Bulgarien (Golden Sands/Sunny Beach)
Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 19:38

Vi er 10 personer (6 voksne og 4 børn), der planlægger ferie i foråret (maj
ca.). Vi har lidt kig på en charter-tur til Bulgarien, men da ingen af os
har været der før, vil vi gerne lige samle lidt erfaringer fra andre, der
evt. har været der på chartertur eller bare kender til områderne.

Er det ene område evt. bedre end det andet (hvis man har børn med)?

På forhånd tak!

Alex

Fra : Grethes

Dato : 03-01-04 09:43

Hej Alex

Vi var i Bulgarien 2 gange sidste år (Golden Sands) juni og september. Varmt
og dejlig i juni, men køligt i september, var dog ikke normalt med så dårlig
vejr på denne tid.

Tænker på en tur derned igen i juni, ja vi er meget begejstrede for
Bulgarien. Ved ikke helt om maj måned er for tidlig, kommer også an på
hvilke temperaturer man ønsker.

Priserne der nede: Vi 2 voksne brugte på en uge ca. 2300 kr alt incl. og vi
sparede bestemt ikke på noget som helst.

Vil gerne være behjælpelig med yderligere oplysninger.............

Hilsen
Grethe

Fra : Alex Jensen

Dato : 06-01-04 20:49

Hej Grethe

Rejsen er nu bestilt, og vi rejser til Golden Sands 15. maj med Bravo Tours
og skal på på hotel Luna (http://www.bravotours.dk/Default.asp?ID=1675). Det
har vi fået anbefalet, og en smule søgen på nettet har da også vist, mange
er begejstret for dette hotel. Vi ville egentlig gerne have prøvet Hotel
Atlas (http://www.bravotours.dk/Default.asp?ID=1669), men der kunne vi som
familie på 4 (+ barn under 2) ikke være med mindre vi skulle have 2
værelser.

Så alt hvad du/i kan frembringe af tips og anbefalinger til aktiviteter,
område, indkøb, spisesteder m.v.skal være mere end velkomne.

Alex

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-01-04 21:14

"Alex Jensen" <jensen@FJERNDETTEalexjensen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så alt hvad du/i kan frembringe af tips og anbefalinger til aktiviteter,
> område, indkøb, spisesteder m.v.skal være mere end velkomne.

Hvis I vil opleve Bulgarien må I forlade området, men det finder I hurtigt
ud af.

Jesper

Fra : Grethes

Dato : 07-01-04 19:47

> [...]
> Atlas (http://www.bravotours.dk/Default.asp?ID=1669), men der kunne vi som
> familie på 4 (+ barn under 2) ikke være med mindre vi skulle have 2

Har også lige bestildt, men i juni måned på Palm Beach for at prøve lidt
andet. Boede på Luna begge gange sidste år, var særdeles godt tilfreds,
dejlig velfungerende hotel, dejlige værelser og omgivelser, men vil nu prøve
lidt andet denne gang, og Palm Beach så vi sidst, også flot hotel, men skal
da nok også lige hen og hilse på, og se om samme personale er på Luna.

> Så alt hvad du/i kan frembringe af tips og anbefalinger til aktiviteter,
> område, indkøb, spisesteder m.v.skal være mere end velkomne.

Aktiviteter: Der er ingen børneunderholdning på hotellet, men bordtennis,
forskellige former for motionsaktivtet og massager m.v. Benyttede det nu
ikke.

Med hensyn til udflugter kan jeg ikke bidrage med så meget, da vi mest tager
på ferie for at slappe af og nyde varmen, men var da en tur inde i Varna,
begge gange. I foråret med taxa (der er en på hotellet) aftalte en pris,
hvad han skulle have for at køre os til Varna, da vi så blev sat af der
inde, tilbød at hente os, når vi ville tilbage og skulle først betale da vi
var på hotellet igen (120 kr i alt). I efteråret havde Bravo-tours en tur
ind til Varna, hvor vi først var inde på et indkøbscenter, en slags engros,
her kunne vi så forsyne os med div. Det lokale spiritus og cigarretter er
meget billig. 20-25 kr. for en liter spiritus og så vidt jeg husker omkring
40 kr for et katon cigarretter. Men eller kunne der købes næsten alt.
Herefter var der så et par timer i Varna, hvor der er et stort marked, men
nok mest med en masse skrammel, frugt, grønsager og tøj.
Blomster er nok ikke det man mest køber på ferien, men her kan man ellers
blive fristet. Aldrig har jeg set så mange flotte blomsterbuketter og
roser, så til de priser.

Spisesteder: der er udvalget stort, de ligger side om side langs hele
strandpromenaden og der er underholdning på samtlige. Måske lige man skal
sondere, om det er noget man har lyst til at høre på mens man spiser.
Spisekortene kan være lidt svære at finde rundt i. Man vælger en form for
kød, men skal så også vælge hvad tilbehør i form af kartofler m.m. man
ønsker. Men maden er god og billig.

Da vi skulle af sted første gang, søgte jeg informationer på nyhedsgrupper.
Fik tilbagemelding om der var fyldt med luddere og sigøjnere der stjal. Jo,
vi så også begge slags. Ludderne var der, måske meget indbydende, men ikke
problemer med dem. Sigøjnerne (og tiggere) var inde i Varna, men som også i
Danmark, skal man passe på sine værdigenstande. Ikke gå med tegnebogen
stikkende halvt op af baglommen. På hotellet låste vi penge, pas og andre
værdier ned i vores kuffert, så ingen problemer med det.

Håber der er lidt I kan bruge her, og så vil jeg bare ønsker jer en rigtig
god ferie. Hvis Anna også i år er ved poolen på hotellet, må I endelig hilse
fra Grethe og Knud. Vi fik julehilsen fra hende.

Hilsen
Grethe

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 03-01-04 10:24

> [...]
> har været der før, vil vi gerne lige samle lidt erfaringer fra andre, der
> evt. har været der på chartertur eller bare kender til områderne.

Jeg var i Sunny Beach for 4 år siden, da det var rimelig nyt at tage på
charter til Bulgarien. Det er et utroligt lækkert sted med massere af
muligheder. Kanon gode strande og behageligt sommervejr (Juli måned). Det er
måske en anelse for tidligt at tage afsted i maj hvis I gerne vil være sikre
på sommervejr. En anden herlig ting ved Bulgarien er naturligvis priserne.
De er givetvis steget en del de sidste 4 år, men det kan stadig kun være
meget billigere end andre steder i Europa. Der er vitterligt ikke noget der
koster ret meget i Sunny Beach. Jeg rejste dengang med Star Tours og boede
på Hotel Saturn, et rigtig fint hotel til en fornuftig pris.

/Lars

Fra : Rasmussen \(2605\)

Dato : 03-01-04 10:34

Hej Alex

Jeg har været i St. Konstantine som ligger 10 km. fra Varna og 7 km. fra
Golden Sands.
Vi boede på hotel Wild Cherry, det kan jeg uden tøven anbefale.

Se mere på www.balkanholidays.dk

Hvis du har spørgsmål, sende du blot en mail til mig.

/Allan

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-01-04 09:37

"Alex Jensen" <jensenSNABELAalexjensen.dk> wrote in message
> [...]
> evt. har været der på chartertur eller bare kender til områderne.
>
> Er det ene område evt. bedre end det andet (hvis man har børn med)?

Bulgarien er billigt, men Sunny Beach er meget lidt Bulgarien og ret meget
turistagtigt.

Jesper

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 04-01-04 12:43

Hej Alex

Vi var med Temarejser på rundrejse i Bulgarien i september, dejlig og
spændende tur. Derefter havde vi en uge ekstra i Nessebar, som ligger tæt på
SunnyBeach. Det var frygtelig kedeligt for os.

Men, hvis man kan lide høj diskomusik til langt ud på morgenen, så er Sunny
Beach lige stedet. Nogle af dem vi var på rundtur med boede i Sunny Beach på
nogle af Startours hoteller og der var MEGET høj musik på/eller lige omkring
de fleste af dem. Et af hotellerne lå lige midt mellem tre diskoteker
(udendørs), der kæmpede om hvem, der kunne spille højest.

Hvis man ikke har behov for anden beskæftigelse end at ligge på stranden, så
er Sunny Beach/Golden Sand lige stedet. Badestranden er glimrende og der er
livreddere langs hele stranden, så det er trygt og fint. Vanden er varmt og
dejligt. Der mangler dog affaldsspande, mange er flinke til at tage affald
med tilbage fra stranden, men ved tilfaldsvejende er der heller ingen steder
til affald, så det flyder med affald - og lugter grimt.

Jo, man kan gå rundt og shoppe i billige kopivarer, det er dog nøjagtigt
samme udbud af varer alle steder og stort set til samme priser (hele handlen
er godt organiseret, de handlende køber deres varer af samme bagmænd). De
handlende skal på meget kort tid (sæssonen er i Bulgarien kun på ca. 4-5
mdr.) tjene en årsløn hjem, så de er meget interesseret i dine penge, nogle
vil mene de er grænsende til det aggresive. Der er intet som ikke koster
penge. Godt nok er det meste meget billigt, men jeg bliver vildt irriteret
når man forsøger at platte mig. F.eks. stilles der brød frem til suppen, det
koster ekstra (hvilket der ikke står noget om i menukortet), alt hvad man
ikke har spurgt om priser på, f.eks. et glas vand, vil koste meget mere end
hvad rimeligt er osv. Vi blev ihvertfald grundigt trætte af alle de forsøg
på platteri, som man hele tiden bliver udsat for. Særligt irriterende er det
at man også gør det på hotellerne, tjek jævnligt minibaren, så I ikke kommer
til at betale for noget I ikke har drukket. Så er der vekselbureauerne, som
også kan give anledning til megen underholdning.

Kontrasterne mellem rig og fattig er virkelig slående. Bulgarien blev kastet
ud i kapitalistisk økonomi fra den ene dag til den anden. Det er en mærkelig
blanding af gammel kommunistisk tankegang og ineffektivitet og så den
ultraliberale, hvor alle kæmper mod alle. Der er få som er blevet ufattelige
rige og som også er meget initiativrige, men der er ingen overordede
planlægning. I SunnyBeach skyder hotellerne op som padehatte, men
infrastrukturen halter efter. Der er ikke tænkt på et overordent vejnet
eller på en strandpromenade eller andet som kunne forskønne omgivelserne.
Jorden som før var statsejet, er nu givet tilbage til de personer, som ejede
jorden før kommunismens overtagelse. Der er dog store områder, hvor man ikke
har kunnet finde de oprindelige ejere, disse områder ligger nu brak. Det
gælder også for tusinder af hektare med vinstokke som nu går til grunde
fordi de ikke passes mere, hvilken spild.

Kulinarisk er der ikke meget at komme efter, selvfølgelig kan det lade sig
gøre at få god mad i Bulgarien, men man skal lede efter det. Man vil komme
til at besøge mange restauranter med virkelig ringe mad i forsøget på at
finde et godt sted. Pris og kvalitet hænger ikke sammen. Og når
spisestederne ligger side om side, kan det ofte være lidt tilfældigt, hvad
man sætter sine tænder i. Turistmaden er ikke lig bulgarsk mad!

Der er meget lidt man ellers kan kigge på, inde i landet er der flere
kulturelle muligheder, men meget er i en miserabel tilstand efter de mange
år med kommunismen. Langs kysten til sortehavet er der meget lidt at se på.
Varna og Bourgas, som er de største byer her, er gennerelt kedelige og
hurtigt overstået, men selvfølgelig et lille pust af adsprædelse. Også her
er det nøjagtigt de samme kopivarer, der sælges, måske et par leva
billigere.

Hvis man er til billig sprut, så er Bulgarien virkelig stedet. Det er vildt
billigt, hvilket også medføre at der blandt feriegæsterne er en del for hvem
den billige sprut er rejsens egentlige mål. Læs: Der er nogle virkelige
pinlige branderter imellem, som gør at man ind imellem bliver meget flov
over at være deres landsmænd.

Nogle vil måske synes, at ovenstående er charmerende, lidt ligesom Spanien
var for år tilbage. Man skal så bare vide at det er sådan, for der står
intet i Rejseselskabernes tilbudsaviser om den larmende musik, så man kan
virkelig være uheldige.

Nu har vi set Bulgarien, det har bestemt været en oplevelse, men der vil gå
rigtig mange år, før vi vil tager dertil igen.

mvh.

Erik