/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
For meget støj på lange eksponeringer?
Fra : Martin Kaltoft


Dato : 02-01-04 23:16

Tillad mig lige at præsentere jer for et genialt program jeg har fundet:

Imagestacker: http://www.tawbaware.com/imgstack.htm

Programmet kan tage en masse billeder, og derved drage alle informationerne
ud, og ligge dem sammen og lave et samlet billede med alle detaljerne.

Et eksempel ligger i dk.binaer her, (subj: dk.fritid.foto: Imagestacker
eksempel):

<3ff5eaeb$0$9790$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>

I eksemplet har jeg vist et enkelt 30 sec. billeder, og 6 billeder lagt
sammen, og der er klart flere oplysninger på det sidste, der jo svarer til
et billede taget med 3 min. lukkertid.

Man kunne self. indstille kameraet på bulb og lade den køre i 3 min. men de
fleste digitalkameraer vil give for meget støj, og så ville det jo også
kræve et "cable release" som det jo ikke er sikkert man har.

Denne metode vil jo være genial til at lave "star trails" billeder osv.

Man kan også se en del eksempler på programmets hjemmeside, der er virkelig
mange spændene muligheder med det.

--
Martin Kaltoft

 
 
Povl H. Pedersen (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 02-01-04 23:57

On 2004-01-02, Martin Kaltoft <martin@[> wrote:
> Tillad mig lige at præsentere jer for et genialt program jeg har fundet:
>
> Imagestacker: http://www.tawbaware.com/imgstack.htm
>
> Programmet kan tage en masse billeder, og derved drage alle informationerne
> ud, og ligge dem sammen og lave et samlet billede med alle detaljerne.
>
> Et eksempel ligger i dk.binaer her, (subj: dk.fritid.foto: Imagestacker
> eksempel):
>
><3ff5eaeb$0$9790$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>
>
> I eksemplet har jeg vist et enkelt 30 sec. billeder, og 6 billeder lagt
> sammen, og der er klart flere oplysninger på det sidste, der jo svarer til
> et billede taget med 3 min. lukkertid.

Nu ser det ud til, at dit billede er skaleret. Har du ikke et hvor du i
stedet beskærer, så man kan se støjen på det 30 sek hhv 3 min ?

> Man kunne self. indstille kameraet på bulb og lade den køre i 3 min. men de
> fleste digitalkameraer vil give for meget støj, og så ville det jo også
> kræve et "cable release" som det jo ikke er sikkert man har.
>
> Denne metode vil jo være genial til at lave "star trails" billeder osv.
>
> Man kan også se en del eksempler på programmets hjemmeside, der er virkelig
> mange spændene muligheder med det.

Billedet er beregnet til statiske natbilleder, da det "lysner" billedet
på basis af de mange delbilleder.

Nu er mit kamera ikke det mest støjende, så jeg ved ikke hvor meget jeg
kan hente, men det skal da prøves :)

Martin Kaltoft (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Kaltoft


Dato : 03-01-04 00:42

> Nu ser det ud til, at dit billede er skaleret. Har du ikke et hvor du i
> stedet beskærer, så man kan se støjen på det 30 sek hhv 3 min ?

Jo, jeg sender de samme billeder i den originale opløsning om 5 min.

Men der er jo netop ikke så meget støj i 30 sec. billederne, så ville
programmet heller ikke virke så godt.

Men havde jeg lavet en 3 min. exposure i kameraet, uden at bruge programmet
ville der være meget støj, men det kan jeg ikke, da jeg ikke har en
fjernudløser til mit kamera.

Den forskel man skal lægge mærke til er i stedet hvor mange detaljer man kan
se på de to billeder, på den sammenlagte 3 min. exposure kan man se
hjulspor i sneen osv. som man ikke kan på de andre.

> Billedet er beregnet til statiske natbilleder, da det "lysner" billedet
> på basis af de mange delbilleder.
>
> Nu er mit kamera ikke det mest støjende, så jeg ved ikke hvor meget jeg
> kan hente, men det skal da prøves :)

Hvis du kan lave eksponeringer på f.eks en time med dit digitalkamera bliver
jeg imponeret, men det tror jeg ikke du kan. Det er det man kan bruge dette
program til, man kan f.eks lægge 30 * 2 min. billeder sammen, og få et
billede som den havde stået en time, men med støjmængden fra en 2 min.
eksponering.

Og ja, det kan kun bruges til statiske motiver, men hvad tager man ellers
billeder af med lange lukkertider hvis det ikke er statisk ?

Det er altså ikke et program der fjerner støj, men det lægger billederne
sammen, og uddrager detaljerne i billederne.

Det er jo også meget praktisk istedet for at skulle lade kameraet stå alene
i en time, og man så kommer til at lave en fejl, eller skubbe til kameraet
osv.
Med denne metode vil man jo stadig have X gange 30 sec. billeder tilbage,
med een lang eksponering vil det hele være ødelagt hvis man laver en
fejl...

--
Martin Kaltoft

Povl H. Pedersen (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 03-01-04 00:57

On 2004-01-02, Martin Kaltoft <martin@[> wrote:
....
> Hvis du kan lave eksponeringer på f.eks en time med dit digitalkamera bliver
> jeg imponeret, men det tror jeg ikke du kan. Det er det man kan bruge dette
> program til, man kan f.eks lægge 30 * 2 min. billeder sammen, og få et
> billede som den havde stået en time, men med støjmængden fra en 2 min.
> eksponering.

Ja, det er det som er fordelen. Mange enkeltbilleder kan udgøre det
for et billede med den samlede eksponeringstid. Det er primært en fordel
for CCD kameraer, da CCD'er støjer meget pga af varme, herunder egenvarme.

Så de vil nyde godt af at kan tager pauser så chippen kan køde.

Og så er der de fordele du nævner med at man kan smide rystede billeder
væk, eller de billeder hvor der kommer lys forbi etc.

Men det er klart designet til astrofoto.

Martin Kaltoft (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Martin Kaltoft


Dato : 03-01-04 01:05

> Ja, det er det som er fordelen. Mange enkeltbilleder kan udgøre det
> for et billede med den samlede eksponeringstid. Det er primært en fordel
> for CCD kameraer, da CCD'er støjer meget pga af varme, herunder egenvarme.
>
> Så de vil nyde godt af at kan tager pauser så chippen kan køde.
>
> Og så er der de fordele du nævner med at man kan smide rystede billeder
> væk, eller de billeder hvor der kommer lys forbi etc.
>
> Men det er klart designet til astrofoto.

Det er ligeså anvendeligt til kameraer med CMOS sensor.

Med mit EOS D30 bliver billederne nu altså også ret støjende med
eksponeringer på mere end et par minutter, jeg vil ihvertfald aldrig kunne
tage billeder på 15 min. og mere uden de drukner i støj.

Men ja, billeder med så lange lukkertider er typisk astrofotos, dog kan man
jo også tage landskabsbilleder oplyst af måneskin osv. men det er vel også
semi-astrofotos.

Men godt er programmet da uden tvivl...

--
Martin Kaltoft

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408824
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste