Pengene tilbage!
Fra : ludom

Dato : 30-12-03 20:05

Hej Gruppe!

Jeg fik en trøje af min kæreste i julegave, men desværre er den for lille.
Vi går ned i butikken for at bytte den til en størrelse der passer.
Damen i butikken må med beklagelse meddele, at den ikke findes i min
størrelse og at der heller ikke kommer flere trøjer af sammen model i min
størrelse.
Jeg spørger derfor om jeg kan få pengene tilbage, da jeg jo ikke kan få den
trøje jeg ønskede mig i min størrelse.
Damen i butikken svarer: "Nej" - men jeg kan få et "til-gode-bevis"

På bonnen står der: "Ved reklamation eller ombytning skal denne nota
bedbringes. Vi bytter gerne varen inden 8 dage men giver ikke pengene
tilbage."
Kan butikken virkelig nægte at udbetale pengene til mig, nu hvor jeg ikke
kan få den trøje jeg oprindeligt ønskede?

Står nu med et "til-gode-bevis" på kr. 799,- som jeg ikke ved hvad jeg skal
bruge til.....

Føler mig lidt "tørret"

Venligst,
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 20:19

"ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk> wrote in message
> [...]
> kan få den trøje jeg oprindeligt ønskede?
>
> Står nu med et "til-gode-bevis" på kr. 799,- som jeg ikke ved hvad jeg

Du har ingen grund til at føle dig dårlig behandlet. Butikken har slet ikke
pligt til at tage trøjen retur, men det er en ekstra service, de yder til
deres kunder. At du har fået en tilgodebevis i stedet for en trøje, du ikke
kan passe, er da en god handel for dig. At du gerne ville have byttet trøjen
til en anden størrelse, som butikken ikke havde, ændrer ikke herved.

Mvh Lisbeth

Fra : Deaster

Dato : 30-12-03 21:51

"ludom" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kan butikken virkelig nægte at udbetale pengene til mig, nu hvor jeg ikke
> kan få den trøje jeg oprindeligt ønskede?

Ja selvfølgelig, du har intet krav på at få dine penge.

> Står nu med et "til-gode-bevis" på kr. 799,- som jeg ikke ved hvad jeg
skal
> bruge til.....

Noget andet tøj.

> Føler mig lidt "tørret"

Det forstår jeg ikke.

Deaster

Fra : Tigeren

Dato : 31-12-03 08:46

Hvad nu hvis varen var defekt????

Lasse

Fra : Jess Møller

Dato : 30-12-03 23:48

"Tigeren" <reiki@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad nu hvis varen var defekt????
>

> Lasse
Hvis varen var defekt kunne han ha' fået pengene igen iflg. Købelovens § 78,
men det var den ikke så...

Jess Møller

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-03 00:27

"Jess Møller" <jess.moeller@tdcadsl.dk> wrote in message

> "Tigeren" <reiki@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis varen var defekt kunne han ha' fået pengene igen iflg. Købelovens §
> [...]

hvis varen var defekt kunne køberen vælge mellem at få omlevering eller
afhjælpning. Først når dette ikke kan lade sig gøre, er der adgang til at få
pengene tilbage.

Lisbeth

Fra : Jess Møller

Dato : 31-12-03 00:28

"L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> hvis varen var defekt kunne køberen vælge mellem at få omlevering eller
> afhjælpning. Først når dette ikke kan lade sig gøre, er der adgang til at

Det er kun hvis sælgerne tilbyder dette, at det er gældende! KbL § 78, stk.
3

Jess Møller

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-03 00:56

Jess Møller skrev:

>Det er kun hvis sælgerne tilbyder dette, at det er gældende!

Nej. Lisbeths svar var rigtigt. Køber har som udgangspunkt fire
valgmuligheder. Sælger kan indskrænke dem til de nævnte to ved at
tilbyde én af dem.

--
Bertel

Fra : Jess Møller

Dato : 31-12-03 01:00

> Nej. Lisbeths svar var rigtigt. Køber har som udgangspunkt fire
> valgmuligheder. Sælger kan indskrænke dem til de nævnte to ved at
> [...]
Ja, men forudsætter igen, at sælgeren tilbyder det!

Jess Møller

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-03 01:09

Jess Møller skrev:

>Ja, men forudsætter igen, at sælgeren tilbyder det!

Nej.

Hvis sælger ikke tilbyder noget som helst, har køber *fire*
valgmuligheder:

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem
1)   afhjælpning af mangelen,
2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med
   aftalen (omlevering),
3)   et passende afslag i købesummen eller
4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

stk. 2   ...

--
Bertel

Fra : Jess Møller

Dato : 31-12-03 01:15

> [...]
> aftalen (omlevering),
> 3) et passende afslag i købesummen eller
> 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Nu snakker vi vist forbi hinanden!
Jeg påstår at køberen har mulighed for netop at få pengene igen (§78, 4),
hvis sælgerne ikke udnytter muligheden for at indskrænke mulighederne via §
78 stk. 2

Jess Møller

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-03 09:17

Jess Møller skrev:

>Nu snakker vi vist forbi hinanden!

Ja, det gjorde vi.

>Jeg påstår at køberen har mulighed for netop at få pengene igen (§78, 4),
>hvis sælgerne ikke udnytter muligheden for at indskrænke mulighederne via §
>78 stk. 2

Enig.

--
Bertel

Fra : Thore Sorensen

Dato : 31-12-03 11:42

On Wed, 31 Dec 2003 09:17:29 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Ja, det gjorde vi.

>Enig.

Det er da utroligt som denne tråd ændres: Der har på intet tidspunkt
været tale om en defekt trøje, blot en trøje "uden for nummer").

Til spørgeren: Et tilgode-bevis er lige så godt som kontanter. Gå på
udsalg i januar og få "mere tøj" for dine 799,-...:)

Godt nytår til alle!

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(fjern eventuelle 'Z'-er hvis du mailer direkte)

Fra : ludom

Dato : 31-12-03 11:52

Thore Sorensen wrote:
> Til spørgeren: Et tilgode-bevis er lige så godt som kontanter. Gå på
> udsalg i januar og få "mere tøj" for dine 799,-...:)

Yes, jeg klapper hesten og går på udsalg med mit "til-gode-bevis" på kr.
799,- og håber at der er noget andet jeg kan bruge.
Butikken har desværre ikke et ret stor udvalg, da den kun sælger et "brand"
som ikke er særligt kendt...

> Godt nytår til alle!

Tak! - i lige måde.

Venligst,
Morten

Fra : Jess Møller

Dato : 31-12-03 12:45

"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det er da utroligt som denne tråd ændres: Der har på intet tidspunkt
> været tale om en defekt trøje, blot en trøje "uden for nummer").

Jo, det var nu Tigeren der spurgte, om hvis...

Godt Nytår
Jess Møller