/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Re: ? - Chopper til langtur ?
Fra : Armand


Dato : 02-01-04 11:45

Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:Xns94646FBD6925Ahektodk@62.243.74.162...
> Armand wrote in news:bt2rca$2mv6$7@news.cybercity.dk:
>
>
> > Nu foregiver GS'eren jo ikke at være andet end den hele tiden har
> > været, og i forhold til Breva'ens 48HK på 750ccm, er GS'eren
> > egentlig langtfra outdated.

> Hvornår er en motor egentlig 'outdated'???..........
> En 'moderne' ventilstyring á la 4 ventiler og OHC er jo bare et
> forsøg på at lappe på de ulemper, der er ved netop stempelmotorer af
> 4-takts typen, der er lavet på gammeldags manér med ventilerne i
> toppen. Japanerne har valgt 4V/DOHC-princippet (sikkert det
> billigste), BMW (R)/MotoGuzzi holder fast ved stødstænger, Ducati har
> jo næsten et varemærke med gummiremme og desmodromiske ventiler.
> Alle systemerne er raffinerede til det sidste nye, og ingen af dem er
> vel egentlig dårlige? Havde der været væsentlige fortrin, eller
> markdsføringsmæssige fordele, eller fordele på bane, havde de sikkert
> ændret design.

Der er et argument for enhver konstruktion, også for sideventiler, men
ville du ikke regne en sideventilet motor for at være outdated??

I ordet ligger der gemt noget omkring tiden og Guzzi's motor ér altså
nærmest fortidig - Langt mere end den tocylindrede GS-yngling, og selv HD,
som jo kører med motorlinie fra senest 80'erne og forinden havde formået at
forny sig omkring topstykkerne flere gange!
Bortset fra at man i desparat forsøg på at tilpasse sig det kundesegment der
ikke VIL anerkende moderne V2-cruisere som et match til HD, og derfor nu
begynder at benytte stødstænger igen, er der ingen modeller på markedet med
stødstænger, hvorfor de på samme måde som sideventiler MÅ anses for at være
en anakronisme!

Forøvrigt er Guzzi'er i alm. spændt så hårdt for at der ikke levnes meget
plads over det røde felt førend amn bukker ventiler eller stødstænger. De
har med andre ord længe været helt derude hvor videre udvikling er umulig!


> >
> > Noget helt andet er at Ducati i også benytter sig af genbrug af
> > sine outdatede motorer i praksis - Det var på dén måde at
> > Monsteren så dagens lys (man havde pludselig den gamle luftkølede
> > toventilede motor tilovers efter lanceringen af 748'eren!) og den
> > handling blev jo sidenhen en gigantisk succes(*). Men netop også
> > 750SS's ringe ydelse i forhold til den godtnok vandkølede men
> > traditionelt (DOHC 8-ventiler) konstruerede SV650, finder jeg for
> > dårligt :-|
>
> Indsprøjtning er noget helt nyt, og giver de samme muligheder på
> MC'er, som man har haft på biler de sidste 10-15 år. Det skyldes ikke
> nytænkning; men emissionskrav!
> Skulle man i den forbindelse betragte bilmotorer, og deres
> konstruktionsår, falder man da i svime over hvor outdatede de er!

Måske, og måske alligevel ikke: Små detaljer sniger sig ind fra netop
bilindustrien. F.eks. de sammenbyggede tændrørshætter/tændspoler

Men igen: Selv bilerne har efterhånden mistet stødstængerne selvom de ikke
har brug for nær de samme omdrejninger som de mindre mc-motorer - Komfort
qua ventilstøj og vedligeholdelse er argumentet dér!

> Jeg tror bare, at de fleste falder for teknologiske 'gimicks', når
> bare der loves flere HK og flere omdrejninger, er det dét der tæller
> og ikke effekt/moment kurverne.

Jeg tror i den forbindelse ikke på at en Fazer600 motormæssigt er mindre
letkørt , end f..eks den gamle CB750 Four med omkring 2/3 af 600'erens
liter-ydelse

> Det er blevet vane, at det er 'nytænkning', når bare der er flere
ventiler og HK i
> næste års model.

Mnjarh :-/
Netop fordi der blandt især de fire japanske fabrikker er en hård kamp i de
forskellige klasser, er der jævnligt løsninger/konstruktioner der af
motorpressen dømmes ude p.g.a. uacceptabel ringere motorgang eller
effekt-forløb end "normen"!
Hvad angår vilde konstruktioner: Bortset fra det 16-ventilede toprstykke så
er Lillefrøens ellers pumpede motor langt mere primitiv i konstruktion end
f.eks. den gode gamle CB400Four

> > Ud af fire samlelinier i Bologna fremstiller man Monster-modeller
> > på de to, hypersports på én, og ST-modellerne + lidt blandet på
> > det sidste!
>
> Tjaaaa ... for nogen er det ikke et spørgsmål om vanetænkning,
> ventiler, omdrejninger og HK.
> Monsteren er en 'sællert' og hvem vil påstå den er dårlig og kører
> elendigt, fordi den har to ventiler, er luftkølet og ligner (men ikke
> er helt magen til) de første motorer med gummiremme?
> Jeg kunne godt forestille mig at MotoGuzzi sigter lidt til det samme
> markedssegment.

Det er netop dét de gør; men selv i forhold til Ducati's skuffende
lavtydende luftkølede motorer er det et kiks med kun 48HK på Breva'en imod
hhv. de ~70 på en luftkølet Duc7½'er med indspr. og Monster750's oprindelige
62HK

> Det vi mangler at se, er udnyttelsen af nye materialer, der ville
> sikre bedre køling,

vandkøling ville gøre meget derved (på Guzzi'er)!

> holdbarhed og lang levetid.

Motorcykler kører længere end nogensinde før!
Hvis en BMW-boxer var normen for uopslidelighed i 70'erne, er dét i dag
langt
overgjort af så pumpede motorer som CBR600!
Også hér er vandkølingen en væsentlig faktor!

> Udnyttelse af de muligheder der ligger i indsprøjtning

ER godt igang qua dobbelt-klap-systemerne!

> og ventilstyring, via noget elektronik.

Jup!
Dér er bilerne (Toyota Yaris) langt foran!

> Genfødelsen af 2T'eren,

Mnjah :-/

> og nye spændene motorkonstruktioner. Tænk bare på udviklingen af
> stempelmotorer til fly i WW2, lige inden man gik over til jet.

Jetten kom som en befrielse netop fordi at man, bortset fra enkelte
konstruktioner, var ved at løbe linen ud hvad angår antallet af cylindre
hhv. motorstørrelse og brug af kompressor!

Og der kommer nok til at gå meget længe førend at den 2-6 cylindrede
stempelmotor bliver fortrængt fra såvel motorcykler som biler :-/

--
Armand.







 
 
Hekto (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-01-04 21:29

Armand wrote in news:bt42l1$1cqo$2@news.cybercity.dk:


>
> Der er et argument for enhver konstruktion, også for
> sideventiler, men ville du ikke regne en sideventilet motor for at
> være outdated??
>
Græsslåmaskiner??? ;0)
Den har ingen vippearme, og knasten træder direkte på ventilen. Det
eneste problem er flow'et i topstykket.
Måske ser vi dem igen???



>
> Forøvrigt er Guzzi'er i alm. spændt så hårdt for at der ikke
> levnes meget plads over det røde felt førend amn bukker ventiler
> eller stødstænger. De har med andre ord længe været helt derude
> hvor videre udvikling er umulig!

Det er en ældre konstruktion; men på den anden side udgik Falcone'n
iomkring '80!! Den konstruktion var fra '22!
Guzzi'erne har en svaghed med høje omdrejningstal; men nye materialer
og bedre beregninger, vil nok hjælpe dem lidt på vej. Sidst men ikke
mindst, kunne de jo bare lave en overliggende knast.


>
> Men igen: Selv bilerne har efterhånden mistet stødstængerne selvom
> de ikke har brug for nær de samme omdrejninger som de mindre
> mc-motorer - Komfort qua ventilstøj og vedligeholdelse er
> argumentet dér!
>

Og så de afgørende ting: Salgsgas og billigere
fremstillingsomkostninger.

>
> Mnjarh :-/
> Netop fordi der blandt især de fire japanske fabrikker er en hård
> kamp i de forskellige klasser, er der jævnligt
> løsninger/konstruktioner der af motorpressen dømmes ude p.g.a.
> uacceptabel ringere motorgang eller effekt-forløb end "normen"!
> Hvad angår vilde konstruktioner: Bortset fra det 16-ventilede
> toprstykke så er Lillefrøens ellers pumpede motor langt mere
> primitiv i konstruktion end f.eks. den gode gamle CB400Four
>
Ja, kampen om kunderne, der igen tiltrækkes af HK og salgsgas.
Alt imens japanerne hygger sig med teknologisk spændende løsninger og
anden nytænkning på hjemmemarkedet, med MC'er som vi sjældent ser
noget til.
Der er lidt 'dansk bacon' over det, ikke? De beholder det sjove og
kaster HK og kubik i hovedet på os andre! ;0)

>
> Det er netop dét de gør; men selv i forhold til Ducati's skuffende
> lavtydende luftkølede motorer er det et kiks med kun 48HK på
> Breva'en imod hhv. de ~70 på en luftkølet Duc7½'er med indspr. og
> Monster750's oprindelige 62HK
>
Hvis jagten på HK/Kg og cykler med 180HK bliver mere almindelige,
tror jeg simpelthen man bare fremprovokerer regeringsindgreb, eller
EU-indgreb!
Så kan vi alle køre på 80-knallert!!!

>
> Jetten kom som en befrielse netop fordi at man, bortset fra
> enkelte konstruktioner, var ved at løbe linen ud hvad angår
> antallet af cylindre hhv. motorstørrelse og brug af kompressor!
>
> Og der kommer nok til at gå meget længe førend at den 2-6
> cylindrede stempelmotor bliver fortrængt fra såvel motorcykler som
> biler :-/
>
Mnjoooh! Men det varer lidt før vi når dertil med nutidens motorer.
Det nærmeste alternativ er el-motoren tror jeg! Når brændselscellerne
kommer. Eller damp måske!

Men så er det også ved at være slut med 'råverør' og lignende. Så
skal alle ud til T. Hansen og have neonrør istedet! *LOL*



--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Armand (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-01-04 00:35


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:Xns9464DA55AA06Fhektodk@62.243.74.162...
> Armand wrote in news:bt42l1$1cqo$2@news.cybercity.dk:
>
>
> >
> > Der er et argument for enhver konstruktion, også for
> > sideventiler, men ville du ikke regne en sideventilet motor for at
> > være outdated??
> >
> Græsslåmaskiner??? ;0)
> Den har ingen vippearme, og knasten træder direkte på ventilen

- - - Og topstykket kan afmonteres uden hensyntagen til
ventil-arrangementet, hvilket indbefatter at man end ikke skal justere
ventiler efter genmontagen

> > Det er netop dét de gør; men selv i forhold til Ducati's skuffende
> > lavtydende luftkølede motorer er det et kiks med kun 48HK på
> > Breva'en imod hhv. de ~70 på en luftkølet Duc7½'er med indspr. og
> > Monster750's oprindelige 62HK
> >
> Hvis jagten på HK/Kg og cykler med 180HK bliver mere almindelige,
> tror jeg simpelthen man bare fremprovokerer regeringsindgreb, eller
> EU-indgreb!
> Så kan vi alle køre på 80-knallert!!!

Jeg påstår ikke at man ikke kan klare sig uden mindre end 150HK, snarere
tværtom; men udviser min manglende forståelse for at man kan tage sig selv
alvorlig når man lancerer en ny model med 750ccm/48HK som ikke er en bevidst
lavtdroslet cruiser!

--
Armand.





Hekto (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-01-04 01:20

Armand wrote in news:bt4vc2$2r3c$5@news.cybercity.dk:

> - - - Og topstykket kan afmonteres uden hensyntagen til
> ventil-arrangementet, hvilket indbefatter at man end
ikke skal
> justere ventiler efter genmontagen
>

Det er såmend heller ikke nødvendigt på en Duc' med
gummiremme! ;0P


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston
japanese
semi-rockets ... no thanks!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste