fodring og modkrav
Fra : Henrik Petersen

Dato : 01-01-04 14:00

Hej alle

Jeg skylder TDC 10000.- fra en gammel mobilsag (har været i fogedrette og
vedkendt mig gælden 1992) har så fået mig en regning på beløb -9.00.- på
noget roming TDC har kravet formet op i telefonregning, da jeg havde et TDC
abo (2001) det skriver at det vil blive modregnet i mit abo, jeg har ikke
noget abo eller noget andet hos TDC, min mobil er hos Telmore. og de 9.00.-
er under TDC bagatelgranse (25.-)

Der hvor vi så er, at for 2 md. siden indgik jeg et afdragsordning med
Intrum på 200.- pr md i 50 afdrag og det køre. Det viser så at jeg får et
brev at Intrum har købt gælden af TDC efter vi har lavet afdragsaftalen. dvs
at Intrum har føbt en fodring, ingen slinger her.

Men kan jeg så trække de 9.00.- fra i den gæld jeg skylder Intrum, da det
vel er TDC jeg har lavet aftalen med og det er Intrum der har købt
fordringen?

henrik

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-01-04 14:10

"Henrik Petersen" <iskoldfjern?@fjern?boparken.dk> skrev:

> Men kan jeg så trække de 9.00.- fra i den gæld jeg skylder Intrum, da det
> vel er TDC jeg har lavet aftalen med og det er Intrum der har købt
> fordringen?

Det kommer an på hvornår du har fået at vide at fordringen var overdraget.

Den relevante bestemmelse er gældsbrevslovens § 28, der anvendes analogt på
alle simple fordringer:

§ 28. En fordring på overdrageren kan skyldneren benytte til modregning,
medmindre han har erhvervet fordringen efter det tidspunkt, da han fik
kundskab eller formodning om overdragelsen. Var fordringen uforfalden på
dette tidspunkt, kan den dog kun bruges til modregning, hvis den forfaldt
senest samtidig med gældsbrevsfordringen.

/kristian

Fra : Henrik Petersen

Dato : 01-01-04 15:17

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC19DAB5.4B2A%kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk...

> [...]
> dette tidspunkt, kan den dog kun bruges til modregning, hvis den forfaldt
> senest samtidig med gældsbrevsfordringen.

Takker for svaret....altså et NEJ

henrik

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-01-04 18:38

"Henrik Petersen" skrev 01.01.2004 15:17:

> Takker for svaret....altså et NEJ

Hvis modkravet først er opstået efter at Intrum har meddelt dig, at de har
købt fordringen - ja, så er svaret nej.

/kristian

Fra : Rune Wold

Dato : 02-01-04 10:41

Kristian Storgaard skrev:

[klip]

> Hvis modkravet først er opstået efter at Intrum har meddelt dig, at
> de har købt fordringen - ja, så er svaret nej.

Nu skal man huske på, at mange inkasso firmaer reelt ikke køber fordringen,
men får blot en incassobeføjelse. Der bliver dog stadig sendt en skrivelse,
der opfylder kravene i både GBL § 31 og 29. Ikke desto mindre er GBL § 28
uanvendelig og spørgeren har modregningsadgang jf. de almindelige regler,
men det er selvfølgelig spørgsmålet, om han har mulighed for at dokumentere
dette forhold.

/Rune Wold