Høre en mp3... Var:Lave en mp3-CD?
Fra : lama

Dato : 01-01-04 08:22

Hej Erik

Nu har du jo fint prøvet at påvise, rent teoretisk, at jeg og andre ikke kan
høre forskel på ex. 128-kbps og 192-kbps komprimeret musik.

Og hvis jeg så stadig synes, at jeg kan høre forskel, så mener du, med 99,99
procents sikkerhed, at jeg nok er udstat for et psykologisk selvbedrag...

Nuvel. Men jeg _kan_ altså høre forskel. Meget klart endda.
Så på trods af teori og psykologi ripper/optager/brænder jeg ikke musikfiler
under 192-kbps.
Jeg er udstyret med et par meget almindelig ører. Men de har dog ³øvet² sig
meget i mange år.

Godt Nytår..
Lasse Benjaminsen

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 02-01-04 00:44

lama <lama@tdcspace.dk> wrote:

> Nuvel. Men jeg _kan_ altså høre forskel. Meget klart endda.
> Så på trods af teori og psykologi ripper/optager/brænder jeg ikke musikfiler
> under 192-kbps.

Helt ærligt: Alle kan høre forskel på 128 og 192-kbps. Lad mig
illustrere med følgende eksempel:

Sidste forår producerede jeg musikken til en større dansk
forlystelsesparks børneshow. Alle numre skulle godkendes som demoer, men
blev ved en fejl kodet og sendt afsted i 128-kbps. Som så ofte kom de
tilbage med en række (mere eller mindre relevante) tekniske kommentarer;
de fleste bar præg af, at man gerne ville give indtryk af at have en
mening om noget, man i øvrigt ingen mening havde om overhovedet. Den
slags rettelser er meget svære at lave, selvsagt. Så jeg lod et par
dage gå, kodede de samme numre i 192 kbps, sendte dem afsted og modtog
dagen efter godkendelsen, samt en lykønskning med det nye, rigtig gode
mix...

Forskellen i 128- og 192-kbps høres navnligt i dynamik og yderområder
(bas og diskant). I øvrigt vil jeg anbefale jer at kode med variabel
bitrate. Det kan iTunes desværre ikke gøre af sig selv, men en lille
plugin der hedder iTunes-Lame kan klare tricket. Find den selv på
MacUpdate, hvis I er interesserede.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Thomas Hansen

Dato : 02-01-04 10:13

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> [...]
> bitrate. Det kan iTunes desværre ikke gøre af sig selv, men en lille
> plugin der hedder iTunes-Lame kan klare tricket. Find den selv på
Hvilken version af iTunes bruger du?
Version 4.2, som jeg sidder med, kan da godt importere mp3 i VBR!
Indstillinger - Import : MP3, Speciel: Indstil minimum bitrate + andre
valgmuligheder.
/Thomas

--
All hail the black kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 03-01-04 23:12

Thomas Hansen <no@spam.net> wrote:

> Version 4.2, som jeg sidder med, kan da godt importere mp3 i VBR!
> Indstillinger - Import : MP3, Speciel: Indstil minimum bitrate + andre
> valgmuligheder.

Det har du sør´me ret i. Det havde jeg ikke set. Takker for
korrektionen.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog