Andet multimedie
bentjuul 3670
Fra Adobe RGB til sRGB i Photoshop
Fra : enrico

Dato : 02-01-04 19:48

Er der nogen, der kender en nem vej fra Adobe RGB til sRGB i
Photoshop?

Jeg laver typisk en række billeder taget i Adobe RGB til tryk.
Når de er konverteret og justeret vil kunden måske også have et sæt
billeder, der ser pæne ud på hans skærm (sRGB)

Så laver jeg farverummet om, åbner billederne igen og retter dem til i
det ny farverum og gemmer dem som "Save for Web" i JPG

Findes der ikke en nemmere måde at gøre dette arbejde, eller skal man
have fat i billederne to gange? Kan man finde en action, der
omdefinerer farverummet, eller findes den allerede i Photoshop?

Jeg har Photoshop CS.

-enrico

Fra : enrico

Dato : 02-01-04 20:12

lidt om dette fra hjælpefilen:

Choose Image > Mode > Convert to Profile.
Under Destination Space, choose the color profile to which you want to
convert the document's colors. The document will be converted to and
tagged with this new profile.
Under Conversion Options, specify a color management engine, a
rendering intent, and black point and dither options. For more
information on conversion options, see Customizing advanced color
management settings.
To flatten all layers of the document onto a single layer upon
conversion, select Flatten Image.
To preview the effects of the conversion in the document, select
Preview. This preview becomes more accurate if you select Flatten
Image.

-og hvad er foskellen på convert to profile... og assign profile???

-enrico

Fra : KNL DtP

Dato : 02-01-04 20:39

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> -og hvad er foskellen på convert to profile... og assign profile???

Jeg ved ikke hvad den tekniske baggrund er, men hvis du blot assigner et Adobe
1998 RGB-billede en sRGB-profil, så kommer den til at virke meget flad.

Vælger du derimod at konvertere imellem de to profiler, så kommer sRGB-udgaven
*næsten* til at se ligeså farvemætte ud som Adobe 1998 RGB-udgaven. Dette
forudsætter naturligvis at de farver der anvendes i Adobe 1998 RGB kan vises i
sRGB.

Den nemmeste måde at konvertere profil en håndfuld billeder er, at oprette en
action:

Hent et af billederne ind som normalt. I værktøjsboxen Actions vælger du en
mappe og opretter en ny action (tryk på papir). Tryk Rec.

Gå nu op i Image > Mode > Convert to Profile. Sæt destination til sRGB
IEC61966-2.1 og sig Ok. Vælg Stop.

Du kan nu evt. give actionen en nem genvej, eller du kan vælge og fortsætte med
optagelsen og væge Save for web, Gem og luk billede uden at gemme. Så kan du
køre actionen på en hel mappe.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-01-04 20:50

enrico skrev:

> -og hvad er foskellen på convert to profile... og assign profile???

Convert to profile, forsøger at bevare "farveoplevelsen" imellem
Source og Destination (kildeområde og målrum på dansk) og ændrer
numrene for at opnå det. Assign profile ændrer ikke numrene, men
ændrer farveoplevelsen i farvestyrede programmer som forstår at
tolke billedets farver ud fra den integrerede farveprofil.

Hvis dit billede skal bruges til webvisning, så ændrer det ikke
en tøddel at du "assigner" (tildeler) en farveprofil, for du vil
se de samme farve i browseren som da billedet havde Adobe RGB
integreret, medmindre at browseren er farvestyret, men det er
den næppe.

Madsen.

Fra : enrico

Dato : 03-01-04 13:41

Jeg takker de to herrer, til hvem man aldrig går forgæves, for de gode
svar :)

-enrico