Hvordan foretages moms afregning i Summaru~
Fra : Pandora

Dato : 31-12-03 12:17

Jeg er med på hvordan man, i teorien, skal foretage en moms afregning.
Men hvordan foretages det rent praktisk i Summarum ?

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 15:11

Pandora wrote:
> Jeg er med på hvordan man, i teorien, skal foretage en moms afregning.
> Men hvordan foretages det rent praktisk i Summarum ?

Det foregår automatisk. Du skal i princippet ikke tænke på det. Du skal bare
huske at sætte momskoder på dine konti. Kig evt. i standardkontoplanen
hvordan det gøres.
--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Pandora

Dato : 31-12-03 16:12

"Karsten Madsen" <news(SNABELA)alsit.dk> wrote in message

> [...]
bare
> huske at sætte momskoder på dine konti. Kig evt. i standardkontoplanen

Ja, jeg er også rimelig med på den måde det skal gøres på, mit store problem
er at gøre det i summarum.
I kasse kladden har jeg jo et kontonr, samt en afstemningskonto. I konto nr.
er det jo nemt nok at vælge konto for f.eks. indgående moms, MEN i
afstemningskontoen kan jeg KUN vælge Bank, Giro eller Kasse, dvs jeg kan
ikke vælge konto'en 'skyldig moms' eller momsafregning som den hedder i
standard kontoplanen. - Og det er det der er mit store problem, jeg kan KUN
vælge bank, giro eller kasse.
Hvordan filen får jeg mulighed for at vælge den korrekt konto, når nu ikke
bank, giro eller kasse er den korrekte ?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 31-12-03 16:21

> [...]
> Hvordan filen får jeg mulighed for at vælge den korrekt konto, når nu ikke
> bank, giro eller kasse er den korrekte ?

Jeg ved ikke, om jeg forstår dig ret, men som jeg har forstået det, så
bogfører du alt på en linie af gangen. Dvs. fx en omkostningskonto og
modposten er altid enten bank, giro eller kasse, der føres på samme linie.

I mange (bl.a. dette) tilfælde kan det være en fordel / nødvendighed at
bogføre på flere linier (uden at modpostere i kolonnen modkonto /
afstemningskonto)

Fx. Købsmomsen krediteres med kontoens saldo på den ene linie - linien
derefter debiteres med beløbet.

Håber det kan hjælpe, ellers er du jo velkommen til at spørge i gruppen igen

/Michael Sørensen
8700 Horserns

Fra : H.S.

Dato : 01-01-04 12:07

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> wrote in message
> [...]
> afstemningskonto)
>
> Fx. Købsmomsen krediteres med kontoens saldo på den ene linie - linien

Ak ja, hvor simplet kan det være Nu fungerer det.....

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-04 17:02

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I mange (bl.a. dette) tilfælde kan det være en fordel / nødvendighed at
>
> Håber det kan hjælpe, ellers er du jo velkommen til at spørge i gruppen

Det gøres automatisk ved at den pågældende finanskonto løfter moms af ved,
at der i kassekladden sættes f.eks. et 1-tal for den udgående moms, der
posteres på en linie for sig selv - nemlig kontoen for indgående moms, der
ligger i status.

Hvilke finanskonti, der automatisk skal løfte moms af, er fastlagt i selve
den grundlæggende opsætning af programmet, lige som de finanskonti, der ikke
skal løfte moms af, også er fastlagt.

Skal der så posteres uden moms på en finanskonto, der normalt afløfter
moms - f.eks, morarenter eller andre ikke momspligtige posteringer, sætter
man blot et 0 i kolonnen for moms i kassekladden.

Denne fremgangsmåde er da, svjv standard i mange rengsskabsprogrammer - helt
tilbage fra DOS-dagene.
Karsten H. Jensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 01-01-04 18:40

> [...]
> man blot et 0 i kolonnen for moms i kassekladden.
>
> Denne fremgangsmåde er da, svjv standard i mange rengsskabsprogrammer -

Enig, men mit eksempel med to linier gik på, når momsafregning / afstemning
skulle foretages (sådan havde jeg forstået spørgsmålet) Altså at han ville
have indgående / udgående moms modregnet hinanden for at finde
momstilsvaret. (Men jeg tager da gerne fejl )

Eksempel:

Konto 61000 Salgsmoms kr. 100.000,- (Kredit)
Konto 62000 Købsmoms kr. 50.000,- (Debet)
Konto 65000 Momsafregning kr. 0,-

Linie 1 i bogføring: Konto 61000 debiteres med 100.000,-
Linie 2: Konto 65000 krediteres med 100.000,-

Linie 3: Konto 62000 krediteres med 50.000
Linie 4: Konto 65000 debiteres med 50.000

Derefter er Konto 65000 momsafregningskontoens saldo kr. 50.000 i kredit.
Dvs. momsbeløbet man skylder netto

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 02:16

> [...]
> Linie 4: Konto 65000 debiteres med 50.000
>
> Derefter er Konto 65000 momsafregningskontoens saldo kr. 50.000 i kredit.

Jamen til gengæld så misforstår jeg da gerne.)

Jeg havde forstået det som posteringsarbejdet i kassekladden, hvori der jo
ikke er mulighed for afstemning.

Som jeg læser dit ovennævnte eksempel, så er du vist på vej over åen efter
vand? Konto 65000 i eksemplet skal være en sum-konto. Desuden mangler du en
konto forinden, der hedder betalt moms, der står i debet. Så falder det hele
på plads. Jeg har ikke set, at man går ind og modregner betalt moms på
kontoen for momstilsvar. Det er vist også i strid med TS's krav og har altid
været det.

Man kan så diskutere det hensigtmæssige i forhold til almindelig saldering,
for jeg kan ikke se, at det ved TS-kontrol skulle være nogen lettelse for
dem. Samtidig bevirker det den ulempe, at du ved årsskiftet skal ind og
udligne kontiene for udg.- og indg. moms med kontoen for betalt moms,
således du ved periodekørsel (ikke årskørsel) får får den aktuelle saldo
overført til nyt regnskabsår i åbningsbalancen.

Der skulle også gerne være mulighed for at udrtrække momsrapport af
regnskabsprogrammet. Der vil du have periodens bevægelser, samt årets saldi.

Afstemning begrænses så til, at omsætningens størrelse x 25% skal være =
udgående moms. Det er den kontrol, TS og revisorer vist først og fremmest
laver, for så ser dén side af sagen ikke helt tovli' ud.

Kontrol af indgående moms foregår nok sammen med en nærmere granskning af
indgående fakturaer og udlæg etc. etc., og det er jo en hel, hel anden
sag.)
Karsten H. Jensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-01-04 02:42

> Som jeg læser dit ovennævnte eksempel, så er du vist på vej over åen efter
> vand?

Det skyldes, at der forleden dag stod en mand og tissede i åen, valgte
derfor at købe Hariilds kildevand på tilbud i kiosken på den anden side

> [...]
> på plads. Jeg har ikke set, at man går ind og modregner betalt moms på
> kontoen for momstilsvar. Det er vist også i strid med TS's krav og har

Er fuldstændig enig. Sådan foregår det også, når vi bogfører for vore
klienter. Men ovenstående eksempel var for forenklingens skyld sammensat
efter, hvad man lærer på handelsskolen. Sidder faktisk med min brors bog
(Erhvervsøkonomi Niveau B, 1. del, fra SYSTIME årgang 2000, s. 140-158) fra
HHX lige nu, hvori der kun består 3 momskonti i bogens kontoplan. Salgs-
Købsmoms og momsafregning. Ifølge lærebogen posterer de som i mit eksempel
eller mere forenklet slagsmoms - (minus) købsmoms = momsafregning.
Derefter"nulstiller" de momsafregningskontoen, når momstilsvaret indbetales
til T&S.

Sådan foregår det ikke i praksis - og det er der meget andet, man lærte på
handelsskolen, der heller ikke gør, har jeg lært i den tid, som jeg endnu
har været ansat som revisor. Men det er en forenklet måde - og jeg har jo
tidligere fået fortalt, at jeg skal forklare tingene mere enkle

> [...]
> således du ved periodekørsel (ikke årskørsel) får får den aktuelle saldo
> overført til nyt regnskabsår i åbningsbalancen.

Det er vel blot at lave en efterpostering, så momstilsvaret (eller
tilgodehavendet) kommer til at stå som moms primo.

Vi bruger hovedsageligt Navigator og C5 og i Navigator er vi ude af dette
problem, da vi heri nulstiller både status og driftskontiene, hvorimod vi så
har et arbejde med at indtaste åbningsbalancer for alle statusposter. Spørg
ikke hvorfor, sådan har vi altid gjort det

> Afstemning begrænses så til, at omsætningens størrelse x 25% skal være =
> udgående moms. Det er den kontrol, TS og revisorer vist først og fremmest
> laver, for så ser dén side af sagen ikke helt tovli' ud.

Ja, det er den lette del.

> Kontrol af indgående moms foregår nok sammen med en nærmere granskning af
> indgående fakturaer og udlæg etc. etc., og det er jo en hel, hel anden
> sag.)

Når vi så afstemmer indgående moms, så tager vi alle driftskontiene med
momskoder og ganger dem med 25%. Har man så bogført nogle beløb på disse
konto med ingen eller kun delvis fradrag for moms, så skal man ind og
regulere for disse. Godt der ikke er momsafstemning hver uge.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 14:48

> Det skyldes, at der forleden dag stod en mand og tissede i åen, valgte
> derfor at købe Hariilds kildevand på tilbud i kiosken på den anden side

Der var jo ingen, der bad dig om at svømme over - og da slet ikke med åben
mund.)

> [...]
> eller mere forenklet slagsmoms - (minus) købsmoms = momsafregning.
> Derefter"nulstiller" de momsafregningskontoen, når momstilsvaret

Så er der ændret på reglerne, siden jeg "lærte" om bogholderi. Den metode,
jeg beskrev, er oprindelig krævet af daværende toldvæsen, men det kan have
været på et tidspunkt, hvor deres medarbejdere ikke var tilstrækkeligt
uddannet i at læse og kontrollere et regnskab.

Jeg var desværre selv udsat for et sådant tilfælde tilbage i slutningen af
70'erne, hvor vi desværre måtte sende den unge mand hjem og tale med sin
overordnede, da vi efter ½ time have opgivet at lære ham noget om simpelt
bogholderi. Der gik da også kun et par dage, hvorefter en herre med yderste
destikveret og særdeles høflig stemme spurgte, om de måtte have lov a komme
igen, og vhornår det passede os. På det aftalte tidspunkt dukkede de begge
op, ham fra første gang og en ældre, gråhåret herre, og selvfølgelig
serverede vi kaffe for dem. Efter et kvarter sagde de pænt tak for kaffe og
meddelte alt i pæneste orden, Men aldrig har jeg set så røde ører på en unge
mand.

Nå det var et sidespring, hvor en negativ oplevelse vendte sig til en
absolut oplevelse.

Rækken af moms- og afgiftskonto 0-stilles her kun en gang om året. Det kunne
selvfølgelig lige så godt være efter hver momsafregning.

> Sådan foregår det ikke i praksis - og det er der meget andet, man lærte på
> handelsskolen, der heller ikke gør, har jeg lært i den tid, som jeg endnu
> har været ansat som revisor.

Jo, men nu strækker min tid på handelsskolen tilbage til 1961.

> Men det er en forenklet måde - og jeg har jo
> tidligere fået fortalt, at jeg skal forklare tingene mere enkle .

Jo, men så kan det vel dårligt være mere enkelt. Men vi må jå heller ikke
glemme alle de forskellige afgiftskonti, men de ændre jo pricipielt ikke på
måden at føre det på.

Jeg kører stadig efter den gamle metode og har da egentlig aldrig fra nogen
af mine revisorer samt revisorer, jeg mødte som ansat gennem tiderne.

Men sådan er det vel, når man ikke sidder med 40 års erfarring, men en
erfarring, der er 40 år gammel.

> Det er vel blot at lave en efterpostering, så momstilsvaret (eller
> tilgodehavendet) kommer til at stå som moms primo.

Jo, det er da rigtigt nok, når du bogfører efter salderingsmetoden, men
bogfører du efter den gamle metode, får du jo efterhånden nogle codyle
akkumulerede tal på de enkelte konti.

> [...]

Spørg
> ikke hvorfor, sådan har vi altid gjort det

Ja, der foretrækker jeg at lave en en overførsel ved årets slutning, hvor
driftskonti slettes og statuskonti fremføres som åbningsbalance. Det
forudsætter, at programmet kan behandle 2 regnsskabsår ad gangen. Fordelen
er, at du hele tiden kan bogføre efterposteringer i gammelt regnskabsår og
lave en ny overførsel. Selvfølgelig, først når du har sidste post fra
forrige regnskabsår har du en korrekt åbningsbalance.

I øvrigt har jeg alle 3 muligheder m.h.t. overførsler (incl. slet ingen)

> [...]
> konto med ingen eller kun delvis fradrag for moms, så skal man ind og
> regulere for disse. Godt der ikke er momsafstemning hver uge.

Ja, det var præcis derfor, jeg prøvede at simplificere ved at nævne kun den
lette del. I øvrigt har jeg en kontogruppe for driftskonti, der trækker moms
og en anden for driftskonto, der ikke trækker moms. Renter vedr.
financiering igen i en 3. gruppe (prioritetsrenter etc.).

Nå, det er altid morsomt og for mig lærerigt at få vendt nogle "bolde" i
luften, men tilbage til dit oprindelige spørgsmål - tja, så er det stadig
muligt at bruge det gammeldags afregningskort med redegørelse på bagsiden,
selvom jeg ved (fra andre), at det også er muligt at taste redegørelsen ind
direkte via EDB.

Efterfølgende vil de jo gerne "stikke snablen" ned i ens pengekasse og tage
selv (PBS) (ved godt, at man kan tilbagekalde inden 7 dage).))
Karsten H. Jensen
Sæby, Roslev.