Lånemuligheder...???
Fra : Hjalte

Dato : 04-01-04 12:44

Hej alle...

Jeg er igang med at starte en cafe.
Jeg har selv 40.000 kr. men jeg skal bruge 150.000 kr. mere.

Jeg har snakket med Arbejdernes landsbank, Nordea og har forhandlinger
igang hos danske og jydske bank.

Men det virker ikke som om at de tror på ideen.
Men det gør jeg.

Problemet er også at jeg indtil dec. sidste år, var studerende.
Dvs. at det er begrænset hvor mange penge der gik ind på kontoen.

Hvis alt går galt, hvor kan jeg så ellers låne penge?

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 14:55

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dvs. at det er begrænset hvor mange penge der gik ind på kontoen.
>
> Hvis alt går galt, hvor kan jeg så ellers låne penge?

Ikke så mange andre steder, hvis du ikke kan stille passende sikkerhed - og
desuden stå som selvskyldnerkautionist - eller en tredie person med
tilstrækkelig sikkerhed.

Skal du ud på det "grå lånemarked" vil rentebyrden muligvis "æde" dig op.

Men som i så mange andre tilfælde, banker låner kun penge ud (populært sagt)
til dem, der kan bevise, at de "ikke har brug for dem".

Desuden låner de kun paraplyer ud, når det er solskin, men ved den mindste
mistanke om, at det bliver regnvejr, inddrager de dem igen..

Fra : cfs6621

Dato : 04-01-04 17:28

Det vigtigste når du skal låne penge er at du har et gennemarbejdet projekt,
det vil sige at:

du har undersøgt behovet (om ideen er bæredygtig)
du har egnede lokaler
du har branchekundskab
du har nogle ordentlige budgetter
du virker troværdig
du brænder for ideen
du har ordnede personlige forhold

Det er IKKE afgørende om hvor megen egenkapital du har.

Jeg har hjulpet flere virksomheder i gang, og min erfaring med små
virksomheder (som din café selvfølgelig er) er at det er nemmere at låne
penge i en mindre lokalbank eller sparekasse frem for de store landsdækkende
banker.

KHJ <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ff81b37$0$9825$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Newsman

Dato : 04-01-04 23:25

Hej

En løsning er at du vælger flere banker og låner 25.000 fra hver bank, ta ud
og besøg de små banker, forlæg din ide. En bank mand kan låne dig 25.000
uden problem for ham selv så at sige.

problemet du har er nok at 150.000 er usansynligt lidt for at lave noget
somhelst. Nu kender jeg ikke dit projekt, men har du alt med.

newsman

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-01-04 17:49

Newsman wrote:

> [...]
>
> problemet du har er nok at 150.000 er usansynligt lidt for at lave noget
> somhelst. Nu kender jeg ikke dit projekt, men har du alt med.

Problemet er jo, at bankrådgiveren, såfremt han tænker sig om nok er
klar over dette trick.
Og nok vil have hele virksomhedens økonomi at se fx hvordan det er
financieret.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Hjalte

Dato : 06-01-04 00:52

On Mon, 05 Jan 2004 17:49:20 +0100, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>Problemet er jo, at bankrådgiveren, såfremt han tænker sig om nok er
>klar over dette trick.
>Og nok vil have hele virksomhedens økonomi at se fx hvordan det er
>financieret.

Hvad så med de lidt dyrere internet låne firmaer.
Nogen der har adresser og gode råd?

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-04 18:32

Hjalte wrote:

> Hvad så med de lidt dyrere internet låne firmaer.
> Nogen der har adresser og gode råd?

Et godt råd (og du får det ganske gratis): La' vær med at låne dyrt!

Er din bank ikke med på ideen, så er det nok fordi de mener at ideen
ikke er god nok.

Har du en forretningsplan, budget, beliggenhed, logistikken og alle de
andre ting som hører til en café på plads?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-01-04 00:40

Hjalte wrote:

> [...]
> Men det gør jeg.
>
> Problemet er også at jeg indtil dec. sidste år, var studerende.

Jeg ved godt at det ikke var spørgsmålet, men ærligt talt så skurrer
"starte cafe" og "låne penge" meget i mine ører. Jeg håber at det er et
meget unikt koncept, da en overvejene andel af alle nyåbnede caféer
lukker igen - med underskud.

Derudover lyder de ca. 200.000 kr. som et meget lille beløb. Hvis du
starter med ryggen mod muren bliver det hele bare dobbelt så hårdt.

Mvh. Michael.

Fra : Leonard

Dato : 05-01-04 00:46

Hjalte <hjalte@reloaded.dk> wrote:

>Jeg er igang med at starte en cafe.
>Jeg har selv 40.000 kr. men jeg skal bruge 150.000 kr. mere.

Hvis det virkelig er din store drøm, så betyder et år med
dobbeltarbejde og sparetid vel ikke det store og så burde du kunne
spare pengene sammen på den tid, hvis du virkelig brænder for det.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!