Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
HP digital kamera
Fra : Jensen

Dato : 03-01-04 13:44

Kan HP lave gode kameraer? Jeg har et i kikkerten, men syntes ikke, at HP
normalt er et firma, som man forbinder med foto.
mvh.
Peter Jensen

Fra : kurt lund

Dato : 03-01-04 14:08

"Jensen" <pebaje@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kan HP lave gode kameraer? Jeg har et i kikkerten, men syntes ikke, at HP
> normalt er et firma, som man forbinder med foto.
> mvh.
> Peter Jensen

Jeg vil også hellere købe deres printer
håber det er svar nok.
Ok deres er da nogenlunde kameraer hvis det er det dyreste
Kurt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-04 14:13

On 2004-01-03, Jensen <pebaje@mail.tele.dk> wrote:
> Kan HP lave gode kameraer? Jeg har et i kikkerten, men syntes ikke, at HP
> normalt er et firma, som man forbinder med foto.
> mvh.

Læs anmeldelserne, se på billederne.
http://www.dpreview.com
http://www.steves-digicams.com

En af de første (935 ?) var supergod, og var egentlig lavet
af en mærkevarefabrikant, og solgt af HP til under kostpris.

Generelt er køb af digicam subjektivt. Kan du lide farverne ?
Er billedet skarpt nok til dig, bå i midten og i hjørnerne ?
Er der for meget CA (Chromatic Abberation) = forveforskydninger ?
Er der for mange lilla kanter for dig ?

Havde et minolta få dage der strøg retur, da jeg ikke kunne
lide farverne. Canon/Nikon er mere min smag.

Fra : Olesen

Dato : 03-01-04 17:52

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Havde et minolta få dage der strøg retur, da jeg ikke kunne
> lide farverne. Canon/Nikon er mere min smag.

Hvordan kan man være sikker på, det ikke er ens monitor
som er fejlfarvet ?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-04 22:59

On 2004-01-03, Olesen <olesen@jubiipost.dk> wrote:

> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan man være sikker på, det ikke er ens monitor
> som er fejlfarvet ?

Jeg har en rimelig monitor (Sony G420), kalibreret med Adobe
Gamma, så den rammer da i den rigtige ende. Man kan købe
kalibrerings-spyders, som er hardwarekalibreringsenheder.

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-01-04 14:41

Hvilket har du set på? Der er jo meget stor forskel. Det kommer jo helt an
på hvilke forventninger du har. Ellers er spørgsmålet jo stort set uden
mening
Mvh, Hans

Fra : emj

Dato : 03-01-04 17:05

On Sat, 3 Jan 2004 13:44:19 +0100, "Jensen" <pebaje@mail.tele.dk>
wrote:

>Kan HP lave gode kameraer?

Det er svært at vide. Måske hvis de øver sig lidt længere tid, at det
så vil lykkes engang.
Hilsen emj

Fra : Olesen

Dato : 03-01-04 17:47

"emj" <emj@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er svært at vide. Måske hvis de øver sig lidt længere tid, at det
> så vil lykkes engang.

De er vel lige så meget fremme i skoene som alle andre.
Deres eneste problem er nok, at i fotobranchen er de ikke
kendt som en direkte mærkevare.

Fra : Lars Varming

Dato : 03-01-04 17:50

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> "emj" <emj@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> De er vel lige så meget fremme i skoene som alle andre.
> Deres eneste problem er nok, at i fotobranchen er de ikke
> kendt som en direkte mærkevare.

Hvis man læser anmeldelserne af deres kameraer, så får de heller ikke de
bedste ord med på vejen, syntes jeg.

Fra : Olesen

Dato : 03-01-04 18:07

"Lars Varming" <lars@varming.org> skrev i en meddelelse
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> Hvis man læser anmeldelserne af deres kameraer, så får de heller ikke de
> bedste ord med på vejen, syntes jeg.

Sådan kan man jo også læse om de mere kendte mærker, alt efter model.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-04 17:52

On 2004-01-03, Olesen <olesen@jubiipost.dk> wrote:

> "emj" <emj@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> De er vel lige så meget fremme i skoene som alle andre.
> Deres eneste problem er nok, at i fotobranchen er de ikke
> kendt som en direkte mærkevare.

Det de kendte har med sig er en hel del erfaring i
både optik og billedbehandling. Erfaring får man ikke på
en nat.

Fra : Olesen

Dato : 03-01-04 18:09

> Det de kendte har med sig er en hel del erfaring i
> både optik og billedbehandling. Erfaring får man ikke på
> en nat.

Måske derfor, de knabt så øvede køber hos de mere
erfarne, SONY hos Carl Zeiss, HP fra Pentax osv. osv. osv...
-den elektroniske del må man altså ikke glemme, og dêr
tror jeg helt sikkert, HP ikke mangler know-how...de
ved trods alt, hvordan et billede skal se ud på papir,
så mon ikke de har en idê om, hvordan billedet skal tages..

Fra : kurt lund

Dato : 03-01-04 18:42

> [...]
> ved trods alt, hvordan et billede skal se ud på papir,
> så mon ikke de har en idê om, hvordan billedet skal tages..

Jow det har de nok, men det er ikke lykkes for dem endnu,
og Optik er fuldt ud ligeså vigtigt som den elektroniske del
om ikke mere vigitgt.

( det hjælper jo ikke at tage foto gennem vidueglas selv om de har den
elektroniske del iorden)

Kurt

Fra : Olesen

Dato : 03-01-04 19:30

"kurt lund" <klander52@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> om ikke mere vigitgt.
>
> ( det hjælper jo ikke at tage foto gennem vidueglas selv om de har den

Well, nok om dêt. Jeg har fundet et par kommentarer, som jeg
synes fortjener blive nævt. Man kunne sagtens finde
lign. test med andre mærker, men HP er ikke et dårligt valg.:

"Vi sammenlignede billedkvaliteter direkte med bl.a. Nikon Coolpix 5700, som
også har 8x optisk zoom og 5 megapixler. På enkelte billeder viste
hp-kameraet højere skarphed og opløsningsevne, på andre var Nikon en tand
bedre. Vi synes ikke, at det er så ringe, at hp-kameraet kan konkurrere
direkte med et kamera, som koster næsten det dobbelte."

"HP Photosmart 720 har en god linse, og dermed en god opløsningsevne, og er
i stand til at udnytte de 3 megapixels til fulde.
Her kan Ixus'en ikke være med. Til gengæld har HP'en mere støj, og knapt så
gode farver. "

"hp photosmart 945 har været et meget spændende bekendtskab. På flere
områder er kameraet suverænt, og andre producenter burde definitivt studere
kameraet nøje. "

"Billedkvaliteten er god, og princippet bag HP's nyskabende "digitale blitz"
er genialt. Den trækker skyggepartier frem i lyset, men desværre på
bekostning af øget støj i billederne."

"hp photosmart 945 viser, at hp er en producent, man må regne med i
fremtiden; der skal ikke så mange ændringer til før, at det bliver rigtig
godt."

Fra : Olesen

Dato : 03-01-04 19:43

> [...]

Lige som en tilføjelse som viser, at selvom der står Canon
på apparatet, så er det ikke garanti for de basale kvaliteter er iorden:

"Autofokusen på G3 er kameraets store akilleshæl. Canon sidder på verdens
bedste teknologi indenfor autofokus, men vælger altså at implementere en
autofokus som konkurrenternes billigmodeller til et par tusinde kroner kan
matche."

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-04 22:56

On 2004-01-03, Olesen <olesen@jubiipost.dk> wrote:
> [...]
> autofokus som konkurrenternes billigmodeller til et par tusinde kroner kan

Nikon har også fået kritik for manglende fokus assist lampe
på flere modeller - men det var ikke noget problem med mit
CP 4500.

Canon EOS 300D får kritik for dårlig hvisbalance, og har det.
Så her skal man bruge manuel hvidbalance, eller skyde i RAW
og rette til bagefter.

Men med mine lavenergipærer skal jeg bruge manuel hvidbalance
på alle de modeller jeg har prøvet, ellers bliver tingene alt
for gule.

Fra : Basse

Dato : 03-01-04 19:03

Har selv et HP photosmart 935. Det tager glimrende billeder men batterierne
er det svage punkt. Der bruges genopladelige AA baterier. Disse bruges
meget hurtigt op. ca 30-50 billeder alt efter om der bruges blitz og skærm.
Jeg skal altid have ekstra batterier med.

mvh

Leif Pedersen

Fra : Klostervej

Dato : 04-01-04 00:42

> [...]
> Kan HP lave gode kameraer? Jeg har et i kikkerten, men syntes ikke, at HP
> normalt er et firma, som man forbinder med foto.

Jeg har et HP 912 og synes det tager rigtig gode billeder. Det var en
gevinst, så jeg ved ikke præcis, hvad den kan/er i forhold til de andre
modeller.
Du skal bare sørge for helt fra starten at investere i nogle 2100 MHz
batterier og gerne én af de der hurtigladere. Faktisk har man lige kunnet
købe dem i supermarkederne til 300 kr. inkl. 4 2100 mHz-batterier.
Vi har lagt en masse billeder på vores hjemmeside www.familienbaadsgaard.dk
eller http://hjem.tele2adsl.dk/baadsgaard
De er selvfølgelig reduceret i størrelse osv., men måske kan du få noget ud
af farverne mv. på billederne.
Mvh
Dorthe

Fra : Olesen

Dato : 04-01-04 00:47

"Klostervej" <news@blop.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal bare sørge for helt fra starten at investere i nogle 2100 MHz
> batterier og gerne én af de der hurtigladere. Faktisk har man lige kunnet
> købe dem i supermarkederne til 300 kr. inkl. 4 2100 mHz-batterier.

jeg købte 4 stk HAMA 2200 mAh batterier for 139 i MERLIN.
Kanon kapacitet.

Fra : Jensen

Dato : 04-01-04 19:41

Tak for den store interesse fra flere af læserne.
Jeg kan forstå, at det har meget med følelser at gøre. Nogen hælder til den
ene fabrikat, nogen til den anden.
Jeg har imidlertid anskaffet mig et HP 945C, og har allerede efter få timers
forsøgsbrug fået flere forbløffende gode resultater (er amatør på området).
Nu vil jeg se, om også købet på lidt længeres sigt vil leve op til mine
forventninger.
Tak igen.

mvh.

Peter Jensen