Lader til MC-batteri
Fra : Tonny Eskesen \(DKMC~

Dato : 31-12-03 13:00

Hæi folkens

Jeg har et batteri der ikke vil starte cyklen.
Så har jeg en lader til min bil.
På den står der:
12V
5A
Kont. strøm 2.0A
Middelværdi 12V
Batt. kapacitet 20-80Ah

Kan jeg lade MC batteriet op med den, så jeg
ikke behøves at løbe en Savage igang ???

Og så lige Merry nyt hår herfra

--
hamselv herfra

Fra : Bjørn S

Dato : 31-12-03 13:18

"Tonny Eskesen (DKMC)" skrev i en meddelelse

> Kan jeg lade MC batteriet op med den, så jeg
> ikke behøves at løbe en Savage igang ???

Det kan du da godt, hvis du bare ikke forlader den i for lang tid, da den
giver lidt mere Ampere end ønsket.
Start med at lade en time, og hold en times pause. Har du tilgang til et
voltmeter bør du nu måle på batteriet, det bør vise 12.5 v til det optimale
som er 12.8 volt.
Forsøg eventuelt en time mere, men vær opmærksom på at batteriet ikke må
blive mere end håndlunt.
Det optimale er en lader fra f.eks www.Louis.de som kan stå tilsluttet uden
tilsyn.

--
/Bjørn

Fra : Tonny Eskesen \(DKMC~

Dato : 31-12-03 13:36

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> Det kan du da godt, hvis du bare ikke forlader den i for lang tid, da den
> giver lidt mere Ampere end ønsket.
> --
> /Bjørn

Det prøver jeg da lige så

Det går vel aldrig værre end helt galt.

--
hamselv herfra

Fra : Tonny Eskesen \(DKMC~

Dato : 31-12-03 14:03

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse

Host host
Skal propperne af som på bilen ??
Det gjorde jeg i gamle dage på bilen.

hamselv herfra

Fra : Bjørn S

Dato : 31-12-03 14:07

"Tonny Eskesen (DKMC)" <hamselv@brammmmingnet.dk-huskatfjerne2m'er> skrev i
en meddelelse news:bsuh0c$180$1@news.net.uni-c.dk...
> Host host
> Skal propperne af som på bilen ??
> Det gjorde jeg i gamle dage på bilen.

Hvis de er nemme at skrue af og det ligner et gammeldags batteri kan det jo
være en fordel, og så også gi det noget demineralisert vand hvis det
mangler. Ser de forseglede ud, og du lader forsigtigt skulle det ikke være
nødvendigt, denne typen batterier skal heller ikke efterfyldes med demivand.

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 31-12-03 15:53

> [...]
> en meddelelse news:bsuh0c$180$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Hvis de er nemme at skrue af og det ligner et gammeldags batteri kan det

- - - - - ikke mindst når det er en bil-lader man bruger

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-01-04 14:52

> jo
>
> - - - - - ikke mindst når det er en bil-lader man bruger

Retorisk spørgsmål: Hvordan tror du, at MC'ens egen ladesystem har det mht.
ladestrøm!?
Men ellers: Jow, tag propperne af, det skader sikkert ikke...

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 01-01-04 18:08

"Lars T. Thomsen" <ltth00@VÆKacoustics.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Retorisk spørgsmål: Hvordan tror du, at MC'ens egen ladesystem har det
> mht. ladestrøm!?

Det regulerer efter hvor "modvillig" at akkumulatoren er overfor at modtage
strøm, hvilket en autolader ikke gør!

I modsætning fylder den svage ( A => under 10% a akkumulatorens
Ah-opgivelse) strømforsyning ikke strøm på hurtigere end akku'en må regnes
for at ville modtage og derved foregår opladningen stille og roligt indtil
at akkumulatoren er så fuld at egenspændingen stiger til over de nominelle
12V. Når denne egenspænding kommer op på den givne strømforsynings sekundære
spænding (ideelt = 14,2V!) forekommer der ikke længere noget forbrug (=
ladning á Ampere) hvorved at ladningen går roligt i stå efterhånden som som
akku'ens egenspænding nærmer sig dette toppunkt!

> Men ellers: Jow, tag propperne af, det skader sikkert ikke...

Den mulige konsekvens: Et over"kogende" batteri, endsige et batteri der er
flækket eller ligefrem eksploderet p.g.a. (brint-)overtryk, og deraf
følgende mængder af batterisyre pøset ud over motorcyklens centrale dele, er
værd at have i erindring når man skal beslutte dén handling :-|

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-01-04 19:19

> Det regulerer efter hvor "modvillig" at akkumulatoren er overfor at
modtage
> strøm, hvilket en autolader ikke gør!

Modvillig!? - Lade-ensretteren i en MC er spændingsreguleret og ladestrømmen
reguleres derfor ned når polspændingen på batteriet når lade-ensretterens
udgangsspænding. Det samme gør de fleste (bil)oplader. Forskellen ligger i
den maksimalt tilladte ladestrøm, som i MC'en gerne vil være højere, end på
en almindelig hjemmelader. Derfor kan ladestrømmen altså godt blive højere
på MC'en, end hvis man brugte hjemmeladeren.

Ja... og!?

Hilsen
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 21:10

Lars T. Thomsen skrev i meddelelsen ...

>Lade-ensretteren i en MC er spændingsreguleret og ladestrømmen
>reguleres derfor ned når polspændingen på batteriet når lade-ensretterens
>udgangsspænding.

Enig

>Det samme gør de fleste (bil)oplader.

Meget uenig ! Kan Du finde ét eksempel på en reguleret (auto)lader til under
en tusse, og som samtidig er tilgængelig for en "almindelig" forbruger i en
"almindelig" detailhandel ?

mvh
Orla

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-01-04 22:37

> [...]
under
> en tusse, og som samtidig er tilgængelig for en "almindelig" forbruger i

Okay, jeg kan godt se, at jeg måske formulerede det ret uklart.
Du har helt ret i, at den normale "transformator+ensretter-lader" ikke
indeholder nogen reguleringskredsløb i ordets kraftigst forstand.
Hvis man laver en lader med spændingsregulering, så antager man samtidig, at
el-forsyningen er ustabil (hvilket af godt grund kan skyldes generatorens
store dynamik i dens omdrejningshastighed og derved varierende
udgangsspænding).
En normal batterioplader består gerne af en transformator og en ensretter og
indholder ingen spændingsregulering, idet man antager, at el-nettets
spændingsforsyning ikke varierer katastrofalt meget (så hvorfor svine en
masse energi af i en transistor eller en zenerdiode?). Men alligevel stræber
man jo efter, at denne lader vil afgive en relativ stabil udgangsspænding
også selvom den ikke indeholder nogen regulator. Naturligvis vil
spændingspotentialet fra opladeren "bukke under" for høje strømtræk (pga.
underdimensionering og manglende regulering), hvorved jeg gætter på, at
ladekredsløbet i en MC er langt mere hårdhændet, end almindelige civile
bil-ladere.

Hilsen
Lars

Fra : MFO

Dato : 02-01-04 07:55

Orla Pedersen wrote:

[snip]
> [...]
> til under en tusse, og som samtidig er tilgængelig for en
> "almindelig" forbruger i en "almindelig" detailhandel ?

[snap]

Hej!
Jeg har en Einhell AFEN10, den er reguleret, jeg gav 299 (den står i
kataloget til 399) i Harald Nyborg.

mvh
Michael
Kawa Z650 1978

Fra : Hekto

Dato : 01-01-04 21:43

Lars T. Thomsen wrote in news:bt1o9s$qjm$1@sunsite.dk:

> [...]
> hjemmelader. Derfor kan ladestrømmen altså godt blive højere på
> MC'en, end hvis man brugte hjemmeladeren.

De fleste ladesystemer til MC'er, og biler iøvrigt, er basseret på ret så simple
kredsløb. Oftest med få komponenter, og gerne med simpelhed og få komponenter = lav
pris som 1. prioritet.
Der er rigelig effekt til rådighed, og man kan sagtens få kølet elektronikken, så
der er ingen forretningsmæssig gevinst ved mere avancerede kredsløb.

Ladesystemerne har sjældent anden feedback fra reguleringen, end den der består i
akkumulatorens stigende polspænding, efterhånden som den bliver opladt.
Initialtollerancer og temperaturen har en ganske stor indflydelse på reguleringen,
omend de ligger i størrelsen 0,5Volt.
Almindelige billige 'autobatteriladere' er stort set opbygget efter samme
principper.

Netadaptere og lignende 'husholdningselektronik' er ofte væsentligt mere
avancerede, idet der både bedre regulering og strømbegrænsning. Der kan endog være
overspændingsbeskyttelse. En integreret regulator koster ca. 10,-, men kan ikke
klare stort mere end 1Amp. Det kræver komponenter der kan klare høje strømme (20-
30Amp.) koster noget mere.

Af en eller anden grund, som selvfølgelig bunder i noget med profit, sparer man
ganske få kroner på ladesystemerne. Det er absolut ikke noget der afspejles i
reservedelsprisen! På trods af store udviklingsomkostninger til mekanik, smart
design og markedsføring, monterer man stadig ladereguleringer der har en kostpris
på 25-50 Kr.!!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-01-04 23:17

> [...]

> akkumulatorens stigende polspænding, efterhånden som den bliver opladt.
> Initialtollerancer og temperaturen har en ganske stor indflydelse på

Helt enig! - Man lader gerne et sæt thyristorer clampe udgangen, når en
tilstrækkelig triggestrøm opnåes udfra generatoren udgangsspænding.

> Almindelige billige 'autobatteriladere' er stort set opbygget efter samme
> principper.

Jeps, men det er jo ikke et argument for, at man ikke skal anvende dem....
Hvis snakken gik på, at en 5A billader resolut skulle sprede skæk og rædsel,
så synes jeg da, at man da lige kunne tage et kig på, hvordan MC'en oplader
batteriet.

> Netadaptere og lignende 'husholdningselektronik' er ofte væsentligt mere
> avancerede, idet der både bedre regulering og strømbegrænsning. Der kan
endog være
> overspændingsbeskyttelse.

Ja, men det sidder gerne "inde i selve kassen" ikke i dén transformator og
ensretter, som sidder oppe i stikkontakten.

> En integreret regulator koster ca. 10,-, men kan ikke
> klare stort mere end 1Amp.

En LM78xx kan fåes til under en femmer!

> Det kræver komponenter der kan klare høje strømme (20-
> 30Amp.) koster noget mere.

Klartnok, men her spiller muligheden for tilstrækkelig afkøling eller høj
effektivitet velsagtens en væsentlig faktor.

> [...]
smart
> design og markedsføring, monterer man stadig ladereguleringer der har en

Tjooh, design er nok faktoren man som MC-fabrikant skal satse på, fremfor at
fremhæve en MC med et særdeles kompliceret ladesystem.

Hilsen
Lars

Fra : Hekto

Dato : 01-01-04 23:50

Lars T. Thomsen wrote in news:bt2694$d2t$1@sunsite.dk:

> [...]
> sprede skæk og rædsel, så synes jeg da, at man da lige kunne tage
> et kig på, hvordan MC'en oplader batteriet.

Nej, i stor udstrækning skal der bare stoppes noget strøm i
batteriet, for at reversere den kemiske proces der er foregået under
afladningen.
Bateriet 'glatter' selv spæningen ud, da det virker som en stor
kondensator.
Det er strøm alene der gør det. Batteriets indre modstand er lille,
så selv små spændingsudsving giver store ændringer i strømmen.

Dybest set er det nok ligemeget hvor fornem og forfinet an lader man
anvender, når bare den ikke overlader batteriet, eller på anden måde
leverer så stor strøm at batteriet tager skade.
I virkeligheden er fidusen med en pære i serie med batteriet ikke så
dårlig, da den begrænser strømmen, og langsomt ændrer modstand
efterhånden som spændingen over den falder i takt med at batteriet
oplades.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 02-01-04 00:06

Hej Hekto!

> [...]
> Det er strøm alene der gør det. Batteriets indre modstand er lille,
> så selv små spændingsudsving giver store ændringer i strømmen.

Jeps!

> [...]

> dårlig, da den begrænser strømmen, og langsomt ændrer modstand
> efterhånden som spændingen over den falder i takt med at batteriet

Ja, som nævnt i: news:3ff2c9b9$0$9800$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

Ved høj strømtræk vil pæren give sig til at lyse, hvorved at ladestrømmen
nedsættes pga. pærens modstand. Når polspændingen på batteriet stiger som
følge af opladningen, så falder strømmen gennem pæren og glødetråden bliver
kold og virker som en reel kortslutning i den sidste del af
opladningsproceduren.

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 02-01-04 05:05

> Tjooh, design er nok faktoren man som MC-fabrikant skal satse på, fremfor
> at fremhæve en MC med et særdeles kompliceret ladesystem.

Nu er netop motorcyklers ladesystem ikke særligt entydigt: De varierer fra
trefasede generatorer med formagnetiseret felt (som således kan reguleres
blidt), over både to og tre -fasede generatorer med fast magnet og til
systemer á Suzuki's hvor man har skønnet at kunne benytte en
billigere/svagere ensretter hvis den ene af de tre faser kun kobles til
samtidig med et fast forbrug: Lyset!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 02-01-04 10:24

Armand wrote in news:bt2rbo$2mv6$3@news.cybercity.dk:

> [...]
> har skønnet at kunne benytte en billigere/svagere ensretter hvis
> den ene af de tre faser kun kobles til samtidig med et fast

Det er rigtigt at der findes forskellige tekniske løsninger til måden
man regulerer på.
Flere kører med permanente magneter, ikke bare Suzuki.
Ensretteren skal ikke desgnes 'mindre' eller svagere, fordi den 3.
fase kun kobles ind, når lyset er tændt. Dioderne i hver fase skal
være lige kapable til at klare strømmen. Midtpunktet er svævende, og
strømmen skal jo cirkulere.
Fidusen ved den 3. vinding over lyskontakten er, at man sparer noget
tabseffekt, og dermed sikrer en lidt lavere driftstemperatur, dels på
statoren, dels på ladereguleringen.

Det giver en idé om, hvad det drejer sig om! Det er billigere at
trække en ledning mere, til 1,- pr. M, end at ændre noget radikalt
til det bedre, hvis bare det giver en marginal forbedring.
Det skal holdes samen med, at f.eks. Schnabels regulator,
komponentmæssigt, ikke er dyrere end den originale. Det er bare et
andet reguleringsprincip. Et endnu bedre og mere forfinet
ladekredsløb, ville heller ikke koste ret mange kroner mere, i
fremstillingspris; men vi må lade os spise af med 1,-!!! Husk i den
forbindelse er Suzuki ikke enestående, hverken blandt japanere eller
europæere.

Som Lars også siger, er det ikke en parameter der sælger, at forklare
om et godt og indviklet ladesystem.

Fra : Armand

Dato : 02-01-04 09:16

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> Armand wrote in news:bt2rbo$2mv6$3@news.cybercity.dk:
>

> Ensretteren skal ikke desgnes 'mindre' eller svagere, fordi den 3.
> fase kun kobles ind, når lyset er tændt.

Aha!
Mon det er dér at Suzukis ingeniører (også) er snublet?

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 02-01-04 15:01

Armand wrote in news:bt3ssk$13us$1@news.cybercity.dk:

> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
>>

> Aha!
> Mon det er dér at Suzukis ingeniører (også) er snublet?

Næppe, da regulatoren typisk er en OEM-del. Samme regulator findes
angiveligt på andre MC'er.
Varmeudviklingen, og så viklingen af statoren, er nok problemet.
Statoren er maskinviklet, og udtagene er loddet på, samtidig med at
det hele er bundet sammen i en klump, hvor udtaget er.Det giver
mulighed for kortslutninger, alene p.gr.a. vibrationer, der slider
isolationen.

Iøvrigt er Suzuki'er da ganske udmærkede!? Måske lidt konservative;
men ellers da ganske holdbare, når man lige ser bort fra din kæphest
.... knasterne på gsx-F.
Min eneste anke er kvaliteten af malerarbejdet, specielt på stellet.

Fra : Armand

Dato : 02-01-04 11:53

> Iøvrigt er Suzuki'er da ganske udmærkede!? Måske lidt konservative;
> men ellers da ganske holdbare, når man lige ser bort fra din kæphest
> ... knasterne på gsx-F.

Så har du overset min anden Suzuki-kæphest: Deres shitty ladesystem => $$ at
reparere når det brænder sammen!
Samme er også argumentet for montering af Schnabels ladeensretter, som du
vist selv omtaler på et tidspunkt!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 02-01-04 20:41

Armand wrote in news:bt42uu$1d5d$2@news.cybercity.dk:

> Så har du overset min anden Suzuki-kæphest: Deres shitty
> ladesystem => $$ at reparere når det brænder sammen!
> Samme er også argumentet for montering af Schnabels ladeensretter,
> som du vist selv omtaler på et tidspunkt!

Nej, vi snakker jo netop om ladesystemer. Jeg har selv været udsat
for et par stykker. en 'Schnabel' er en ganske udemærket kur!
Men efter min mening er det mest statorens 'vikling' der er årsagen
til problemet, som omtalt.

Vi kan blive enige om knaster, maling og ladesystemet.
Knasterne er nok sværest at finde en kur for! ;0)

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-01-04 22:28

On 02 Jan 2004 09:23:51 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

Hej Brian

> [...]
>Fidusen ved den 3. vinding over lyskontakten er, at man sparer noget
>tabseffekt, og dermed sikrer en lidt lavere driftstemperatur, dels på

Nu er det kun et fåtal af Skrusutskis produkter der er udstyret med
det håbeløse ladesystem du beskriver.
Det indtager efter min mening bundplaceringen når det gælder
ladesystemer.
Faktisk er alle de nyere cykler fremstillet med et 3 faset system
ganske som Honda, Yamaha og Kwakasaki.
Nogle Yamaha'er har det system Armand beskribver med roterende anker
a'la' bil eller fast spole og roterende jern (magnetsieret af spolen).
Det er et genialt princip.
Ducati's Pantah motor er tofaset også med shuntregulator - den er
virkelig simpel.
Fælles for alle de systemer jeg har set er at de er dimensioneret
"lige til øllet" - Der er aldrig eet øje der har forestillet sig at
der skulle køres med lys hele døgnet.
Og det er så her Schnabel kommer ind.
Hans stumper kan holde - det er helt sikkert.

Fælles for de fleste af de systemer jeg har haft mine små lyserøde
karotter i, er at når de er i orden virker det egentlig fortrindeligt
i al deres simpelhed.
Mål på skidtet - Kan de holde 14 - 14,5 volt over batteriets påler ved
2500 RPM og al lys tændt er det i orden.
Hvis spændingen er under 13,8 volt eller over 14,5 volt er der grund
til at gennmegå hele butikken.
Nogle systemer er så luset indrettet at de måler den spænding de
bruger til regulering direkte over akku'en.
Det skulle være så godt, og så er det faktisk skidt, idet dårlig
kontakt i ledningsnettet, der bevirker at ladesystemet "tror" at
spændingen over akkuen er for lav, kan sende spændingen ud af
ladesystemet til himmels med følgeskader på al anden elektronik på
cyklen.

Derfor: En vigtig del af vintervedligeholdelsen er at kontrollere, og
evt rense, alle ledningsforbindelser på cyklen.
Herunder stelforbindelser, starter, startrelæ, bremsekontakter og
specielt kablerne på akku'en og deres polsko.

I sandhedens interesse skal det lige tilføjes, at på mange af de
sidste større MC modeller er ladesystemet oppe på 5-600 Watt, så der
er virkelig kommet power bag.
Der er langt fra det vi anvender i dag og tilbage til dengang Lucas
opfandt mørket )

Og så lige en "lille" kommentar til diskussionen omkring ladere - Selv
om i klarer den helt fint uden min hjælp
Det er jo en diskussion der kommer op med jævne mellemrum, og det er
min opfattelse at ved at gå tilbage i gamle "tråde" vil man få det
hele med - Og lidt til

Det er i princippet lige gyldigt hvilken lader man anvender, blot man
selv kan styre processen
Set være sig manuelt ved at måle spænding, strøm og tid, eller at
anvende strømbegrænsende foranstaltninger som f.eks. en pære i serie
mellem lader og akku.
Man kan sagtens anvende en billader, men de første gange man benytter
den bør man være særdeles forsigtig indtil man har fundet ud af hvad
den forsøger at hælde i akku'en.
Man kan få et indtryk af hvor højt den vil sende spændingen op ved at
sætte en lille elektrolyt på ca. 47 - 100 uF på den og så måle
spændingen.
Den vil i den måling antage spidsværdi, altså det maksimale laderen
kan forsøge at påtrykke akkuen.
Strømmen afkænger så af spændingsforskellen og akku'ens indre
modstand.
En sådan lader er ikke særlig godt egnet til vedligeholdelsesladning i
vintermånederne, men kan benyttes til en "nu-og-her" opladning af en
flad akku der sidder på en MC der skal ud og køre.

Til vedligeholdelsesladning er en stabiliseret lader, altså en lader
med loft over spændingen, absolut at foretrække.
Her kan man "efterligne" de forhold akku'en normalt lever under, fast
spænding hvor der går strøm til akku'en har nået den spænding laderen
afgiver.
Nu er 14.5 volt lige i overkanten til vedligeholdelse hvor man lader
akku'en stå under spænding i flere dage eller uger, så en lader hvor
spændingen kan kobles ned til 13,8 volt at foretrække.
Med 13,8 volt kan den stå meget længe uden at blive skadet - Se blot
på de akkuer der sidder i alarmanlæg og lignende, hvor der lades i
flere år før akkuen er færdig.
Jam' vil nogen sige - Hvorfor lader MC'en så med 14,5 volt?
Jo, her gælder det om at hive noget energi i akku'en i en fart, efter
at den har måttet afgive en stor del energi til starteren, og en MC
lader sjældent på akkuen mere end et par timer ad gangen før starteren
igen gør et indhug i beholdningen.
Min tank er ikke større

Konklussionen er altså:
Enhver lader kan anvendes blot man ved hvad man gør, men er man
elektronisk novice er en stabiliseret lader så absolut at foretrække.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 02-01-04 22:39

Steen Gruby wrote in

> [...]
> at der skulle køres med lys hele døgnet.
> Og det er så her Schnabel kommer ind.
> Hans stumper kan holde - det er helt sikkert.

Hold da H.C Steen Gruby Andersen! Der er gået en forfatter tabt i
dig!!! ;0)

Selv GS'en er 3-faset, med en vinding koblet op omkring lyskontakten.
LS6½'eren er magen til.
Det er muligt at mere luxusprægede modeller har noget bedre.

Pantah'en er 2-faset, og leverer knap til at have lyset tændt om
dagen. Jeg har reservedele, samt andre kredsløb i baghånden!
Enig i, at en 'Schnabel' går man ikke fejl af!

Vedr. kontrol, så skal Suzuki's stator levere 80 Volt~ ved 5.000
omdrejninger, når der måles direkte over ledningerne, med alt andet
koblet fra.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-01-04 22:57

On 02 Jan 2004 21:38:46 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

Hej Brian.

>Hold da H.C Steen Gruby Andersen! Der er gået en forfatter tabt i
>dig!!! ;0)

Jeg har faktisk skrevet en bog
Men dog ikke i HCA stil - Ham findes der kun een af.

>Selv GS'en er 3-faset, med en vinding koblet op omkring lyskontakten.
>LS6½'eren er magen til.
>Det er muligt at mere luxusprægede modeller har noget bedre.

Dem jeg har rodet i incl. min XN85 (der jo også er en GS med
respirator) har normale 3 fasede systemer.

>Pantah'en er 2-faset, og leverer knap til at have lyset tændt om
>dagen. Jeg har reservedele, samt andre kredsløb i baghånden!
>Enig i, at en 'Schnabel' går man ikke fejl af!

Årsagen til at Ducati har problemer er ganske simpel.
Forsyningsspændingen føres 3 gange gennem EL nettets alt for tynde
ledninger samt en tændingslås før den kommer til lyskontakterne.
Jeg har modificeret mit EL net med et ekstra relæ, og så kom der lys
på.
Det moidificerede diagram ligger på www.ducati.dk under teknik.
Så kan du spare stumperne

>Vedr. kontrol, så skal Suzuki's stator levere 80 Volt~ ved 5.000
>omdrejninger, når der måles direkte over ledningerne, med alt andet
>koblet fra.

Det har jeg bygget et specielt voltmeter til.
Det belaster alle tre faser med tre 10 Ohm 100 Watt modstande i en
stjerne, så er det bare at dreje omskifteren og måle over hver
modstand - de skal være ens.
Jeg måler normalt ved 30 volt det er 3 x 90 watt.
Kan generatoren levere det, så er den ged barberet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 02-01-04 23:05

Steen Gruby wrote in

> Jeg har faktisk skrevet en bog
> Men dog ikke i HCA stil - Ham findes der kun een af.

Det forklarer en del! Nej, det var nu ikke fordi der var så meget
eventyr over det!

> Dem jeg har rodet i incl. min XN85 (der jo også er en GS med
> respirator) har normale 3 fasede systemer.

Respirator! *LOL*
Jeg tror det svage punkt er der hvor statorens lakisolerede tråd går
over i ledning. Det er lodninger, og der er så lagt flex om som
isolation. Til overflod er de lavet samme sted, og så bundet sammen.
Det skal før eller siden give en kortslutning.
Schnabel håndvikler iøvrigt nogle fantastisk flotte statorer, til en
pris der kun ligger et par hundrede over en uoriginal.

> [...]
> ledninger samt en tændingslås før den kommer til lyskontakterne.
> Jeg har modificeret mit EL net med et ekstra relæ, og så kom der

Min er modificeret med et relæ der kobler tændingssytemet direkte til
akku'en. Det giver lige et par volt ekstra.
Jeg magler modifikationen med at sæte et relæ på, der fører strømmen
uden om tændingslåsen.

Liiige nu, ruder jeg mest med skruer!!! ;0)
Det har dog været godt for noget, for tilsyneladende er det en 750 F1
bund der er på motoren, og ikke en 600!!??

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-01-04 23:39

On 02 Jan 2004 22:05:15 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

Hej Brian.

> [...]
>Schnabel håndvikler iøvrigt nogle fantastisk flotte statorer, til en
>pris der kun ligger et par hundrede over en uoriginal.

Det kan jeg godt være meget enig i.
Der findes også en lusket version.
Den kortslutter mellem to viklinger på en spole i een enkelt fase.
Hvis du måler Ohm på den med et Harald Nyborg universalmeter ser alt
normalt ud, og der er heller ingen "krumslutning" til stel, men der
kommer ingenting ud af den.
Det er en led fejl at finde

>Min er modificeret med et relæ der kobler tændingssytemet direkte til
>akku'en. Det giver lige et par volt ekstra.
>Jeg magler modifikationen med at sæte et relæ på, der fører strømmen
>uden om tændingslåsen.

Prøv det - Og så kan du fjerne relæet til tændspolerne

>Liiige nu, ruder jeg mest med skruer!!! ;0)
>Det har dog været godt for noget, for tilsyneladende er det en 750 F1
>bund der er på motoren, og ikke en 600!!??

Ov, du er heldig - Gad vide hvem der har ofret det?
Den historie glæder jeg mig til

Jeg er lige kommet ind fra værkstedet - Min Paso er nu samlet igen og
har været startet (OH FRYD - det tog lige de værste abstinenser).
Begge topstykker har været demonteret.
Der er stillet ventiler, nye "O"-ringe imellem toppe og cylindere, nye
pakninger overalt, nye remme, olieskifte, nyt oliefilter, rensning af
oliesi, "hovedrengøring" i karburator, kraftig rengøring af hele
motoren, udstødningsrørene har været i nærheden af en polerskive.
Nye støvdæksler på forgaffel (pakningerne er skiftet for 300 Km
siden), og nye "O"-ringe i uddæmpningsjusteringen (den var P....
utæt).

NU venter jeg bare på forår.

Hvis jeg skulle kede mig er der lige en XN85 der skal have skiftet et
stykke udstødning lige før turboen - Når smeden er færdig med det
)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 03-01-04 00:10

Steen Gruby wrote in

> [...]
> Hvis du måler Ohm på den med et Harald Nyborg universalmeter ser
> alt normalt ud, og der er heller ingen "krumslutning" til stel,

I forvejen ligger den ohm-ske modstand omkring en lille Ohm, imellem
to viklinger!

> Prøv det - Og så kan du fjerne relæet til tændspolerne

Det vil jeg overveje, hvis ikke 'skrueriet' tager al tiden.

> Ov, du er heldig - Gad vide hvem der har ofret det?
> Den historie glæder jeg mig til

Jamen i virkeligheden er det vist sket helt mod bedre vidende!
Skruen dukkede op på magnetbundproppen, og skulle angivelig være een
af 3 der holdt en lejestopplade. Det skulle angiveligt være en
Alazurra 650 motor der var sat i stellet, købt af en Ducatist ikke
sååå langt fra Stenløse! ;0) Ja, netop!

Gennemgang af min egen extra 500 motor, og en del hjælp fra Otto,
hvis motor vi også kiggede efter på, godtgjorde at sådan måtte det
være.
Jeg afmonterede bageste cylinder, for at se efter, da jeg ikke kunne
se noget igennem lejerne til bagsvingeren.
?????? - motoren lignede slet ikke de andre indvendig! Der var
væsentligt flere og større ribber omkring krumtappen, og lejet blev
ikke holdt af en plade; men kun af een skrue. Gennemgang af div.
bøger viste at der var noget der ikke rigtigt passede. Otto foreslog
at jeg skruede generatordækslet af, for at se om der var en ekstra
bolt til samling af motoren. Det var der! Så der er kraftige indicier
på, at det ikke er en 'Pantah'-bund; men netop en 750'er, da denne er
forstærket flere steder. Umiddelbart er der dog desværre ikke
monteret en 750'er gearkasse.

Jeg har nu skrevet til Ducati for at høre hvad den skrue egentlig
laver, siden den sidder dér, lidt umotiveret. Måske er den kun
nødvendig under produktion. Samtidig får jeg forhåbentlig ud fra
motornummeret en forklaring på hvilken oprindelse bunden har.

> [...]
>
> Hvis jeg skulle kede mig er der lige en XN85 der skal have skiftet
> et stykke udstødning lige før turboen - Når smeden er færdig med

Jeg er kommet noget bagud p.gr.a. dette med skruen, da jeg prøver at
undgå at splitte motoren ad.
Jeg skal have skiftet nogle o-ringe i toppene, nye remme, og have
gearet den en tand ned foran. Der skal vælges een af 3 udstødninger,
og pletmales lidt. Så er der lige en grundig justering tilbage, før
jeg er klar.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 03-01-04 00:13

Hej Steen!
> [...]
> Hvis du måler Ohm på den med et Harald Nyborg universalmeter ser alt
> normalt ud, og der er heller ingen "krumslutning" til stel, men der

Spoler måler med et induktans meter. ))
Alternativt, så kan vel måle den afgivne vekselspænding over de enkelte
faser i trekanten og efterfølgende pege- og råbe "buuuuh!" til dét spolesæt,
hvis målte udgangsspænding afveg fra de andre...

Hilsen
Lars

Fra : Hekto

Dato : 03-01-04 00:22

Lars T. Thomsen wrote in news:bt4tt1$kig$1@sunsite.dk:

> [...]
> enkelte faser i trekanten og efterfølgende pege- og råbe "buuuuh!"
> til dét spolesæt, hvis målte udgangsspænding afveg fra de andre...

He - he! ... Siger jeg bare! Steen vil nok fortælle hvorfor!

Du har ret, og ikke!
Det er normalt rigeligt at måle dem med et digitalt multimeter. De
skal som sagt måle lige under 1 ohm, og være pinligt ens, samt uden
kortslutning til stel.
De skal for Suzuki's vedkommende afgive 80 Volt~ubelastet, og igen,
skal målingen være helt ens.

Der er sjældent brug for mere raffinerede målemetoder.

--
/Hekto ... der også godt kunne holde længere foredrag om
reaktanser!!!

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-01-04 00:31

On 02 Jan 2004 23:21:51 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

Hej Lars & Brian.

> [...]
>kortslutning til stel.
>De skal for Suzuki's vedkommende afgive 80 Volt~ubelastet, og igen,

Hvilket minder mig om denne her:

Det er lykkedes vort forskningslaboratorie at forvandle lort til smør!
De har dog stadig lidt problemer med lugten og smagen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-01-04 00:26

On Sat, 3 Jan 2004 00:12:50 +0100, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@VÆKacoustics.auc.dk> wrote:

Hej Lars.

>Spoler måler med et induktans meter. ))

Det kunne man gøre, eller måle med et milliohm meter

>Alternativt, så kan vel måle den afgivne vekselspænding over de enkelte
>faser i trekanten og efterfølgende pege- og råbe "buuuuh!" til dét spolesæt,
>hvis målte udgangsspænding afveg fra de andre...

Når der er bare een kortsluttet vikling "vælter" feltet og der kommer
ikke en disse ud af nogen af viklingerne.
Det svarer til en trafo hvor du kortslutter een vikling
(lige bortset fra lugten og røgen )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 03-01-04 02:04

Hej Steen!

> Det kunne man gøre, eller måle med et milliohm meter

Ja, men da har man indenda gerne pådraget sig en ovenud elendig
siddestilling, fået olierede fingre, som smitter af på prøvepindene: Hvorpå
man ikke længere véd, hvad man kan risikere, at skulle konkludere ved denne
måling!

> Når der er bare een kortsluttet vikling "vælter" feltet og der kommer
> ikke en disse ud af nogen af viklingerne.

Okay.... Gælder det også på maskiner med permanente magneter i statoren og
hvor formagnetisering derved ikke er nødvendig?

> Det svarer til en trafo hvor du kortslutter een vikling
> (lige bortset fra lugten og røgen )

Kan ikke lige overskue det... Jeg ville jo gerne have noget fasedrejning ind
i denne sammenhæng, men dén sker der jo nok noget ved, nu hvor man har
kortsluttet een af spolerne?

Hilsen
Lars
.... der altså altid har haft det skidt med dette tre-faset-væsen!

Fra : Hekto

Dato : 03-01-04 02:24

Lars T. Thomsen wrote in news:bt54dq$rkg$1@sunsite.dk:

> [...]
>
> Hilsen
> Lars
> ... der altså altid har haft det skidt med dette tre-faset-væsen!

Regulatoren virker ved at en thyristor (typisk) 'fyrer' når
spændingen er opnået, og derved kortslutter vindingen (!).
Så 'brækker feltet ned' og der løber ingen strøm. Thyristoren
'åbner' og forfra igen!
En lidt brutal måde at regulere på. Da vindingerne er 'ophængt' i
stjerne, vil en viklings nedbrud, også fjerne feltet for de andre.
Det giver dog noget tabs effekt i viklinger og regulator, samt nogle
'pæne'peakstrømme!
Schnabels regulator virker lidt på samme måde, dog således at den
ikke kortslutter; men afbryder, i serie med.

Dette prinsip anvendes ved permanent magnet typen.

Glem faserne, for de har kun betydning så længe der lades. Er den ene
koblet til lyskontakten er der kun to. Ja! ... det 'halter'!
Heldigvis virker akkumulatoren som udglatning.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 03-01-04 10:49

> Regulatoren virker ved at en thyristor (typisk) 'fyrer' når
> spændingen er opnået, og derved kortslutter vindingen (!).
> Så 'brækker feltet ned' og der løber ingen strøm. Thyristoren
> 'åbner' og forfra igen!

.... ved det!

> En lidt brutal måde at regulere på. Da vindingerne er 'ophængt' i
> stjerne, vil en viklings nedbrud, også fjerne feltet for de andre.

Er viklingerne ikke trekantkoblede?

> Det giver dog noget tabs effekt i viklinger og regulator, samt nogle
> 'pæne'peakstrømme!

Ja, det mener jeg så også! - Det må da give en pæn slat tab, hvis man ikke
kan lave denne kortslutning "perfekt".
Men den virker da særdeles let, det er vel ikke meget mere, end at smække en
thyristor over og lade en modstand og en diac bestemme gate-strømmen til den
og derved kunne regulere udgangsspændingen?
Stiger strørmmen, så stiger gatestrømmen til thyristoren: Bang!

> Schnabels regulator virker lidt på samme måde, dog således at den
> ikke kortslutter; men afbryder, i serie med.

Lidt á lysdæmper med et spændingsfeedback?
Altså det modsatte: Vent med at trigge, indtil spændingen når et bestemt
nivau og holde den "ON", indtil at spændingsperioden atter når 0-linjen
osv.?

Ååh! - Okay!

Hilsen
Lars

Fra : Hekto

Dato : 03-01-04 10:59

Lars T. Thomsen wrote in news:bt636b$an6$1@sunsite.dk:

> Lidt á lysdæmper med et spændingsfeedback?
> Altså det modsatte: Vent med at trigge, indtil spændingen når et
> bestemt nivau og holde den "ON", indtil at spændingsperioden atter
> når 0-linjen osv.?

Yep!

Fra : Armand

Dato : 03-01-04 00:25

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det kun et fåtal af Skrusutskis produkter der er udstyret med
> det håbeløse ladesystem du beskriver.

Nix!
Det er på det nærmeste deres varemærke!

> Det indtager efter min mening bundplaceringen når det gælder
> ladesystemer.
> Faktisk er alle de nyere cykler fremstillet med et 3 faset system
> ganske som Honda, Yamaha og Kwakasaki.

Nævn lige en og dokumenter venligst samtidig hvorfra du har din viden!

Jeg måtte engang slæbe en stolt GSXR1100 ejer igennem en original manuals
ledningsdiagram for at overbevise ham om at dén standard overholdt hans "top
of the pop'er" altså også, og sådan formoder jeg det endnu at være med
stolte ejere af moderne Suzuki-superbikes :-|
Hvis Suzuki langt om længe hár set lyset og er begyndt at bruge et mere
relevant system, så ér der lys for enden af tunnelen!

> Nogle Yamaha'er har det system Armand beskribver med roterende anker
> a'la' bil eller fast spole og roterende jern (magnetsieret af spolen).

Sådan lige på erindringen kan jeg drage den gamle tocylindrede kawa Z750 og
min tidligere GPZ900R ind i den liste!

> Ducati's Pantah motor er tofaset også med shuntregulator - den er
> virkelig simpel.

Og det er den samme laderegulator man har brugt lige indtil 996'eren,
hvorimens at bensin indsprøjtningen med deraf følgende merforbrug har holdt
sit indtog. Og dét har trukket søm på komponenten lige indtil da!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-01-04 00:52

On Sat, 3 Jan 2004 00:25:25 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej Armand.

>Nævn lige en og dokumenter venligst samtidig hvorfra du har din viden!

Jeg har lånt manualen til min XN85 ud, så jeg kan ikke følge den op
lige nu, men jeg kigger lige i nogle Suzuki manualer når jeg får
mulighed, og vender så tilbage.
Er det OK?

>Sådan lige på erindringen kan jeg drage den gamle tocylindrede kawa Z750 og
>min tidligere GPZ900R ind i den liste!

XS500 havde det også.

>Og det er den samme laderegulator man har brugt lige indtil 996'eren,
>hvorimens at bensin indsprøjtningen med deraf følgende merforbrug har holdt
>sit indtog. Og dét har trukket søm på komponenten lige indtil da!

Jeg ved det

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-01-04 13:44

On Sat, 3 Jan 2004 00:25:25 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Nævn lige en og dokumenter venligst samtidig hvorfra du har din viden!

Jeg har lige hentet manualen til XN85.
Den er ganske normal - alle tre faser direkte i regulatoren.

Jeg har for ikke så længe siden "modificeret" et elnet til en GSX-R
1000 - Også den har alle tre faser direkte i regulatoren.

Jeg tager en kopi af diagrammerne til dig.

Listen vil blive forlænget når jeg kommer forbi manualer til resten af
Suzuki's maskinpark.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 04-01-04 02:36

Steen Gruby wrote in

> On Sat, 3 Jan 2004 00:25:25 +0100, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>

> Listen vil blive forlænget når jeg kommer forbi manualer til
> resten af Suzuki's maskinpark.

Du behøver ikke at lede efter GS400-425-450-500 0g LS650. Der er 3-
fasede! ;0)

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-01-04 12:32

On 04 Jan 2004 01:36:06 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

Hej Brian.

>Du behøver ikke at lede efter GS400-425-450-500 0g LS650. Der er 3-
>fasede! ;0)

Mener du alle tre faser direkte i ensretteren ?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 04-01-04 13:11

Steen Gruby wrote in news:r9ufvvomvj14r8pu8its4c4708qphdoo2f@4ax.com:

> Mener du alle tre faser direkte i ensretteren ?

Ja. På nogle af modellerne, kobles den ene, direkte som AC, ind via
lyskontakten.
Med en Schnabel på, kobler man bare alle 3 direkte på
ensretter/regulatoren.

http://ezwebz.com/gs-classic/technik/tech_elek03.htm

Og Suzuki GS generelt: http://ezwebz.com/gs-classic/index1e.htm

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-01-04 14:25

On 04 Jan 2004 12:10:53 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

Hej Brian

>Ja. På nogle af modellerne, kobles den ene, direkte som AC, ind via
>lyskontakten.
>Med en Schnabel på, kobler man bare alle 3 direkte på
>ensretter/regulatoren.

Nu skal vi have diskussionsgrundlaget på plads

Vi taler om de modeller hvor den ene fase fra fabrikken er ført over
lys kontakten før den ender i ensretter/regulator.
At man ved eftermontering af en god ensretter/regulator a'la' Schnabel
kan ændre dette tæller ikke.

>http://ezwebz.com/gs-classic/technik/tech_elek03.htm
>
>Og Suzuki GS generelt: http://ezwebz.com/gs-classic/index1e.htm

Der er i de artikler ingen beskrivelse der tyder på den tredie fases
vej over lyskontakten.
Der er tale om to ting:

1) At reguleringsspændingen tages tæt på forbrugerne hvilket har
fordele, men også, som beskrevet, indlysende ulemper.

2) At der kun reguleres på en fase, et forhold Orla på et tidligere
tidspunkt har uddybet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 04-01-04 18:42

Steen Gruby wrote in

> [...]
> over lys kontakten før den ender i ensretter/regulator.
> At man ved eftermontering af en god ensretter/regulator a'la'

I begyndelsen var ordet ... øøøh ... koblede de alle tre faser
direkte på ennsretteren, og regulerer så spændingen med en
kortslutning, der får feltet stil at falde sammen.

På et tidspunkt, jeg ved ikke hvornår, finder de ud af, at
ladesystemet måske er en anelse upålideligt. For at sparre noget
tabseffekt, kobler de så den ene vinding op over lyskontakten, og får
så gjort effekten 'forbrugsafhængig'.

> [...]
> fordele, men også, som beskrevet, indlysende ulemper.
>
> 2) At der kun reguleres på en fase, et forhold Orla på et

På de Suzuki'er jeg har rodet med el på, Impulse, GS450 '83 -'89,
Savage '89 - '97, har den ene fase været ført over lyskontakten som
std.
Det giver vel under normaldrift reelt kun en enkelt fase, da der ikke
er andet end en svævende 'nul'. Når den 3. fase kobles til, må den
blive 3-faset.

Regulering på bare een fase, må være tilstrækkeligt, da hele feltet
jo falder sammen, og skal genopbygges igen, før der gå strøm på alle
faser. Jeg tvivler på at man ofrer mere end een thyristor.

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-01-04 21:41

On 04 Jan 2004 17:41:58 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

Hej Brian.

> [...]
>ladesystemet måske er en anelse upålideligt. For at sparre noget
>tabseffekt, kobler de så den ene vinding op over lyskontakten, og får

OK, så er den på plads.

> [...]
>Det giver vel under normaldrift reelt kun en enkelt fase, da der ikke
>er andet end en svævende 'nul'. Når den 3. fase kobles til, må den

Yes Sire.
Det er de modeller vi jagter - Sån't bare lige for at se hvor udbredt
det system er.

>Regulering på bare een fase, må være tilstrækkeligt, da hele feltet
>jo falder sammen, og skal genopbygges igen, før der gå strøm på alle
>faser. Jeg tvivler på at man ofrer mere end een thyristor.

Det er uklart på hvilken måde man har foretaget reguleringen på de
enkelte modeller.
At finde ud af det kræver at man åbner et antal regulatorer - det
kommer for vidt.
Det var som før nævnt Orla der først gjorde mig oipmærksom på at man i
praksis kun anvender en thyristor til at regulere med, hvilket jo også
er tilstrækkeligt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 04-01-04 22:06

Steen Gruby wrote in

Hej Steen.

> Yes Sire.
> Det er de modeller vi jagter - Sån't bare lige for at se hvor
> udbredt det system er.

Jeg vil tro at alt hvad der hedder Suzuki GS- el eller andet, har et
alsystem der er lavet sådan. Jeg har ikke chekket om 'slamberten'
også har det. Det må der være nogen der kan se efter i en Haynes
herinde?

.... og du er med torsdag?? ;0)

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-01-04 22:23

On 04 Jan 2004 21:06:16 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

Hej Brian.

> [...]
>alsystem der er lavet sådan. Jeg har ikke chekket om 'slamberten'
>også har det. Det må der være nogen der kan se efter i en Haynes

Jeg dykker i manualerne i morgen.

>... og du er med torsdag?? ;0)

Ja, hvis der ikke kommer noget alvorligt i vejen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 05-01-04 01:45

> [...]
> alsystem der er lavet sådan. Jeg har ikke chekket om 'slamberten'
> også har det. Det må der være nogen der kan se efter i en Haynes

Nærmeste dokumentation(!) jeg har, er en service-bulletin for
GSX-Katana'erne, hvori der også er et ledningsdiagram, som tydeligt viser
den ene fase forsvinde ud i ledningsnettet (til lyskontakten)!
Ergo GSX(-katanaerne) er med på shitty-systemet :-|

--
Armand

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-01-04 10:51

Armand skrev:

> [...]
> viser den ene fase forsvinde ud i ledningsnettet (til lyskontakten)!
> Ergo GSX(-katanaerne) er med på shitty-systemet :-|

....min halv-Katana ér født sådan...

....dog: nu er jeg "på Schnabel"...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-01-04 18:00

On Mon, 5 Jan 2004 01:45:23 +0100, "Armand"
> [...]

>den ene fase forsvinde ud i ledningsnettet (til lyskontakten)!
>Ergo GSX(-katanaerne) er med på shitty-systemet :-|

Jeg har kigget i manualerne til de moderne Suzuki maskiner.

Alle GSX-R modeller 1000 - 750 - 650, TL 1000, SV650, GS500E, AN400 +
600, GZ250 og GSX750E/ES har normale 3 fasede systemer.
Alle tre faser går ubrudt fra generator til Ensretter/regulator.
Det samme gælder også LS650

GSX-R1100 og andre lignende modeller fra 86 til 95 har en anden
generator, hvor regulator/ensretter er sammenbygget med generatoren.
De har så til gengæld en leder ført over nøglen.
Det er den leder gennem hvilken ladesystemet får sin refferance, og
hvis den svigter, så løber ladesystemet løbsk.

Jeg skulle helt tilbage til GS450 for at finde system hvor en af
faserne var ført over lyskontakten.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 06-01-04 10:24

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in

> [...]
> 600, GZ250 og GSX750E/ES har normale 3 fasede systemer.
> Alle tre faser går ubrudt fra generator til Ensretter/regulator.

LS650? Hvilke årgange dække manualen? Jeg har nemlig set generatoren koblet
via lyskontakten på sådan een. Ikke på min egen fra '94; men på een af de
4-gears.

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-01-04 17:24

On Tue, 6 Jan 2004 09:24:21 +0000 (UTC), Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej Brian.

>LS650? Hvilke årgange dække manualen? Jeg har nemlig set generatoren koblet
>via lyskontakten på sådan een. Ikke på min egen fra '94; men på een af de
>4-gears.

Det kan jeg ikke umiddelbart sige dig, men jeg vil tro 97 og frem.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 06-01-04 18:36

Steen Gruby wrote in news:u4olvv0c9d926mpkbqrp4g03u6omnj6gn4@4ax.com:

> Det kan jeg ikke umiddelbart sige dig, men jeg vil tro 97 og frem.

OK, det kan forklare min uvidenhed.

Fra : Armand

Dato : 04-01-04 04:25

> Steen Gruby wrote in

> Du behøver ikke at lede efter GS400-425-450-500 0g LS650. Der er 3-
> fasede! ;0)

Det er Suzuki's shitty system vel også :-/
Generatoren er tre-faset og enretningen/reguleringen er trefaset, når blot
lyset tændes!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 04-01-04 13:12

Armand wrote in news:bt8v94$k15$2@news.cybercity.dk:

> Det er Suzuki's shitty system vel ogs† :-/
> Generatoren er tre-faset og enretningen/reguleringen er trefaset,
> n†r blot lyset t‘ndes!

Korrekt!

Eller det er med 'Schnabel'! Så kan man sagtens droppe lyskontakten.
Det kan man nu også normalt herhjemme, da vi har lys på hele tiden.

Fra : Hekto

Dato : 05-01-04 11:24

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in

> Det er Suzuki's shitty system vel også :-/
> Generatoren er tre-faset og enretningen/reguleringen er trefaset, når
> blot lyset tændes!

Shitty, er vel så meget sagt?
Hvis regulator/ensretter var bedre dimensioneret/kølet var der ingen
problemer. Som så ofte, skal der spares, og dér er der sparet lidt for
meget! :0(

Med 'Schnabel' fungerer det upåklageligt.
Det skal bemærkes at prisen for en Schnabel udgør det samme som en ny
stator, eller en ny regulering. Er man uheldig, koster en Schnabel kun ½ af
begge!!!

Fra : Armand

Dato : 05-01-04 17:54

> Det skal bemærkes at prisen for en Schnabel udgør det samme som en ny
> stator, eller en ny regulering. Er man uheldig, koster en Schnabel kun ½
af
> begge!!!

- - - - Og er derfor økonomisk fornuftigst at skifte inden!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 05-01-04 19:24

Armand wrote in news:btc637$1i76$5@news.cybercity.dk:

> af
>
> - - - - Og er derfor økonomisk fornuftigst at skifte inden!

Jep! Det kan klart anbefales!!!

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 02-01-04 11:04

Hej Armand,

> [...]
> systemer á Suzuki's hvor man har skønnet at kunne benytte en
> billigere/svagere ensretter hvis den ene af de tre faser kun kobles til

Tjoo, men i bund og grund er der jo stadig tale om en spændingsstabilisering
der skal påføres vha. en generator til MC'ens elnet og derved påføres
batteriet. Det er blot reguleringsmetoden der afviger: Der findes mere eller
mindre geniale systemer, der evt. kan påvirke det pågældende lade-systems
holdbarhed og kvalitet. Om systemet er trefaset betyder blot, at ensretteren
kan leverere flere strømpulser pr. motoromdrejning, højere maksimal effekt
og f.eks. give dén evne, at kunne levere en stabil spændingsforsyning ved et
lavt motoromdrejningstal.

Formålet med ladesystemet er jo, at lynhurtigt få trukket en masse ladestrøm
ned i batteriet, så f.eks. startermotoren kan tørne lystigt, når isboden
skal forlades. Man antager derved samtidig, at rytteren har et vedligeholdt
batteri, hvis tilførte ladestrøm begrænses af den i forvejen fine
polspænding.
Der skal jo være en vis sammenhæng mellem, hvad man trækker fra
akkumulatoren og hvad man trækker putter i den: Tænk bare på, hvad batteriet
udsættes for under brugen af starteren, hvor tit den bruges og gerne mellem
korte strækninger (vi snakker jo ikke ligefrem om intervaller á 20 timers
kørselstid (=opladningstid).

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 02-01-04 05:12

> Modvillig!? - Lade-ensretteren i en MC er spændingsreguleret og
> ladestrømmen reguleres derfor ned når polspændingen på batteriet når lade-
> ensretterens udgangsspænding. Det samme gør de fleste (bil)oplader.

- - - men regulerer så fintfølende at den ikke koger akkumulatoren op som
den regulære 4A's autolader jeg også ejer gør :-|

> Ja... og!?

OG?
- Og fylder en akkumulator ganske udramatisk, men dog over længere tid, og
magter selv at regulere sig ned , hvad føromtalte 4A's autolader ikke gør
:-|

Men jeg er enig i at motorens eget ladesystem er det bedst fungerende man
umiddelbart kan komme i nærheden af, hvorfor en opladning bedst bør række
til at motoren kan starte (evt. kun brug af startkabler fra ekstern
strømkilde)
hvorefter at en god køretur vil varetage en fornuftig opladning!

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 02-01-04 11:24

Hej Armand,

> [...]
> magter selv at regulere sig ned , hvad føromtalte 4A's autolader ikke gør

Jeps! - Hvorfor gør din lader så ikke det? Når batteriets polspænding når
laderens klemspænding (ubelastet), så forsvinder ladestrømmen og holder
derved batteriets tilstand i skak. - Prøv at måle klemspændingen på din
lader uden belastning, måske er den højere end, hvad MC-batteriet kan
trækkes op på?

> [...]
> umiddelbart kan komme i nærheden af, hvorfor en opladning bedst bør række
> til at motoren kan starte (evt. kun brug af startkabler fra ekstern

Lige en påmindelse:
Man skal undgå, at lade defekte batterier op ved hjælp af en MC: Er
batteriet i forvejen kollapset så kunne det meget vel lave springvand og det
har f.eks. MC-kæden nok ikke godt af.

Man må heller ikke frakoble et batteri fra en startet MC, da forsyningen
derved vil tage form som en pulserende jævnstrøm, som evt. kan
påvirke/ødelægge CDI (eller andet elektronisk udstyr).

Man skal også forsøge, at undgå tilkobling af halvdårligt MC-batteri (f.eks.
under starthjælp) til et stort bilbatteri (nogen talte om en høj ladestrøms
skadelige egeneskaber???).

> hvorefter at en god køretur vil varetage en fornuftig opladning!

Helt enig! - Kør jævnligt, både for at holde dig selv, MC'en og batteriet
up-to-date!

Hilsen
Lars

Fra : Tommy Fer

Dato : 03-01-04 00:18

> [...]
(f.eks.
> under starthjælp) til et stort bilbatteri (nogen talte om en høj

Det ville du måske nok tro, men du kan ikke påtvinge ret meget strøm den
vej, tænk på din normale opladning ligger i omegnen af 14,4 volt, og et
dejligt stort landbrugsbatteri ligger som dit mc batt omkring 12,8 ved max
opladning. Ergo vil ladestrømmen ikke være så overvældende.

mvh Tommy Fer

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 03-01-04 00:38

Hej Tommy!
> [...]

> dejligt stort landbrugsbatteri ligger som dit mc batt omkring 12,8 ved max
> opladning. Ergo vil ladestrømmen ikke være så overvældende.

Er det noget, som vil garantere?! - Den tilførte strøm vil nærmest kun
afhænge af modstanden i startkablerne, de to batteriers interne modstand
(alle gerne meget lave = Høj strøm!), samt spændingspotentialerne før
påsættelse, hvilket for MC-batteriets vedkommende må betegnes som værende i
knæ (pga. behov for starthjælpen) og høj hos donoren.

Jeg skrev også undgå, at forsøge opladning af et halvdårligt MC-batteri:
Stod jeg i et plask regnvejr, ad Alfavej klokken kvart i lort og med et træt
batteri, så ville jeg nok ikke afvise lidt starthjælp fra Bondejens....altså
hvis han indenda ville garantere skriftligt, at han ikke har et 24V-system!

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 03-01-04 01:13

> [...]
> påsættelse, hvilket for MC-batteriets vedkommende må betegnes som
> værende i knæ (pga. behov for starthjælpen) og høj hos donoren.

Man kan ikke lade et 12V batteri op v.h.a. 12 V, der skal væsentligt mere
til - Det er bl.a. også derfor at motorens eget ladesystem pumper med over
14V!
Så selvom en nok så stor 12V akkumulator kobles på vil den næppe have en
egenspænding på mere end 12½V som du på ingen måde kan lade v.h.a,.
Derved opstår der ikke der at dig forestillede flow, heller ikke selvom
modtager-batteriet er helt på sokkerne - I så fald stiger egenspændingen på
modtagerbatteriet hurtigt til mindst de nominelle 12V, og derefter er
flow'et jo atter stoppet!

Hvis vi taler om naboens bil som starthjælper, så vil et lade-flow således
heller ikke forekomme inden motoren kører, og efter opstatr af
hjælper-motoren vil flow'et ikke overstige hvad generatoren kan producere.
Hvilket ikke er meget over hvad motorcyklens eget ladesystem belaster
batteriet med under normale forhold!
Hvis ladeflow'et fra en starthjælpende bil vitterligt bliver for stort vil
motorcyklens
akkumulator blive varm og værgre sig imod ladning, hvilket medfører en
stigende egenspænding hvorved man står i situationen at man ikke kan lade en
14,2V akkumulator med en 14,2 volts akkumulator/starthjælp/lader!

I mine øjne er det et bedre råd at præcisere at sidste klemme af de fire på
startkablerne skal være en minus og skal klemmes på motor/stel langt fra
batteriet - Og samme skal være den første der fjernes igen senere!
Begrundelse? Den sidste forbindelse kan medføre gnister, som er fornuftige
at holde fjernt fra lademiljøet, derved at akkumulatoren udvikler brint (=
*booom*!)!

--
Armand.

Fra : Tonny Eskesen \(DKMC~

Dato : 31-12-03 16:57

> [...]
> mangler. Ser de forseglede ud, og du lader forsigtigt skulle det ikke være
> nødvendigt, denne typen batterier skal heller ikke efterfyldes med

SÅ blev den startet.
Stod og ladede i en time med propper på.
Røven ud af døren og hui hui hui (eller hvad de nu siger)
og så ellers duk duk duk duk duk.
Hehe så kom der nogen ude på fortovet og fik sig en lurer

Men så kan den jo godt stå i 2 uger igen og så varme den op igen.

hamselv takker og bukker og smider en håndfuld kinesere under bordet.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 31-12-03 14:08

Hej Bjørn!

> Det kan du da godt, hvis du bare ikke forlader den i for lang tid, da den
> giver lidt mere Ampere end ønsket.

Vil gerne korrigere:
1. Det ligemeget, hvilken oplader man anvender, så skal man jo altid holde
en opladning under opsyn.
2. Desuden er batteriets egen polspænding selv med til at regulere den
maksimale ladestrøm, så en ladestrøm på maks 5A vil kun forekomme i længere
tid, på enten meget trængende- eller/og kolapsede (=ødelagte) batterier. En
batterikapacitet på 20-80Ah er unægteligt meget, så kræver jo også en pæn
ladestrøm, ellers vil en fuldopladning jo tage gastronomisk lang tid
(næsten!).

Så jeg tror at Tonnys lader er fin nok, hvis bare batteriet jævnligt holdes
under opsyn: Syder det lidt, men ej koger: så kan man nok ikke ønske sig
mere af den oplader! - Er der problemer med for høj ladestrøm, så kunne man
evt. sætte en 12V pære i serie med polklemmen for at begrænse ladestrømmen,
når klemmerne påsættes meget hårdtrængte batterier. Hvis ladestrømmen
derimod er urimlig høj i lang tid, så er det gerne fordi, at batteriet er
kollapset og derfor ikke kan opnå den fulde polspænding. Dette kan være
skadeligt, men så var batteriet defekt i forvejen.

> Start med at lade en time, og hold en times pause. Har du tilgang til et
> voltmeter bør du nu måle på batteriet, det bør vise 12.5 v til det
optimale
> som er 12.8 volt.

En måleforskel på 0.3V er temmelig let, at overse. Desuden fortæller
polspændingen nada, hvis man ikke venter lidt med spændingsmålingen. Eller
evt. foretager målingen over en belastning. Påfyld istedet batteriet om
nødvendigt inden opladning (destilleret vand!!!), lad batteriet op, check
syrestanden og sæt batteriet tilbage i MC'en. Er der masser af lys på cyklen
og drejer starteren lystigt i ugen fremover, så har man nok et fornuftigt
batteri i MC'en. Det er svært at konkludere det samme, udfra en
spændingsmåling alene.

> Forsøg eventuelt en time mere, men vær opmærksom på at batteriet ikke må
> blive mere end håndlunt.

Jeps!

> Det optimale er en lader fra f.eks www.Louis.de som kan stå tilsluttet
uden
> tilsyn.

Nånå! - Det mener jeg aldrig, at man bør oplade uden tilsyn!

Hilsen
Lars
P.S. Godt Nytår til Alle!

Fra : Hekto

Dato : 01-01-04 17:08

Lars T. Thomsen wrote in

> [...]
> drejer starteren lystigt i ugen fremover, så har man nok et
> fornuftigt batteri i MC'en. Det er svært at konkludere det samme,

Ikke helt enig.
Spændingen på et battari 'fæagrer' ikke rundt som vinden blæser.

Til alm. orientering, for alle:

http://hekto.dk/mc/batteri/

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-01-04 17:18

> Ikke helt enig.
> Spændingen på et battari 'fæagrer' ikke rundt som vinden blæser.

Nej, jeg er helt enig! Men du /kan/ møde defekte akkumulatorer, hvor
polspændingen umiddelbart efter opladning kan måles til omegnen af 14V,
derfor skal man ikke stole blindt på voltmeteret alene.

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 31-12-03 15:31

> [...]
> Batt. kapacitet 20-80Ah
>
> Kan jeg lade MC batteriet op med den, så jeg
> ikke behøves at løbe en Savage igang ???

Du kán, men det er vold og du skal ikke lade den stå "natten over"!

Har du et sted i huset en transformer/strømforsyning (jeg har fire alene
hér bag PC'en) på mere end 12 V, og gerne så meget som 14,2 V og selv langt
under 1000mA, er den langt bedre (=perfekt!) til mc-brug!!

--
Armand

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 31-12-03 17:46

> Du kán, men det er vold og du skal ikke lade den stå "natten over"!

Næh... ikke hvis ladestrømmen er overvældende! Ladestrømmen vil aftage med
tiden og er strømmen lav, når batteriklemmerne påsættes, så er det en
udemærket lader til MC-brug. I dette tilfælde er der ingen forskel på, om
der vil stå: "Beregnet til MC-brug" eller andet eksotisk på den: De XA
angiver kun laderens maksimale afgivne ladestrøm, ikke at den vil lade
batteriet med den pågældende ladestrøm.

> [...]
langt
> under 1000mA, er den langt bedre (=perfekt!) til mc-brug!!

.... noglegange! - Du han ofte ikke regne med spændingsangivelsen på
adaptoren, samtidig skal du overveje om den er kortslutningssikret (en
strømbegrænser!)... men ellers: Ja, den vil være glimrende og billig!

Hilsen
Lars

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 31-12-03 23:34

> ... noglegange! - Du han ofte ikke regne med spændingsangivelsen på
> adaptoren, samtidig skal du overveje om den er kortslutningssikret (en
> strømbegrænser!)... men ellers: Ja, den vil være glimrende og billig!

Lige en ekstra bemærkning:
Det giver gerne misvisende resultater, at måle udgangsspændingen på enkelte
billige AC/DC-adaptore, da man pga. manglende udglatning af
vekselspændingen, gerne vil måle udgangsspændingens RMS-værdi, fremfor
peakværdispændingen som er dén man bruger i opladningssammenhænge.
Selvom opladeren mangler en udglatning, så kan den skam sagtens være
anvendelig, men i så fald skal man kunne måle en RMS-værdi i omegnen af 10V
(hvilket svarer til en peakværdi på ca. 14V): Men det er derfor ikke helt
ligegyldigt, hvad man måler, heller ikke, hvad der står på adaptorens label!

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 01-01-04 18:05

"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> ... noglegange! - Du han ofte ikke regne med spændingsangivelsen på
> adaptoren,

Netop dén faktor er ellers ved tidligere lejligheder blevet lovprist af
gruppens elektronik-freaks!
For min part skulle jeg mene at det ikke ville nytte ligefrem at angive
spænding med decimaler, hvis ikke at den tilnærmelsesvis kan holdes.
Gældende for alle de apparater vi har strømforsyninger siddende til, vil
det kunne være fatalt med væsentlig højere spænding end nomineret

> ............................ samtidig skal du overveje om den er
> kortslutningssikret (en strømbegrænser!)...

Hvis tingen eks.vis er nomineret med 500mA. burde den vel ikke kunne levere
mere end som så :-/
En kortslutning qua manglende heavy-duty egenskaber, vil vel kun medføre et
mindre antal viklinger på sekundær-siden => lavere spænding !?

> ..men ellers: Ja, den vil være glimrende

Faktisk skulle ensretningen være langt bedre end selv dyrere autoladeres .-o

> ................og billig!

Noget der allerede ér købt, må være det tætteste på "gratis minus 10%" som
man overhovedet kan komme!

Sidetip:
Halogen-belysnings strømforsyninger er ikke ensrettet jævnstrøm, men derimod
kun transformeret vekselstrøm => Duer ikke!!

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-01-04 20:04

Hej Armand!

> Gældende for alle de apparater vi har strømforsyninger siddende til, vil
> det kunne være fatalt med væsentlig højere spænding end nomineret

Selv billigt elektronik er forsynet med en spændingsstabilisering inde i
selve apperatet, hvilket gør forsyningsspændingen en del mere ukritisk
(=mindre krav- og lavere produktionsomkostninger til adaptorene!).

> Hvis tingen eks.vis er nomineret med 500mA. burde den vel ikke kunne
levere
> mere end som så :-/

Vrøvl! - Jeg kan næsten garantere, at jeg kan få en 500mA netadaptor til at
lugte brunt og brændt!

> En kortslutning qua manglende heavy-duty egenskaber, vil vel kun medføre
et
> mindre antal viklinger på sekundær-siden => lavere spænding !?

Nix. det er en misforståelse.
Man "ruller" ikke viklingerne op ved at kortslutte udgangen: For gid, at det
var så vel!
Den øgede strøm i sekundærviklingerne vil pga. tab resultere i en ophedning
af spoler og kerner. Det er gerne primærviklingen, der først brænder af og
den ligger (desværre) for det meste inderst i transformatorens spolesæt.

I "MC-konvertering" vil dette nærmest svare til, at først få MC-motoren til
at køre med en høj- og konstant omdrejningshastighed (spændingen uden
kortslutningen), sætte maskinen i gear og herefter forsøge, at regulere
motorens omdrejningshastighed ned til et minium ved hjælp af koblingen alene
(energiafsættelsen) og et blokeret baghjul (kortslutningen).... okay, dén
var altså ret langt ude... véd det godt!

> Faktisk skulle ensretningen være langt bedre end selv dyrere autoladeres
..-o

Ja, det er meget normalt, at netadaptorne er forsynet med en såkaldt
Gratz-kobling (fuld-ensretning), hvorimod man gerne sparer et par dioder og
laver en halv-ensretning. I ladesammenhænge betyder dette en mulighed for at
kunne afgive en højere ladestrøm.

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 31-12-03 18:37

> [...]
langt
> under 1000mA, er den langt bedre (=perfekt!) til mc-brug!!

Jeg bruger en lader fra louis til mit vedligeholdelses-frie. Den koster 5
euro, lader med 300 mA, og har nummer 10003703. Kører fint med en opladning
hver 14. dag. her i vinter-perioden...

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Hekto

Dato : 01-01-04 17:12

Tonny Eskesen (DKMC) wrote in news:bsudae$vil$1@news.net.uni-c.dk:

Jeg synes sjældent der skal så meget til at lade den så meget op at
den kanstarte.
Problemet er 'snøfteventilen' der aktiveres automatisk af en
solenoide, og som selv slipper efter et sekund eller deromkring.

Der skal være strøm nok til at ventilen trækker, ellers kan starteren
ikke få den op i omdrejninger. Af samme grund er den svær at løbe
igang.

Undersøg for en sikkerheds skyld ladesystemet.
http://hekto.dk/mc/batteri/

Fra : Mike Speed

Dato : 04-01-04 11:17

Hej

Jeg har købet en lader ved : www.hobby-world.dk Tryk på lader. videre
under 220volt. Så er det den til 96kr. Nr 5510518. Jeg har haft den i 3 år
nu og det virker fint her..

Hilsen MikeSpeed.dk