Nytårsmad
Fra : Niels Henriksen

Dato : 30-12-03 12:28

jaja... ved godt at jeg nok er lidt sent ude :)

Men jeg får min kæreste (forholdet er 1 mdr gammelt) på besøg til nytår og
vi er kun os 2. Jeg skal så lave maden og her er jeg på bar bund.

Jeg har tanke om at vi skal have en rødvin til og Hasselbach kartofler er
længe siden jeg har lavet, så de skal være med. Men kødet. det er jo en
større videnskab at finde ud af hvad der skal til. Med saucen har jeg tænkt
lidt på bernaice, da jeg tidligere har lavet den (med ekstrat) med succes.
Men kødet er nok midt største problem. Har I nogle forslag? det skal gerne
være noget man lige kan finde i det lokale supermarked, så jeg ikke skal
rende rundt til alle mulige forskellige.

Men hvad vil I ellers kunne foreslå når man kun er 2 og det ikke skal være
så "højtidligt".

--
Niels Henriksen

Fra : Flemming Kold

Dato : 30-12-03 12:45

Hvis du har en Føtex, med slagterafdeling, kan jeg da kun anbefale et par
oksemørbrad bøffer. 250 - 300 g pr.person.

Og lige for en god ordens skyld: Bearnaise sauce

Flemming Kold

Fra : Peter Græbe

Dato : 30-12-03 20:26

Flemming Kold skrev i

> Hvis du har en Føtex, med slagterafdeling, kan jeg da kun anbefale et par
> oksemørbrad bøffer. 250 - 300 g pr.person.

Wow! 300 g kød pr. person. De bliver uden tvivl mætte og sikkert også
trætte af at tygge. Mon ikke det halve kan gøre det?

> Og lige for en god ordens skyld: Bearnaise sauce

Hm. Bearnaise og Hasselbach-kartofler?
Er det ikke nok med lidt smeltet, klaret smør til bøfferne og kartoflerne
sammen med ærter eller måske pea pods?

Hvis forholdet kun har spiret i en måned, er der da ikke grund til at
ridderen skal mase med en helvedes besværlig sovs.

(Bearnaisen var ikke dit forslag - nemmere med en artikel end to).

--
Mvh. Peter Græbe

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-12-03 21:59

Tue, 30 Dec 2003 20:26:08 +0100, Peter Græbe <graebe_fjern@webspeed.dk>
skrev:

> Flemming Kold skrev i

> Wow! 300 g kød pr. person. De bliver uden tvivl mætte og sikkert også
> trætte af at tygge. Mon ikke det halve kan gøre det?

Hvis det er en ordentlig ko/kalv - og Føtex har ofte gode kalvemørbrad - så
er 300 gram slet ikke for meget. Heller ikke til min viv!

Og et forslag: Lad nu være med at stege som 'enkeltbøffer' - det oser og
skal times på minuttet, ellers er det synd for koen.

Tag i stedet den halve mørbrad, som det ca. er: Brun på alle sider på en
pande - og så i et fad i ovnen: 150 grader - ca. 30-40-50 minutter,
afhængig af vindretning.
Det er ikke så 'sart' overfor stegetid - og så kan du servere ved at skære
_tynde_ skiver, anrettet på varme tallerkener.

Skær fra begge ender, i alt godt halvdelen - så sætter du resten tilbage i
den lune ovn, evt. m/staniol - og så er 2. servering også varm. Serverer du
en 300 grams bufas på een gang, så bliver det koldt og kedeligt, inden I
kommer igennem.

> [...]
>
> Hvis forholdet kun har spiret i en måned, er der da ikke grund til at
> ridderen skal mase med en helvedes besværlig sovs.

Enig - glem bearnaisen - lidt smørsovs. Det passer osse bedre, hvis nu
mademoiselle gerne vil have lidt frisk salat til - evt. iblandet en smule
ruccola.

Vin: Det bedste af det bedste: Gammel bourgogne. Men en Pinot Noir fra
Australien/NZ kan nu fint gå, og til en helt anden pris. Se evt. efter
'Plantagenet'.

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Trinita

Dato : 30-12-03 16:48

"Niels Henriksen" wrote in message
> [...]
> rende rundt til alle mulige forskellige.
> Men hvad vil I ellers kunne foreslå når man kun er 2 og det ikke skal være

Tja mig og min kæreste skal også være alene og vi skal have en rigtig
romantisk middag med hasselbach kartofler, bearnaise sauce og engelske
bøffer. Dem har de i Føtex til 49.95 for 2 stk. Så det er nok det jeg vil
foreslå.
vh trinita

Fra : My

Dato : 30-12-03 17:00

I Super Best har de roastbeaf til 25 kr pr. ½kg.
Det plejer også at være rigtig lækkert og mørt.

Fra : Stefan Garvig

Dato : 30-12-03 20:06

> [...]
> rende rundt til alle mulige forskellige.
>
> Men hvad vil I ellers kunne foreslå når man kun er 2 og det ikke skal være

Hej Niels

Jeg kan varmt tilslutte mig de øvriges svar: Et par gode oksebøffer. Mørbrad
er bedst og mørest. Har du en Føtex i nærheden, så kan de sikkert hjælpe
dig.
Bearnaise-sovs er mums, men ellers kan jeg anbefale en flødesovs, lavet af
stegeskyen, lidt fløde (ikke for meget, så bliver sovsen for fed og navnlig
mættende), salt og peber efter smag og behag. Der bliver ikke så meget sovs,
men den bliver himmelsk - dét lover jeg dig. Og så er det så nemt!

Tilbehør kan være grøn salat med en krydret dressing, Hasselbalch-kartofler,
evt. bagte kartofler med hvidløgssmør (hmm, måske hørmer det for meget til
din/jeres aften!).

Rødvin som drikke, gerne en ikke for kraftig italiensk. Den kan piger vist
bedst lide. Evt. to rødvine: En mande-bordeaux til dig og "spagetti-skvalp"
til Madame

Held og lykke med jeres nytårsmiddag med håbet om, at den bliver
velsmagende. Og at I får en hyggelig og romantisk nytårsaften.

Venligst

Stefan Garvig

**********
Svar direkte ved at fjerne dyret i e-mail-adressen:
sgdataged@edb.dk
**********

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 30-12-03 21:19

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> wrote in message

> Rødvin som drikke, gerne en ikke for kraftig italiensk. Den kan piger vist
> bedst lide. Evt. to rødvine: En mande-bordeaux til dig og "spagetti-skvalp"
> til Madame

Hvad er det for noget pladder med at piger kan lide en ikke for kraftig
italiensk?? Min erfaring siger, at piger gennemgående har lige så
individuel smag som mænd, og absolut ikke har større tilbøjelighed til
spaghetti-skvalp end mænd har...!!!

Nap en god sydafrikansk Cabernet Sauvignon til 50-60 kr., der får du
mest for pengene, og en god vin som de fleste kan lide.

Den engelske bøf kan jeg i øvrigt ikke anbefale, den har tendens til at
blive sej. Mørbrad, entrecote eller ribeye er mere saftigt og lækkert.

Mvh. JIB

Fra : Stefan Garvig

Dato : 31-12-03 05:16

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den engelske bøf kan jeg i øvrigt ikke anbefale, den har tendens til at
> blive sej. Mørbrad, entrecote eller ribeye er mere saftigt og lækkert.

Det var måske lidt forkert udtrykt - men min erfaring er, at mænd
foretrækker de kraftige vine, kvinder de mere lette. derfor forslog jeg også
totrins-modellen: en kraftig vin ( til manden) og en let til kvinden).

Men jeg tror, at til stegt oksekød vil en vin, der er fra let kraftig til
mere end kraftig, være fin - uanset drikkerens køn.

Men min mening om italienske vine er dog stadig: Spagettiskvalp, med mindre
vi i pris går op over 100 DKK.

Vinligst

Stefan Garvig

--