Hvornår forbrænder man fedt.
Fra : J.Nielsen

Dato : 03-01-04 01:32

Hvordan er det med fedtforbrændningen?
Hvis en signal lampe kunne tændes hver gang min fedtforbrændning gik i gang.
Hvordan vil lampen så lyse, set hen over en dag eller gennem en uge.
Vil lampen enten være slukket eller tænt. Eller findes der mellem stadier?
Hvis lampen er tændt, og jeg spiser (slukker den så øjeblikkeligt, i fx to
timer )
Kan lampen være slukket i flere dage.
Vil lampen normalt være tænt om morgenen, når man vågner.
/John

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 03-01-04 02:01

"J.Nielsen" <nospam@nomail.com> wrote in message
> Hvordan er det med fedtforbrændningen?

Fedtforbrændinge kører hele tiden! Det er en myte, at der er nogle bestemte
intensiteter, hvor kroppen selektivt forbrænder fedt - der er hele tiden
tale om et blandt substratvalg - måske lige med undtagelse af nær-maksimalt
arbejde, hvor fedtet andel af energistofskiftet er meget lille.

Snakker vi den relative andel, så er det noget helt andet. Den relative
andel af fedtforbrænding set i forhold til hele energiforbruget er størst
ved let - moderat intensitet.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-01-04 10:35

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> der er hele tiden tale om et blandt substratvalg - måske lige med
undtagelse af nær-maksimalt
> arbejde,

Den sætning forstår jeg ikke helt.... hvad er "substratvalg" og
"nær-maksimalt" arbejde?

Mvh. Lisbeth

Fra : Nicolai

Dato : 03-01-04 12:29

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Den sætning forstår jeg ikke helt.... hvad er "substratvalg" og
> "nær-maksimalt" arbejde?

"Substratvalg" kan jeg ikke hjælpe med, men "nær-maksimalt" arbejde, er vel
når din krop er oppe og arbejde tæt på den maksimale ydeevne du har,
arbejde=ydeevne. Også derfor han skriver, at her er andel'en af fedt som
kilde meget lille.

Da jeg ikke er mikkel, er det kun min opfattelse af det han har skrevet.

> Mvh. Lisbeth

Nic

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 03-01-04 17:08

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Den sætning forstår jeg ikke helt.... hvad er "substratvalg" og
> "nær-maksimalt" arbejde?

Som Nicolai skriver, så er "nær-maksimalt arbejde" når man arbejder ved en
intensitet, der ligger megt tæt ved det maksimale man kan yde - i praksis
kan vi jo korrelerer det til pulsen, altså en puls, der nærmer sig
max-pulsen (90 - 100 %)

Substratvalg er kroppens 'valg' af brændstof, dvs. substratet for de
energiskabende reaktioner.

- Mikkel