Niveausensor
Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 12:47

hej

Jeg skal have lavet noget ved tanken til sprinklervæske da jeg et par gange
har tørlagt den helt og det er hamrende irriterende ikke at kunne vaske
forruderne.
Har kigget lidt på diverse nivaeusensorer til at bore ind i siden på
plasttanken, men findes der ikke en løsning med en sensor som kan måle sådan
ca. linært hvor meget der er i dunken?
De eneste sensorer jeg har kunnet finde er af on-off typen så man i
princippet skulle have flere af dem hvis man vil vide når der er 1, 0.5,
0.25 liter tilbage.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : jes rokkjær

Dato : 01-01-04 13:12

Hej
og Godt Nytår

Kan den her bruges
http://80.63.55.6/FMPro?-db=mmc.fp5&-lay=main&-op=cn&Varenavn=tankm%e5ler&-max=10&-token.0=12724136&-Format=hitlist4.htm&-Find

Mvh. Jes

Fra : Jakob

Dato : 01-01-04 13:30

> Jeg skal have lavet noget ved tanken til sprinklervæske da jeg et par
gange
> har tørlagt den helt og det er hamrende irriterende ikke at kunne vaske
> forruderne.

Det var sgu da en smart idé!

> De eneste sensorer jeg har kunnet finde er af on-off typen så man i
> princippet skulle have flere af dem hvis man vil vide når der er 1, 0.5,
> 0.25 liter tilbage.

Ja, eller bare en der kan tænde en lampe når væskestanden er nede på et vist
niveau. Er det ikke nok?

Jakob

Fra : SNiP

Dato : 01-01-04 14:20

Jakob wrote:

> Det var sgu da en smart idé!

Jaeeh, det findes også som standard i mange biler, bla. i min 14 år gamle
mazda ;)

/J

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 19:09

"SNiP" <snip@snip.dk> wrote in message news:bt16pc$472$1@sunsite.dk...

> Jaeeh, det findes også som standard i mange biler, bla. i min 14 år gamle
> mazda ;)

Og en 20 år gammel BMW....som udover sprinklervæske checker en masse andre
vigtig ting ;)
Og så er der en lampe der lyser hvis benzinstanden er ved at være for
lav....den lyser tilgengæld tit....

/Christian

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 13:50

"Christian" <mm> skrev i en meddelelse

> Og en 20 år gammel BMW....som udover sprinklervæske checker en masse andre
> vigtig ting ;)
> Og så er der en lampe der lyser hvis benzinstanden er ved at være for
> lav....den lyser tilgengæld tit....

Fattigrøv - prøv at fylde den helt op næste gang.....

/Claus

Fra : Mogens...

Dato : 01-01-04 14:27

On Thu, 1 Jan 2004 12:47:12 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>Har kigget lidt på diverse nivaeusensorer til at bore ind i siden på
>plasttanken, men findes der ikke en løsning med en sensor som kan måle sådan

Ovennævnte er standardudstyr på nogle Mondeo's, hvorfor ledninger,
kontrollampe mm. må "ligge" parat i bilen - ligesom ifm. alle dine
andre eftermontager. Find derfor noget originalt udstyr, Tom...

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-01-04 14:55

Mogens... wrote:

> Ovennævnte er standardudstyr på nogle Mondeo's, hvorfor ledninger,
> kontrollampe mm. må "ligge" parat i bilen - ligesom ifm. alle dine
> andre eftermontager. Find derfor noget originalt udstyr, Tom...

Ja eller evt. finde noget fra en gammel Sierra Ghia, de har det jo også.
Måske man kan "flikke" noget brugbart sammen fra sådan én ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens...

Dato : 01-01-04 15:00

On Thu, 1 Jan 2004 14:55:28 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Ja eller evt. finde noget fra en gammel Sierra Ghia, de har det jo også.
>Måske man kan "flikke" noget brugbart sammen fra sådan én ?

Jep -> www.dataophug.dk

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 15:01

> Ja eller evt. finde noget fra en gammel Sierra Ghia, de har det jo også.
> Måske man kan "flikke" noget brugbart sammen fra sådan én ?

hm, det må jeg lige grave lidt dybere i, men som altid er det ufattelig
dårlig beskrevet i Haynes

Fra : Mogens...

Dato : 01-01-04 15:19

On Thu, 1 Jan 2004 15:01:00 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> ...men som altid er det ufattelig dårlig beskrevet i Haynes...

Ikke i en Haynes over Ford Sierra...

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 10:58

> Ikke i en Haynes over Ford Sierra...

hmm jeg kan se at i Mondeo Ghia indgår det også, men så skal man have et
modul som bl.a. også viser sprungne pærer m.m......garanterer for at
ledningsnettet IKKE er forberedt til dette modul. Det var det heller ikke
til min tripcomputer.

Fra : mofo

Dato : 01-01-04 23:11

> Ovennævnte er standardudstyr på nogle Mondeo's, hvorfor ledninger,
> kontrollampe mm. må "ligge" parat i bilen - ligesom ifm. alle dine
> andre eftermontager. Find derfor noget originalt udstyr, Tom...

....hvilke modeller/årgange?? jeg kunne da godt tænke mig at montere sådan
en fætter i min ´97´er hvis det var en forholdsvis simpel operation....

claus

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 01-01-04 23:46

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Ovennævnte er standardudstyr på nogle Mondeo's, hvorfor ledninger,
> kontrollampe mm. må "ligge" parat i bilen - ligesom ifm. alle dine
> andre eftermontager. Find derfor noget originalt udstyr, Tom...

Jeg har selv haft samme tanke til min Vectra. Jeg fandt den her:
http://www.nobelopel.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=77318
men det strandede lidt på at jeg ikke kunne finde noget stik ude i
motorrummet der så ud til at kunne passe på den sensor.
Er der nogen andre der kender noget til Opels ledningsnet? Findes der flere
forskellige eller kan jeg godt forvente at finde stikket et andet sted?

/Morten
Vectra 2.0i GLS 10/94

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 16:16

> [...]
> men det strandede lidt på at jeg ikke kunne finde noget stik ude i
> motorrummet der så ud til at kunne passe på den sensor.

arh så svært er det heller ikke at trække ledningerne selv.

> Er der nogen andre der kender noget til Opels ledningsnet? Findes der
flere
> forskellige eller kan jeg godt forvente at finde stikket et andet sted?

Imponerende at biler der koster 250.000 Kr ikke engang har føler til
sprinkler og kølervæske
Til mondeo skal man give 50.000 Kr ekstra for at få indikatoren med.

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 02-01-04 18:38

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> arh så svært er det heller ikke at trække ledningerne selv.

Nej men så skal jeg have instrumentbordet ud (og vist også ratet af så), og
bruge en masse tid på at finde ud af hvilken pin på stikkene bagpå den skal
tilsluttes.

> flere
>
> Imponerende at biler der koster 250.000 Kr ikke engang har føler til
> sprinkler og kølervæske
> Til mondeo skal man give 50.000 Kr ekstra for at få indikatoren med.

Tja men der skal jo være forskel på de billige og de dyre udgaver, det er
ihvertefald næppe fordi de ikke kan finde plads i bugetet til de knap 100kr.
en sensor koster :(

Efter hvad jeg har forstået findes der kun et kabelnet til alle modeller,
men det sidder der så stik på så det kan udbygges til de forskellige
udgaver. Er der virkelig ikke nogen der kender noget mere til Opels
kabelnet?

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 19:36

> [...]
> men det sidder der så stik på så det kan udbygges til de forskellige
> udgaver. Er der virkelig ikke nogen der kender noget mere til Opels

Tror jeg ikke du skal regne med. Hos Ford har man forskellige ledningsnet
alt efter hvilket land bilen er exporteret til og også alt efter hvilken
udstyrmodel der er tale om. Så der findes ganske mange forskellige net
(hvilket IKKE fremgår af Haynes)

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 02-01-04 19:45

> [...]
> alt efter hvilket land bilen er exporteret til og også alt efter hvilken
> udstyrmodel der er tale om. Så der findes ganske mange forskellige net

OK. ØV! Det var bare noget min mekaniker sagde, men han sagde selvfølgelig
ikke direkte at der ikke var forskellige ledningsnet.

Så bliver det ekstra svært, jeg har ikke det ringeste begreb om hvilken pin
i instrumentbordet jeg skal slutte den til så. Haynes diagramerne kan jeg
ikke tyde, men jeg er jo heller ikke mekker (eller det vil sige jeg er
elektronikmekaniker, men vores diagramer er meget anderledes) :(

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 20:12

> [...]
> ikke tyde, men jeg er jo heller ikke mekker (eller det vil sige jeg er
> elektronikmekaniker, men vores diagramer er meget anderledes) :(

hva'.... hvis du er EM'er så kan du da også finde ud af at tilslutte en
føler til en LED eller pære

--
Tom
EM 85'

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-01-04 20:59

> pin
>
> hva'.... hvis du er EM'er så kan du da også finde ud af at tilslutte en
> [...]

Ok Tom, det er vist EM med tillæg i dit tilfælde.
Men en 'standard' EM'er burde da også kunne læse Haynes IMO.

Jeg tror at jeg ville gå efter en 'nærhedsføler' og bore et hul i tanken til
montering af den.
Men husk at få fat på en type der er til 12V, standarden er næsten 24V.
Det burde ellers være et relativt simpelt projekt.

mvh Uffe (EM '88 + senere tillæg
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 21:16

> Ok Tom, det er vist EM med tillæg i dit tilfælde.
> Men en 'standard' EM'er burde da også kunne læse Haynes IMO.

Jeg havde også mine problemer første gang jeg så et auto-diagram, det er
ikke normalt at tegne tingene på DEN måde

> Jeg tror at jeg ville gå efter en 'nærhedsføler' og bore et hul i tanken
til
> montering af den.

Min er monteret inden vi er ude af Januar
Så har jeg også en forklaring på hvorfor jeg ikke har tid til at lave det
sidste finish i køkkenet.

> Men husk at få fat på en type der er til 12V, standarden er næsten 24V.
> Det burde ellers være et relativt simpelt projekt.

Og kender jeg Ford rigtig så ender det med at tage en hel weekend fordi
tanken sidder gemt så langt inde at motoren skal ud først )

Tom

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 02-01-04 23:24

> Jeg havde også mine problemer første gang jeg så et auto-diagram, det er
> ikke normalt at tegne tingene på DEN måde

Okay indrømmet det er længesiden jeg har kigget på diagramerne i min Haynes
manual (den gang jeg rent faktisk arbejdede som EM'er. '97 eller der omkring
;), og jeg kiggede ikke lige efter det, men det er måske ikke så svært.

> til
>
> Min er monteret inden vi er ude af Januar
> Så har jeg også en forklaring på hvorfor jeg ikke har tid til at lave det
> sidste finish i køkkenet.

Det er min så langt fra, jeg har ikke nogen garage jeg kan stå og arbejde i,
så det er f...ma for koldt nu ;)

Jeg har allerede fundet den "orginale" som jeg skrev i et tidligere indlæg,
tror jeg vil holde mig til den:
http://www.nobelopel.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=77318

> Og kender jeg Ford rigtig så ender det med at tage en hel weekend fordi
> tanken sidder gemt så langt inde at motoren skal ud først )

Surt. På Vectra'en sidder den lige ved siden af batteriet og er meget nem at
komme til, men så er den heller ikke på 10 liter som din sikkert er :(

/Morten

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-01-04 10:09

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff5ef82$0$27459$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

Var i lære et sted hvor vi solgte autoudstyr, så jeg er nok lidt
foudindtaget.

> [...]
omkring
> ;), og jeg kiggede ikke lige efter det, men det er måske ikke så svært.

Er der forresten ikke noget med, at visse typer nærhedsfølere skal have et
vist forbrug, for at fungere ?

Den blev ikke godtaget som undskyldning af hjemmestyret her.

> [...]
i,
> så det er f...ma for koldt nu ;)

> Jeg har allerede fundet den "orginale" som jeg skrev i et tidligere

Skal jeg vist kigge lidt på

> Surt. På Vectra'en sidder den lige ved siden af batteriet og er meget nem
at
> komme til, men så er den heller ikke på 10 liter som din sikkert er :(

Hvis Tom så også har højtryksrenser til lygterne så er der også behov for
alle 10 liter, tanken tømmes før du når at sige 'et eller andet grimt'.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-01-04 14:22

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis Tom så også har højtryksrenser til lygterne så er der også behov
for
> alle 10 liter, tanken tømmes før du når at sige 'et eller andet
grimt'.

Det kan omgås ved at bruge *tåbelygterne* som kørelys om dagen - der
spules/viskes nemlig kun på forlygterne når nærlyset er tændt, sådan er
det ihvertfald på Scorpio'en.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 03-01-04 22:56

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in message

> Det kan omgås ved at bruge *tåbelygterne* som kørelys om dagen - der
> spules/viskes nemlig kun på forlygterne når nærlyset er tændt, sådan er
> det ihvertfald på Scorpio'en.

Smart, der har de aligevel tænkt sig om :)

/Morten

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 03-01-04 23:00

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Var i lære et sted hvor vi solgte autoudstyr, så jeg er nok lidt
> foudindtaget.

Lyder lidt sådan ;)

> det
>
> Den blev ikke godtaget som undskyldning af hjemmestyret her.

Heller ikke her! "jeg er da ligeglad med om der er en lampe der lyser når
der mangler sprinkler" ;)

> indlæg,
>
> Skal jeg vist kigge lidt på

Ja så ved man ihvertefald at den er velegnet til det :)

> Hvis Tom så også har højtryksrenser til lygterne så er der også behov for
> alle 10 liter, tanken tømmes før du når at sige 'et eller andet grimt'.

Det var også en med en Escort med spuler jeg hørte fra at der var 10liter.
På den Mazda jeg engang havde (626 '98) var der 5 liter, stadig væsentligt
bedre end Vectraens knap 2,5 liter! :(

/Morten

Fra : Jan Nielsen

Dato : 01-01-04 16:42

Hej og godt nytår

Hvis du ikke finder noget brugbart originalt, findes der en del forskellige
niveaufølere til at måle vandstanden i eks. spildevandstanke på campingvogne
søg evt på www.camper.dk

Jan Nielsen

..:Hvis du kan lide biler, så smut forbi:.
www.fedebiler.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 17:00

> [...]
forskellige
> niveaufølere til at måle vandstanden i eks. spildevandstanke på

Har fundet en masse ved www.rs-components.dk og www.farnell.com men det er
kun on/off og når jeg alligevel skal til at trække ledninger så ville jeg
gerne have noget til et viserinstrument / LED-søjle.

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-01-04 23:41

> [...]
jeg
> gerne have noget til et viserinstrument / LED-søjle.

Det virker lidt som *overkill* ligefrem at have en _tankmåler_ på
sprinklerbeholderen

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-01-04 00:15

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev :

> Det virker lidt som *overkill* ligefrem at have en _tankmåler_ på
>sprinklerbeholderen

Tjaehhh - "Check sprinklerstanden" inden udkørsel på motorvejen ;)

(Vi andre må nøjes med en lampe)

Fra : Brian Sørup

Dato : 02-01-04 00:24

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Tjaehhh - "Check sprinklerstanden" inden udkørsel på motorvejen ;)
>
> (Vi andre må nøjes med en lampe)

Jeps - men man skal også være flittig til at bruge sprinklervædske hvis
man skal bruge det sidste inden næste rasteplads - man har vel en dunk i
bilen
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-01-04 00:36

> [...]

>Jeps - men man skal også være flittig til at bruge sprinklervædske hvis
>man skal bruge det sidste inden næste rasteplads - man har vel en dunk i

Der er nok mindst 1 liter tilbage når den lampe tænder

(Hold op jeg gloede første gang ;)

Fra : Brian Sørup

Dato : 02-01-04 00:39

> Der er nok mindst 1 liter tilbage når den lampe tænder

Det er også det jeg mener, man _skal_være_fliitig_ med sprinkleren

> (Hold op jeg gloede første gang ;)

me 2
--
Brian Sørup