Bedste temperatur i serverum
Fra : Michael

Dato : 31-12-03 12:00

Hvad er egentligt den optimale gennemsnitstemp. i et serverrum?

Findes der nogle gode tommelfingerregler for dette?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-12-03 13:21

"Michael" <madsen999@mailme.dk> wrote in message
> Hvad er egentligt den optimale gennemsnitstemp. i et serverrum?

Det kommer vel an på hvordan serverne bliver kølet..

I professionelle serverrum, er der ofte et EDBgulv, hvor der presses kold
luft, vel på omkring 10grader op igennem hvert rackskab, men den luft der så
kommer ud er jo så opvarmet og suges væk af udsugning over rack...

Hvis serverne står løst på skabe e.l skal der vel bare være omkring 15grader
i rummet. så har de det bedst.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 31-12-03 17:56

On Wed, 31 Dec 2003 13:21:16 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>I professionelle serverrum, er der ofte et EDBgulv, hvor der presses kold
>luft, vel på omkring 10grader op igennem hvert rackskab, men den luft der så
>kommer ud er jo så opvarmet og suges væk af udsugning over rack...

mon ikke man suger fra toppen af rackskabene, og trækker kold luft ind
gennem bunden? Det gør vi i et af racks'ne.
--

/Dan MOrtensen
www.webgaden.dk

Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted
listme@listme.dsbl.org
Don't use my email - your mail server will be blacklisted.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-04 17:44

"Dan MOrtensen" <listme@listme.dsbl.org> wrote in message

> mon ikke man suger fra toppen af rackskabene, og trækker kold luft ind
> gennem bunden? Det gør vi i et af racks'ne.

Det var vel også det jeg skrev.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-12-03 15:20

Michael wrote:

> Hvad er egentligt den optimale gennemsnitstemp. i et serverrum?
>
> Findes der nogle gode tommelfingerregler for dette?

Jeg anbefaler 20-25 grader. Det er nok lidt over hvad du hører andre
anbefale, men den levetid, man kan vinde ved at sænke temperaturen står
næppe mål med udgiften til aircondition.
De fleste produkter er testet ved 25 grader, og levetidsberegniner
(MTBF) er som regel også ved 25 grader.

Pas på ikke at komme så langt ned, så der opstår problemer med kondens!

Sørg også for god luftcirkulation, så der ikke er 15 grader ét sted
og 50 grader et andet.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 31-12-03 17:54

On Wed, 31 Dec 2003 15:20:01 +0100, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> Jeg anbefaler 20-25 grader.

Ja, vi ligger på ca 21-22°C

> Pas på ikke at komme så langt ned, så der opstår problemer med kondens!

Hmm, det er vel kun muligt, hvis temperaturen svinger. Maskinerne vil
altid være varmere end luften, så vil der jo ikke afsættes kondens på
dem.

> Sørg også for god luftcirkulation, så der ikke er 15 grader ét sted
>og 50 grader et andet.

Og en stabil temperatur. Hvis temperaturen svinger "for meget", vi der
opstå kondens, og levetiden kan afkortes, grundet de små
udvidelser/sammentrækninger der sker ved større temperatursvingninger.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-01-04 15:43

Dan MOrtensen wrote:

> Hmm, det er vel kun muligt, hvis temperaturen svinger. Maskinerne vil
> altid være varmere end luften, så vil der jo ikke afsættes kondens på
> dem.

Maskinerne kan blive så kolde, at BOFH's tunge morgenånde kondenserer
- f.eks. på indersiden af et kabinet og drypper ned i elektronikken.
Fugt andre steder end lige i/på maskinerne kan også være et problem.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-01-04 16:05

Jonathan Stein wrote:
> Pas på ikke at komme så langt ned, så der opstår problemer med kondens!

Det er også nederen når servermanden er syg i 2 dage hvis han er
blevet tvunget til at installere et eller andet i rummet

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-04 17:47

> Det er også nederen når servermanden er syg i 2 dage hvis han er
> blevet tvunget til at installere et eller andet i rummet

Øhh jup.... Jeg har arbejdet som elektriker under sådan et edbgulv et par
gange... og det er lige til at lægge sig syg et par dage efter.. nogle
steder kan der være så meget tryk på at man er ved at blæse bagover når man
løfter en gulvplade. servernemændene plejer vel bare at stå i deres fine
tøj, trække tasteturet ud og kigge lidt på sagerne.....

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-01-04 19:40

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> løfter en gulvplade. servernemændene plejer vel bare at stå i deres fine
> tøj, trække tasteturet ud og kigge lidt på sagerne.....

Det er sjældent man behøver tastatur hvis det er rigtige servere man
bruger..

Men fx. kan det også være en kold oplevelse at sætte 30 1U'er i et
skab, hvis kølingen holder temperaturen lavt.

// Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-04 20:03

> Men fx. kan det også være en kold oplevelse at sætte 30 1U'er i et
> skab, hvis kølingen holder temperaturen lavt.

Så tænkt hvordan det kan være at trække netværksinstallation, installation
af strømskinner osv under et sådan gulv? og der må jo ikke åbnes mere end
1-2 plader ellers kommer der temperaturalarm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-01-04 22:46

Bjarke Hansen wrote:
> Så tænkt hvordan det kan være at trække netværksinstallation, installation
> af strømskinner osv under et sådan gulv? og der må jo ikke åbnes mere end
> 1-2 plader ellers kommer der temperaturalarm

Det har jeg heldigvis ikke prøvet...

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking