Arv?
Fra : MH

Dato : 30-12-03 16:29

Hej Gruppe
Kan min far selv bestemme om jeg skal arve hans del eller hvad? Jeg vil
nemlig ikke skrive under på at papir der siger at hans kone (dvs. ikke min
mor, men en grisk s..) får pengene indtil hun dør og så bliver de delt.
Hendes børn har underligt nok skrevet under, nærmest med fråde om munden, da
min far er 14år ældre end hende. Men jeg kan ikke gennemskue om arven bliver
gjort op når den ene dør så man ved hvad børnene skal have om feks. 10år når
den 'anden' dør. Ellers skal man jo gå og vente og vente på 'sagen' bliver
afsluttet uden at vide noget som helst. Håber nogle kan hjælpe

Mvh M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 16:57

"MH" <intercommundf-nospam-@oscilnet.main.dk> wrote in message
> Hej Gruppe
> Kan min far selv bestemme om jeg skal arve hans del eller hvad?

Nej, det kan han ikke selv bestemme. Som "særbarn" (altså barn af kun den
ene ægtefælle), har du krav på at der skiftes med dig i forbindelse med din
faders død.

Arvelovens §9: "Har afdøde efterladt sig særlige livsarvinger, kan boet kun
udleveres til uskiftet bo med deres samtykke."

Ergo skal du give dit samtykke, for at "den griske s..." kan sidde i
uskiftet bo.

Hvis du siger nej, og arven efter din fader derfor bliver et
"stridsspørgsmål", kan du heller ikke gøres helt arveløs. Jvf. Arvelovens
§25 er halvdelen af arven tvangsarv - dvs. din fader kan "kun" selv vælge at
borttestamentere den anden halvdel af sit bo. Hele denne halvdel kan han i
princippet testamentere til konen.

Jvf. Arvelovens §6 arver konen 1/3 af (tvangs)arven efter din far, mens de
resterende 2/3 tilfalder din faders børn, inkl. dig.
(Ud fra formuleringen "hendes børn har skrevet under" forstår jeg ikke
klart, om "hendes børn" _kun_ er hendes børn eller dine halvsøskende?)

Hvis vi antager, at du er eneste barn efter din far, ser regnestykket altså
således ud:

konen får 1/2 (via testamentet) + 1/3 (tvangsarven) = 2/3 af den samlede arv
efter din far
du får: 2/3 af tvangsarven (som jo er 1/2 af den samlede arv) = 1/3 af den
samlede arv efter din far

Jesper Brock
Adm. leder, www.Flashlight-Gruppen.dk
Diskoteker * lyd- og lysudlejning * karaokeanlæg

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-12-03 19:01

"Jesper Brock" <jesper.brock(at)mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter din far
> du får: 2/3 af tvangsarven (som jo er 1/2 af den samlede arv) = 1/3 af den

Og da vedkommende har en bror bliver det til en 1/6 af samlede arv efter
faderen.

Men såvidt jeg ved kan den yderligere reduceres, hvis ægteparet forinden
opretter skilsmissesæreje.
Men det er der sikkert andre, der ved meget mere om, end jeg.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fjern hold op med det fra min mailadresse ved direkte svar.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-12-03 16:55

In article <3ff198ad$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, MH wrote:
> [...]
> den 'anden' dør. Ellers skal man jo gå og vente og vente på 'sagen' bliver
> afsluttet uden at vide noget som helst. Håber nogle kan hjælpe

DU SKAL IKKE SKRIVE UNDER!

I Danmark har vi stadig tvangsarv. Dvs. at du skal arve noget, hvis
der altså er noget, for husk at han kan jo bruge pengene mens han
stadig lever.
Arven bliver gjort op, med mindre at alle en persons børn giver
tilladelse til at ægtefælden kan sidde i uskiftet bo.

Er du din fars eneste barn, eller har han også børn med hans
nuværende kone, eller er de fra et andet ægteskab ?

JonB:
ps: det er måske en ide at tage en snak med en rigtig advokat
du betaler for rådgivning, og ikke kun tilfældige personer.

Fra : Peter G C

Dato : 30-12-03 17:19

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> DU SKAL IKKE SKRIVE UNDER!

Det ved du ikke en kæft om!

[klip]

> JonB:
> ps: det er måske en ide at tage en snak med en rigtig advokat
> du betaler for rådgivning, og ikke kun tilfældige personer.

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning

Dato : 31-12-03 00:02

On Tue, 30 Dec 2003 17:18:48 +0100, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
>
>[klip]

>Det ved du ikke en kæft om!

Det ene saglige svar efter det andet Generelt er det altid en god
ide ikke at skrive under, før man har klarhed over tingene?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Peter G C

Dato : 31-12-03 10:44

"Henning" <newsmail@mailme.dk.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det ene saglige svar efter det andet

Touche!

> Generelt er det altid en god
> ide ikke at skrive under, før man har klarhed over tingene?

Ja, og lige netop Jon Bendtsens svar kunne spørgeren ikke bruge til noget.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : MH

Dato : 30-12-03 18:01

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er du din fars eneste barn, eller har han også børn med hans
> nuværende kone, eller er de fra et andet ægteskab ?

Hej. Ja jeg brugte måske lidt for hårde ord om hende til herinde, men jeg er
ikke hans (min far) eneste barn. Jeg har en bror. Hun har så 2 døtre som er
hendes egne fra tidligere (andet) ægteskab.
Til Peter GC: Men kan det lade sig gøre for dem, hvis jeg ikke skriver
under? Men jeg må nok hellere tale med en advokat. Skal det så være en med
speciale i arv eller lign?
Skal siges at jeg er ligeglad med pengene som sådan og hvis de selv bruger
dem ville det være perfekt og løse problemet, men jeg frygter jo fordelingen
af dem og ventetiden hvis jeg 'fraskriver mig arveretten' til hende.

Mvh M Hansen

Fra : Peter G C

Dato : 31-12-03 10:49

"MH" <intercommundf-nospam-@oscilnet.main.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Til Peter GC: Men kan det lade sig gøre for dem, hvis jeg ikke skriver
> under? Men jeg må nok hellere tale med en advokat. Skal det så være en med
> speciale i arv eller lign?

Din fader kan reducere din arv til tvangsarven og endda meget mindre, hvis
der oprettes ægtepagt. Jeg sidder selv og laver den slags papirer for
familier der gerne vil sikres - og det er altid svært at finde ud af, om et
særbarn (dig) skal give samtykke til uskiftet bo eller ej.

Du kan sagtes få en advokat til at hjælpe dig - det vil næppe koste dig
meget - en halv times samtale kan vel gøre det. Du kan finde en advokat i
dit nærområde der kan hjælpe dig - de fleste kan svare på dine spørgsmål.

> [...]
fordelingen
> af dem og ventetiden hvis jeg 'fraskriver mig arveretten' til hende.

Det er næsten umuligt at skrive en fornuftig redegørelse til dig her, så det
vil jeg undlade.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-12-03 08:43

"MH" <intercommundf-nospam-@oscilnet.main.dk> skrev Tue, 30 Dec 2003
16:28:47 +0100

>Kan min far selv bestemme om jeg skal arve hans del eller hvad?

Nej, men han kan selv bestemme hvad han bruger sine penge til så længe
han lever. Dvs. hvis han ønsker det kan han reelt gøre dig arveløs ved
at bruge sin evt. formue inden han dør.

>Jeg vil
>nemlig ikke skrive under på at papir der siger at hans kone (dvs. ikke min
>mor, men en grisk s..) får pengene indtil hun dør og så bliver de delt.

Det er helt op til dig selv. Hvis du ikke ønsker at din stedmor skal
kunne sidde i uskiftet bo (hvis din far dør først), så skal du blot lade
være med at skrive under.

Det der taler til fordel for at du skriver under er naturligvis, at det
ellers måske kan være vanskeligt for din fars nye kone at blive boende i
huset hvis han dør, at det måske kan være upasssende (eller ihvertfald
upraktisk) at en del af møblerne pludselig forsvinder osv. osv.

Og i og med at din far har engageret sig i et nyt forhold er det vel
også rimeligt (eller ihvertfald forståeligt), at han ønsker at skåne
hende for disse ting.

Men det er helt og holdent din afgørelse.

> [...]
>den 'anden' dør. Ellers skal man jo gå og vente og vente på 'sagen' bliver

Hvis din stedmor får lov at sidde i uskiftet bo, og det viser sig at hun
har 'formøblet' den arv der burde have været efter din far, så kan du
dog gøre indsigelse til den tid.

Men det er en ret besværlig, og en ret ubehagelig, proces at komme
igennem. Så hvis du alvorligt frygter at det vil ske - så hellere tage
opgøret nu.

Men tænk dig grundigt om. I det hele taget er der ikke noget der som
arvesager kan ødelægge et ellers godt familieforhold.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : MH

Dato : 31-12-03 16:11

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men tænk dig grundigt om. I det hele taget er der ikke noget der som
> arvesager kan ødelægge et ellers godt familieforhold.

Jeg ved med sikkerhed pengene fortrinsvis vil gå til hendes døtre, så jeg
tager opgøret nu. Men jeg må nok hellere tale med en klog advokat aligevel.
Så må de jo tage bare det hele fra mig, men det er aligevel det der vil ske
nu så sådan må det jo være. Jeg foreslog vi istedet donerede pengene til de
fattige, det er jeg villig til at skrive under på; men arver hun dem, vil de
blive brugt over lang tid og på hendes døtre mm. Og det gider jeg ikke selv
medvirke til sker og gå vente på til den tid. Men mange tak for hjælpen

Mvh M. Hansen

Fra : Peter G C

Dato : 01-01-04 13:48

"MH" <intercommundf-nospam-@oscilnet.main.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg ved med sikkerhed pengene fortrinsvis vil gå til hendes døtre, så jeg
> tager opgøret nu.

Fortæl det til din fader - måske hans advokat så kan komme med et andet
forslag?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-01-04 00:17

"MH" <intercommundf-nospam-@oscilnet.main.dk> skrev Wed, 31 Dec 2003
16:11:14 +0100

>Jeg ved med sikkerhed pengene fortrinsvis vil gå til hendes døtre, så jeg
>tager opgøret nu.

Hvor ved du det fra.?

Jeg ved godt det ikke har meget med jura at gøre, men jeg vil dog
opfordre dig til at træde varsomt - om ikke andet så for din fars skyld.

Det er jo faktisk *hans* penge (ikke dine) og det er resten hans liv det
handler om. Og endelig kan du jo ikke vide hvem af dem der dør først.?

Efter min mening er det den mest lykkelige situaition når de ældre
menesker kan sanse selv at bruge deres penge, mens de stadig kan have
noget ud af dem.
Jo mere de efterlader til børnene, desto større rivegilde.

>Men jeg må nok hellere tale med en klog advokat aligevel.

Nok en god ide.

>Så må de jo tage bare det hele fra mig, men det er aligevel det der vil ske
>nu så sådan må det jo være.

Der *er* altså ingen der tager noget fra dig. Din fars penge er ikke
dine (ikke endnu ihvertfald).

> [...]
>blive brugt over lang tid og på hendes døtre mm. Og det gider jeg ikke selv
>medvirke til sker og gå vente på til den tid.

Du behøver heller ikke at medvirke. Som tidligere nævnt kan du bare
nægte at skrive under, og så får du hvad du ifølge loven har krav på.

Eller du kan vælge at lade din far selv styre sin økonomi, mens du så
selv koncentrerer dig om din økonomi.