Oksetyndsteg
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 30-12-03 21:35

Jeg har indkøbt en ordentlig mother... af en oksetyndsteg til
nytårsaften, som skal være hovedret med lidt god sauce og lækre
grøntsager.

Men... hvordan er den helt absolut bedste måde at lave en oksetyndsteg
på? Jeg ville brune den hele vejen rundt på en (stor) pande, og derefter
smide den i ovnen ved 160 gr. indtil centrum er 65 gr., og derefter
pakke den ind og lade den stå en halv times tid.

Er det dumt?

Mvh. JIB

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-12-03 21:47

Næh, det lyder da meget fornuftigt. En 'langtidsstegning' ved forholdsvis
lav varme beholder stort set al saften hvor den bør være.

Jeg ville nok stege den lidt længere og så hvile lidt mindre (10-15 min.).
Mest for at sikre, at den stadig er varm, når den serveres. Jeg gider ikke
spise kold bøf..
Men det er en smags sag..

Og hvis du serverer på varme tallerkener* og så kun udskærer det, der
bruges til første ombæring, men sætter resten ind i den endnu lune oven
m/staniol om, så bliver det nok ikke værst.

mvh
Krabsen

* sæt tallerkenerne i ovnen til eftervarmen fra dyret, mens det hviler.
eller miniovn - 125 grader - 20 minutter.

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : S@ndman

Dato : 30-12-03 21:53

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsr00hbxr276ggyl@news.sunsite.auc.dk...
> [...]
>

> * sæt tallerkenerne i ovnen til eftervarmen fra dyret, mens det hviler.
> eller miniovn - 125 grader - 20 minutter.

-----------------------
Jeg har også indkøbt en ordentlig mother......, den vejer 3 kg:

1) hvor lang tid ca. skal den have (til den er 65 gr.)

2) kan man med fordel skære den over, hvis man mener den er
for lang og skal brune den i en pande.

3) er det ikke en god ide at gnide den i hvidløg eller?? Hvad kan
man ellers gøre for at øge smagsoplevelsen.

Godt nytår til alle i gruppen.

Jimmy

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-12-03 22:05

Tue, 30 Dec 2003 21:52:36 +0100, S@ndman <sandman@ofir.dk> skrev:

> [...]
>
> 3) er det ikke en god ide at gnide den i hvidløg eller?? Hvad kan
> man ellers gøre for at øge smagsoplevelsen.

Hvidløg er en smags sag - det kommer ikke i brug i mit køkken (selvom min
viv har italienske aner!), hvis jeg er i rummet.

Filet på tre kilo - jeg vil tro en time til halvanden ved 150-160 Check
efter en time! Heldigvis er fileten ikke sart, så fem minutter fra eller
til er ikke katastrofalt.

Evt. kan man jo tage første ombæring fra 'enderne', der har fået lidt mere -
og så lade midterstykket stå i ovnen til anden runde.
Min erfaring er, at ved langtidsstegning v/lav varme er 'hviletiden' ikke
så afgørende - saften bliver i kødet alligevel..

/Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : S@ndman

Dato : 30-12-03 22:19

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsr00h7etd76ggyl@news.sunsite.auc.dk...

> [...]
> Min erfaring er, at ved langtidsstegning v/lav varme er 'hviletiden' ikke
> så afgørende - saften bliver i kødet alligevel..

------------------
Tak for hurtigt svar.....

Godt nytår

Jimmy

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 30-12-03 23:21

Tak for svaret! Det lyder som en god idé....!!!

Mvh. og godt nytår
JIB

Fra : SB

Dato : 31-12-03 14:00

Smid den i kuglegrillen, og steg den inddirekte
Den bliver rigtig godt der.
Lavede en sidste år til nytår, gnedet med lidt hvidløg og så lad den stå en
time med det inden man stopper den på grillen.
Her kan jeg ikke hjælpe med tiden den skal have, kommer an på hvilken kul og
hvor mange du bruger.
Men et god stegetermometer, et af dem med en ledning mellem ur og føler, så
kan man sagtes se det. Mener at jeg gav den en god times tid og en 20
minutter hvor den stod og trak

Søren

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 04-01-04 20:37

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> wrote in message

> Jeg har indkøbt en ordentlig mother... af en oksetyndsteg til
> nytårsaften, som skal være hovedret med lidt god sauce og lækre
> grøntsager.

Nå - jeg forsøgte de gode råd, jeg havde fået.

Desværre var kødet dårligt. Der bredte sig - nytårsaften - en stank af
ost i hele køkkenet, på trods af at jeg ikke anvendte ost.
Stegen var sej og smagte ad helvede til.

Det blev vegetarmiddag, og kødet blev refunderet af forretningen (Metro
igen igen).

Æv. Gudskelov var der masser af forret og dessert samt tilbehør til
kødet.

Mvh. JIB