IE kan ikke finde CSS-fil
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-01-04 12:32

Jeg håber, der er en, der kan hjælpe mig med at gennemskue, hvad der går
galt.

Jeg har et lidt specielt problem på nogle computere med IE - vist nok
kun med version 6.0. På andre computere med IE 6.0 er der intet problem.
Ejeren af sitet har problemet konstant, mens jeg ikke selv har kunnet
genskabe det, og vi har begge samme udgave af IE.

Når han går ind på en side, hentes CSS-filen ikke, hvorfor indholdet
vises helt forkert. Opfrisker han siden, er alt OK. Også ved
efterfølgende hentninger af siden (i samme browsersession). Problemet må
være relateret til cacheen, for hvis han tømmer cacheen, hentes siden
fint - indtil næste gang han starter browseren og vil ind på siden.

Jeg har prøvet at benytte en meta med no-cache, og så virker det hele
fint, men til gengæld bliver sitet for langsomt. Kan man lave en
no-cache på en enkelt fil - i dette tilfælde css-filen?

Jeg har lagt to prøvesider op, brug venligst kun disse, og undlad at
bruge menubjælken til at besøge de andre sider. Der er statistik på
sitet, og den vil jeg helst ikke have "forurenet". De to prøvesider kan
findes her:
http://kimludvigsen.dk/test.htm
http://kimludvigsen.dk/test2.htm
Og en kopi af css-filen ligger her:
http://kimludvigsen.dk/test.css

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-01-04 18:11

Kim Ludvigsen skrev:

> http://kimludvigsen.dk/test.htm
> http://kimludvigsen.dk/test2.htm

Ingen problemer her - IE 6.0.2800.1106 samt IE 5.5
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-01-04 18:52

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Ingen problemer her - IE 6.0.2800.1106 samt IE 5.5

Du kunne ikke se noget i kildekoden, der kan frembringe fejlen? Jeg
tænker bl.a. på, om det, at jeg bruger forskellige CSS-filer alt efter
antal farver/IE-version, kan betyde noget og få IE til at blive
"forvirret"?

Egentlig var jeg parat til at ignorere problemet, fordi jeg regnede med,
at det var lokalt og kun opstod på sitets ejers pc - desværre har han
også set problemet på en anden pc. Og eftersom sitet henvender sig til
topledere i dansk erhvervsliv, er det ret essensielt, at det /altid/
virker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-01-04 21:43

Kim Ludvigsen skrev:

> Du kunne ikke se noget i kildekoden, der kan frembringe
> fejlen? Jeg tænker bl.a. på, om det, at jeg bruger forskellige
> CSS-filer alt efter antal farver/IE-version, kan betyde noget
> og få IE til at blive "forvirret"?

Javascripts kan sagtens spille ind - men jeg får ikke nogen
advarsler her. Du kan evt. prøve at forhøre dig i clientside-
gruppen.

Jeg kan se at du et par gange (dog ikke til css-valget) benytter:
<script language="JavaScript1.2" ...>

Det har Lasse Reichstein Nielsen (der ved betragteligt mere om
javascript end undertegnede) frarådet en del gange - man bør kun
angive javascriptversion hvis man specifikt vil have denne version
benyttet (1.2 er langt fra den nyeste). Du angiver allerede
type="text/javascript", så hvis ikke der er et helt specifikt
formål med languageparameteren, vil jeg foreslå at du sletter den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-01-04 22:05

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jeg kan se at du et par gange (dog ikke til css-valget) benytter:
> <script language="JavaScript1.2" ...>

Det er til dropdownmenuen. Den virker ikke, hvis jeg fjerner
versionsangivelsen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-01-04 11:34

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

> Når han går ind på en side, hentes CSS-filen ikke

Hvad er det der har gjort det nødvendigt med 4 forskellige
css-filer målt på dybde = screen.colorDepth;?

Som jeg ser det er helt unødvendigt. Der er jo kun billedet i
topbar og 2 andre billeder i sort/hvid - og så en ganske enkel
baggrundsfarve.

Jeg ville helt undlade det script - og så slipper du helt af med
problemet

Husk i øvrigt at definere både background og color - der kommer
nogle warnings når jeg kører http://emico.dk/emico4.css gennem
http://htmlhelp.com/tools/csscheck/

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-01-04 12:03

Allan Vebel wrote:

> Hvad er det der har gjort det nødvendigt med 4 forskellige
> css-filer målt på dybde = screen.colorDepth;?

Der tjekkes også på IE-version, fordi de behandler - så vidt jeg husker
- padding forskelligt.

> Som jeg ser det er helt unødvendigt. Der er jo kun billedet i
> topbar og 2 andre billeder i sort/hvid - og så en ganske enkel
> baggrundsfarve.

Hvis man har mange farver, får man ikke en enkelt baggrundsfarve, men en
gradieret baggrund. Har man kun få farver, vises gradieringen forkert,
dvs. man ser vandrette bjælker med spring mellem farverne. Derfor har
jeg valgt at brugere med få farver i stedet får en enkelt
baggrundsfarve.

> Jeg ville helt undlade det script - og så slipper du helt af med
> problemet

Er du sikker på, at problemet er relateret til det script?

> Husk i øvrigt at definere både background og color - der kommer
> nogle warnings når jeg kører http://emico.dk/emico4.css gennem
> http://htmlhelp.com/tools/csscheck/

Der er da en del warnings. Jeg har selv brugt http://jigsaw.w3.org, og
der får jeg ingen advarsler. Hvad skal man rette sig efter? Jeg troede,
at w3s tjekker var den ultimative tjekker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-01-04 17:55

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

> Der tjekkes også på IE-version, fordi de behandler - så vidt
> jeg husker - padding forskelligt.

Jamen, spørgsmålet er om det har nogen praktisk betydning om
padding er rykket en smule i enkelte gamle browsere?

> Har man kun få farver, vises gradieringen forkert, dvs. man ser
> vandrette bjælker med spring mellem farverne.

Dem der har gamle systemer med få farver ved i forvejen at enkelte
billeder kan se underlige ud, så dem synes jeg ikke du skal tage
særligt hensyn til.

> Er du sikker på, at problemet er relateret til det script?

Nej, jeg et ikke helt sikker - for jeg kan ikke genkalde problemet,
men der er en overvejende sandsynlighed for det.

Du kunne jo prøve at fjerne scriptet midlertidigt, bare for at se om
problemet forsvinder - det er faktisk den bedste test.

Jeg mener ikke at scriptet er så vigtigt at det virkelig behøves - og
især ikke hvis det skaber flere problemer end det løser.

> troede, at w3s tjekker var den ultimative tjekker.

Ikke i alle tilfælde.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-01-04 18:11

Allan Vebel wrote:

> Jamen, spørgsmålet er om det har nogen praktisk betydning om
> padding er rykket en smule i enkelte gamle browsere?

Det er +20 procent af de besøgende, der benytter IE 5.5. De endnu ældre
sorteres fra på et tidligere tidspunkt. Det har den betydning på sitet,
at stregerne om menubjælken forrykkes, hvilket ikke er acceptabelt, og
slet ikke hos +20 procent af brugerne.

> Dem der har gamle systemer med få farver ved i forvejen at enkelte
> billeder kan se underlige ud, så dem synes jeg ikke du skal tage
> særligt hensyn til.

Det har jeg valgt at gøre, fordi det ikke var så kønt, og fordi
målgruppen ikke er edb-nørder, og at langt de fleste af dem vil tro, det
er sitet og ikke deres computer, den er gal med (hvilket i og for sig er
korrekt).

> Nej, jeg et ikke helt sikker - for jeg kan ikke genkalde problemet,
> men der er en overvejende sandsynlighed for det.

Jeg tror, jeg vil prøve at lave en speciel testside til ejeren af sitet.
Eftersom han altid har problemet, kan han hurtigt se, om det er her
fejlen ligger.

> Jeg mener ikke at scriptet er så vigtigt at det virkelig behøves - og
> især ikke hvis det skaber flere problemer end det løser.

Det løser flere problemer, end det skaber. Det er meget, meget få, der
ser problemet (åbenbart ingen i denne gruppe), og der er en del flere,
der får pænere sider på grund af skriptet.

Jeg vil prøve at gå anbefalingerne fra http://htmlhelp.com igennem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-01-04 02:23

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

> Det har den betydning på sitet, at stregerne om menubjælken
> forrykkes

Det har jeg godt nok aldrig haft problemer med. Du har måske
lavet det på en uhensigtsmæssig måde - der så har gjort det
nødvendigt at lave forskellige css-filer?

Selv om der er lavet en speciel style til IE5.5 får jeg alligevel en
pixelfejl. Stregen under datoen er rykket en enkelt pixel op, og datoen
står ikke højrestillet - er det ikke meningen?

Se http://vebel.dk/test/kimludvigsen.dk_test.htm.gif - det er fra IE5.5.

> Det har jeg valgt at gøre

OK!

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-01-04 10:33

Allan Vebel wrote:

> Det har jeg godt nok aldrig haft problemer med. Du har måske
> lavet det på en uhensigtsmæssig måde - der så har gjort det
> nødvendigt at lave forskellige css-filer?

Det skal jeg ikke kunne afvise. Det er mit første rigtige projekt, og
jeg har måttet lære en del (sikkert langt fra nok) hen ad vejen.

> Selv om der er lavet en speciel style til IE5.5 får jeg alligevel en
> pixelfejl. Stregen under datoen er rykket en enkelt pixel op, og datoen
> står ikke højrestillet - er det ikke meningen?

Den særlige udgave af CSS'en skulle netop forhindre den pixelfejl, du
ser. Og datoens placering er også forkert. Hmm, back to the old drawing
board (det virkede, sidst jeg tjekkede i en IE 5.5, øv!)

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-04 22:00

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er +20 procent af de besøgende, der benytter IE 5.5.

Har du hørt om conditional comments? Det kan bl.a. fange IE5.x
(eller blot IE <6).

> Jeg tror, jeg vil prøve at lave en speciel testside til ejeren
> af sitet. Eftersom han altid har problemet, kan han hurtigt
> se, om det er her fejlen ligger.

God ide.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-01-04 23:31

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Har du hørt om conditional comments? Det kan bl.a. fange IE5.x
> (eller blot IE <6).

Nej, den metode kendte jeg ikke - meget smart! Men så vidt jeg kan
forstå efter en hurtig google-søgning, kan jeg stadig ikke slippe for
javascriptet, hvis jeg vil servere forskellige CSS-filer ud fra antal
farver hos den besøgende?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-04 00:02

> [...]
> forstå efter en hurtig google-søgning, kan jeg stadig ikke slippe for
> javascriptet, hvis jeg vil servere forskellige CSS-filer ud fra antal

Det burde heller ikke være nødvendig, selv om +20 % af brugerne IE 5.x - det
har ikke noget med farvedybden at gøre. En IE 4.x kan også vise 16 mill.
farver. Det er brugerens grafikkort, der gør forskellen.

Ha' et godt nytår

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-01-04 00:12

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> har ikke noget med farvedybden at gøre. En IE 4.x kan også vise 16 mill.
> farver. Det er brugerens grafikkort, der gør forskellen.

Enig. Det er også to forskellige ting, der håndteres i et enkelt
javascript. Der tjekkes for antal farver for at undgå en grim baggrund,
og der tjekkes for IE 5.5/IE 6.0 for at undgå et problem med forskellig
tolkning af padding (ældre browsere er allerede sorteret fra på dette
tidspunkt, de skal slet ikke have en CSS-fil). Jeg bruger dermed fire
CSS-filer, en til IE 6.0 med få farver, en til IE 6.0 med mange farver
og ditto to til IE 5.5.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-04 23:50

Kim Ludvigsen skrev:

> Nej, den metode kendte jeg ikke - meget smart!

Jep. Desværre virker det kun på Windows-IE'er.

Det tror jeg du har ret i.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-04 11:28

Allan Vebel skrev:

> Det har jeg godt nok aldrig haft problemer med. Du har måske
> lavet det på en uhensigtsmæssig måde - der så har gjort det
> nødvendigt at lave forskellige css-filer?

En af de afgørende forskelle på quirks og standard-mode i IE er
hvordan bredde beregnes. I quirks mode medregnes
kantbredder og fyld (border-left, border-right, padding-left og
padding-right) i bredden (width), mens de ikke indgår i standard-
mode.

Hvis man ikke benytter kanter, er forskellen ofte usynlig. Men
benytter man kanter sammen med breddeangivelser, vil der være
synlig forskel på quirks mode og standardmode. Denne forskel vil
ofte vise sig mellem IE6 og IE5.x - sidstnævnte kender kun til
quirks mode-visning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen