Stokerfyr
Fra : Jacob

Dato : 01-01-04 20:07

Hej
Er der nogen der erfaringer med stokerfyr. Jeg er helt grøn på det område og
ved faktisk kun, at der fyres med træpiller.

Hvordan virker det og kan det tilslutes eksisterende oliefyrskedel.
Hvor fås træpillerne billigst, eller er der noget andet som er bedre at fyre
med.

Hvad koster er godt stokerfyr - har checket nettet og ser priser fra 10000
til 50000 - hvad er forskellen

Håber der er en som er behjælpelig.

Hilsen Jacob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-01-04 21:13

> Er der nogen der erfaringer med stokerfyr. Jeg er helt grøn på det område
og
> ved faktisk kun, at der fyres med træpiller.

Stokerfyr kan fyre med hvad som helst, f.eks. korn, skaller, flis, træpiller
osv, mens et pillefyr kun kan fyre med træpiller og måske med miniflis. Et
almindeligt hus kan ikke bruge stoker, da mindstestørrelsen er 25 kW, og et
hus blot skal bruge et fyr på 12-15 kW.

> Hvordan virker det og kan det tilslutes eksisterende oliefyrskedel.

Kommer an på kedlen.

> [...]
> med.

> Hvad koster er godt stokerfyr - har checket nettet og ser priser fra 10000

De 10K dækker kun en brænder, mens de 50 K dækker både brænder og kedel (og
i vores tilfælde endda også varmtvandsbeholder).
Du kan finde mange flere oplysninger på www.pilleklub.dk men det er lidt en
jungle at finde det rigtige og til den rigtige pris, når man slet ikke ved
noget i forvejen (taler af erfaring).

Mvh Maria

Fra : anders majland

Dato : 01-01-04 22:37

> [...]
> med miniflis. Et almindeligt hus kan ikke bruge stoker, da
> mindstestørrelsen er 25 kW, og et hus blot skal bruge et fyr på 12-15

Vi har et m20 twinheat stoker (www.twinheat.dk) og de har også et
mindre. Vores er mere end rigeligt stort til opvarmning af 128m2 plus 90
1.sal efter at loftet er blevet isoleret

Deres Cpi12 syner jeg ser interessant ud.

Jeg har talt med folkene deropppe et par gange og fået utrolig god
service.

Sidste vinter købte vi hp piller fra en lokal (knud ring) hvor fi
hentede nogle men fik det meste leveret (40kg sække og med kran), men
har denne sæson købt fra www.biofyr.dk da de leveres på paller med en
fragtmand. Så kan han bakke op til garagen og læsse dem af derinde,
hvilket er nemmere end at få dem sat af med kran udendørs (og så selv
slæbe dem ind). Ja vi skal have lavet et magasin til at tage dem
indblæst istedet.... Vi har fået 2 slags piller fra biofyr og de har
begge været ok (

Men det er nemt at bruge. Jeg renser det værste ud og hælder piller på
en gang om ugen og det tager 15-20min. En gang om måneden får røgrørerne
også lige en tur. For tiden bruger vi 30kg piller dagligt og der er
ca.400kg i magasinet.

Vi har ikke prøvet at fyre med andet end træpiller. Alt andet skulle
også give mere aske/slagger og dermed kræve mere pasning så vi holder os
foreløbigt til pillerne selvom der er billigere alternativer.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jacob

Dato : 02-01-04 08:57

Tak for info.

Har læst et sted at energistyrelsen giver 20% tilskud hvis anlægget er
godkendt. er der nogen der ved noget om det?.

Jacob

meddelelse news:bt23ur$939$2@sunsite.dk...

Fra : Rasmus

Dato : 02-01-04 13:12

Jeg havde en kollega som, for ca 5 år siden købte et pillefyr. Og for at han
kunne få tilskud, skulle anlægget være udstyret med en iltstyring. Det vil
sige at der i anlægget sidder en iltmåler, som så styre luftindblæsningen.

På min gamle læreplads havde vi også et stokerfyr, som var på 4-5 MW. Og der
blev fyret med roefrø/støv fra fabrikken.

Fra : Henning Lund

Dato : 02-01-04 16:09

Maria Frederiksen wrote:
>Et almindeligt hus kan ikke bruge stoker, da
> mindstestørrelsen er 25 kW, og et hus blot skal bruge et fyr på 12-15
> kW.

Hmmm den holder vist ikke vand den påstand.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-01-04 17:16

> Hmmm den holder vist ikke vand den påstand.

Hvilken del af den? Et hus er godt nok et noget vidt begreb, men jeg mente
et standard isoleret hus op til 150-170 kvm. Der er en stoker/pilefyr på
mere end 15 kW alt for stort med dårligt drift til følge.
Vi har et pillefyr på 12 kW til 140 kvm, og fyrret må i hvert fald ikke være
større.

Mvh Maria

Fra : Henning Lund

Dato : 02-01-04 18:09

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> følge.
> Vi har et pillefyr på 12 kW til 140 kvm, og fyrret må i hvert fald

Det kommer så sandelig an på både kedlen,huset, husets beliggenhed,
husets tilstand mm. så det var en lidt hård udtalelse

Fra : Jacob

Dato : 02-01-04 19:07

Ja, der er jo forskel på huse og isolering osv. Men jeg er sikker på at jeg
kan bruge en stoker med et hus på 234 kvm fra 1911, så er 15-25 kW vel ok.
I øvrigt tak for linket Henning, det var jo en fin side med økonomi og det
hele - og så tilmed et hus af en sammenlignelig størrelse.

Hilsen Jacob

Fra : Henning Lund

Dato : 02-01-04 19:27

Jacob wrote:
> [...]
> 15-25 kW vel ok. I øvrigt tak for linket Henning, det var jo en fin
> side med økonomi og det hele - og så tilmed et hus af en

Ja en fin side, der er da lidt at gå ud fra, men ellers prøv at søg
Stoker via Google så får du læsning nok til resten af ugen.

Fra : Henning Lund

Dato : 02-01-04 16:15

Jacob wrote:

> Hvad koster er godt stokerfyr - har checket nettet og ser priser fra
> 10000 til 50000 - hvad er forskellen

Prøv at kig på denne side, det er en meget enkelt løsning som ikke
koster en ½ jetjager, selve stokeren fåes i flere variationer
(fabrikater), så det er bare at gå på prisjagt i bedste Henrik Dahl
stil.
http://home0.inet.tele.dk/Agner/newpage55.htm

Jeg kender flere som bruger denne type stoker, de er tilfredse med
løsningen.