Lige et leasingspørgsmål
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-12-03 23:10

Sidst jeg skulle have bil, kiggede jeg lidt på at lease igennem
autolease.dk. Imidlertid droppede jeg det igen, da jeg ville have en brugt
bil.
Men nu hvor jeg har lidt problemer med at få en billig forsikring, er jeg
kommet til at tænke på det igen. På autolease.dk kan man få forsikret sin
leasede bil for ca. 1000 kr incl. moms om måneden, uden bonustab. Imidlertid
synes jeg stadig at man bruger mange penge på en ny bil, men jeg kom så til
at tænke på at jeg i grunden godt kunne nøjes med en gulpladebil. Jeg kan se
at jeg kan lease én Toyota CombiVan for ca. 4.000 pr. md. incl. moms og
forsikring. Kan man uden videre bruge sådan en bil til privat brug, hvis man
nu betaler momsen. Jeg er pt. momsregistreret, men tænkte på at jeg godt
kunne lease den igennem firmaet, og så betale regningerne ud af min
privatøkonomi.
Kan man bare gøre det? Jeg er selvfølgelig klar over de begrænsninger der er
ved en bil på gule plader, men jeg har praktisk talt aldrig haft brug for at
være mere end 2 i bilen alligevel. Det kan være praktisk, men er ikke
nødvendigt.

/Kasper Hansen

Fra : Mogens...

Dato : 03-01-04 08:38

On Mon, 29 Dec 2003 23:10:08 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote:

>Kan man uden videre bruge sådan en bil til privat brug, hvis man
>nu betaler momsen.

Ja

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 03-01-04 14:55

> Ja

Tak. Det tog lang tid før der var nogen der svarede ;)

/Kasper Hansen

Fra : alexbo

Dato : 03-01-04 16:10

"Kasper Hansen

> Tak. Det tog lang tid før der var nogen der svarede ;)

Det er nok fordi det ikke er så enkelt, som du måske ved betaler private
gulpladebilejere ekstra vægtafgift.

Hvis du så leaser en bil gennem firmaet, men bruger den privat, har du
omgået denne afgift, det er min erfaring at myndighederne ikke ser med milde
øjne på den slags ting.

Helt præcis hvilke muligheder du har ved jeg ikke,
derfor svarede jeg ikke til at begynde med, men et rent ja er i hvert fald
forkert.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens...

Dato : 03-01-04 18:06

On Sat, 3 Jan 2004 16:09:31 +0100, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>men et rent ja er i hvert fald forkert.

Ok, det vil jeg så nævne for min leasingmand!

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : alexbo

Dato : 03-01-04 18:29

"Mogens..." skrev

> Ok, det vil jeg så nævne for min leasingmand!

God ide,
hvis han har en løsning på privatafgiften, så vil jeg meget gerne høre den.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens...

Dato : 03-01-04 20:05

On Sat, 3 Jan 2004 18:28:37 +0100, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>hvis han har en løsning på privatafgiften, så vil jeg meget gerne høre den.

Skattevæsner globalt set handler forskelligt - nogen går efter biler,
andre efter noget andet. Leasingmanden har aldrig nævnt noget af dét,
du omtaler som et problem...

/Mogens
Alfa Romeo med 232 hk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 03-01-04 23:02

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Skattevæsner globalt set handler forskelligt - nogen går efter biler,
> andre efter noget andet. Leasingmanden har aldrig nævnt noget af dét,
> du omtaler som et problem...

Ifølge hvad jeg kan se på autolease.dk burde det nu heller ikke være noget
problem. Desuden er vægtafgiften ifølge dem vist rimeligt høj, så jeg ved
ikke om den er indregnet. I det tilbud jeg har fået fra dem står der i hvert
fald noget om 33% moms fradrag ved privat kørsel eller sådan noget - så de
har da tænkt på at den kan bruges privat. Dog har jeg som nævt slet ikke
tænkt mig at fradrage momsen, da jeg hellere vil have kilometerpenge :) 2,90
pr. km kan altså mærkes i kassen :)

/Kasper Hansen

Fra : alexbo

Dato : 04-01-04 00:30

"Kasper Hansen skrev

> Dog har jeg som nævt slet ikke tænkt mig at fradrage momsen, da jeg
hellere vil have kilometerpenge :) 2,90
> pr. km kan altså mærkes i kassen :)

Har jeg forstået dette korrekt,
du ønsker at lease en bil gennem dit firma, betale udgifterne privat uden om
firmaet, derefter vil du beregne kørepenge for at køre i den?
Er det også dit firma der skal betale kørepenge, eller er det et andet
firma?

Det var måske en ide at lufte tanken i dk.erhverv,
der hører man en gang imellem om alternative regnskabsmetoder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 04-01-04 09:57

> [...]
> firmaet, derefter vil du beregne kørepenge for at køre i den?
> Er det også dit firma der skal betale kørepenge, eller er det et andet

Loven er jo sådan, at når man har et personligt ejet selskab, kan man
fradrage kr 2,90 pr erhvervsmæssig kilometer der er kørt (de første 20.000
km, og 1,60 derefter), hvis kørslen foregår i en privat bil. Dette er for at
man skal svare besværet med komplicerede afskrivningsregler.
For at lease bilen hos autolease.dk, skal jeg lease bilen igennem firmaet.
Men da firmaet er personligt ejet, og jeg har blandet privat og firma
økonomi, er det så vidt jeg ved nøjagtigt det samme som hvis jeg selv leaser
den. Så længe jeg altså ikke fradrager nogle af leasingudgifterne.
Som jeg har forstået det, er told og skat ligeglade med hvordan denne
private bil er finansieret. Faktisk kan jeg tage toget til Herning, og så
fradrage de 2,90 pr. km alligevel. Jeg kan også køre med en ven, og så
fradrage pengene. Ergo må jeg også kunne lease en bil, og så fradrage
pengene. Eneste forskel er at der på leasingkontrakten står "h-hansen.dk v.
Kasper Hansen" i stedet for "Kasper Hansen". Jeg skal selvfølgelig nok
drøfte sagen med min revisor inden, men jeg er da overbevist om at det er
helt iorden.
Jeg ved også at det er lovligt at købe en bil, og indregistrere den i
firmaets navn, og så stadig fradrage de 2,90, så længe man har et personlig
ejet selskab. Dog skal man så vist føre omvendt kørebog, hvor man tæller den
private kørsel, frem for den erhvervsmæssige.

/Kasper Hansen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-01-04 00:36

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev :

>Dog har jeg som nævt slet ikke
>tænkt mig at fradrage momsen, da jeg hellere vil have kilometerpenge :) 2,90
>pr. km kan altså mærkes i kassen :)

Du skal nok gøre dig selv en tjeneste at vende den problematik med
skattevæsnet - de er rimeligt tændte på biler og kreative ordninger