Tomater
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-04-01 00:25

Hvorfor planter man tomater i så meget sphagnum? Nu har jeg sidst hørt, at
det helst skal være 100 % sphagnum. Hvad skulle det hjælpe, hvis vi ser bort
fra at det er nødvendigt til kapillærvanding? Kan de ikke ligeså godt stå i
alm. jord, når blot de gødes og vandes efter behov?

Er der noget i vejen for selv at så sine tomater?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : havesider.dk

Dato : 20-04-01 02:24

> [...]
godt stå i
> alm. jord, når blot de gødes og vandes efter behov?
Citat fra www.havesider.dk Køkkenhaven / tomat
Tomater gror bedst i
Porøs, let sand eller lerjord med rigelig humus og næring. Med en
neutral PH-værdi.

> Er der noget i vejen for selv at så sine tomater?

tomater og peber, samt ungplanter af mange andre arter, kan man så
direkte i potterne i en færdig jordblanding (normalt står der
dyrkningsvejledning på frøposerne).
Citat fra www.havesider.dk Dyrkning og formering / prikling

Med venlig hilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 20-04-01 20:18

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bns2t$n87$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> fra at det er nødvendigt til kapillærvanding? Kan de ikke ligeså godt stå
> alm. jord, når blot de gødes og vandes efter behov?

Sphagnum har jo den fordel at de sikrer at rødderne får luft. For 3 uger
siden plantede jeg mine tomatplanter ud i drivhuset i en blanding af halm,
komøg, kompost og sphagnum. Dvs. en let og nærringsrig jord.

> Er der noget i vejen for selv at så sine tomater?

Det er ikke noget problem - jeg såede mine tomatplanter i noget så- og
priklejord, der passede til formålet og som jeg købte hos en lokal
planteskole. Men de skal have undervarme, gerne 30º i de 2 første uger,
herefter er de ca. 5 cm. i højden og skal have lys og undervarmen er ikke så
vigtig mere. Jeg såede mine tomater 5. februar, den 30. marts var de ca. 0,5
meter i højden og de blev plantet ud.

mvh. Klaus Eriksen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-04-01 20:24

On Fri, 20 Apr 2001 01:25:14 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>fra at det er nødvendigt til kapillærvanding? Kan de ikke ligeså godt stå i
>alm. jord, når blot de gødes og vandes efter behov?

Alm. jord er udemærket. I vores drivhus planter vi det hele i
almindelig jord, det bliver ikke engang skiftet, hvilket man måske nok
burde en gang imellem. Vi dyrkede i plantesække (=spagnum) i en eller
2 sæsoner, men det var ikke nogen succes. Til trods for dette er jeg
alligevel nok den person her i lokalområdet som køber flest
plantesække... i år er jeg vist allerede over de 70.

>Er der noget i vejen for selv at så sine tomater?

Ikke spor, men når man selv gør det så ender det næsten altid med at
de på udplantningstidspunktet er mindre end hvis planterne var købt.
Eller at de er lidt længere/lidt mere ranglede, fordi ikke ret mange
har forholdene til at drive tomater frem fra midten af marts måned.
(For lidt lys og for meget varme)
Men bortset fra det så er det faktisk meget netm at så sine egne
tomater.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 20-04-01 23:00

> [...]
> (For lidt lys og for meget varme)
> Men bortset fra det så er det faktisk meget netm at så sine egne

Netop problemet med de ranglede tomatplanter havde jeg også de første par år
jeg såede tomater, men jeg har nu gode erfaringer med at have dem stående i
et sydvendt vindue supleret med lys fra en gropære. Natten for
tomatplanterne blev dermed reduceret til ca. 5 timer.

mvh. Klaus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-01 08:02

On Sat, 21 Apr 2001 00:00:24 +0200, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybewrcity.dk> wrote:

> [...]
>et sydvendt vindue supleret med lys fra en gropære. Natten for
>tomatplanterne blev dermed reduceret til ca. 5 timer.

Hvor varmt er der i rummet hvor de står?
Jeg plejer også at bruge en gropære og det hjælper en del, men ikke
helt nok. Men i rummet hvor de står svinger temperaturen også normalt
mellem 14 og 26 grader..

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 21-04-01 19:20

> Hvor varmt er der i rummet hvor de står?

Der er mellem 16 og 23 grader. De sidste 2 uger inden udplantning bliver
planterne stillet ud i vores udestue, så de langsomt vænnes til det køligere
klima i drivhuset.

mvh Klaus

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-04-01 18:06

> [...]
> fra at det er nødvendigt til kapillærvanding? Kan de ikke ligeså godt stå
> alm. jord, når blot de gødes og vandes efter behov?
Du har ret i at voksemediet er ligegyldigt, blot det har en tilpas
struktur.
Problemet er, at tomater - og mange andre planter - er værtsplante for
en nematode ( meloidgyne hedder den vistniok ).
Derfor bør jorden skiftes ud hvert år i drivhuset - det er lettere end
at sterilisere jorden med damp.
Ved at anvende sphagnum minimerer man risikoen for angreb af denne parasit.

> Er der noget i vejen for selv at så sine tomater?
Frøplanter er ikke at anbefale. De er ofte alt for
modtagelige for en del svampesygdomme, som de
anderkendte sorter er modstandsdygtige overfor.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-01 20:12

On Sat, 21 Apr 2001 19:05:49 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>en nematode ( meloidgyne hedder den vistniok ).
>Derfor bør jorden skiftes ud hvert år i drivhuset - det er lettere end

Jeg har læst et sted (husker desværre ikke hvor) at man sagtens kunne
plante tomater efter tomater?

>Frøplanter er ikke at anbefale. De er ofte alt for
>modtagelige for en del svampesygdomme, som de
>anderkendte sorter er modstandsdygtige overfor.

Jamen... de sorter som normalt sælges kan man da også købe frø af. Og
efter hvad jeg ved, så er alle disse købe-planter frøsåede. Men jeg
vil da lige høre vores leverandør af tomater på mandag når jeg igen
skal på arbejde...

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-04-01 18:42

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> Jeg har læst et sted (husker desværre ikke hvor) at man sagtens kunne
> plante tomater efter tomater?
Det kan man skam sagtens. Men ofte med dårlig resultat.
Det afgørende er, hvorvidt der er sket en opformering
af de skadelige nematoder.
Der gælder vel det samme som at plante æbletræer, roser
o.a. i samme jord. Det går som regel ikke godt.

> [...]
> efter hvad jeg ved, så er alle disse købe-planter frøsåede. Men jeg
> vil da lige høre vores leverandør af tomater på mandag når jeg igen
Mine bemærkninger gik på frø fra egne tomater.
Jeg har et par gange prøvet at lade selvsåede frøplanter stå.
Tomaterne blev ikke til noget, de blev angrebet kraftigt af
forskellige svampe - griffelråd m.fl.
Indkøbte, sortsrene frø er naturligvis i orden.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-04-01 19:49

On Mon, 23 Apr 2001 19:41:32 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>af de skadelige nematoder.
>Der gælder vel det samme som at plante æbletræer, roser
>o.a. i samme jord. Det går som regel ikke godt.

Jeg har været heldig i hvert fald.

>Mine bemærkninger gik på frø fra egne tomater.

Aahh.. sådan forstod jeg det ikke.

>Jeg har et par gange prøvet at lade selvsåede frøplanter stå.
>Tomaterne blev ikke til noget, de blev angrebet kraftigt af
>forskellige svampe - griffelråd m.fl.

Mange af de sorter der bruges er F1-frø, dvs. krydsninger, og høster
man selv frø af dem vil de næppe være magen til moderplanten.
Trist, for det er så nemt at høste frø af tomater.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-04-01 21:56

> Frøplanter er ikke at anbefale. De er ofte alt for
> modtagelige for en del svampesygdomme, som de
> anderkendte sorter er modstandsdygtige overfor.
> [...]

Jamen er de tomater man spiser, netop ikke af nævnte type? Problemet kunne
ligge i at en anden plante har bestøvet den, men da de vel oftest stammer
fra monokulturer og vist også er selvbestøvende, er det vel ikke et problem?
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-04-01 18:52

> [...]
> ligge i at en anden plante har bestøvet den, men da de vel oftest stammer
> fra monokulturer og vist også er selvbestøvende, er det vel ikke et
Ikke nødvendigvis.
Ved hybridplanter ( F1-frø) får man ikke samme plante
ved selvbestøvning som man fik med F1-frøene.
I hvert fald har jeg kun fået dårlige planter ud af det -
idet frøplanterne var endda meget modtagelige overfor
forskellige sygdomme, griffelråd, gråskimmel m.fl.
Gemini er f.eks en F1-hybrid. Hvis man anvender frøene
til udsæd vil man få et langt mindre udbytte.
F1-hybrider udnytter nemlig den krydsningsfrodighed med
får ved at krydse 2 indavlede linier - og det virker kun
det første år.
Det her gælder generelt for alle F1-hybrider, som der
efterhånden er rigtig mange af til havebruget.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-04-01 00:10

> [...]
> det første år.
> Det her gælder generelt for alle F1-hybrider, som der
> efterhånden er rigtig mange af til havebruget.

Se, det var et svar man kunne bruge til noget! Min far har flere år forsøgt
med hjemmesåede, men udbyttet har været yderst ringe. Men man må så kunne
lave mellemløsningen at købe F1 frø. Det vil jeg gøre til næste år.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen