Behandling af støbejernsgryde ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-12-03 15:55

Hej alle,
Jeg har en støbejerns stegegryde som jeg er meget glad for. Fra tid til
anden samler der sig et brunt lag fastbrændte rester i bunden - dem kan jeg
fint fjerne ved at smøre dem ind i et tykt lag brun sæbe et døgns tid.
Når jeg så står med en fin ren gryde, hvad gør jeg så ? - jeg plejer at
mætte overfladen med en gang madolie, men det foresvæver mig at jeg har set
noget med groft salt og varme ?
- Kort sagt: hvordan får jeg gryden til bedst at klare strabadserne ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Morten Bowman

Dato : 02-01-04 15:56

On Tue, 30 Dec 2003 15:55:09 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>noget med groft salt og varme ?
>- Kort sagt: hvordan får jeg gryden til bedst at klare strabadserne ?

Varm gryden med alm salt indtil du kan se at saltet ikke suger mere skidt.
(det kan blive ganske mørkt!)
Smid det i en skål - ikke i skraldespanden da det er _meget_ varmt!!
Derefter dækker du den med olie og varmer det rigtig godt op.

Derefter skal du huske altid at smøre et lag olie på den efter brug.

Morten Bowman
mortensnabelabowmanpunktumdk