"Alle er lige", er et ideal som kirken bør~
Fra : Bo Warming

Dato : 01-01-04 09:33

"Alle er lige", er et ideal som kirken bør have råd til.
Udsmidning og sognebåndsnægtelse er "petitesser med stor signalværdi."

Behøver der være *grænser for frihed* i de kirkellige sammenhænge?

Kirkeministeriet er jo om _ånd_, langt mere end andre ministerier.

Præster skal ansætte, afskedige og bevilge penge, og her må rang være
afgørende

Men er det ikke et godt signal, hvis præster begrænser deres ords magt til
frivillighedens regi, og derved udspreder et optimalt budskab om
lighed-for-loven,

- som nok er det største som kristendommen har beriget Europa med
Tro er jo om Guds og ikke om Kejsers område.

Vikinge-, romer- og græker-kulturer havde slaver - og lovfæstede
overklasseprivilegier (sahl'sk lov og "fører-princip").

"Rettens største fjende er privilegiet." Marie von Ebner-Escenbach

Derfor var det århundredets største skamplet på Folkekirken, at præster
brugte deres magt til at udsmide uskyldige, ufarlige menige
folkekirkemedlemmer o. 1998 (Steen Ribers,Kbhv, og Lone Gade, Thy)

Lidt beslægtet er, at visse præster, der har god tid og ikke behøver frygte
menighedsvalgs-problemer, har afvist ansøgere om sognebåndsløsning(og klage
til bisp har ikke ændret på det).

Når der i nær fremtid formodentlig sker lov-ændring, så sognebåndsløsning
sker til sogn og ikke til præst, som det p.t. er gældende,
bør der ved yderligere opdatering af loven sendes et signal "alle er lige".

Sognebåndsløsning bør kunne vælges frit, uden at præsten har veto-ret. Han
har jo ikke pligt til venskab/sjælesorgssamtale med andre end dem, hvor
dialog opleves præstens tid værd - udfra præstens smag.

Kirkelovens §2 om at man ikke må have tilknytning til andre trossamfund
smager af tankepoliti(altså at præster er "mere lige end andre"), og har
ingen fordele - det er gammeldags vanetænkning, at sekter skal kunne
konkurere om markedsandele med andre redskaber end Netto og Aldi - altså
forbedring af tilbuddenes kvalitet.Frivillighedens princip bør ikke kun
stråle over markedet - men også over kirkelivet, når muligt.

Grundtvigs ånd om NUL KIRKETUGT , hjalp danskerne til indførsel af
sognebåndsløsning, som kun skete halvhjertet.
Lad os tage hans skridt fuldtud, og opnå en endnu mere åben og gæstfri
kirke, end den vi har idag.
Søgning er jo elendig, bl.a. fordi præster opleves som dømmesyge og
arrogante af mange kulturkristne folkekirkemedlemmer,

Det kan nok forbedres lidt, hvis der i fremtiden anbefales,
at når man ikke finder bopælssognets præst perfekt, bør man shoppe rundt og
høre gudstjenester i nabosogn,

Hører man en dag en præst prædike, som er "lige den type, som man vil have
sine børn konfirmeret af" så lad folkekirkemedlemmet være forsikret om, at
han kan få sognebånd til denne præst, uden at behøve fedte for ham først og
risikere afvisning!

(Måske den foreslåede ændring kræver samtidig ændring af regler for
menighedsrådsvalg, fx så man skal bo i sognet for at stemme eller have
overstået en karantæne-periode.)

Den islandske forfatter Gudmundson skriver om skitzofrene at de er "
universets engle". Sådant "68'er blomsterbarns flip" vil mange præster
tilslutte sig - i princippet - men de bør også have overskud til og evt
presses til at give mere kirkeadgang end blot den fysiske til fx. en
irriterende skitzofren eller reinkarnationstroende/gendøbt.

Grænsen for afvisning af upopulære afvigere bør altid ligge ved, om de
volder eller stjæler, og så kan præsten tilkalde politiet,
men ellers bør præsten sætte alle folkekirkens medlemmer helt lige.
Der er ingen ulemper forbundet dermed - selvom der er tradition for, at
præsten oplever et lille gammeldags hygge-sogn af venner og ikke vil udvide
dette, hvis det kan være til besvær.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Vidal

Dato : 02-01-04 00:11

In news:bXQIb.34891$m32.7585@fe06.private.usenetserver.com,
Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> typed:

> [...]

> Netto og Aldi - altså forbedring af tilbuddenes
> kvalitet.Frivillighedens princip bør ikke kun stråle over markedet -

Såvidt jeg kan se, går du så også ind for at imamer kan ansættes
som sognepræster i FK. At der også er plads til islam i FK?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 02-01-04 17:43

"Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> wrote in message
> [...]
>
> Såvidt jeg kan se, går du så også ind for at imamer kan ansættes
> som sognepræster i FK. At der også er plads til islam i FK?

Prøv at se uden person-rettede negative briller men SE PÅ BOLD EJ MAND og
præciser hvor du er uenig i mit syn at kirken skal efterligne Guds rige hvor
alle er lige og ikke efterligne Kejserens rang- og klasse-opdeling

Hvor ser du at jeg vil tillade håndboldstræning eller Islam i FK.

Der er slet ingen risiko for at nogen imam vil have at gøre med FK, som jo
tager penge ind fra medlemmer og bruger dem på ikke-islamisk formål

Jeg har klart afgrænset at ansættelser er Kejserens domæne og her skal der
være rangsystem og sikkerhed for at ansatte præster TEGNER KIRKEN

Men den udsmidte Steen Ribers tegnede ikke kirken
Og sognebåndsløsere bør altid godtages, hvis de kalder sig kristne og har
betalt kirkeskat

Hvordan kan kirken skades af at FK efterligner katolikker der ikke
diskriinerer, aldrig smider ud (nadvernægtelsens ekskommunikation er
bagatel) og ikke afviser sognebåndsløsere?

Hvis kirken ikke skades, er der ingen grund til at give præsten redskaber
til forbudstænkning. - vel ?

Forklar hvornår du mener at MENINGE medlemmer skal smides ud?

Forklar hvorfor præster skal lege paver og nægte visse medlemmer at blive
tilknyttet deres sogn?

JEG GENTAGER MIT LIGHEDS-SYN så du kan pinpointe hvor du er uenig:

Alle ere lige for Gud. Kirken skal efterligne Guds rigets idealer, og ikke
Kejser-tvang og materialisme og forskelsbehandling

Dåbsgaven er symbolsk at du er evigt tilknyttet Gudssamfund - og kirken.
Derfor skal den aldrig smide menige medlemmer ud.

Fra : Ruben Jusiong

Dato : 05-01-04 23:31

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> [...]
>
> Dåbsgaven er symbolsk at du er evigt tilknyttet Gudssamfund - og kirken.
> Derfor skal den aldrig smide menige medlemmer ud.

Jeg vil gerne pinpointe hvor jeg er uening...

Det er korrekt at ALLE, er lige for Gud. Men det gælder da også Muslimer,
Hinduer osv. osv... De er da også mennesker.

Hvor er det du sætter grænsen? Er det når folk 'kalder' sig kristne at de er
velkomne? Så vidt jeg ved, så gjorde selv Jesus opmærksom på at det ikke var
alle såkaldt kristne der var velkomne. Det skal være i deres hjerte, ellers
er det - yt!

I Matthæusevangeliet kapitel 7 læser du...
v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i
Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil
den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og
har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige
gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har
aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Som jeg læser det, så er dem der kalder Jesus for Herre da såkaldt Kristne
ikke??

Der er en interessant beretning i Apostelgerninger, hvor nogle misbruger
Jesu navn, men som ikke troede på ham som Messias. Prøv at læs hvad der
skete med dem...
v13 Også nogle af de omvandrende jødiske dæmonbesværgere forsøgte at nævne
Herren Jesu navn over dem, der havde onde ånder. De sagde: »Jeg besværger
jer ved den Jesus, som Paulus forkynder!« v14 Blandt dem, der gjorde det,
var der syv sønner af en jødisk ypperstepræst Skeuas. v15 Men den onde ånd
svarede dem: »Jesus kender jeg, og jeg ved, hvem Paulus er, men hvem er
I?« v16 Og manden med den onde ånd sprang på dem, overmandede dem alle og
mishandlede dem sådan, at de nøgne og forslåede måtte flygte ud af huset.
v17 Det rygtedes blandt alle, der boede i Efesos, både jøder og grækere, så
alle blev grebet af frygt, og Herren Jesu navn blev lovprist. v18 Mange af
de troende kom og bekendte og fortalte, hvad de havde gjort. v19 En del af
dem, der havde haft med trolddom at gøre, bragte deres bøger med og brændte
dem i alles påsyn. Man regnede den samlede værdi ud og kom til 50.000
sølvpenge. v20 Således fik ordet ved Herrens kraft stadig fremgang og
styrke.

'hvem er I' - spørger de onde ånder. Tror du ikke de vil sige det samme om
en præst der i sit hjerte ikke tror på hverken Gud eller Jesus, men
alligevel står og spiller smart, for hver måned at kunne score sin fede
hyre. Jeg skal ikke dømme, men jeg er overbevist om at Jesus ikke vil se med
mildhed på en sådan holdning.

Skal en børnemishandler have lov til at kalde sig kristen, så længe han
fremturer i sin onde handlinger?

Jeg tror fuldt og fast på at Alle er lige for Gud, men det er kun dem der
ønsker Guds tilgivelse der får den. Gud kan læse hjertet, og Gud kan man
ikke narre.

Mvh.
Ruben

Fra : Bo Warming

Dato : 06-01-04 05:31

"Ruben Jusiong" <jusiong@*fjernes*email.dk> wrote in message

> Jeg vil gerne pinpointe hvor jeg er uening...
>
> Det er korrekt at ALLE, er lige for Gud. Men det gælder da også Muslimer,
> Hinduer osv. osv... De er da også mennesker.

Men danskerne ejer Danmark og ønsker ikke vild knivstikkervold
- og snart selvmordsbombevold.
En dansk blodig fremtid som Israels nutid er i kortene - og er mere relevant
end at sammenligne os fædrelandskærlige=racister med
WW2-holocaust-situtaion.
Jeg er iøvrigt gift med japansk Shinto-buddhist og er den mest racist-dømte
dansker, så loven er rådden.

> [...]
var
> alle såkaldt kristne der var velkomne. Det skal være i deres hjerte,

Jesus sagde vend venstre kind til og døm ikke og kast ej første sten.
Men han sagde ikke "åbn dit hjem for oliemilliardærers ´terroristsønner,
som kalder sig flygtninge"
Og du har ikke røntgenfotografi af nogens "hjerte", som du kan bevise noget
med i byretten.

> [...]
> aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!
> Som jeg læser det, så er dem der kalder Jesus for Herre da såkaldt Kristne

Exegese af din art, holder ikke i byretten ved en injuriesag.

> [...]

> dem i alles påsyn. Man regnede den samlede værdi ud og kom til 50.000
> sølvpenge. v20 Således fik ordet ved Herrens kraft stadig fremgang og

Sejrherrerne skriver historien. Det overrasker mig ikke at urkristne rummede
intolerante, naziagtige bogbrændere.Auken er jo §266b-tilhænger, altså
værre-end-nazi.

> [...]
> alligevel står og spiller smart, for hver måned at kunne score sin fede
> hyre. Jeg skal ikke dømme, men jeg er overbevist om at Jesus ikke vil se

Hvornår var Jesus ikke mild i handling? Det værste han nogensinde truede med
var dårlig samvittighed=gråd og tænders gnidsel.

> Skal en børnemishandler have lov til at kalde sig kristen, så længe han
> fremturer i sin onde handlinger?

Ytringsfriheden gælder også for seriemordere

> Jeg tror fuldt og fast på at Alle er lige for Gud, men det er kun dem der
> ønsker Guds tilgivelse der får den. Gud kan læse hjertet, og Gud kan man
> ikke narre.

Men vi har ingen lakmustest der oplyser at Gud finder dig mere kristen end
mig, så det er spild af tid at kværulere om at noget er syndigt eller OT på
denne ng.

Grosbøll-sag er ikke uddebatteret før alle de intolerante dropper deres
stasi-mentalitet om at berufsverbot bør bruges vedr bittesmå teologiske
nuancer.
Det er ikke kun Fergo og Rebel, der synes at de udsmidnings-ivrige har en
SVAG SAG, og jeg ønsker ikke at ydmyge de hadefulde, men at de kører tomgang
med ordkløvende pedanteri, afslører dem.
Du syns jeg læser biblen som fanden - og omvendt - så lad os enes om
tolerance og moral-relativisme.