Partioner og 9.2.2? Godt råd??
Fra : Kristian Stange

Dato : 30-12-03 18:34

Har en eller anden her i gruppen et godt råd?

Jeg har iMAC 333 - 40 GB HD delt i to partioner 34+6 GB
HD er nyformatteret.
Installeret 9.2.2 på begge partioner
men
kan kun boote fra den store partion.
Vælges den lille partion som startdisk, sker der intet - skærmen er blot
helt blank.
Partionen er i orden - kontrolleret med Norton DiskDoctor - Diskførstehjælp
etc.
Startes iMac'en fra den store partion vises den lille på skrivebordet som
vanligt?
Hvad har jeg gjort galt - har aldrig oplevet dette før på mine andre MAC's -
Pismo - beige G3 etc.
Skal jeg nyformatere og begynde forfra?

Vgst
Kristian Stange

Fra : Kirsten Andresen

Dato : 01-01-04 03:57

Hej Kristian

Kristian Stange wrote:
> Har en eller anden her i gruppen et godt råd?
>
> Jeg har iMAC 333 - 40 GB HD delt i to partioner 34+6 GB
> [...]

Har du _installeret_ på begge partitioner, eller har du blot kopieret
'Systemmappe' fra den store partition til den lille?

> Vælges den lille partion som startdisk, sker der intet - skærmen er blot
> helt blank.

Vælger du i kontrolpanelet 'Startdisk'? - Er begge ikoner valgbare eller
er den ene 'dimmed'? - Hvis begge er valgbare, så er der noget galt med
selve systemet på den lille partition. Måske en defekt 'Finder',
'System' eller 'System Resources'. Hvis en af de tre er i uorden /
defekt, kan systemet ikke starte.

> Partionen er i orden - kontrolleret med Norton DiskDoctor - Diskførstehjælp
> etc.

Har du prøvet DiskWarrior? - Fejlen _kan_ være en defekt
driverpartition. Hverken Norton DiskDoctor eller Diskværktøj kan
reparere driverpartitionens 'MDB File' (Master Directory Block). Dvs.,
at der er fejl i formatteringsstrukturen på dispartitionen. Det kan kun
rettes med DiskWarrior 2.1 eller nyee. - Det er nok at have DiskWarrior
på den partition, du kan strtfra, så kan du godt vælgeden anden til
reparation.

> Startes iMac'en fra den store partion vises den lille på skrivebordet som
> vanligt?

Ja, det vil den gøre, selvom der er / kan være fejl i driverpartitionen
og i systemet. - Så er det bare en 'almindelig' disk.

> Hvad har jeg gjort galt - har aldrig oplevet dette før på mine andre MAC's -
> Pismo - beige G3 etc.

Jeg har selv oplevet det en enkelt gang, og da var det systemmappen, der
var noget galt med. - Det var selve 'System', der var defekt. - Du kan
prøve at kopiere
- Finder
- System
- System Resources
filerne fra den store partition over i systemmappen på den lille
partition og klik 'Erstat', når dialogen spørger dig. - genstart så -
stadig på den store partition. Åbn 'Startdisk' og marker den lille
partition og klik på 'Start igen' i kontrolpanelet. Hvis den så starter
op på den lille partition, har det været en af de tre filer, der har
været årsagen.

> Skal jeg nyformatere og begynde forfra?

Hvis du kan starte fra den lille ved at udskifte de tre filer, bør det
ikke være nødvendig. Kan du stadig ikke starte fra den, - så prøv at
trække systemmappen fra den lille partition i papirkurven og kopier
systemmappen fra den store over på den lille, så er du sikker på, de er
identiske.

Det er også en god idé at kopiere mappen 'Applications (Mac OS 9)' over
men du behøver kun at have de installerede systemdele i den - ikke alle
øvrige programmer...

Du _kan_ nøjes med en henvisning til mappen på den lille partition. -
Men hvis du gør det og har Norton Utilities og DiskWarrior i mappen, vil
du ikke kunne reparere den store partition fra den lille partition, - så
_skal_ du bruge de originale CD'er ved reparation.

Er der ikke noget af det her, der afhjælper problemet, - tja, så er du
nok desværre nødt til at begynde forfra med en ny formattering. Du bør
så vælge 'Overskriv alle data' under 'Funktion' i Diskværktøj, - så er
du sikker på, at disken er _helt_ ren. Herefter installerer du så OS
9.2.2 på den første partition (går ud fra, det er den store). Kopier
derefter 'Systemmappe, 'Applications (Mac OS 9)' og 'Dokumenter' over på
den lille partition, før du begynder at intallere andre programmer. På
den måde er du 100% sikker p, adu hr o ietke yemer på begge partitioner.

Du kan så installere alle dine programmer til den store partition og
bruge den som 'hoveddisk'. Hvis du så ønsker at 'luge ud' i systemerne
kan du gøre det individuelt, så du tilpasser dem nøjagtig til det brug,
du har behov for.

Bruger du programmer (fx. Finale), der kræver en swapfil (virtuel
partition) _bør_ den ligge på den disk, der har den største frie
kapacitet. - Det samme gælder, hvis du bruger bl.a. Freehand, Photoshop,
Illustrator, BIAS Pead, Deck II osv..

Husk at slå 'Virtuel Hukommelse' fra, hvis du bruger programmer, der
arbejder med swapfiler! - Det vil også gøre maskinen hurtigere. - Kør
DiskDoctor og SpeedDisk, når du er færdig med installation af
programmer. - Jeg synes altid, der bliver nogle småfejl ved enhver
installation, som NDD og SD kan fjerne, så du har en fuldt optimeret HD.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>