Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop 7.0 grid upræcis
Fra : Stig Holmberg

Dato : 30-12-03 15:13

Hej

Efter jeg har fået ny skærm (18 " LCD der kører 1280 x 1024) passer grid
(gitter) ikke mere, det er blevet upræcist, forstået på den måde at hvis at
jeg f.eks laver en 1px prik med blyanten ligger den ikke og fylder et enkelt
felt i griden men nærmest 1,5 gange mere.

Jeg har prøvet at ændre "screen resolution" fra 72 til 96 og andre værdier i
Photoshops preferencer, men det hjælper ikke.

Har prøvet at ændre skærmens opløsning til 1024 x 768, dette hjalp heller
ikke.

Jeg har stillet griden på 1 px mellem linierne. Snap to grid er slået til.

Mvh. Stig

---

Fra : Thomas Madsen

Dato : 31-12-03 16:02

Stig Holmberg skrev:

> [...]
> på den måde at hvis at jeg f.eks laver en 1px prik med blyanten
> ligger den ikke og fylder et enkelt felt i griden men nærmest 1,5

Jeg tror det har noget at gøre med en bug introduceret i Photoshop 7,
som tilsyneladende heller ikke er løst i Photoshop CS, trods det at
Adobe er klar over fejlen. Grunden til at de har svært ved at løse
den er sikkert, at ikke alle oplever problemet. Det tyder på at være
forskelligt, afhængig af grafikkort og skærmkombination.

Prøv, i Photoshop 7, at oprette et nyt dokument på f.eks. 500 x
500 pixels. Slå linealerne til (Ctrl + R) og stil dem til pixels.
Slå gitteret (grid) til stillet til 1 pixel-opdeling. Prøv nu at
zoome ind og ud i billedet. Passer linealernes opdeling og gitteret
sammen ved alle zoom-niveauer? De gør ikke her i Photoshop 7 og CS.
Hvis jeg zoomer 1600 % ind på dokumentet i Photoshop 7, er der ca.
halvandet gitter pr. hver pixel i liniealerne og det må være en
fejl. De burde passe nøjagtigt sammen og det gør de også i 6'eren,
men altså ikke i Photoshop 7 og CS.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 01-01-04 15:57

Thomas Madsen skrev:

> [...]
> halvandet gitter pr. hver pixel i liniealerne og det må være en
> fejl. De burde passe nøjagtigt sammen og det gør de også i 6'eren,

Har lige haft fornøjelsen af at sidde og lege med en 2 Ghz dual G5
med en 23" widescreen TFT-skærm (1920 x 1200) og Photoshop CS, og
den gør det samme. På den er der næsten 3 pixels i linealerne for
hver enkelt pixel i gitteret når man zoomer 1600 % ind, så det er
helt ved siden af.

Godt nytår.

Madsen.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-01-04 16:42

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> den gør det samme. På den er der næsten 3 pixels i linealerne for
> hver enkelt pixel i gitteret når man zoomer 1600 % ind, så det er

Jamen tillykke da Thomas og et glædeligt nyt år til
dig.....SMisundeligt...... Er det din maskine?
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst](ML)

Fra : Stig Holmberg

Dato : 01-01-04 18:48

Thomas Madsen wrote

> [...]
> halvandet gitter pr. hver pixel i liniealerne og det må være en
> fejl. De burde passe nøjagtigt sammen og det gør de også i 6'eren,

Jeg har fundet en acceptabel løsning på problemet!, prøv at se min postning
fra i dag i dk.binaer, hvis man stiller griden på dots istedet for lines /
dashed lines så passer det hele.

Mvh. Stig

---

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-01-04 02:25

Stig Holmberg skrev:

> Jeg har fundet en acceptabel løsning på problemet!, prøv at se min
> postning fra i dag i dk.binaer, hvis man stiller griden på dots
> istedet for lines / dashed lines så passer det hele.

Sørme så. Det virker også her både i 7'eren og CS. :)

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-01-04 02:25

Morten Lind skrev:

> Jamen tillykke da Thomas og et glædeligt nyt år til
> dig...

Tak og i lige måde. :)

...SMisundeligt...... Er det din maskine?

Nej, desværre.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-01-04 02:50