Newbie Q - HDD/RAID
Fra : Steffen

Dato : 30-12-03 17:09

Jeg er helt grøn hvad angår server hardware og SCSI setup, så bær over med
mig please...

I en Windows Server 2003 std. sidder en Promise 1X2 Mirror/RAID1 enhed med
to SATA diske på hver 80 GB tilsluttet.

Hvor kan jeg se egenskaber for de to diske? Kan jeg ikke det når det er RAID
1? Det eneste jeg kan finde er properties/volumes for Promise controlleren,
men den viser kun ét volume (drev c:).

Selvom en HDD er på 80GB, er det så smart kun at allokere fx. 10GB? Er disk
access hurtigere med kun lidt af HDD'en allokeret?

/Steffen

Fra : Steffen

Dato : 30-12-03 17:14

"Steffen" <SLieberkind@hotmail.com> wrote in message
> [...]
disk
> access hurtigere med kun lidt af HDD'en allokeret?

Controlleren er mere nøjagtigt en Promise PDC20319 SATA RAID Controller
(FastTrak S150 TX4), hvis det har betydning for mit spørgsmål.

/Steffen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-03 19:00

Hej STeffen
Er det RAID controllerens BIOS du kigger i eller er det bundkortets?
Du skal være sikker på at det er RAID controllerens BIOS / setup, som du er
i. I denne setup skal du meget gerne se to drev.
Det er i controllerens BIOS hvor du sætter dit RAID system op.

/Michael

Fra : Steffen

Dato : 31-12-03 13:54

"Michael Rasmussen" <mr@mrelektronik.dk> wrote in message
> [...]
> i. I denne setup skal du meget gerne se to drev.
> Det er i controllerens BIOS hvor du sætter dit RAID system op.

Jeg er ikke inde i bios, jeg kigger kun i system properties --> device
manager --> egenskaber for controlleren. Er der ikke adgang til HDD info fra
windows i et RAID setup?

/Steffen

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 01-01-04 10:37

> Jeg er ikke inde i bios, jeg kigger kun i system properties --> device
> manager --> egenskaber for controlleren. Er der ikke adgang til HDD info
fra
> windows i et RAID setup?

Nej, for windows ser den jo netop som én disk. Hvis du vil se properties for
de to diske skal du enten ind i bios på controlleren, eller installere noget
Promise Array Management -

http://www.promise.com/support/download/download2_eng.asp?productId=108&category=utility&os=0

Kaj

Fra : Steffen

Dato : 01-01-04 22:43

"Kaj S. Laursen" <kaj@hih.dk> wrote in message

> [...]
for
> de to diske skal du enten ind i bios på controlleren, eller installere

Tak for linket!

/Steffen