Opsigelse på arbejde
Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 03-01-04 00:00

Hej!

Skal opsigelsesvarsel fremgå af ansættelseskontrakt (Jeg er ny på
arbejdsmarkedet)?

Det gør der ikke i mit tilfælde, der fremgår kun at der er gensisidigt
prøvetid i 3 mdr, med 14 dages opsigelse fra arbejdsgiveren. Men intet om
hvilken opsigelsevarsel jeg har, er der en generelt lov omkring det, eller
ligger det frit for mig at opsige arbejdet?

Kenneth

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-01-04 00:16

"news.inet.tele.dk

> [...]
> hvilken opsigelsevarsel jeg har, er der en generelt lov omkring det, eller
> ligger det frit for mig at opsige arbejdet?

Nej, er du funktionæransat, så gælder funktionærloven.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020069129-REGL

Gælder der en overenskomst for ansættelsesforholdet, så er
opsigelsesvarslet beskrevet der.

Er du hverken funktionæransat eller dækket af overenskomst, så er der
AFAIR frit slag for opsigelse.

Bemærk: Om du er dækket af en overenskomst eller ej, det har intet med
dine fagforeningsforhold at gøre. Du er dækket af overenskomsten under
alle omstændigheder. Du kan bare ikke få hjælp af fagforeningen i
tilfælde af overtrædelse af overenskomsten.
Siden du siger, at du er ny på arbejdsmarkedet, så kan det snildt ske,
at du er under 18 år eller under uddannelse. De fleste fagforeninger har
vist ret favorable kontingenter for under 18årige eller unge under
uddannelse.
Personlig kunne jeg ikke finde på IKKE at være medlem af den relevante
fagforening. Det kan snildt betale sig ret hurtig. Fx blev jeg hurtig
medlem af HK. Og for 300 kroner fik jeg knap 11k hjem (Brutto).
Derudover er kontingentet fradragsberettiget. Så "efter skat" betaler
man ca. halvdelen af de penge fagforeningen opkræver.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-01-04 00:48

Carsten Riis wrote:

> Er du hverken funktionæransat eller dækket af overenskomst, så er der
> AFAIR frit slag for opsigelse.

Glemte lige at tilføje, at opsigelsesvarsel så skal fremgå af
ansættelseskontrakten.

Er du dækket af overenskomst eller funktionærlov, så er en henvisning
til de relevante paragraffer nok.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-01-04 00:31

"news.inet.tele.dk @hotmail.com>" <bamsen31<NOSPAM> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilken opsigelsevarsel jeg har, er der en generelt lov omkring det, eller
> ligger det frit for mig at opsige arbejdet?

Det vil fremgå af den overenskomst, der forhåbentlig er indgået mellem din
arbejdsgiver eller dennes brancheorganisation og og det relevante
fagforbund.
Den vil du kunne få udleveret ved at henvende dig til fagforbundet eller
måske din tillidsmand.

Er arbejdsgiver uden for DA eller anden arbejdsgiver-organisation og ikke
har nogen særskilt overenskomst med noget forbund, er du heller ikke bundet
af nogen opsigelsespligt med mindre, du i en ansættelseskontrakt har
forpligtiget dig til en opsigelsesperiode.

Hvis der ikke er nogen paragraffer i din ansættelseskontrakt, der
specificerer opsigelsesforhold og du iøvrigt er ansat uden for en
overenskomst, kan du tage dit gode tøj og gå fra minut til andet.
Er du blevet ansat som funktionær, er det funktionærloven, der gælder, og
her kan du nøje få specificeret dit opsigelsesvarsel.
Jeg mener, at det er en måneds varsel i så tilfælde fra din side.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fjern hold op med det fra min mailadresse ved direkte svar.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-01-04 00:35

"news.inet.tele.dk @hotmail.com>" skrev 03.01.2004 0:00:

> Skal opsigelsesvarsel fremgå af ansættelseskontrakt (Jeg er ny på
> arbejdsmarkedet)?

Ja. Varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller
reglerne herom skal fremgå af ansættelsesbeviset (som kan være kontrakten)
jf. ansættelsesbevislovens § 2 stk. 2 nr. 7.

/kristian

Fra : Spinner

Dato : 05-01-04 14:26

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC1BBEAF.2B006%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
> reglerne herom skal fremgå af ansættelsesbeviset (som kan være kontrakten)
> jf. ansættelsesbevislovens § 2 stk. 2 nr. 7.

Gælder det egentligt, hvis en arbejdsgiver laver dårligere "aftaler" i sine
ansættelseskontrakter, feks. ingen opsigelsesfrist, end gældende
overenskomst?
Altså selvom man har skrevet under, og faktisk accepteret denne dårlig
stillelse af sine egne betingelser.

Spinner