mener er rigtigt, ansvaret for sit
valg kan man dog aldrig løbe fra.


> Var det
> ikke smartere bare at nedsætte farten ekstra i sving og ellers holde
> rigeligt med bremseafstand (som folk i øvrigt er nogen klovner til i
> forvejen).

Man bør aldrig køre hurtigere end man altid kan nå at stanse i tide.


> Du må da gerne køre på sommerdæk om vinteren hvis du har lyst, men så lad
> bilen stå hvis det har sneet (for din og for os andres skyld), for *intet*
> slår et ordentligt vinterdæk i sne!

Nå!!
Jeg fortsætter dog med mine Goodyear Ultragrip om vinteren og mine Goodyear
Eagle F1 GDS om sommeren. Men ærlig talt så står vinterdækkene ikke særlig
godt fast når først man kører i sjap.
Omtanke har aldrig skadet og jeg kører ikke så hurtigt om vinteren som om
sommeren, MIN bil skal bruge mange flere meter med den konstant våde vej der
er om vinteren.



> Jeg fatter simpelthen ikke at folk er villige til at giver 300Kkr. for en
> bil med airbag, ABS, selestrammere osv. men sparre på noget så basalt
> sikkerheds vigtigt som dæk!!

Næh det kan der være noget om.
Men der er nu også ca. 1/3 af bilparken der er over 10 år gammel. Heriblandt
formoder jeg også der findes køretøjer der har en værdi af <10.000 Kr. Det
er nok ikke disse bilister der har super duper dæk monteret. Derfor vil det
være meget naturligt at man med sådanne dæk også sætter hastigheden så man
kan nå at bremse.


--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Morten Vinding Niels~ (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 02-01-04 22:42

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:3ff5bfbb$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > Kan ikke huske diskutionen tidligere: hvornår var det at det blødere
gummi
> i
> > vinterdæk bliver en fordel så?
>
> I lfg experterne så er det betinget af vejens beskaffenhed (tør, våd, sne
> sjap m.m.) og ikke temperaturen.

Så at et sommerdæk bliver stenhårdt om vinteren har ingen betydning? (Nej du
behøver ikke svare, jeg gider ikke en flamewar).

> > Er nu meget rart at kunne bruge nøglen hvis fjernbetjeningen af en eller
> > anden grund svigter. Faktisk vil jeg sige at det er specielt vigtigt på
> > biler med fj.bet. da låsene der sjældent bruges og derfor har større
> tendens
> > til at sætte sig fast.
>
> Alle 3 låse?

Ja da. Men det er vel kun den i føredøren der er vigtig.

>
> > > Silikonespray skal man huske skal være syrefri, ellers har man fået
> > > alvorlige rustangreb til forår
> >
> > Tjo men alt silikone spray der sælges til biler er vel syrefri, odder
was?
>
> Aner det ikke
>
>
> > > Argumentet med at man skal pansætte sine arvestykker for at få råd til
> > GODE
> > > vinterdæk eller lade bilen stå, er da lidt for teoretisk. Hvad med at
> > > nedsætte hastigheden i takt med at dækkene bliver dårligere, der er da
> > ingen
> > > der siger at man SKAL køre med 80 Km/t med 5 cm sne.
> >
> > Hold så op. Hvorfor f.... skal vi andre vente på dem der ikke gider
> > invistere i ordentlige dæk?
>
> Fordi INGEN må køre hurtigere end de ALTID har FULD kontrol over bilen.
> og spørgsmålet er nok mere penge end "gider"

Enig, selvfølgelig skal man ikke det.
Hvis man ikke har råd til ordentlige dæk bør man ikke "forsøge" at holde
bil. Sikkerhed frem for alt.

> > Og hvorfor skal man køre langsomere?
>
> Det står jo en frit for at køre som man mener er rigtigt, ansvaret for sit
> valg kan man dog aldrig løbe fra.
>
>
> > Var det
> > ikke smartere bare at nedsætte farten ekstra i sving og ellers holde
> > rigeligt med bremseafstand (som folk i øvrigt er nogen klovner til i
> > forvejen).
>
> Man bør aldrig køre hurtigere end man altid kan nå at stanse i tide.

Nu var det nok mest motorvejskørsel jeg tænkte på da jeg skrev det, den tid
man har til at standse på, er jo altså stærkt afhængig af afstanden til
bilen foran, så derfor: længere afstand når det er glat!
Man ser alt for mange der kører 80-90km/t men lige oppe i røven på ham
foran, de kan sgu ikke nå at standse selvom de kun kører 80km/t.

> > Du må da gerne køre på sommerdæk om vinteren hvis du har lyst, men så
lad
> > bilen stå hvis det har sneet (for din og for os andres skyld), for
*intet*
> > slår et ordentligt vinterdæk i sne!
>
> Nå!!
> Jeg fortsætter dog med mine Goodyear Ultragrip om vinteren og mine
Goodyear
> Eagle F1 GDS om sommeren. Men ærlig talt så står vinterdækkene ikke særlig
> godt fast når først man kører i sjap.
> Omtanke har aldrig skadet og jeg kører ikke så hurtigt om vinteren som om
> sommeren, MIN bil skal bruge mange flere meter med den konstant våde vej
der
> er om vinteren.

Så du kører jo på vinterdæk ;)
Jeg kan nu ikke forstå at du ikke kan mærke forskel, jeg syntes at der er en
væsentlig forskel, og det samme gøre andre jeg har snakket med.

> > Jeg fatter simpelthen ikke at folk er villige til at giver 300Kkr. for
en
> > bil med airbag, ABS, selestrammere osv. men sparre på noget så basalt
> > sikkerheds vigtigt som dæk!!
>
> Næh det kan der være noget om.
> Men der er nu også ca. 1/3 af bilparken der er over 10 år gammel.
Heriblandt
> formoder jeg også der findes køretøjer der har en værdi af <10.000 Kr. Det
> er nok ikke disse bilister der har super duper dæk monteret. Derfor vil
det
> være meget naturligt at man med sådanne dæk også sætter hastigheden så man
> kan nå at bremse.

Og der hører min bil også snart ind under (over 10år), aligevel sparer jeg
ikke på dækkene.
Men selvfølgelig må man sætte tæring efter næring, men man ser desværre også
en del der kører rundt på store brede alu-ruller men med totalt nedslidte
eller meget billige dæk, der er det ikke fordi de ikke har råd, men fordi de
(efter min mening) prioiterer fuldstændigt forkert!

/Morten



Ukendt (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-04 23:06



> > Fordi INGEN må køre hurtigere end de ALTID har FULD kontrol over bilen.
> > og spørgsmålet er nok mere penge end "gider"
>
> Enig, selvfølgelig skal man ikke det.
> Hvis man ikke har råd til ordentlige dæk bør man ikke "forsøge" at holde
> bil. Sikkerhed frem for alt.

Det er let nok at sige når man har råd. Jeg husker tydelig dengang det var
lidt småt, da kom der kun et eller andet Vredestein all-year på og de blev
kørt sommer og vinter til de var nede på ca 2 mm. i min Fiesta.
Men HASTIGHEDEN var også afpasset efter det. Tror helt ærlig ikke det jeg
gjorde dengang afviger meget fra det folk gør i dag med gamle biler.



> Så du kører jo på vinterdæk ;)
> Jeg kan nu ikke forstå at du ikke kan mærke forskel, jeg syntes at der er
en
> væsentlig forskel, og det samme gøre andre jeg har snakket med.

Det jeg mener er at uanset om det er sommer eller vinterdæk så står bilen
væsentlig dårligere fast om vinteren med konstant våde veje.
Ellers opdager jeg ikke forskellene da jeg aldrig kører i nærheden af
grænserne. Jeg gider ikke at et par dæk skal være afgørende for om jeg kan
sidde her eller ligge på en eller anden kirkegård.
ABS bremserne gør også at den aldrig blokker hjulene, men stanselængden er
længere om vinteren.


> Og der hører min bil også snart ind under (over 10år), aligevel sparer jeg
> ikke på dækkene.
> Men selvfølgelig må man sætte tæring efter næring, men man ser desværre
også
> en del der kører rundt på store brede alu-ruller men med totalt nedslidte
> eller meget billige dæk, der er det ikke fordi de ikke har råd, men fordi
de
> (efter min mening) prioiterer fuldstændigt forkert!

Sålænge vi ikke har sne så bremser de da bedre end os med vinterdæk

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



jan@stevns.net (02-01-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 02-01-04 23:16

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev :

>Hold så op. Hvorfor f.... skal vi andre vente på dem der ikke gider
>invistere i ordentlige dæk? Og hvorfor skal man køre langsomere?

Hvis man har så skidetravlt, kan man jo passende gøre som de siger i
radioen, når vejret er i *det* lune - kør hjemmefra i god tid

Hvorfor køre langtsommere - tjaehh, det er vel ret indlysende
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

claus b. p. (04-01-2004)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 04-01-04 03:27


"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message
news:bt3mpj$nut$1@news.cybercity.dk...
> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=232446
>
> Ekstrabladet har vist ikke fulgt med i Jans udtalelser her i gruppen. :)
>
> - Martin
>
Endnu en god grund til ikke at spilde sin tid og sine penge på nævnte...

/Claus




Møller (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 04-01-04 13:18


"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> wrote in message
news:3ff779f7$0$27369$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message
> news:bt3mpj$nut$1@news.cybercity.dk...
> > http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=232446
> >
> > Ekstrabladet har vist ikke fulgt med i Jans udtalelser her i gruppen. :)
> >
> > - Martin
> >
> Endnu en god grund til ikke at spilde sin tid og sine penge på nævnte...
>
> /Claus

Jeg har også hørt at de ikke dur til at pakke fisk ind i, om det er
indholdet eller tryksværten der er årsagen skal jeg lade bære usagt.
--
Møller



Folmer Rasmussen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 04-01-04 14:13

On Sun, 4 Jan 2004 13:18:03 +0100, "Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk>
wrote:

>
>"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> wrote in message
>news:3ff779f7$0$27369$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message
>> news:bt3mpj$nut$1@news.cybercity.dk...
>> > http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=232446
>> >
>> > Ekstrabladet har vist ikke fulgt med i Jans udtalelser her i gruppen. :)
>> >
>> > - Martin
>> >
>> Endnu en god grund til ikke at spilde sin tid og sine penge på nævnte...
>>
>> /Claus
>
>Jeg har også hørt at de ikke dur til at pakke fisk ind i, om det er
>indholdet eller tryksværten der er årsagen skal jeg lade bære usagt.
>
>--

Uha, hr. Møller.

Det ligner da ikke dig at gå efter manden i stedet for sagen.

Men hvis du ikke har fået monteret monoklen, så har du måske ikke set
at der figurerer en "knopfisk" i mailadressen? *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Møller (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 04-01-04 18:31


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
news:g64gvv81hdcip66f87374uhdb603itttuq@4ax.com...
> On Sun, 4 Jan 2004 13:18:03 +0100, "Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk>
> wrote:
>
> >
> >"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> wrote in message
> >news:3ff779f7$0$27369$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >>
> >> "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message
> >> news:bt3mpj$nut$1@news.cybercity.dk...
> >> > http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=232446
> >> >
> >> > Ekstrabladet har vist ikke fulgt med i Jans udtalelser her i gruppen.
:)
> >> >
> >> > - Martin
> >> >
> >> Endnu en god grund til ikke at spilde sin tid og sine penge på
nævnte...
> >>
> >> /Claus
> >
> >Jeg har også hørt at de ikke dur til at pakke fisk ind i, om det er
> >indholdet eller tryksværten der er årsagen skal jeg lade bære usagt.
> >
> >--
>
> Uha, hr. Møller.
>
> Det ligner da ikke dig at gå efter manden i stedet for sagen.
>
> Men hvis du ikke har fået monteret monoklen, så har du måske ikke set
> at der figurerer en "knopfisk" i mailadressen? *LOL*
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Nej.

1-0 til dig. pas på snevejret på Fyn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste