Olietemp. føler
Fra : TKL

Dato : 30-12-03 18:08

Jeg har lige monteret en olietemperatur måler på min Montego (2,0 turbo).
Den er monteret i bundkaret i olieaftapninghullet. Ved I hvad
olietemperaturen "normalt" er i et bundkar. Jeg måler en temperatur på ca.
85 gr. ved alm. motorvejskørsel, hvilket jo umiddelbart lyder lavt. På den
anden side er der ingen tvivl om, at den luft der passerer under vognen,
køler det yderste af bundkaret (og dermed også min føler) en hel del
specielt her om vinteren. Er der andre, der har en føler i bundkaret og
hvilken temperatur måler I?

PS. Til almindelig orientering - jeg kan se, at kølevandet er driftsvarm
efter ca. 3-4 km. alm. landevejskørsel, mens olien (og dermed selve motoren)
først er driftsvarm efter ca. 10 km. landevejskørsel. Så lad være med at
fyre kareten af for tidligt..............

Fra : Mogens...

Dato : 30-12-03 19:13

On Tue, 30 Dec 2003 18:08:09 +0100, "TKL" <SSLETTESmono@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>olietemperaturen "normalt" er i et bundkar.
>Er der andre, der har en føler i bundkaret og hvilken temperatur måler I?

Det afhænger af kørestil - min Volvo lå på 90-105 grader

> [...]
>først er driftsvarm efter ca. 10 km. landevejskørsel. Så lad være med at
>fyre kareten af for tidligt..............

Det er jeg klar over - kører i Alfa Romeo, hvor en olietryksmåler, som
"kan det samme" som en olietemperaturmåler, altid er en del af
standardudstyret!

/Mogens

Fra : Rene´

Dato : 30-12-03 20:36

På mange biler sider der en slags varmeveksler som sørger for at olie og
vandtemperaturen følges ad..
MVH Rene´

Fra : Jacob

Dato : 30-12-03 21:58

Ja, olien bliver kølet med vand fra kølesystemet. Jeg ved ikke hvordan det
er konstrueret på en Montego, men kig ved oliefilteret om ikke kølesystemet
er koblet på der.

Jacob

Fra : Peter Sørensen

Dato : 31-12-03 11:44

In article <gsf3vvgrn5leecdjfl9lnq5t68cbprlarm@4ax.com>, dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk
says...

> Det er jeg klar over - kører i Alfa Romeo, hvor en olietryksmåler, som
> "kan det samme" som en olietemperaturmåler, altid er en del af
> standardudstyret!

Hvordan ser du på olietryksmåleren at olien er varm? - stiger eller falder trykket?

--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

Det er nu bedre at køre 50 og blive 100
- end at køre 100 og blive 50!

Fra : Mogens...

Dato : 31-12-03 11:57

On Wed, 31 Dec 2003 11:44:29 +0100, Peter Sørensen
<LookInMySigForAddress@IHate.Spam> wrote:

>Hvordan ser du på olietryksmåleren at olien er varm? - stiger eller falder trykket?

Det falder.
Min Q4 kører med et olietryk på 4.5-5 bar i tomgang med kold motor.
Derfor skal man gå yderst forsigtig til værks, indtil motorolien er
blevet varm og har reduceret trykket til ca. 3.5 bar i tomgang.

Olietrykket stiger jo, når omdrejningerne stiger, hvorfor det er
halsløs gerning at fyre "svinet" af med kold motor...

/Mogens