Jagt / nedslagtning
Fra : Torben F@rum

Dato : 30-12-03 13:04

Hej

Her i mit område er der et konsortie, som har "spøgt" med at omringe råvildt
bestanden på deres revir og så skyde "hele lortet"
Det har de så gjort alvor af, dvs. en fra konsortiet var på jagt med riffel
og fik et spring på 5 dyr for, han skød det hele.
Hvad syntes i om sådanne former for "jagt"
Det er jo ikke ligefrem sådan noget der fremmer moralen hos os andre,
hvorfor lade en lovende sommerbuk gå, når man risikerer at han kommer forbi
det "lokale slagtehus"

--
Med venlig hilsen Torben Farum, 9300 Sæby

Hvis du handler på nettet, så tag dig i agt for:
ndesign.dk kurven.dk, Kristoffer Wolfgang Hansen,

Fra : Mars

Dato : 30-12-03 14:37

Jeg mener ikke at skytten kan tillade sig at kalde sig Jæger, nok nærmere
lystmorder..

ms

Fra : Lykke

Dato : 30-12-03 15:51

Jeg ved ikke om jeg skal kalde det det ene eller det andet.
Mange jægere giver så meget i jagtleje at de når de mister jagten, lige vil
have det sidste med.
Jagtmæssigt kan det være ligemeget om 5 jægerer skyder 5 stykker råvildt
eller 1 jæger skyder 5.
Jeg ville ikke selv gøre det da jeg syntes det er usmageligt.
Med den nabo kan jeg også komme i tvivl om jeg vil lade råvildtet gå, hvis
det bare er for at løbe over til naboen for at blive skudt.
Her var det måske på plads med en snak med naboen, han ødelægger det for
andre, da han er helt ude på overdrevet.

Poul

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 30-12-03 16:02

On Tue, 30 Dec 2003 13:03:50 +0100, "Torben F@rum" <farum@city.dk>
wrote:

>Hej
>
>Her i mit område er der et konsortie, som har "spøgt" med at omringe råvildt
>bestanden på deres revir og så skyde "hele lortet"

En heller lite seriøs holdning fra noen som kaller seg jeger.

>Det har de så gjort alvor af, dvs. en fra konsortiet var på jagt med riffel
>og fik et spring på 5 dyr for, han skød det hele.
>Hvad syntes i om sådanne former for "jagt"

Et enkelt tilfelle av ekstrem effektivitet, hell og formodentligvis
oppvisning av gode skytteregenskaper ? Jeg tar selvsagt forbehold om
at bestanden tåler denne beskatningen, og at man regulerer videre
beskatning når det er gjort et slikt uttak.

>Det er jo ikke ligefrem sådan noget der fremmer moralen hos os andre,
>hvorfor lade en lovende sommerbuk gå, når man risikerer at han kommer forbi
>det "lokale slagtehus"

Hvorfor la noen dyr gå, når sjansene er langt større for at andre
jegere enn deg selv skyter dem ? Eller blir påkjørt av en bil ? Eller
spiddet og drept av en annen råbukk ? Konklusjonen av ditt spørsmål
ser ut til å bli den samme som det konsortiet du nevnte i
innledningen.

Er det verre at en jeger skyter fem rådyr, enn at fem jegere skyter
ett hver ?

Fra : Jack Jensen

Dato : 30-12-03 18:27

> [...]
> det "lokale slagtehus"
>
> --
> Med venlig hilsen Torben Farum, 9300 Sæby

Jeg kan godt fortælle dig hvad jeg mener om den sag:

For det første har det intet med jagt at gøre - men ren og skær begærlighed.
- Og de er ikke jægere - men slagtere.

Den historie med at de kan løbe ud foran en bil, blive spiddet af en anden
råbuk (det sker måske en gang ud af 10.000?)

Du er desværre kommet ud for nogle af de "slagtere" som ødelægger det for
alle vi andre. - Som har en smule etik tilbage.

Jeg hader den slags som pesten - men de synes sikkert selv at de er nogen
fandens karle
- Jeg har desværre også mødt dem.
- Også en der skød en Sikahjort i røven - og ligefrem pralede med det
bagefter!
- Vorherre bevares.

Jeg forstår din frustration.

Mvh
Jack

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 31-12-03 16:48

On Tue, 30 Dec 2003 18:27:21 +0100, "Jack Jensen"
<jackX.jensen@mail.dk> wrote:

<snip>
>Den historie med at de kan løbe ud foran en bil, blive spiddet af en anden
>råbuk (det sker måske en gang ud af 10.000?)

Det skjer kanskje like ofte som at en lovende bukk som spares av en
jeger ett år, skytes av samme jeger et senere år ?

Fra : Jack Jensen

Dato : 01-01-04 18:50

"Jon Inge Bragstad" <sivertbITTJNÅSPAM@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det skjer kanskje like ofte som at en lovende bukk som spares av en
> jeger ett år, skytes av samme jeger et senere år ?

Det kan du ha' ret i - det forekommer også.
Mvh
Jack

Fra : john

Dato : 30-12-03 18:29

Hvis alt er som du fremlægger, er det efter min mening en ret uetisk måde at
drive jagt på, men igen man skal ikke dømme før man har hørt sagen fra begge
sider, og det er der jo nok ikke den store chance for, her i dette forum.
/jr

Fra : Erik Prestmo

Dato : 30-12-03 21:04

john <jhr@nospamdanhunters.dk> skrev i
> [...]
begge
> sider, og det er der jo nok ikke den store chance for, her i dette forum.

Tjaaaa, nå har vi vel strengt tatt bare hørt en side i denne saken?

Er det nå så sikkert at dette er en *sann* historie?

Kan det være en historie som er fortalt for å skape en sannhet som passer en
bestemt oppfatning av hvordan jakt skal foregå? (du vet riktige klær, høflig
tiltale, de riktige mennesker, samles med en god lille en bakefter osv osv
osv)

Jeg vil tro at det forekommer LANGT sjeldnere at noen - overhodet NOEN får
muløighet til å skyte på hele 5 dyr, og REKKER åp avfyre 5 ganger, før de
fire gjenværende dyr er over alle hauger.

Jeg har så store problemer med å tro på historien om "det lokale
slagterhus", at jeg rett og slett utnevner det til en "8x57 JS"-historie,
gitt til beste av en fyr med meget bestemte baktanker....

Det er så forbannet mye lettere å rettferdiggjøre egne - fullstendig
overlegne(!) - meninger, når man bare har noen andre å peke nese etter!

Moral er bra - men dobbelt moral, er det dobbelt så bra?

Uansett sjansen er MEGET liten for at man skal få høre den andre siden her,
fordi det er en kompakt moralsk majoritet her. Faktisk kjenner jeg en hel
rekke alminnelige jegere, de ligner svært lite på det de beskyldes for, eks:
enkelte nyter godt av liberale norske regler og jakter med lyddemper - det
gjør dem IKKE til krypskyttere!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : sailor99

Dato : 30-12-03 18:46

Den "sag" er der vel næppe nogen, der seriøst kan have en mening om. Det kan
være alt muligt lige fra det jagtuetiske til det jagteffektive - med
indbygget brødnid midt imellem.
Hvor stort er arealet? Hvordan er arealets beskaffenhed?
Hvor stor er vildttætheden? Hvor stort er jagttrykket?

Godt nytår!
Georg

Fra : Torben F@rum

Dato : 30-12-03 21:07

"sailor99" <sailor99remove@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvor stort er arealet? Hvordan er arealets beskaffenhed?
> Hvor stor er vildttætheden? Hvor stort er jagttrykket?

Nu kommer historien jo kun fra min side, og ja det ville være skønt at få
"skarpskyttens" version også.

Vedrørende areal- bestand osv.
Jeg mener de råder over ca 150 ha overvejende flade marker, med få smalle
læhegn.
Bestanden er generelt god i området og tåler en stor afskydning.
Vi har motorvejen som nærmeste nabo, og vores lokale "sweiser" påstod i
sommers at der inden for de foregående 18 måneder var forendt mellem 40 og
50 stykker råvildt på en ca 4 km strækning, dels trafikdræbe, dels dyr som
var så stressede at de ikke kunne drives ud af "hegnet".
Så det er IKKE de 5 dyr jeg stiller spørgsmål ved, det er mere den form for
"jagt" hvor man tilsyneladende ikke kan skyde 1 eller 2 dyr og så nyde synet
af de resterende.
Som supplement kan jeg fortælle at vi selv i år har skudt 6 dyr her på
ejendommen (små 100 ha) 2 forårsbukke, en efterårsbuk og 3 lam her i løbet
af efteråret, så jeg er ikke i tvivl om at bestanden kan tåle det, men den
holder altså ikke til at vi alle praktiserer "shoot all on sight".

Godt nytår.

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 31-12-03 10:49

On Tue, 30 Dec 2003 21:06:55 +0100, "Torben F@rum" <farum@city.dk>
wrote:

> [...]
>af efteråret, så jeg er ikke i tvivl om at bestanden kan tåle det, men den
>holder altså ikke til at vi alle praktiserer "shoot all on sight".

Slik jeg ser det har nok jegeren som du refererer til hatt sitt livs
opplevelse. Dersom jeg hadde vært på jakt like før jul med fem
fellingstillatelser på rådyr i lomma, og kommet opp i en situasjon der
jeg kunne felle kvoten sikkert på et drev ville nok jeg også gjort
det. Det som jeg er mer opptatt av, er at jegeren ikke skyter mer enn
han klarer å ta vare på! Jeg mener at det er rimelig grunn til å anta
at alle de felte dyrene ble slaktet og ivaretatt på beste måte.
Beklager, men jeg ser ikke noe galt i dette, spesielt ikke når du
viser til at bestanden tåler det. Hadde det vært snakk om at han skjøt
det siste rådyret som oppholdt seg i området ville saken vært en helt
annen.

Brynjar

http://home.no.net/bharsvik/

For å sende post til meg må du fjerne "er" i siste del av adressen

Fra : Per

Dato : 30-12-03 21:23

On Tue, 30 Dec 2003 13:03:50 +0100, Torben F@rum wrote:

> Hej
>
> Her i mit område er der et konsortie, som har "spøgt" med at omringe råvildt
> bestanden på deres revir og så skyde "hele lortet"

Lyder som en gang "pis" - i hvert fald en dårlig spøg hvis det er en spøg.

> Det har de så gjort alvor af, dvs. en fra konsortiet var på jagt med riffel
> og fik et spring på 5 dyr for, han skød det hele.

Som andre er inde på kommer det også an på arealstørrelse og jagttryk i
øvrigt. Det er et meget lille konsortie hvis 5 stk. er hele bestanden.
Hvordan ser bestanden ud? Er den stor, lille, rask, syg eller??

> [...]
> Det er jo ikke ligefrem sådan noget der fremmer moralen hos os andre,
> hvorfor lade en lovende sommerbuk gå, når man risikerer at han kommer forbi

Det er efter min mening dårlig moral at bruge andres "unoder" som
undskyldning for at lade sin egen moral skride.

MVH Per, Odense

Fra : Dan Spares

Dato : 06-01-04 13:25

Svineri

Fra : Kaj

Dato : 08-01-04 21:31

wrote:

> [...]
>Det er jo ikke ligefrem sådan noget der fremmer moralen hos os andre,
>hvorfor lade en lovende sommerbuk gå, når man risikerer at han kommer forbi

Hvis han har kunne gøre det uden at være i tvivl om han ville anskyde
noget, -så fint med mig.

Hvorfor skulle det ellers være mere uetisk at skyde dem på en gang
istedet for over 5 uger. -Det er jo bare kød til fryseren. ?

Sålænge det udføres sikkerhedsmæssigt korrekt, skal der ikke komme
nogen og vrænge "usportsligt" af mig.

Vh Kaj