Fra sovs til sund livsstil
Fra : Basil of Fawlty Towe~

Dato : 04-01-04 11:47

Når man nu er et sovsehovede, og den foretrukne menu er bøf, sovs og
kartofler, og altså ingen form for grønt, hvordan programmerer man så sig
selv til at ændre denne livsstil ?

Jeg søger nogen råd fra nogen hvor dette er lykkedes, og altså ikke bare
links til hellige helsesider.

Ord som sund livsstil, fedtfattig, light og helse giver mig myrekryb, så der
skal noget af en transformering til.

Kai

Fra : Flemming Kold

Dato : 04-01-04 11:57

Bare forsæt med bøfferne og sovsen.

Når du så har spist, skal du ligge dig på sofaen, og tænke positivt. Det er
skam ikke maden der feder, det er alle de uhyggelige tanker, man tænker om
den mad man har spist.

Hele sofa-lignings-sekvensen kan roligt suppleres med en ordentlig omgang
vanilie is.

Hele tricket består i at tænke positiv. Hvis du begynder at tvivle, dur det
ikke. Så derfor, hvis ikke du taber dig, er det din egen skyld. Du har haft
de forkerte tanker!

Flemming Kold

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-01-04 12:05

Basil of Fawlty Towers wrote:
> [...]
> links til hellige helsesider.
>
> Ord som sund livsstil, fedtfattig, light og helse giver mig myrekryb, så der

Glem fedtfattig, light etc. Bliv ved med at spise bøffer og sovs, men
drop kartoflerne. Lær dig selv at spise lækre grøntsagsretter og salater
til din bøf og din sovs. Jeg snakker ikke om kedeligt icebergsalat med
tomat og agurk uden smag. Der findes masser af lækkert grønt, især hvis
man får en god bøf til :)

Læs f.eks. her

http://www.omegametoden.dk/

selvom du ikke ville have links til hellige helsesider. Det er ikke
sikkert det er noget for dig, det kan kun du afgøre. Men det virker for
mig og en masse andre. Og vi undværer ikke bøf eller sovs.

Men: der er desværre ingen vej uden om grønt og motion, uanset hvor surt
du synes det er. Jeg ved ikke hvordan du bedst motiveres til det. Det er
nok individuelt.

/David

Fra : Hauge

Dato : 04-01-04 12:20

Hejsa

"Basil of Fawlty Towers" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> wrote in message
> Når man nu er et sovsehovede, og den foretrukne menu er bøf, sovs og
> kartofler, og altså ingen form for grønt, hvordan programmerer man så sig
> selv til at ændre denne livsstil ?

Hvad er det der gør sovs usundt? Det er vel ikke mere usundt, end det lort
man smider deri, og behøver ikke være mere fedt end det fedtfattige "sunde
mad", som du omtaler.

> Jeg søger nogen råd fra nogen hvor dette er lykkedes, og altså ikke bare
> links til hellige helsesider.

Ja, undlad at smide flere kg fedt i din mad, så er du godt på vej.

> Ord som sund livsstil, fedtfattig, light og helse giver mig myrekryb, så
der
> skal noget af en transformering til.

Spis generelt det du kan li', dog ikke ren fedt.

/Hauge

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-01-04 12:24

Hauge wrote:

> Spis generelt det du kan li', dog ikke ren fedt.

Hvad er der i vejen med fedt?

/David

Fra : Hauge

Dato : 04-01-04 12:28

Hejsa

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> Hvad er der i vejen med fedt?

Tjaeh, der er nogen der mener at det er farligt, og at det er det der gør at
sovs er usundt, og hvis det er sandt, var det måske en ide at lære at lave
mad, istedet for at lave pap.

/Hauge

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-01-04 19:24

Hauge wrote:

> Tjaeh, der er nogen der mener at det er farligt, og at det er det der gør at
> sovs er usundt,

Så enkelt er det vist ikke.

> og hvis det er sandt, var det måske en ide at lære at lave
> mad, istedet for at lave pap.

Lave pap?

/David

Fra : Hauge

Dato : 06-01-04 01:15

Hejsa

> Så enkelt er det vist ikke.

Måske ikke, men så må du jo forklare, fremfor dine små kommentarer, uden
nogen form for info.

> Lave pap?

Ja netop, pap..

/Hauge

Fra : sune vuorela

Dato : 06-01-04 01:29

En der kalder sig "Hauge" <hauge@CUTspamfree.dk> skrev:

>Hejsa
>
>"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
>
>M?e ikke, men s??u jo forklare, fremfor dine sm?ommentarer, uden
>nogen form for info.

Prøv at skrive atkins og "low carb" ind i google...

--
Sune

Fra : Peter Westh

Dato : 04-01-04 12:34

Et sted at starte er måske at finde måder at tilberede grøntsager på, som
passer ind i en sovs-og-kartofler menu. Især rodfrugter kan tilberedes på
måder, så de kan suge sovs til sig på samme måde som kartofler. Meget bedre
end f.eks. grøn salat eller råkost.

Prøv f.eks. at stege diverse rodfrugter i et fad i ovnen; skær et udvalg
gulerødder, selleri, rødbede, pastinak, persillerod, kartoffel, glaskål,
kålrabi, løg - ikke nødvendigvis allesammen på en gang - i grove tern (3X3
cm) eller stænger (2X2X5 cm), vend dem med lidt olie, salt og peber, måske
en krydderurt som timian, rosmarin, laurbær etc, og et skvæt citronsaft
eller balsamicoeddike. Steg det i ovnen ved 200 i en god time, vend rundt i
det det når halvdelen af tiden er gået.

Temperatur og stegetid kan varieres, så det passer med hvad man ellers
laver. Ovenstående passer perfekt i min ovn, med en lille culottesteg
stående i et fad for sig ved siden af.

Netop ovntegning er jo langt sundere og mere magert end farsretter stegt på
panden. Andre relativt magre tilberedninger er kogning og braisering. Selv
frøken Jensen er fuld af traditionelle, magre tilberedningsmetoder, som er
gået i glemmebogen. Undgå absurde efterligninger af traditionelle
tilberedeninger, som f.eks. tørstegning på panden - hvis du skal pandestege
kød, så køb en grillpande. Man kan heller ikke, modsat hvad mange påstår,
stege frikadeller eller hakkebøffer i ovnen. Lav et farsbrød i stedet, eller
brug farsen til kødboller.

MHT sovs, så er der forskellige tricks man kan bruge, når man vil spare på
fedtet, uden at smagen går fløjten; sødt, surt, stærkt, aromatisk. Også her
gælder det om at undgå bevidstløse erstatninger; lige meget hvad man gør,
smager fromage frais altså ikke ligesom piskefløde, og meljævning ikke
ligesom opbagning. Meget bedre at lave saucer baseret på rødvin, øl, god
fond, purerede grøntsager etc.

Jeg kan anbefale Claus Meyers og Arne Astrups bog "Spis igennem", både for
opskrifterne og for de generelle råd om, hvordan man får mager mad til at
smage af noget.
Her er et par uddrag fra bogen, som Meyer har online.

Smagens kemi:
http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?HM=836&PageID=3968

Toscansk bondesuppe:
http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?PageID=6030

Hot pot med oksekød, øl og lakridsrod
http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?PageID=6069

God appetit!

Peter

Fra : Basil of Fawlty Towe~

Dato : 04-01-04 16:59

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Tak for det svar, det var lige det jeg søgte.
I tillæg kan man jo også glæde sig over at skulle bruge ovnen, når der er så
koldt som der er nu
Kai

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-01-04 13:01

"Basil of Fawlty Towers" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> wrote in message

> Jeg søger nogen råd fra nogen hvor dette er lykkedes, og altså ikke bare
> links til hellige helsesider.

Der er en del at hente på news://dk.helbred.slank

Ebbe