Andet multimedie
bentjuul 3670
Sikring af billeder mod HDcrash
Fra : enrico

Dato : 30-12-03 16:06

Jeg har for nylig stået i den ulykkelige situation at miste en masse
billeder på min lagerdisk, da den crashede. (Jeg mistede dem nu ikke -
men det er en anden historie)

Dette er måske off topic, men det kan vel interessere alle med
billeder uden backup:

Jeg har formedelst 500 kr købt en ekstra lagerdisk og for små 300,- en
Raid-controller (et kort).

Nu har jeg programmer på mit C drev - men min lagerdisk består af to
identiske diske. Raid kortet skriver det samme til begge mine
lagerdiske. Dataene kan derfor ikke mistes nu medmindre nogen
bortfører compen.

Desuden har jeg lagt et Ghost image af mit C drev på Raid diskene, så
uanset hvilken HD, der crasher fremover, kan jeg restore mine
billedfiler eller programmer på en halv time. Nice :) hvis jeg selv
skal sige det.

Man kan læse om Raid systemet, der egentlig er udviklet til servere på
f.eks denne side:

http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html

Godt nytår!

-enrico

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-12-03 18:59

On Tue, 30 Dec 2003 16:06:16 +0100, enrico <enricoool@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>uanset hvilken HD, der crasher fremover, kan jeg restore mine
>billedfiler eller programmer på en halv time. Nice :) hvis jeg selv

Backup er altid godt, men dit raid-system (mirroring), beskytter kun mod
at den ene harddisk bliver smadret. Hvis du derimod selv kommer til at
køre et program som sletter data, eller du selv ved et uheld får slettet
dine billeder, så forsvinder de altså fra begge harddiske samtidigt.

Og erfaring viser at der er større risiko for at det er brugeren som får
sine billeder slettet, end det er dårlig hardware.

Måske det var en bedre ide at bruge windows opgavestyring (eller cron
eller whatever) til at kopiere dine vigtige data til en anden harddisk
med jævne mellemrum? Det er en metode jeg selv bruger (men min ekstra
harddisk sidder tilmed i en ekstra computer, som _kun_ bruges til at
gemme backup på.

Og så skal denne diskussion nok ikke tages i denne gruppe ....

http://www.gartneriet.dk