Fraflytning af værelse
Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-12-03 16:12

En lejer der ønsker at fraflytte sin bolig i december måned, hvornår
skal han formelt set være ude, givet at den 1. januar er helligdag?

Flemming Rubini

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 30-12-03 17:32

> En lejer der ønsker at fraflytte sin bolig i december måned, hvornår
> skal han formelt set være ude, givet at den 1. januar er helligdag?

Normalt er det vel den 1. januar klokken 12:00

Bach

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 17:35

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote in message
> Normalt er det vel den 1. januar klokken 12:00

Hvad baserer du det på?

Jesper Brock
Adm. leder, www.Flashlight-Gruppen.dk
Diskoteker * lyd- og lysudlejning * karaokeanlæg

Fra : jacob nielsen

Dato : 30-12-03 20:05

"Jesper Brock" <jesper.brock(at)mail.dk> wrote in message

> Hvad baserer du det på?

Formentlig lejelovens §98, stk. 1, 1. punktum, hvoraf det fremgår, at det
lejede skal være fraflyttet senest kl 12,00 på fraflytningsdagen. Andet kan
være aftalt i lejekontrakten.

Mvh.
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 23:24

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> wrote in message
> Formentlig lejelovens §98, stk. 1, 1. punktum, hvoraf det fremgår, at det
> lejede skal være fraflyttet senest kl 12,00 på fraflytningsdagen. Andet
kan
> være aftalt i lejekontrakten.

Takker - så lærte jeg også lidt i dag )

Fra : Sigrun

Dato : 30-12-03 19:59

Hvis du har en standardlejekontrakt, står der følgende formulering i §2 i
konrakten:
"Medmindre andet er aftalt og anført i lejekontraktens §11, kan lejer opsige
lejeaftaler om beboelseslejligheder med 3 månders varsel til den første
hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag."

I lejelovens §98 stk. 1, 1. punktum står der: "Det lejede skal være
fraflyttet senest kl. 12.00 på fraflytningsdagen."

Altså skal du fraflytte senest fredag d. 2. januar kl. 12.00.

Med venlig hilsen
Sigrun
http://www.sigrun.dk/sigrun/hvem.htm

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-12-03 20:20

Sigrun <sigrun@mail-online.dk> wrote:

> til den første
> hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag."

Det var netop ovenstående del jeg ikke kunne tolke, nemlig på hvilken
side af helligdagen man fraflytter.

Hvis den 1. er en lørdag, så skal man altså først fraflytte om mandagen,
med mindre man har gjort sig forbehold om dette i kontrakten a la "til
udgangen af en måned."

> I lejelovens §98 stk. 1, 1. punktum står der: "Det lejede skal være
> fraflyttet senest kl. 12.00 på fraflytningsdagen."

Tak, dette punkt kunne jeg ikke selv finde.

> Altså skal du fraflytte senest fredag d. 2. januar kl. 12.00.

Overraskende pointe.

Tusind tak for hjælpen.

Flemming Rubini

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-12-03 20:27

Flemming Rubini wrote:

> Hvis den 1. er en lørdag, så skal man altså først fraflytte om
> mandagen, med mindre man har gjort sig forbehold om dette i
> kontrakten a la "til udgangen af en måned."

Der er vel forskel på om det er en helligdag eller en søndag?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Sigrun

Dato : 30-12-03 21:21

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er vel forskel på om det er en helligdag eller en søndag?

Nej
Søndag er en helligdag

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-12-03 21:32

Sigrun wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej
> Søndag er en helligdag

Det overrasker mig, for i andre sammenhænge har jeg været vant til
skelnen.

Gælder det generelt indenfor lejeområdet?

Fra : Peter G C

Dato : 31-12-03 10:43

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det overrasker mig, for i andre sammenhænge har jeg været vant til
> skelnen.

Hvilke retsområdet tænker du på?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-12-03 12:33

Peter G C wrote:
> "Erik Olsen"skrev

> Hvilke retsområdet tænker du på?

Ikke et retsområde, men ved jernbanen. Jeg er klar over at skelnen
mellem søndage og helligdage der tjener bestemte formål som muligvis
ikke er relevante for juraen.

Er det normalt inden for juraen at søndag = helligdag?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-12-03 12:44

> [...]
>
> Ikke et retsområde, men ved jernbanen. Jeg er klar over at skelnen
> mellem søndage og helligdage der tjener bestemte formål som muligvis

I køreplaner - og nogle andre steder - forstår man helligdage som skæve
helligdage, også kaldet søgnehelligdage, f.eks. skærtorsdag, bededag, jule-
og nytårsdag.
Alle søndage er også hellligdage, uanset om der er tale om jura eller ej.

Hilsen Inger

Fra : Peter G C

Dato : 31-12-03 12:45

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ikke et retsområde, men ved jernbanen.

LOL

> Jeg er klar over at skelnen
> mellem søndage og helligdage der tjener bestemte formål som muligvis
> ikke er relevante for juraen.
>
> Er det normalt inden for juraen at søndag = helligdag?

Det er kanon-ligemeget hvad du kalder det. Jurister laver ikke noget på
søndage eller helligdage - det handler jo typisk om opfyldelse af
forpligtelser og det gør vi ikke om søndagen eller på helligedage - man
springer videre til næste hverdag. F.eks. betalingsforpligtelser.

- Der er dog undtagelser, vil jeg tro.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-12-03 12:47

Peter G C wrote:
> [...]
> forpligtelser og det gør vi ikke om søndagen eller på helligedage -
> man springer videre til næste hverdag. F.eks. betalingsforpligtelser.

Tusind tak for et seriøst og relevant svar.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-12-03 12:49

"Peter G C" skrev 31.12.2003 12:44:

> Jurister laver ikke noget på
> søndage eller helligdage

Er der et ledigt job hos Advokatgruppen - for det lyder som et godt sted at
være fuldmægtig

/kristian

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-12-03 12:50

Kristian Storgaard wrote:

> Er der et ledigt job hos Advokatgruppen - for det lyder som et godt
> sted at være fuldmægtig

Jeg har også hørt om advokater der ikke lavede noget ugens øvrige dage.
Måske kan du være heldig at finde sådan en arbejdsgiver.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-12-03 12:54

"Erik Olsen" skrev 31.12.2003 12:49:

> Jeg har også hørt om advokater der ikke lavede noget ugens øvrige dage.
> Måske kan du være heldig at finde sådan en arbejdsgiver.

Ja - det kunne være. Men desværre tjener de ofte heller ikke så meget

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 31-12-03 13:09

> [...]

Jeg kan ikke lige se Kristian Storgårds indlæg....? Men spørgsmålet er
nærmere om du der dygtigt nok til at få job i Advokatgruppen )

Men jeg må nok ændre min udtalelse.... lidt. Vi har da været lidt i gang i
ferien

Men ellers er vi vel enige om, at pligter generelt skal påfyldes på
søgnedage, ikk'?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 31-12-03 13:43

"Peter G C" skrev 31.12.2003 13:09:

> Jeg kan ikke lige se Kristian Storgårds indlæg....? Men spørgsmålet er
> nærmere om du der dygtigt nok til at få job i Advokatgruppen )

Tjah. Det vil tiden vise - hvis jeg skulle få den ide at søge... Men du
kan vel lægge et godt ord ind (afhængig af mine udskejelser her i gruppen)

> Men ellers er vi vel enige om, at pligter generelt skal påfyldes på
> søgnedage, ikk'?

Det er vi bestemt! Husker fx. også gældsbrevslovens § 5 stk. 2.

GODT NYTÅR!

/kristian