Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop Elements 2/alternativer og RAW b~
Fra : JH

Dato : 01-01-04 12:11

Jeg overvejer at købe Photoshop Elements 2.
Men jeg kan ikke se nogen steder,
om programmet kan behandle billeder
i RAW format (fra Canon Powershot S45).

Nogen der ved om det er muligt?

Er der andre alternativer til Photoshop,
som kan behandle RAW billeder?

JH

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-01-04 13:11

: Er der andre alternativer til Photoshop,
: som kan behandle RAW billeder?
:
: JH
:
Næeh og dog, har du ikke fået et eller andet software med da du købte kameraet? Så du kan ændre filformatet og gemme i f.eks. TIF?
Af Adobes produkter kun Photoshop CS der umiddelbart åbner RAW-billeder (.CRW).
Hilsen Knud

Fra : JH

Dato : 01-01-04 13:39

Knud Bonke wrote:

> [...]
kameraet? Så du
> kan ændre filformatet og gemme i f.eks. TIF? Af Adobes produkter kun

Jo, der følger et temmelig tyndt billedbehandlingsprogram
med kameraet, som kan læse RAW.
Men jeg ville gerne have et mere avanceret

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-01-04 14:06

: Men jeg ville gerne have et mere avanceret
: billedbehandlingsprogram.
:
: JH

Jammmen så er Elements 2.0 ganske udmærket. Så vidt jeg forstår er det på højde med de dyre PhotoShop-programmer, hvad
billedbehandling angår.
Personligt synes jeg Photoshop, og for den sags skyld PaintShopPro, er besværlige at arbejde med når det drejer sig om at lave
collager (een side bestående af fotos og text), der foretrækker jeg så afgjort Microsoft Picture It, (den gamle version 2.0) der
godt nok har sit eget egoistiske filformat (.MIX), men trods sit "ikke professionelle" udseende er meget alsidigt. Og lynhurtigt,
når først man har lavet billederne gode i Photoshop el. lign.
Jeg tror det ville dække dit behov, og koster ikke mere end 5-600,- kr.

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-01-04 14:11

....det var vist ikke et fyldestgørende svar jeg gav. Du skal selvfølgelig bruge dit "billige" program til at åbne og lave filerne om
til noget alle andre fotoprogrammer kan læse. Ellers er der kun mig bekendt PhotoShop CS tilbage.
Knud

Fra : den glade dreng

Dato : 01-01-04 15:27

"Knud Bonke" <bonkeREMOWE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kameraet? Så du kan ændre filformatet og gemme i f.eks. TIF?
> Af Adobes produkter kun Photoshop CS der umiddelbart åbner RAW-billeder

Ved et hurtig gennemkig af irfanview.com og xnView så kan de begge gemme
i RAW, om de så kan åbne en sådan fil ved jeg ikke. Men det kan da under-
søges.

Så er der nogen der lige har mulighed for at tjekke det?

Vh

Per

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-01-04 15:48

Så er der nogen der lige har mulighed for at tjekke det?
:
: Vh
:
: Per

Jeg har lige hentet og installeret Irfan View (igenigen)
Den kan ikke åbne .RAW-filer
Den åbner .CRW filer , hvis man be'r den om det, ikke åbne "common files" som den selv foreslår.
Jeg husker ikke hvorfor jeg slettede IrfanView i sin tid, men nu leger jeg lidt med den! (IrfanView)
Hilsen Knud
:
:

Fra : den glade dreng

Dato : 01-01-04 16:20

> [...]
som den selv foreslår.
> Jeg husker ikke hvorfor jeg slettede IrfanView i sin tid, men nu leger jeg
Jammen for at kunne åbne en RAW fil skal man ha et plugin downloadede du
det?

VH

Per

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-01-04 16:42

[...]

Nej, jeg gil ikke så meget i detaljer, men kig selv:
http://www.tucows.com/preview/194967.html
Knud

Fra : den glade dreng

Dato : 01-01-04 18:31

> [...]
> :
> : Per
>
> Nej, jeg gil ikke så meget i detaljer, men kig selv:

Du kan ikke læse på tucows hvad de enkelte plugins kan, det kan du
kun ¨på hjemmesiden, der står at den kan læse RAW filer men ikke gemme
i det format.

Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-01-04 19:19

On 2004-01-01, den glade dreng <per1665@grafisk.dk> wrote:

> [...]
> søges.
>
> Så er der nogen der lige har mulighed for at tjekke det?

Det er vel bare at downloade og checke. Den bruger Canons
SDK, og laver same RAW læsning som Canons program. Tror ikke
den kan skrive RAW, så må du bruge 16-bit TIFF eller lign.

Fra : max

Dato : 01-01-04 14:38

"JH"
> [...]
> i RAW format (fra Canon Powershot S45).
>
> Nogen der ved om det er muligt?
>
> Er der andre alternativer til Photoshop,

Du kan evt downloade og prøve inden du køber..
Eller du kan prøve om dette program er noget:
http://www.breezesys.com/ -max-

Fra : Mic Holm

Dato : 01-01-04 15:49

Adobe har lavet et Photoshop plugin (det samme som er indbygget i Photoshop
CS, men som plugin) - Måske kan du bruge det sammen med Elements2?

Det hedder noget så opfindsomt som "Adobe Photoshop Camera Raw plugin"

Læs mere om det her:
http://www.mkdata.dk/pctutor/software/004ph_raw.htm
Du kan købe den her:
http://www.transaction-one.com/gs/html/a/adobe/shopping001/en/start.jsp

--Michael

Fra : Mic Holm

Dato : 01-01-04 16:26

Hmmm, Adobe har fjernet den fra deres købe-site. Jeg tror at de vil tvinge
kunder til at købe Photoshop CS istedet, hvor den jo er med i pakken.

--M

Fra : Jakob Staerk

Dato : 02-01-04 10:19

Adobe Camera Raw og Photoshop Elementes 2 fungere fint sammen, eneste
begrænsning er at Photoshop Elements kun kan arbejde med 8 bit pr. kanal.
Jeg bruger dette til raw filer fra Olympus C-5050Z.

Mvh Jakob Stærk

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 01-01-04 18:07

"JH" <jyhj@FJERNjubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i RAW format (fra Canon Powershot S45).
>
> Nogen der ved om det er muligt?
>
> Er der andre alternativer til Photoshop,

Ja, ACDSee med FotoCanvasLite (50 Euro) kan både vise og behandle Rawfiler.
Der er mange justeringsmuligheder i FotoCanvas Lite i forhold til prisen
Der er også en Profversion af Canvas (350 Euro)
Free Trials her
http://www.acdsystems.com/English/Products/FotoSlate/index.htm
M.v.h.
EA

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 02-01-04 12:33

"Ernst Andreasen" <ernst.andreasen@mail.fjernnospam.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff4540b$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "JH" <jyhj@FJERNjubiimail.dk> skrev i en meddelelse

Klip

Crw Plugin 'n er åbenbart fjernet i version 6 se indlæggene 2. jan her i
gruppen
M.v.h.
EA