Købe jord
Fra : Jonas

Dato : 03-01-04 20:12

Hej.

Jeg går med tanker om at købe et område med lidt skov, som grænser op til
min have. Udover, at jeg skal snakke med ejeren, hvilke producerer er der
så?
Landmåler? Advokat?

Hjælp modtages med tak!

Jonas

Fra : Leonard

Dato : 03-01-04 20:44

"Jonas" <jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> wrote:

>Landmåler?

Hvis det stykke du vil købe er målt op og en særskilt ejendom, så
behøver du nok ikke en landmåler, men sådan er det sjældent, så der
skal nok måles - og det er vidst nok ikke billigt ...

>Advokat?

Er vel det andet logiske trin, efter at have snakket med ejeren om
pris osv. Og advokaten skal nok fortælle hvem der ellers skal til.

Alternativet er jo at forpagte/leje stykket, men det afhænger jo meget
af hvad dit formål med stykket er.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : bme

Dato : 03-01-04 21:01

> Hvis det stykke du vil købe er målt op og en særskilt ejendom, så
> behøver du nok ikke en landmåler, men sådan er det sjældent, så der
> skal nok måles - og det er vidst nok ikke billigt ...

der er temmelig meget forskel på en landmåler og en landinspektør. Og det er
det sidste som kan blive nødvendigt her.
Og det er heller ikke altid nødvendigt at lave opmåling. så vidt jeg husker
kan opmåling udelades såfremt skovstykket bare udgør en selvstændig matrikel
(ikke at foveksle med en særskilt ejendom, også kaldet en samlet fast
ejendom. en samlet fast ejendom kan godt bestå af flere matrikler)

> Er vel det andet logiske trin, efter at have snakket med ejeren om
> pris osv. Og advokaten skal nok fortælle hvem der ellers skal til.

såfremt det er muligt (landbrugspligt plus en masse andet) så drejer det sig
egentlig bare om at lave et skøde og så få det tinglyst.
MEN hvis det ikke er en særskilt ejendom som også bliver pointeret ovenfor,
så skal der ske enten en udstykning eller en arealoverførsel. Og her er det
landinspektøren du skal have fat i. Han er den eneste der må foretage
sådanne ejendomsændringer. Der kommer også en hel masse betragtninger ind
omkring panthaverfrigørelse fra den afgivende ejendom, tilladelse hvis det
er i landzonen og der er landbrugspligt osv. Alt dette er standardarbejde
for en landinspektør.

Hvis du virkelig gerne vil eje jorden, så spørg den nuværende ejer om det
udgør en særskilt ejendom. så bliver en overtagelse ikke så svær.

> Alternativet er jo at forpagte/leje stykket, men det afhænger jo meget
> af hvad dit formål med stykket er.

absolut en mulighed, men der er grænser for hvor lang tid man kan
leje/forpagte et stykke jord uden at det udløser en udstykning eller
arealoverførsel. mener grænsen er 30 år.

Men uden flere detaljer om størrelsen af det ønskede areal, landzone/byzone,
størrelse på nuværende ejendom o.m.a. er det svært at sige hvad der bliver
nødvendigt i din situation

/bo

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-01-04 21:49

"Jonas" <jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> min have. Udover, at jeg skal snakke med ejeren, hvilke producerer er der

Banken!!!

Hilsen Inger

Fra : Kode ind

Dato : 03-01-04 22:06

> Banken!!!

Og din kone! (først!!)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-01-04 22:07

"Kode ind" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Og din kone! (først!!)

Godt tænkt.

Hilsen Inger

Fra : Jonas

Dato : 03-01-04 22:49

> Og din kone! (først!!)

*GGGGGG*

Det er skam konens ide med at købe jord.

Jonas

Fra : Leonard

Dato : 03-01-04 23:04

"Kode ind" <nogen@microsoft.com> wrote:

>Og din kone!

Nu ødelægger I jo mandens gode humør

Fra : Leonard

Dato : 03-01-04 22:10

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Banken

Da kun hvis banken er eller skal være ejer (helt eller delvist).
- og det er nok billigere at låne pengene hos realkreditten, ingen af
mine banker kan matche de lave renter penge foræres væk for nu om
dage.

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 04-01-04 09:22

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Hej
Det er sjældent at det er en selvstændig ejendom, den hører gerne til et
landbrug. Og I så tilfælde kan du kun købe jord hvis du i forvejen har en
ejendom med landbrugspligt, (et nedlagt landbrug har ikke altid ret til at
købe jord igen) ellers kan du ikke få lov at købe. Ring til en landinspektør
og spørg om reglerne, men det skal selvfølgelig være til salg. Der er ikke
længere noget der hedder landmåler, det er den gamle betegnelse.
Gunnar

Fra : bme

Dato : 04-01-04 09:26

Der er ikke
> længere noget der hedder landmåler, det er den gamle betegnelse.
> Gunnar

Hmm, en landinspektør har nu altid været en landindspektør. En landmåler
hedder idag landmålingstekniker.

/bo

Fra : Henning Sørensen

Dato : 04-01-04 09:51

"Gunnar Grooss" <g.grooss@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> og spørg om reglerne, men det skal selvfølgelig være til salg. Der er ikke
> længere noget der hedder landmåler, det er den gamle betegnelse.

Jeg troede at alle havde lov til at købe jord, er der nogen som kan huske
reglerne i hovedet?

Henning
- som selv bor på et nedlagt landbrug med forhåbningen om at købe et par
hektar på et tidspunkt.

Fra : Lars Svane

Dato : 04-01-04 12:51

Jeg har sidste år købt 2 ha jord og det er slet ikke så nemt.

Mit hus er et nedlagt landbrug og derfor registeret som et paracelhus.

Det betyder at grunden max må være 5000 m2.

Jeg skulle så søge om at ændre huset til et landbrug hos
Jordbrugstilsynet. Da det er en gammel gård og har ejet det jord jeg
ville købe gik det i gennem. Der er mange regler med at der skal være
maskinhuse, stald osv for at det kan være et landbrug.

Så skulle der landinspektør, advokat, diverse godkendelser og sådan
til.

Dertil kom så en masse regler om at jeg ikke må plante en stor skov,
jeg må ikke forpagte jorden ud, jeg skal dyrke jorden og der skal
laves gødningsregnskab osv.

Nu er det skov du vil købe, men jeg tror det er de samme regler, mit
jord var dyrkningsjord (korn og sådan)

Et andet problem er at jorden som er sat salg kan risikere at komme i
udbud mellem de andre jordejere. Men hvis man ikke ejer noget jord
selv er det mest sandsynlig at det ikke giver problemer. Den som ejer
mindst har forkøbsret.

Men det er bare at ringe til landinspektøren og sige at du vil købe og
sælger vil sælge. Så klarer de det hele. Eneste problem er hvis nogle
instanser siger nej falder det hele til "jorden" og du må betale
diverse honorarer for ingenting.

Jeg vil tro det kostede mig en 20-30.000 i udgifter for at købe
jorden. Prisen er vist den samme ligegyldig hvor lidt jord man køber.

Mvh
Lars Svane

On Sat, 3 Jan 2004 20:12:16 +0100, "Jonas"

Fra : Lars Svane

Dato : 04-01-04 13:07

En selvvalgt erindringsblokering blev lige løst op, ÆV

Det var nærmere over de 40.000 omkostningerne løb op i + det tog ca.
et halvt år før jeg kunne betræde min egen jord.

Hertil kommer så selve købsprisen for jorden som heller ikke var
billig, men ikke noget som ligner udstykket jord. Priserne svinger
vist mellem 8 - 14 kr pr. m2, værdien af skoven vil så blive lagt oven
i din pris.

Men held og lykke, det kan være svært at overtale nogen til at sælge.

Men hvor er det fedt at kunne gå rundt på sin egen jord. En skov, det
ville jeg gerne have. Måske en eng med en lille sø og en å som strakte
sig dybt ind i skoven.

Hmm, penge, penge, penge.

Mvh
Lars Svane

Fra : .Mads

Dato : 04-01-04 16:10

> [...]
> billig, men ikke noget som ligner udstykket jord. Priserne svinger
> vist mellem 8 - 14 kr pr. m2, værdien af skoven vil så blive lagt oven
Hvor i kongeriget er det?

VH

--
..Mads

Fra : Lars Svane

Dato : 04-01-04 16:42

On Sun, 4 Jan 2004 16:09:33 +0100, ".Mads"
<nej@ingenstederikongeriget.invalid> wrote:

>Hvor i kongeriget er det?
>
>VH

I nærheden af yding skovhøj i Østjylland

Mvh
Lars

Fra : bme

Dato : 04-01-04 13:09

> Jeg skulle så søge om at ændre huset til et landbrug hos
> Jordbrugstilsynet.

jordbrugskommisionen!

> Nu er det skov du vil købe, men jeg tror det er de samme regler, mit
> jord var dyrkningsjord (korn og sådan)

som udgangspunkt er det samme regler

> [...]
> udbud mellem de andre jordejere. Men hvis man ikke ejer noget jord
> selv er det mest sandsynlig at det ikke giver problemer. Den som ejer

1) Det er kun hvis man har harmonibehov til en animalsk produktion at man
kan opnå fortrinsstilling.
2)Det er vist kun hvis den expanderende ejendom bliver større end 70 ha
efter en eventuel sammenlægning at andre kan opnå fortrinsstilling.

> [...]
> sælger vil sælge. Så klarer de det hele. Eneste problem er hvis nogle
> instanser siger nej falder det hele til "jorden" og du må betale

En god landinspektør laver en forundersøgelse, inden den helt store proces
går igang. Men det kan selvfølgelig falde til jorden helt indtil sagen er
afsluttet.

20-30 kkr, lyder ikke usandsynlig til landinspektør, tinglysning mm.

/bo