De gode gamle dage.
Fra : Akalias

Dato : 04-01-04 03:03

Jeg savner de gode gamle dage, hvor ægte hard rock bands som Guns N' Roses,
Led Zeppelin og Deep Pupple udfoldede sig.
Nutidens populære bands spiller IMO larmende og usammenhængende musik. At
forsangerne i alle de her nye bands lyder 100% ens og har en tendens til
også at bryde ud i rap midt i sangen, gør det hele endnu være.

Der er ingen af de nye bands guitarister, som formår at spille gode soloer.
Hvor er det gode/seje riff og soloen som kan få nakkehårerne til at rejse
sig af ren nydelse og begejstring?
Nu er jeg så selv i en meget sen alder begyndt at rode lidt med en elguitar
og mit fokus er i den sammenhæng koncentreret om Slash's riffs og soloer.
Den mand kunne ryste den ene solo ud ad ærmet efter den anden, dengang han
var i Guns N' Roses. Jeg prøver (indtil videre) pt. forgæves at lære introen
til Sweet Child O' Mine, men desværre er jeg udstyret med en meget lille
hånd, så jeg får meget ondt i hånden, da jeg jo skal have fordelt nogle af
fingrerne på bånd 12 og 15 (lille hånd = stor afstand) på samme tid. Man får
virkelig endnu større respekt for de gode guitarister, når man selv har
prøvet at spille deres ting. Det kan anbefales. Derfor er det, at jeg ikke
fatter de unge guitarister i de nye bands. Hvis jeg var dem, ville jeg prøve
at trykke den ene solo af efter den anden og skabe nye riffs. Da de ikke gør
dette, kan man nemt konkludere at de mangler talent. Det skal jeg ikke
afgøre, men i stedet nøjes med at give udtryk for min store skuffelse. Og
det er hermed gjort.

PS: Jeg glæder mig nu lidt til at høre, hvad Slash kan med sin nye gruppe
Velvet Revolver. Deres debut cd udkommer vel i år?

Fra : Søren Nielsen

Dato : 04-01-04 11:28

Akalias wrote:
> [...]
>
> PS: Jeg glæder mig nu lidt til at høre, hvad Slash kan med sin nye
> gruppe Velvet Revolver. Deres debut cd udkommer vel i år?

Jeg er faktisk meget enig med dig. Jeg er meget lidt imponeret over stort
set samtlig ny musik, der bliver udgivet idag.
Til trods for, at jeg er lige ung nok til at kunne huske da bands som Led
Zeppelin og Deep Purple var størst, så har venner og omgangskreds været med
til at præge min musiksmag i dén retning - og det takker jeg for. Jeg vil
tro, at omkring 98% af de cd´er jeg lytter til, er fra den tid og i de
genrer.
Eks. bands som Linkin Park eller Nickelback, som af og til laver ganske fine
numre, tænker jeg ofte hvor mon er om 20 eller 30 år. Jeg tror det er de
færreste, der husker dem til den tid.
Egentligt lidt synd, men det er ikke kun deres skyld, pladeselskaber osv har
også noget af skylden og ikke mindst "Popstar-mentaliten", som jeg nærmest
er ved at brække mig over. Arme kunstnere, de får ikke mange stjerner hos
mig, sålænge deres musik skal promoveres på den måde.

Søren

Fra : Thomas Lund Hansen

Dato : 04-01-04 11:49

Amen

P.S Husk at lytte lidt til Rainbow, hvis du er til den slags. Start
med "Long live rock and roll" eller evt "The very best of Rainbow"

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-01-04 12:20

Akalias wrote:

> Der er ingen af de nye bands guitarister, som formår at spille gode soloer.

Det er nu ikke rigtigt.

> Hvor er det gode/seje riff og soloen som kan få nakkehårerne til at rejse
> sig af ren nydelse og begejstring?

Over det hele :)

> [...]
> Den mand kunne ryste den ene solo ud ad ærmet efter den anden, dengang han

Ja, men det er også lidt af det samme det hele. Han er lidt kedelig :)

> [...]
> hånd, så jeg får meget ondt i hånden, da jeg jo skal have fordelt nogle af
> fingrerne på bånd 12 og 15 (lille hånd = stor afstand) på samme tid.

Det kan du hurtigt træne dig fra. Sweet Child O' Mine riffet er ikke svært.

> Man får
> virkelig endnu større respekt for de gode guitarister, når man selv har
> prøvet at spille deres ting. Det kan anbefales.

Enig.

> Derfor er det, at jeg ikke
> fatter de unge guitarister i de nye bands. Hvis jeg var dem, ville jeg prøve
> at trykke den ene solo af efter den anden og skabe nye riffs.

Det er der også nogen af dem der gør. Men der er også nogle af dem der
prøver at udvikle sig og skabe noget nyt. jeg spår at du vil synes at
Johnny Greenwood fra Radiohead er forfærdelig. Han kan sagtens spille
"gammeldaws" soloer og riffs, men han har også haft et behov for at
udvikle sig væk fra sine idoler, forståeligt nok. Og der er mange der
nok har det som ham.

Prøv i øvrigt at lytte (og endnu bedre, spille) David Gilmours soloer,
David Gilmour fra Pink Floyd.

/David

Fra : Lars V

Dato : 04-01-04 13:15

"Akalias" <akalias@> skrev i en meddelelse
> [...]
gruppe
> Velvet Revolver. Deres debut cd udkommer vel i år?

-----------------

Du har i princippet ret, til trods for, at jeg nu stadig mener, der dukker
gode bands/guitarister frem med jævne mellemrum. Blandt andre spiller
Creed's Mark Tremonti fede riffs på mange af deres numre. Og der er også
masser af god spade i Evanescence. I den lidt ældre stil, som jeg nok også
sværger mest til, var der dog mange flere af de helt fantastiske riffs, man
bare kan høre igen og igen. De overgange Glenn Tipton og KK Downing i sin
tid lavede for Judas Priest var uden sidestykke IMHO. Men trend'en er helt
sikkert de mere tunge guitarer, hvor man mange gange skal have et sart øre
for at høre detaljerne. Men er man til 80'er/start 90'er heavy guitar, kan
det nye Darkness album bestemt også anbefales - det er tilbage i den "gode"
stil.

Lars V

Fra : Ole Thomsen

Dato : 04-01-04 14:52

Lars V wrote:

> Men er man til 80'er/start 90'er heavy guitar, kan det nye Darkness
> album bestemt også anbefales - det er tilbage i den "gode" stil.

Enig omkring guitaren, noget lever op til
Brian May på hans gode dage uden at
være et plagiat.

Men fôck hvor er sangstemmen irriterende
efter blot nogle få gennemlytninger

Ole Thomsen

Fra : Anders Schroeder

Dato : 04-01-04 16:18

"Hvis jeg var dem, ville jeg prøve
at trykke den ene solo af efter den anden og skabe nye riffs."

Personligt synes jeg at det er befriende at slippe for at høre på den
ene ørkenvandring efter den anden udi en standard bluesskala. Ingen
tvivl om at Gilmore ligger i den tunge ende i forhold til mange af de
nyere guitarister, og altid har gjort det, men hvorfor ikke lige
stikke ørerne ned i Allan Holdswort's "Metal Fatigue" eller "Joshua"
fra "Secrets"-pladen.
En guitarist som Tom Morello er da også uhyrligt mere interessant end
Blackmore, da Morello sådan set prøver på at skabe noget nyt. Steve
Vai kan man jo heller ikke komme udenom.

....de tunge drenge forstår nemlig HVORFOR man spiller en solo, og HVAD
der skal gøres undervejs. At opbygge en spænding v.hj.a en
strukturering af licks, og så en forløsning af en art. Som eksempel.
For mig lyder det ikke som om Blackmore har tænkt over hvorfor han
spiller som han gør udover at det lyder ret fedt. Respekt for det.

Vi er enige om at de nyere guitarister ikke spiller så meget, men det
KAN jo også hænge sammen med at de sådan set fokuserer på musikken
istedet for deres selvpromovering. Don't get me wrong: Jeg har selv
søgt ind på konservatoriet et par gange på el-spade (og ville da være
kommet ind iflg mine karakterer hvis der ikke var kommet bedre folk
hver gang , har spillet hundredevis af timers soloer og pillet mig
selv i navlen etc etc etc. Men jeg savner ikke navlepilleri med
hovedet under armen i stil med Blackmore eller Page.

Indrømmet, Slash er en dygtig herre, der laver soloer i
Evergreens-kategorien...de holder ganske rigtigt. At du ikke kan få
fingrerne til at strække fra 12 til 15. bånd undrer mig lidt...på min
egen stratocaster er der ikke mere end 6-7 centimeter.

Nå, nu hvor jeg så har svinet alle de nævnte guitarister må jeg vel
hellere prøve at rydde lidt op...så hvis du keder dig en aften kan du
lige maile, så stikker jeg dig lige en times undervisning gratis.

....og så kan jeg se at jeg skriver ligeså meget med hovedet under
armen som jeg påstår at andre spiller...