"Statsministerens" nytårstale
Fra : Morton Christiansen

Dato : 03-01-04 16:11

Ja, så kom det frem hvem der i virkeligheden styrer lille Danmark!

Tjeck http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=140533

-- Morton

Fra : Henrik Rask Mortense~

Dato : 03-01-04 19:11

"Morton Christiansen" <morton@it.edu> wrote in message
> Ja, så kom det frem hvem der i virkeligheden styrer lille Danmark!
>
> Tjeck http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=140533
>
> -- Morton

Bortset fra at det IKKE er et bevis for noget som helst, er historien
selvfølgelig meget sød.

Hvis man tager et worddokument som oprindeligt er "startet" af en anden, vil
denne anden altid stå som forfatter (med mindre man manuelt retter det).

Dette kan vel også være tilfældet her ......

Mvh
Henrik Rask Mortensen

---
Dette indlæg er alene et udtryk for min personlige holdning og er ikke
nødvendigvis holdningen hos det firma jeg arbejder for.

IT-Sikkerhed er 20% teknik og 80% procedurer og planlægning.

Fra : Kristian Thy

Dato : 03-01-04 20:36

Henrik Rask Mortensen uttered:
> Hvis man tager et worddokument som oprindeligt er "startet" af en
> anden, vil denne anden altid stå som forfatter (med mindre man
> manuelt retter det).

Det sjove er jo så at Statsmedisteriet nu vil "forbedre IT-sikkerheden
ved fremover at udsende pressemeddelelser som PDF-filer" (citat fra
Tekst-TV). Bare det var så nemt at forbedre IT-sikkerheden...

\\kristian
--
"The ability to enslave a planet is insignificant
next to the power of the Macintosh"

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 03-01-04 21:50

Kristian Thy wrote:

> [...]
> ved fremover at udsende pressemeddelelser som PDF-filer" (citat fra
> Tekst-TV). Bare det var så nemt at forbedre IT-sikkerheden...

Men det betyder med andre ord at de stadig har brug for at skjule hvem der
dikterer statsministerens taler ;)

--
Magnus Pedersen

Fra : Kristian Thy

Dato : 03-01-04 21:27

Magnus Pedersen uttered:

> Men det betyder med andre ord at de stadig har brug for at skjule hvem der
> dikterer statsministerens taler ;)

Just præcis :)

\\kristian
--
Unix is user friendly...It's just selective about who its friends are.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-01-04 00:11

Magnus Pedersen wrote:

> Men det betyder med andre ord at de stadig har brug for at skjule hvem der
> dikterer statsministerens taler ;)

Det vi har set her er jo ikke den eneste grund til at
wordfiler er et dårligt format til pressemeddelelser.
Jeg mener sådan set at alt, der sendes ud af huset
fra en statsinstitution bør være i et åbent format.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-01-04 10:11

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Jeg mener sådan set at alt, der sendes ud af huset
> fra en statsinstitution bør være i et åbent format.

Et åbent format vil som sådan ikke løse problemet med at folk ikke er
kloge nok til at slette den slags metadata fra dokumenter indne de
publicerer dem. I det aktuelle tilfælde er sikkerhedsbristen
selvfølgelig ikke særlig stor, det er værre når dokumentet indeholder
dele som brugeren tror slettet.

Jeg bruger ikke den slags programmer, men efter sigende skulle
OpenOffice.org også gemme changes-informationer hvilket giver præcis
det samme problme. Det er ikke et spørgsmål om åbne eller lukkede
formater, men at formaterne indeholder nogle features som
programmerne/brugerne ikke forstår sikkerhedsimplikationerne af.

Man kan sagtens bander over lukkede dokumentformater, men dette er
ikke en gyldig grund.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-01-04 11:37

Peter Makholm wrote:

> Et åbent format vil som sådan ikke løse problemet med at folk ikke er
> kloge nok til at slette den slags metadata fra dokumenter indne de
> publicerer dem.

Nej, jeg sagde også blot, at der er mindst to grunde
til, at word dokumenter er et dårligt format til det
formål. De to grunde har intet med hinanden at gøre.

> Jeg bruger ikke den slags programmer, men efter sigende skulle
> OpenOffice.org også gemme changes-informationer hvilket giver præcis
> det samme problme.

Det har jeg aldrig hørt om. Men så vidt jeg ved er
OOs format baseret på XML, så det ville være nemt at
finde ud af. Men jeg bruger nu alligevel aldrig OO.

> Det er ikke et spørgsmål om åbne eller lukkede
> formater, men at formaterne indeholder nogle features som
> programmerne/brugerne ikke forstår sikkerhedsimplikationerne af.

Enig.

> Man kan sagtens bander over lukkede dokumentformater, men dette er
> ikke en gyldig grund.

Prøv lige at læse det jeg skrev igen. Jeg har aldrig
sagt, at problemet skyldes, at formatet er lukket.
Jeg sagde bare, at der var mere end en grund til at
vælge et andet format.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Per Thomsen

Dato : 06-01-04 11:56

Enig

Enig

> Nej, jeg sagde også blot, at der er mindst to grunde
> til, at word dokumenter er et dårligt format til det
> formål. De to grunde har intet med hinanden at gøre.

Tre, jeg skriver altid til folk der sender vedhæftede doc-filer: 'Af princip
åbner vi aldrig filer i et virusinficeret format.'

Enig

Per

Fra : Daniel Udsen

Dato : 03-01-04 21:40

Henrik Rask Mortensen wrote:

> "Morton Christiansen" <morton@it.edu> wrote in message

> Bortset fra at det IKKE er et bevis for noget som helst, er historien
> selvfølgelig meget sød.

Well når man kender forhistorien omkring hans åbnings tale så viser det
meget godt hvor lidt styr på udgivelses procedurene de har inde i
statsministeriet.
Om ikke andet fortæller det at statsministeren intet ved om det værktøj
han andvender, med mindre der altså er helt bevidst at denne oplysning
lækkes.

> Hvis man tager et worddokument som oprindeligt er "startet" af en
> anden, vil denne anden altid stå som forfatter (med mindre man manuelt
> retter det).
>
> Dette kan vel også være tilfældet her ......

Ja det er der jo helt sikkert men hvofor skriver statsministeren sin
nytårstale i et dokumentet oprettet af en person fra dansk industri.
Denne her slags fejl fortæller alt for meget om de interne processer i
et firma/ministerium.

--
Daniel Udsen
Kan ikke eksistenser drømme sig selv?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-01-04 00:18

Daniel Udsen wrote:

> Om ikke andet fortæller det at statsministeren intet ved om det værktøj
> han andvender,

Det lyder sandsynligt. Der er i hvert fald nogen i
statsministeriet, der ikke kender værktøjet godt nok.

> Ja det er der jo helt sikkert men hvofor skriver statsministeren sin
> nytårstale i et dokumentet oprettet af en person fra dansk industri.

Det kan være han havde et dokument liggende, som han
syntes havde et pænt layout. Så han tog en kopi,
slettede indholdet og skrev så sin tale.

> Denne her slags fejl fortæller alt for meget om de interne processer i
> et firma/ministerium.

Hvad fortæller det om de interne processer? Hvis det
er normal kutyme at statsministeren skriver sin tale
og sætter den op som han synes den skal se ud, så
behøves der sådan set ikke være noget galt. Dokumentet
beviser intet, nogen er bare kommet med et muligt gæt
på, hvordan det kan være blevet til.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Daniel Udsen

Dato : 04-01-04 16:06

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> behøves der sådan set ikke være noget galt. Dokumentet
> beviser intet, nogen er bare kommet med et muligt gæt

Forhistorien er at man i åbnings talen kunne spore hele precessen fra
første udkast til færdigt dokument, via versions historie.
Der ligger mere end man lige skulle tro i den slags dokumenter.
I dette tilfælde er det kun navnet på dokumentet's skaber der er
offentligtgjort.

--
Daniel Udsen
Don't fear the ugly solution.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-01-04 23:02

Daniel Udsen wrote:

> [...]
> Der ligger mere end man lige skulle tro i den slags dokumenter.
> I dette tilfælde er det kun navnet på dokumentet's skaber der er

Så længe vi ikke kender flere detaljer, så fortæller
det intet om processen.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-01-04 15:26

Daniel Udsen wrote:

> [...]
> nytårstale i et dokumentet oprettet af en person fra dansk industri.
> Denne her slags fejl fortæller alt for meget om de interne processer i

Jeg var engang "sekretær" for en ordblind kammerat der var igang
med et studie som stærkstrømstekniker. Når man laver formler og
den slags er det ikke helt ligegyldigt om der bruges store eller
små bogstaver, og jeg var ved at blive komplet idiot af at hans
Word konsekvent "rettede stavefejl" for mig. På et tidspunkt fik
jeg nok og rendte *samtlige* menupunkter igennem for at slå *al*
automatik fra, hvorefter det var en drøm at skrive resten af
rapporten. Ugen efter da der skulle skrives endnu en rapport var
"hjælpen" tilbage igen. Da jeg ikke gad rende menuerne igennem nok
engang for at slå lortet fra, endte jeg med at indlæse rapporten
fra sidste uge, slette al tekst i den, gemme den under et nyt navn
og bruge dette dokument som udgangspunkt for den nye rapport.
Dette blev en helt fast proces hvergang der skulle skrives noget.

Havde der nu været en eller anden i vennekredsen der havde tilbudt
mig en "hjælpefri" skabelon, så havde jeg sagt ja, ingen tvivl om
det. Det ville så måske resultere i at vennen kom til at stå som
forfatter på rapporterne, hvem ved?

Jeg aner ikke hvordan tingene fungerer i statsministeriet, men
inden jeg konkluderer noget vildt, så vil jeg da overveje
muligheden at det kan være noget tilsvarende der er tilfældet
her..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-04 16:23

Thomas Strandtoft skrev:

>Jeg aner ikke hvordan tingene fungerer i statsministeriet

Jeg håber så sandelig ikke at man i startsministeriet lader
hemmelige oplysninger sive til offentligheden blot fordi man ikke
har skaffet sig et tekstprogram som man kan overskue.

Må det være mig tilladt at foreslå Notesblok?

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-04 15:55

Morton Christiansen skrev:

>Ja, så kom det frem hvem der i virkeligheden styrer lille Danmark!

Det lader til i denne her tråd at folk har glemt at samme person
før har udsendt et Worddokument hvor man kunne spore rettelserne
(er det ét år siden? to?). Jeg hentede i sin tid et eksemplar af
dokumentet, og det var helt korrekt at man kunne spore hans
rettelser. Der var nogen blæst om det, og jeg mener da at han
blev klar over problemet og lovede at passe bedre på en anden
gang.

Jeg er tilbøjelig til at tro at dette her er en spøg.

Hvis han virkelig har gentaget fejlen, er han da for ... usmart.

--
Bertel

Fra : Martin Kofoed

Dato : 05-01-04 08:26

On Sunday 04 January 2004 15:54, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis han virkelig har gentaget fejlen, er han da for ... usmart.

Så kan han/de lære ikke at sende Word-dokumenter som attachments! Altså hvad
var det LIGE i den tale, der nødvendiggjorde brugen af et Word-dokument?
Kunne man ikke bare have sendt mailen som .. en mail? Eller hvis man VIL
have formatteringen med, en vedhæftet PDF?

Nå, forhåbentlig får det folk til i større grad at undlade at opfatte
Word-dokumenter som et de-facto format ved udveksling via mail.

--
Martin Kofoed

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-04 08:37

Martin Kofoed skrev:

>Så kan han/de lære ikke at sende Word-dokumenter som attachments!

Håbet er lysegrønt, men udsigten ringe. Alle ministrene
(MF'erne?) har fået kastet Windows og Office i nakken, og de par
stykker som jeg ved noget om, sender vedhæftede Worddokumenter
når de vil kommunikere med borgerne. Klager over at de sender
sådan noget stads, havner med al sandsynlighed kun i deres
seklretærers mailboks. Jeg fik i hvert fald ikke noget svar på
den klage jeg i sin tid afsendte.

>Altså hvad var det LIGE i den tale, der nødvendiggjorde brugen af et Word-dokument?

Ukendskab til at der findes andre muligheder?

--
Bertel

Fra : mariole

Dato : 10-01-04 12:19

Hvem lækkede overhovedet den tale?
Var der nogen, der hackede sig ind?
Der må være et ordentligt hul et sted i den mailbox.
MarianneO

Fra : Ren? Bloch

Dato : 12-01-04 20:09

mariole@sol.dk (mariole) wrote in message news:<82a4fbc8.0401100319.2806951f@posting.google.com>...
> Hvem lækkede overhovedet den tale?
> Var der nogen, der hackede sig ind?
> Der må være et ordentligt hul et sted i den mailbox.
> MarianneO

Du kan skam se det hele i dokumentet Nytårstalen.

Forløbet efter Christoffer Arzrouni er:

S t a t s m i n i s t e r i e t
M : \ T A L E R \ N y t å r s t a l e 2 0 0 4 . d o c

S t a t s m i n i s t e r i e t
C : \ D o c u m e n t s   a n d   S e t t i n g s \ a f r \ A p p l i
c a t i o n   D a t a \ M i c r o s o f t \ W o r d \ A u t o m a t i
s k   g e n d a n n e t   N y t å r s t a l e 2 0 0 4

S t a t s m i n i s t e r i e t
A : \ N y t å r s t a l e 2 0 0 4 P R O M P T . d o c

S t a t s m i n i s t e r i e t
A : \ N y t å r s t a l e 2 0 0 4 P R O M P T . d o c

H N
A : \ N y t å r s t a l e 2 0 0 4 P R O M P T . d o c

H N
C : \ D o c u m e n t s   a n d   S e t t i n g s \ h n \ S k r i v e
b o r d \ N y t å r s t a l e 2 0 0 4 P R O M P T . d o c

[...]

J F A
O : \ T a l e r   2 0 0 4 \ N y t å r s t a l e   2 0 0 4 \ N y t å r
s t a l e 2 0 0 4 . d o c

K P
O : \ T a l e r   2 0 0 4 \ N y t å r s t a l e   2 0 0 4 \ N y t å r
s t a l e 2 0 0 4 . d o c

mvh. René Bloch

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-01-04 12:25

On 10 Jan 2004 03:19:28 -0800
mariole@sol.dk (mariole) wrote:
> Hvem lækkede overhovedet den tale?
> Var der nogen, der hackede sig ind?
> Der må være et ordentligt hul et sted i den mailbox.

ehh hvis man sender et worddokument som attachment til en mail, så
sender man hele det dokuments livshistorie med. I dokumentet står
hvilken bruger der har oprettet det, hvad der er lavet. hvad der er
slettet gennem tiderne osv. osv.

havde de bare lige husket at åbne et nyt dokument lige inden det skulle
sendet og så kopiere al teksten over i dette dokument i stedet. og så
selvfølgelig sende det nye dokument i stedet, så ville der ikke stå
noget som helst i dokumentet om hvordan det er fremstillet osv. andet
end selvfølgelig hvem der har oprettet det.