Nytårsmenu
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-01-04 03:33

Det endte med
velkomstdrink = Lambrusco af Føtex' den billige til 24 kr
tunmousse med hjemmelavede i sidste øjeblik miniflutes
chokoladekylling
crêpes Suzette (og alm pandekager med is til ungerne - dvs crêpes uden
Suzette, men med pistacieis)
Succes, succes.... alle ku li et eller andet .... alt i alt en vellykket
nytårsaften.

Og godt nytår til jer alle
Mgh Dikte
---
www.dikte.dk - nu med jul

Fra : Martin Andersen

Dato : 01-01-04 12:19

"Benedikte Brisson" <dikte@nini.invalid> wrote in message
> [...]
> Suzette, men med pistacieis)
> Succes, succes.... alle ku li et eller andet .... alt i alt en vellykket

Tunmousse til forret med hvidløgsbrød, rejer, en karryagtig dressing og
citron
Hovedret: Kogt hamburgerryg med hvide kartofler, brunede kartofler, stuvet
spinat, kålpølser
Dertil en rødvin som smagte rigtig godt.

Champagnen kl. 24: Freixenet

Fra : zasha

Dato : 01-01-04 14:30

Benedikte Brisson" <dikte@nini.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Suzette, men med pistacieis)
> Succes, succes.... alle ku li et eller andet .... alt i alt en vellykket

Hér stod menuen på:

Kogt torsk med hvide kartofler, sennepssovs, hakkede æg med purløg, hakkede
rødbeder, og lidt kogte porrer. Hertil en kølig Liebfraumilch hvidvin :) -
dejlig sød ...

Dessert: fløderand med chilenske kirsebær (scoret i Kvickly) der smagte
eminent godt, dåseferskner (et must for mig) og frisk ananas.

Senere kaffe med Summerbird dessertchocolade

Senere franskbrød med pålæg: rullepølse, hamburgerryg, hertil the

Kl. 24, champagne, sød og dejlig...fra Polen, så vidt jeg kan tyde på
flasken, ellers er det eneste jeg kan forstå på flasken: www.bartex.com.pl
og naturligvis kransekage (vundet hos den lokale Guldbager)

Dén der kunne rokke med ørene bagefter...øhh...dét var der ingen der
kunne*smil*

--
Hilsen Heidi, der også ønsker godt nytår til alle :))

http://chocolade.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-01-04 17:33

Benedikte Brisson wrote:
> Det endte med
> velkomstdrink = Lambrusco af Føtex' den billige til 24 kr

for en god ordens skyld vil jeg lige fortælle vi var 8 til spisning ;)

velkomstdrink: halv hvidvin, halv danskvand en smule ananas saft med lidt
ananasstykker og vindruer i....
hvidvinen havde jeg på lager (drikker normalt ikke stadset*G*) danskvand er
vildt billligt i netto og vindruer og ananas havde vi til desserten*G*)

> tunmousse med hjemmelavede i sidste øjeblik miniflutes

forretten droppede vi af hensyn til menuen*G*

> chokoladekylling

fondue og raclette med:
3 svinemørbrad (to marinader og en "fersk") (marinade nr 1 og 2, se dem
længere nede)
900 g kalkunbryst (1 marinaeret og en "fersk") (Marinade nummer 1)
4 stk australsk entrecote skåret i små stykker (en krydret med allround
krydderi og en "fersk")
20 pølser (med baconsvøv og "fersk")
1 pakke indbagte rejer

tilbehør:
salat
tomat
agurk
peberfrugter (3 farver)
babymajs
champignon
og champignon vendt i salt
fløde harvarti
klovborg mellemlagret 45%
dressing
hvidløgssmør
alm smør
ciabattabrød

> crêpes Suzette (og alm pandekager med is til ungerne - dvs crêpes uden
> Suzette, men med pistacieis)

chokoladefondue lavet af :
marabou chokolade og fløde rørt op
vindruer
ananas stykker
carambole
babypærer
melonkugler
dåseferskner

og naturligvis kransekage til champangen......

> Succes, succes.... alle ku li et eller andet .... alt i alt en
> vellykket nytårsaften.

også her*G* der blev ÆDT*G* især marinade nummer 1 var et hit ;)

Marinader:
nr 1: Honning marineret svinemørbrad
Ingredienser:
1 stor svinemørbrad

2 dl. god olivenolie

2 fed hvidløg

1 spsk. revet ingefær

2 spsk. balsamico vineddike (soya er også godt)

1 pk. blandede frosne krydderurter - eller tilsvarende friske (jeg brugte
frisk persille, purløg og estragon)

3 spsk. honning

salt

groft peber

nr 2: "sabinas hjemmelavede mørbradsmarinade"
3 spsk Brun farin
½ dl ekstra jomfru Olivenolie

½ dl Balsamico vineddike

1 spsk Allround krydderi

Salt

Peber

--
Knus, Sabina.
"It is a strange fate that we should suffer so much fear and doubt over

Fra : zasha

Dato : 01-01-04 21:56

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
<klip> en masse lækkerier fra Sabina
--
> Knus, Sabina.

Du Sabina...

Til nytår, sender du mig så ikke en invitation?!*smiler meget lækkersultent
*smiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiL*

Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi ;)

http://chocolade.dk

Fra : Mette

Dato : 02-01-04 00:16

Jeg skulle lave middag for to og valget faldt på mexikansk bøf. Normalt skal
man bruge hakkebøf, men da det var Nytår kom menuen til at se således ud:

Velkomstdrinks:
Vodka iblandet Blå Bols og Sprite - en lækker blå drink pyntet med en skive
appelsin og orange sugerør og et blå parably. (Passede perfekt til dekor. i
blå og sølv).

Forret:
Bruchetta med ost og tomat/hvidløgs blanding serveret på blade af spansk
hjertesalat

Hovedret:
En Anrettet tallerken med:
Mexikansk krydret Engelsk bøf på et leje af ruccola-salat
Ristede strimler af rød peber "tilfældigt" henslængt over bøffen
Hjemmelavet Guacamole
Mexikansk krydrede ris
Tacosauce i en plet midt i risen
Creme Fraice
Og i midten en håndfuld krydrede taco-chips.

Dessert:
Nøddereder med knust marengs i bunden
To kugler is med nødder og chokolade
Friske halve jordbær på toppen
Og lidt chokoflager drysset udover

Det hele tog lidt lang tid i forberedelsen og det var dyrt i forhold til at
vi kun var to, men det var det hele værd.

Vi drak Frexinet champagne ved midnatstid...

Fra : Nette

Dato : 02-01-04 01:15

"Benedikte Brisson" skrev i en meddelelse
> Det endte med

Forret: Bruchetta

Hovedret: Flødebagte kartofler salat og culottesteg samt Madpandekager til
vegetarene. Dertil flutes og en "Århus" vin.

Dessert: Frugtsalat m. frisk ananas, appelsin, druer, æbler, banan og
chokolade blandet med råcreme.

Det var et fantastisk syn at se familiens 3½ årige sidde og kigge på alt
maden og sige: " iih alt det mad, vi skal spise og alt muligt." for derefter
at kaste sig over retterne og æde løs....

Senere: Chips og dip

KL. 24: Champagne Frexinet samt kransekage.

Natmad: Friskbagt franskbrød med div. oste samt rejer, som den "lille" også
fik med. - Sådan går det, når man får en middagslur og er meget fachineret
af fyrværkeri.

Nette

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 02-01-04 02:05

Her i det Sdr.jyske fik vi:

Kogt hamburgryg
Kålpølser
Sdr.jysk grønlangkål
Brunede kartofler

Drak Golden Bird fra Fuglsang (Det lokale bryggeri)

Ingen dessert elelr forret

Natmad:
Et stk surbrød m/ icebergsalat og store grønlandske rejer m/
skalddyrsdressing
Et stk. landbrød m/ røget norsk laks m/ sennepsdressing.
Hvid lambrusco til.

VH Pernille, der dog oxo gerne ville ha' spist med ved de fleste andre
nytårsborde nævnt i denne tråd.

Fra : -V-

Dato : 02-01-04 02:33

Benedikte Brisson wrote:

Fest i Kbh K.

Forret:
Skaldyrscocktail med rejer, krebsehaler, avocado, radiccio og aioli.

Hovedret:
Ovnbagt kuller med kroketter og balsamicoglaserede fennikel, samt en mindre
salat.

Dessert:
Hvid chokokage med nougatine, myntecreme og appelsin-chili-ingefærsauce.

Under middagen blev der i en skøn sammenblanding drukket sød hvidvin,
crémant, julebryg, dildsnaps samt Barolo til de rigtigt heldige.

-V-

Fra : Rømer

Dato : 02-01-04 07:12

I Esbjerg stod menuen på en lille forret med en mousse med stenbiderrogn,
dild og lidt rødløg samt et mindre bjerg rejer og kuvertbrød, til hovedret
en culotte, hasselback-kartofler, bønner, broccoli og gulerødder og mere
brød - og til dessert en tiramisu-variant, hvor vi havde anvendt armagnac i
stedet for marsala. Mon ikke man kunne anvende kahlua som kaffeerstatning?
Vi holdt noget igen med spritussen, da vi skulle være chauffører i flere
omgange, da børnene var ude hos venner og bekendte. Men det blev da til et
glas barolo - og lidt champagne ved midnat, ellers stod aftenen mest på vand
og et par krus te.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 09:32

Vi var 7 til spisning - oprindeligt 2 - men de to sidste - som var
vegetarer, hoppede fra. Det gjorde menuen noget nemmere da jeg så kun skulle
lave én slags mad :).

Forret:
Tunmousse med rejer, æg, salat og flutes. Serveret med svag hvidvin til, der
er perfekt til fisk.

Hovedret:
Culottesteg, der fik 70 min. så den var rosa - hvorefter jeg lod den trække
i en hel time (!), pakket ind i sølvpapir og håndklæde. Det gjorde smagen
helt himmelsk.

Pommes frites
Salat
Bearnaise sause og favoritsovs
Salat og flutes

Desert:
Islagkage

Alt i alt nogle dejligt simple retter, men som alligevel faldt i vældig god
smag hos gæsterne - specielt den hjemmelavede kransekage senere på aftenen
blev rost :).

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Heidi

Dato : 02-01-04 10:04

En øl til velkomst, under nytårstalen.

Forret: hummerhaler i dressing af cheasy fraiche og mayo,
salt, peber, citron og dild, på ristet brød. Dertil en sød hvidvin.

Hovedret: Oksehøjreb med ostegratineret persille-kartoffelmos,
champignonflødesovs og nogle hele bagte løg, hvor indmaden
var taget ud og stegt sammen med diverse ting, og fyldt i igen.
Derefter omsvøbt med en skive bacon.

Dessert: Hjemmelavet nøddebund med frossen chokolademousse
og dertil vanilleis.

Senere chips, og til kl. 12 en Martini Asti - dog uden kransekage.
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-01-04 10:26

Benedikte Brisson wrote:
> [...]
> Suzette, men med pistacieis)
> Succes, succes.... alle ku li et eller andet .... alt i alt en

Lidt anderledes ;)

Velkomstdrink: Kaffe
Forret: Ingenting
Hovedret: Knorr Lasagne (Mexikansk)
Dessert: Kaffe og ost

Kl. 24: Kaffe og ost, indtaget foran køkkenvinduet med udsigt til
fyrværkeriet.

Deltagere: 1 person.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 02-01-04 12:48

Deltagere: 4 personer, heraf en på knap tre år (tvillingerne på 4 måneder
fik bare den sædvanlige menu . Gallafest!

Velkomst: børnechampagne og saltstænger til Dronningens nytårstale.

Forret: krebsehaler m. dilddressing på salatbund. Hertil sodavand eller
postevand med citron.

Hovedret: Rib eyes på min. 300 g, i al beskedenhed sagt stegt til
perfektion. Hertil bagte kartofler m. kryddersmør og en enkel, grøn salat.
En meget kraftig og krydret sydafrikansk rødvin til de voksne.
-Gud nåde og trøste det mandfolk, der (jævnfør en tidligere tråd) havde
forsøgt at spise mig af med en "damebøf" og tynd vin!

Dessert: triple chocolate is.

Senere: chips m. dip, sodavand og gin & lemon. Vi gider hverken champagne
eller kransekage.

MVH og godt nytår
Mette

Fra : Camilla Maria Anders~

Dato : 02-01-04 13:17

VI var 8 til spisning...

Forret:
Krebsehaler med butterdejssnitter, kaviar, grønne asparges, æg og en
dressing af fløde, mayonnaise, creme fraiche, ketchup, Engelsk sauce, citron
og salt og peber

Hovedret:
grydestegt roastbeef med ovnbagte kartofler og grøntsager (gulerødder,
rødbeder, pastinak, champignon, løg, hvidløg og timian) bearnaise sauce og
rødvinssauce + flütes

Dessert:
"rig" chokoladekage, hjemmelavet chokolademousse, chokoladeis - et ægte
chokolade extravaganze - og bærsauce

kl. 12 fik vi naturligvis champagne og hjemmebagt kransekage

Camilla

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-01-04 14:55

Vi var tre:

Forret:
Grillede kammuslinger og krebsehaler(vendt i olivenolie, lidt chilliflager
og ingefær samt et strejf af stødt fennkel) på bund af iceberg, rucula og
finthakkede rødløg. Lidt børd til

Hovedret:
Hvidvinsdampet laks, krydret med en smule rosmarin samt salt og peber.
Vilde ris, safran ris, grønne asparges med et lille squiz balsamico
(Modena) og grillede rodfrugter (persillerod, rødbede, gulerod og
selleri). Sauce af fond kogt på porre, gulerod, selleri og hoved og hale
fra laksen. Saucen fik en smule safran til at give farve.

Dessert... ikke rigtig noget, men hjemmebagte Napoleonshatte til kaffen og
den spanske Carlos brandy (der smager som et kysse en engel).

Natmaden var hos nogle af naboerne og bestod af rå mængder kolde øl og en
glimrende Gullashsuppe (serveret ved 1-tiden)

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 02-01-04 17:21

Vi var fire til spisning

Forret: Rejecocktail - med lidt nødvendige rester til kattene, så de ikke
forsøgte at hive maden ud af munden på os

Hovedret: Engelsk bøf med Whisky sauce og ovnstegte kartoffelskiver.

Dessert: Mini Eclairs (der var ikke plads til mere overdådig dessert i
maverne).

Senere: Tag selv chips med dip, konfekt og brandy bønner.

Hvad man drak i løbet af aftenen bestemte folk selv, så det var en herlig
blanding af sodavand og spændende flerfarvede drinks.

Midnat: Kransekage og Fontanafredda champagne (aldrig Freixenet!)

Ved to-tiden: Ost og kiks (som der ikke blev spist så forfærdeligt meget af)

Godt nytår
Tina
www.gizzemissen.dk

Fra : Kothoga

Dato : 02-01-04 20:59

her vi fik til både for hoved og dessert, en fesen mikropizza
Se den menu kan i andre nok ikke slå.

hehe

Fra : zasha

Dato : 02-01-04 22:11

"Kothoga" <Kothoga@rulez.dk> skrev i en meddelelse
> her vi fik til både for hoved og dessert, en fesen mikropizza
> Se den menu kan i andre nok ikke slå.

Ej, mener du det, eller tager du gas på os?*smil*

Ikke for at forklejne pizza eller mikro, men ...alligevel...nytårsaften
*tsk, tsk*

Man får jo næsten lyst til at invitere dig til spisning om ca. 363 dage, så
du kan få et ordentligt måltid mad :)

--
Hilsen Heidi

http://chocolade.dk

Fra : Sofie Kurland

Dato : 02-01-04 22:11

Vi var tre, og af hensyn til junior på 1½ sprang vi forretten over og gik
direkte til grydestegt dådyrkølle m. svampe/druesauce, smørsauteret
babyspinat og små kartofler.
Desserten var jordbæris, bananskiver og flødeskum i højt glas m.
appelsinpynt og fødselsdagslys i.
Drikkevarer: ginger ale til mig (gravid), grøn sodavand til junior og irsk
øl til farmand.
Ved midnat skålede vi alle tre i ginger ale og spiste bagerens kransekage.
Natmaden, rejesalat, blev aldrig aktuel, da vi gik forholdsvis tidligt i
seng - men den fungerede fint som morgenmad dagen efter!

V.h. og godt nytår

Sofie