Opbygning af bruseniche med multiplader
Fra : Allan Møller

Dato : 01-01-04 19:18

Er multiplader det rette materiale til at bygge en "lidt over" halvvæg til
en bruseniche.
Væggen kommer til at stå vinkelret på en eksisterende betonvæg fra gulv til
ca. 2 m op.
Kan det holde ?

Mvh. Allan

Fra : Kode ind

Dato : 01-01-04 19:43

> [...]
> en bruseniche.
> Væggen kommer til at stå vinkelret på en eksisterende betonvæg fra gulv

Sagtens. Halvvæggen skal dog fæstnes til eksisterende væg. Hent brochure hos
din tømmerhandel. Du kan bruge specielle beslag - eller indstøbe søm/skruer
til fastgørelse af ny halvvæg. Cellcon laver en ganske god og forklarende
brochure.

/Thomas

Fra : Aksel

Dato : 01-01-04 21:55

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en bruseniche.
> Væggen kommer til at stå vinkelret på en eksisterende betonvæg fra gulv

Hvad med glassten, de ser godt ud og er lette at arbejde med.

Prisen svinger meget, sidst jeg ledte var Bauhaus billigst.

Hilsen Aksel

Fra : Allan Møller

Dato : 02-01-04 00:35

> Hvad med glassten, de ser godt ud og er lette at arbejde med.
>
> Prisen svinger meget, sidst jeg ledte var Bauhaus billigst.

Ja det har vi egentligt snakket om blev enige om at vi gerne ville havde
afskærmet fra dem på den anden side af vejen så vi slipper for at have
persienner nede hele dagen.

Hvad synes i ellers om multiplader ? Skulle jeg overveje gips istedet for ?

Mvh. Allan

Fra : Calle.

Dato : 02-01-04 00:55

Allan Møller wrote:
> Hvad synes i ellers om multiplader ? Skulle jeg overveje gips istedet
> for ?

Multiplader er nemme at arbejde med

--
Calle

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-01-04 17:21

> Multiplader er nemme at arbejde med

Det synes jeg ikke, men jeg har heller ikke håndelag for murerarbejde. Det
er svært at få dem til at være helt nøjagtigt over hinanden, og helt
nøjagtigt vinkelret på væggen, så jeg foretrækker gips. Har arbejdet en del
med begge dele, og køkkenet står stadig og griner af mig - det er lavet i
multiplader, og det bliver pænt nok en dag, når jeg er færdig med at slibe
samlinger, men skulle jeg gøre det igen, så blev det gips.

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 03-01-04 00:45

Maria Frederiksen wrote:
> [...]
> griner af mig - det er lavet i multiplader, og det bliver pænt nok en
> dag, når jeg er færdig med at slibe samlinger, men skulle jeg gøre

Har du ikke bare spartlet det hele med det spatelmasse der findes specielt
til dem?

--
Calle

Fra : bme

Dato : 03-01-04 21:46

">
> [...]
> multiplader, og det bliver pænt nok en dag, når jeg er færdig med at slibe
> samlinger, men skulle jeg gøre det igen, så blev det gips.

hmm har kørt i et års tid og lavet huse af gasbetonplader (ytong). og vil da
sige at man sagtens kan opnå et godt resultat uden at det er særligt
besværligt.

Først og fremmest drejer det sig om at få den nederste plade til at stå
fuldstændigt nøjagtigt. Pladen kan med fordel opsættes i 1-2 cm mørtel, det
letter arbejdet betragteligt.Hvis man anvender en plade der kun er 20 cm høj
er det endnu lettere at få den til at stå nøjagtigt. Når mørtlen så er
tørret lidt kan man fortsætte i højden. Hvis man bruger en lille lodstok på
20-30 cm til at kontrollere på toppen af blokkene, og en lang (2 meter) til
at kontrollere på siden af pladerne (udkrængning mm) så er det ikke så
svært.

De vægge vi satte op, måtte maks være 3mm ude af lod i 2.4 meters højde, og
det var ikke noget problem.

Bagefter spartlede vi alle samlinger med gipspuds, hvorefter vi brugte en
speciel slibemaskine til at pudse over med. Nu er væggen fuldstændig glat i
alle pladesamlinger, og kan i princippet tapetseres med savsmuldstapet.
Normalt vil maleren dog fuldspartle med en sandspartel.

/bo