Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor mange "pixels" i et 24x26 billede?
Fra : Jakob Munck

Dato : 03-01-04 13:43

Hvor mange punkter/korn er der egentlig i et billede optaget på en 24 x 26
mm. film?

Hvor mange pixels skal et digitalkamera have, for at dette kan optage
billeder med samme opløsning som i et billede optaget på "gammeldags" film?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Flemming Kjær

Dato : 03-01-04 13:50

"Jakob Munck" <j.munck.fjernmig@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor mange pixels skal et digitalkamera have, for at dette kan optage
> billeder med samme opløsning som i et billede optaget på "gammeldags"

Iflg. Thomas Nykrog (Politikens Digital Fotografering) består et farvefoto
af 20 mega-pixels.
Det meneskelige øje kan opfatte 120 mega-pixels.

mvh.
Flemming Kjær

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-01-04 14:00

On Sat, 3 Jan 2004 13:50:07 +0100, Flemming Kjær wrote:

> Det meneskelige øje kan opfatte 120 mega-pixels.

Det må så være over hele synsfeltet eller hvad?

--

/Jesper

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-01-04 13:56

On Sat, 3 Jan 2004 13:42:54 +0100, Jakob Munck wrote:

> Hvor mange punkter/korn er der egentlig i et billede optaget på en 24 x 26
> mm. film?

Det afhænger jo af hvilken film og optik der benyttes.

> Hvor mange pixels skal et digitalkamera have, for at dette kan optage
> billeder med samme opløsning som i et billede optaget på "gammeldags" film?

Her er en googlesøgning på film vs digital:
>http://www.google.com/search?q=film+vs+digital&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8

Hvis du læser et par af linksne vil du kunne se at der er stor uenighed
om hvor høj opløsningen er på en traditionel film.
De fleste er vist mere eller mindre enig i at til "dagligt" brug - altså
når vi alm. forbruger printer et digitalbillede fra charterferien på
Mallorca ud til mormor så er en udskriftsopløsning på ca 150dpi
tilfredsstillende og det betyder at et 3MP billede kan printes i A4
størrelse og så stadigvæk se fornuftigt ud.

--

/Jesper

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-01-04 14:04

On Sat, 3 Jan 2004 13:55:42 +0100, Jesper Rasmussen wrote:

> Her er en googlesøgning på film vs digital:

Her er et lidt bedre søgeresultat:

--

/Jesper

Fra : enrico

Dato : 04-01-04 14:53

On Sat, 3 Jan 2004 14:04:14 +0100, Jesper Rasmussen
<news1@fuglsang-rasmussen.dk> wrote:

>Her er et lidt bedre søgeresultat:

Har I set Max Lyons fantastiske billeder? Prøv hans slideshow af
photostitch billeder.

Dit link førte bl.a. til denne side
http://www.tawbaware.com/maxlyons/index.html

-enrico

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-04 14:16

On 2004-01-03, Jakob Munck <j.munck.fjernmig@c.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvor mange pixels skal et digitalkamera have, for at dette kan optage
> billeder med samme opløsning som i et billede optaget på "gammeldags" film?

Der er mange der mener at 1600 ISO på Canon 300D (6Mpixels) giver
bedre billeder, og mindre støj end grovkornede film.

Ved lavere ISO værdier begynder film at vinde, da de der får
en højere opløsning = mindre partikler. En 50 ISO film har således
en langt højere opløsning end en 200 ISO film.

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-01-04 15:33

Hvad er sammenligningen du er interesseret i? Udprint i plakatstørrelse
eller 10x15 for at tage et par ekstremer? Hvilke film?
Et digitalt spejlrefleks som canon 10D, 300D, Nikon D100 etc. på 6,3MP giver
i absolut tilfredstillende udprint i størrelser op til 40x60cm og endda lidt
større. Selvfølgelig skal man ikke studere sådanne størrelser med lup, men
se dem i naturlig afstand. Det svarer meget godt til finkornede film i
opløsning. Jeg glemmer ikke en fotoudstilling, hvor jeg var imponeret over
opløsning og renhed af billederne og derefter spurgte fotografen om kamera
og film og fik at vide at de alle var taget med hans nye Nikon D100!
Størrelsen af billederne kan jeg ikke sige eksakt, men har vel ligget på
40x60vm eller lidt større. Jeg har fået lavet print på 40x60cm fra mit 10D
kamera og det er meget flot.
Et kamera som Canon 1Ds eller Kodak 14N på hhv. 11 og 14MP rækker op i
mellemformatområdet. Med det sidste nye 22MP Phase One ligger man over film
i mellemformat. Med digitalt spejlrefleks får man totalt rene billeder uden
støj.

Så hvorfor fortsat diskutere dette? Hvis man først har taget springet til
digitalt og ikke har opgivet de gode ting ved film, som et spejlrefleks
giver, så er der ingen vej tilbage! Men prisen er selvfølgelig noget højere
end for film mht. kamerahuset.

Mvh, Hans