blancheres
Fra : SB

Dato : 04-01-04 01:10

Kan godt være det er mig der er lidt smådum, men hvordan blanchere man bedst
nogle grøntsager?

Søren

Fra : Ditte Hansen

Dato : 04-01-04 02:07

Du er absolut ikke dum. For jeg vil også meget gerne have en vejledning!

Fra : Emil

Dato : 04-01-04 04:37

Ditte Hansen skrev:

>Du er absolut ikke dum. For jeg vil også meget gerne have en vejledning!

"SB" skrev

Hej og godt nyt år.

Blancering bruges til kød, fisk, krydderurter og grøntsager
(m.v.). Dels for at ødeløgge bakterier, dels for at opnå den
bedste bevarelse af smags- og næringsstoffer samt konsistens ved
en efterbehandling (her frysning).

Fremgangsmåden er enkel: Emnerne koges i kort tid (fra sekunder
og op til 6-8 minutter) i vand, grøntsager gerne i saltet vand,
hvorefter de afkøles i koldt (helst iskoldt) vand.

De tyndeste emner (f.eks. kålblade) skal blot koges i 1 min,
ærter i 2 min., rodfrugter noget længere - det afhænger af
tykkelsen på emnerne (skiverne). Brocoli bliver gode ved 3-4 min.
eller lidt mere hvis kun stokken er under vand.

Man kan med fordel smage på et par prøver. Der skal stadigt være
bid i emnet, og smagen skal være autentisk (naturlig/god).
Det sker dog nogle ændringer i smagen, som regel i en god
retning. Leg med mulighederne.
Vil man spise de halvt rå grøntsager direkte herefter (ikke
fryse), smager det bedst med en lille klat smør i kogevandet.

Herefter kan emnerne indfryses, med minimalt tab af smag,
konsistens og vitaminer.
Gulerødder er mindre egnede, da de let bliver seje ved
frysningen.
Asparges er heller ikke egnede kandidater til blancering, da de
bliver slatne.

Krydderurter skal også blanceres før indfrysning, da de ellers
let får smag af hø. Her er blancering i få sekunder (10?)
tilstrækkeligt før indfrysning eller tørring.

Særligt på denne årstid kan man få spanske tomater hvor skindet
er meget tykt. En 2 min. blancering (husk nu altid at afkøle i
isvand) gør det legende let at fjerne skindet, så man bliver fri
for at bakse med tandstikkere efter spisning af en tomatmad.

Håber det hjalp lidt. Ellers spørg igen.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 04-01-04 22:48

Emil skrev:

>Blancering bruges til ...
<snip>

Og så glemte jeg at fortælle, at blanceringstiden måles fra
vandet atter er kommet i kog efter tilsætning af grøntsagerne.
Det er bedst med meget vand i forhold til emnerne, så vandet
holdes kogende under hele processen.

Asparges kan blanceres hvis de skal spises straks og ikke
nedfryses. Men de beholder mere af smagen hvis de steges svagt i
fedtstof, indtil de lige nøjagtigt ikke længere opleves som rå.
Disse smagsstoffer opløses nemlig ikke i fedt.

Har man nu alligevel ild under gryden, kan man hurtigt lave lidt
anderledes tilbehør. Nogle hele forårsløg (eller perleløg fra
frost) samt nogle frosne ærter blanceres i nogle minutter og
vendes i en lun blanding af lidt sirup, eddike og smør (lige
dele). Det pakkes ind i blancerede salatblade (hovedsalatblade
6-10 sekunder, iceburg salatblade 30-40 sekunder). Pyntes med
tynde strimler blanceret gulerod og drysses med persille.

Og det mest blancerede emne i de små hjem er jo nok æg. Det er en
herligt ting at få et smilende eller hårdkogt, blanceret æg med i
madpakken, så man er fri for at skulle pille det.
Husk det grønne, drys.
Ægget slåes ud i en kop eller underkop, gryden tages af ilden så
boblerne ikke ødelægger formen, og ægget glides forsigtigt ned/ud
i vandet. Det er bedst med *helt* friske æg, fordi hviden her er
meget sej og former sig pænt om blommen. Blanceringstiden er ca.
et minut mindre end ved kogning af hele æg.

Det er vigtigt med salt i vandet til f.eks. æg, kød og
grøntsager, fordi det forhindrer enmets egne salte, vitaminer og
smagsstoffer i at trænge ud i kogevandet, som man ikke bruger til
noget (osmose). Og saltet bliver jo skyllet af igen i isvandet.

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 04-01-04 03:08

"SB" skrev i en meddelelse...
> Kan godt være det er mig der er lidt smådum, men hvordan blanchere man bedst
> nogle grøntsager?

Søgte i grupper efter "blanchere" i group:dk.kultur.mad+drikke.
Søgningen tog 0.09 sekunder og gav bl.a. dette resultat..

http://groups.google.com/groups?q=blanchere+group:dk.kultur.mad%2Bdrikke&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&group=dk.kultur.mad%2Bdrikke&se
lm=yiq_8.25753%24Yf1.1165401%40news010.worldonline.dk&rnum=8

...eller kort og godt: http://makeashorterlink.com/?Z528413F6

*Hurtigt og nemt:
Søgning efter tidligere indlæg i dk.kultur.mad+drikke:
http://groups.google.com/groups?oi=djq&as_ugroup=dk.kultur.mad%2Bdrikke

Mvh. Peter W. Bosse

På restauranten..

Torskehoved!
Det har vi desværre ikke, hr. -
medmindre af det var mig, herren mente!
- Storm-P

Fra : JHR

Dato : 04-01-04 15:48

SUK!
Er jeg den eneste der er seriøst træt af folk der svarer på indlæg med en
søgning på google?
Og så endda med kommentarer som at søgningen tog 0,09 sekunder! Hvor
nedladende kan man være...

Godt nytår
Jeppe.

Fra : SB

Dato : 04-01-04 16:53

"JHR" <j_haveREMOVETHIS@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> søgning på google?
> Og så endda med kommentarer som at søgningen tog 0,09 sekunder! Hvor

Har også lidt den indstilling, at selvfølgelig kan man søge, og man får 50 -
60 hits, hvori ordet indgår, men man kan alligevel ikke bruge resten af
indlægget til noget.
Inden man så finder ligenetop det man har brug for er det måske gået en
time.

Og hvis alle fandt et svar der, ja så var grupperne da tæt på at gå død.
bortset fra køb og salg

Søren

Fra : Ditte Hansen

Dato : 04-01-04 10:21