Hummerhaler/suppe
Fra : Heidi

Dato : 31-12-03 10:26

Jeg er lige ved at pille hummerhaler til aftenens forret efter at have
kogt dem,
og vil gerne koge suppe på kogevandet og skallerne. Ideen var at fryse
det
ned og så senere kunne bruge det til noget hummersuppeagtigt med fløde
osv. i.
Men hvad kan jeg ellers med fordel putte i kogevandet for at give smag?
Og hvor længe skal sådan noget mon koge? Holdbarhed i fryseren?

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : rasmus

Dato : 31-12-03 11:33

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvad kan jeg ellers med fordel putte i kogevandet for at give smag?
> Og hvor længe skal sådan noget mon koge? Holdbarhed i fryseren?

- det er ikke nogen helt god ide ... fiskefond skal ikke koge meget mere end
20 minutter. Ellers bliver den besk. Til en anden gang er et skalotteløg, en
porre, en fennikel, noget dild, en gulerod og måske endda en kartoffel godt
smagsgivende. Dertil selvføgelig en god sjag hvidvin. Og når du så laver
f.eks. hummersuppe af det er el lill skvæt cognac godt. Safran er også godt.
Du kan jo prøve at smide diverse grønne sager i dit kogevand og se hvad der
sker ... i fryseren kan det holde længe!

ras

Fra : Heidi

Dato : 31-12-03 12:00

rasmus wrote:
> "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
>
> - det er ikke nogen helt god ide ...

Hvad er det helt nøjagtigt der ikke er nogen god ide? At lave suppe
af kogevandet eller hvad?

fiskefond skal ikke koge meget
> mere end 20 minutter. Ellers bliver den besk.

Den har også kun kogt ca. 5 minutter med halerne i. Dvs. hvis jeg så
koger
den ca. et kvarter med skaller og diverse smagsting?

> [...]
> skvæt cognac godt. Safran er også godt. Du kan jo prøve at smide
> diverse grønne sager i dit kogevand og se hvad der sker ... i

Eller mener du slet ikke jeg kan bruge kogevandet til noget??
Sorry, men er lidt forvirret over hvad du egentlig mener

Fra : rasmus

Dato : 31-12-03 12:28

> Eller mener du slet ikke jeg kan bruge kogevandet til noget??
> Sorry, men er lidt forvirret over hvad du egentlig mener

- jo jo ... gør forsøget! Men hvis det bare er hummerhaler, vil jeg nok
begrænse de øvrige ingredienser til en halv citron, lidt hvidvin, noget dild
og et skalotteløg. (ellers får du bare grøntdagsfond). Jeg troede du havde
kogt noget længere ...

ras

Fra : Morten Bowman

Dato : 31-12-03 12:34

On Wed, 31 Dec 2003 10:25:53 +0100, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

> [...]
>Men hvad kan jeg ellers med fordel putte i kogevandet for at give smag?
>Og hvor længe skal sådan noget mon koge? Holdbarhed i fryseren?

Lav en fond på skaller fra hummer, ekstra fiks (torsk, rødtunge), løg,
blegselleri, citron og hvidvin.

Lav desuden en gryde hvor du svitser champignon + porrer i smør. Hæld lidt
citron over og snurre i 5 min. Hæld en anelse vand over og las snurre i 15
min mere.

Hæld disse to dele sammen og lad koge i 5 min sammen med hummerne.
Hertil kan du lave i forvejen, blot husk at tage hummerne op igen.

Men ellers så går du igang med æg og fløde.
Det er en god idé at starte udmed et par æggeblomm og lidt fløde. Spæd dette
med nogle teskefulde af den koghede suppe. Når det er rørt sammen så pisk
det i suppen.
Husk at suppen ikke må koge!!! Så trævler den.

Morten Bowman
mortensnabelabowmanpunktumdk

Fra : Heidi

Dato : 06-01-04 20:34

Heidi wrote:
> Jeg er lige ved at pille hummerhaler til aftenens forret efter at have
> kogt dem,
> og vil gerne koge suppe på kogevandet og skallerne.

Tak (noget forsinket) for svarene. Det endte med hvad jeg havde i
huset - skallerne, hvidvin, løg, gulerod og peber og laurbærblade.
Jeg ved ikke hvor meget det kom til at smage af skaldyr, men en sjat
fiskefond når det engang ska bruges kan vel hjælpe lidt.