Aldersgrænse for bestyrer på diskotek?
Fra : Christian Poulsen

Dato : 29-12-03 23:03

Er der nogen minimumsalders en bestyrer skal have på et diskotek? Jeg
har hørt alderen 25 nævnt.

Fra : Spangkuk

Dato : 29-12-03 23:17

"Christian Poulsen" <deep@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen minimumsalders en bestyrer skal have på et diskotek? Jeg
> har hørt alderen 25 nævnt.

Nej, det er ikke korrekt.

Alle er, når de rammer 18 år, myndige. Hvad de laver
og hvad de bestyrer er fuldstændigt underordnet.

Spang

Fra : Christian Poulsen

Dato : 29-12-03 23:29

> Jeg har hørt alderen 25 nævnt.

> Nej, det er ikke korrekt.
> Alle er, når de rammer 18 år, myndige. Hvad de laver
> og hvad de bestyrer er fuldstændigt underordnet.

Mange tak, for det hurtige og præcise svar. Tak.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 29-12-03 23:31

> Mange tak, for det hurtige og præcise svar. Tak.

Skal man ikke være 25 for at få en spiritusbevilling. De skulle man da i
80'erne, men det er måske ændret?

Claus

Fra : Christian Poulsen

Dato : 29-12-03 23:42

> Skal man ikke være 25 for at få en spiritusbevilling. De skulle man
> da i 80'erne, men det er måske ændret?

Ejeren af diskoteket er over 25. Men ham der bestyrer der er kun først
i tyverne? Såeh?

Fra : Mark Beaumont

Dato : 30-12-03 06:19

Spangkuk wrote:
> Alle er, når de rammer 18 år, myndige. Hvad de laver
> og hvad de bestyrer er fuldstændigt underordnet.

Men alkoholbevilling gives kun til personer der er fyldt 25 år.
(eller 23 hvis man har en uddannelse inden for hotel- og
restaurations området).

Vh Mark

Fra : Christian Poulsen

Dato : 30-12-03 11:03

> Men alkoholbevilling gives kun til personer der er fyldt 25 år.
> (eller 23 hvis man har en uddannelse inden for hotel- og
> restaurations området).

Men hvis ejeren er over 25, kan han så godt have ansat en bestyrer
på under 25 år går spørgsmålet på?

Fra : den glade dreng

Dato : 30-12-03 11:26

> Men hvis ejeren er over 25, kan han så godt have ansat en bestyrer
> på under 25 år går spørgsmålet på?

Ved ikke helt hvordan det er, men du kan jo altid ringe og spørge politiet.

Men altså det logiske vil jo være at man skal være 25 år for at bestyre et
sådan, ellers kan man jo bare få en til at stå som ejer, og så ellers selv
køre butikken.

VH

Per

Fra : alexbo

Dato : 30-12-03 11:47

"Christian Poulsen" skrev

> Men hvis ejeren er over 25, kan han så godt have ansat en bestyrer
> på under 25 år går spørgsmålet på?

Ja. den daglige ledelse behøver ikke have alkoholbevilling.

Bevillingsloven:
§ 8. Den daglige drift af virksomheden skal ledes af næringsbrevindehaveren
selv eller af en bestyrer. Drives virksomhed fra flere forretningssteder, må
kun ét af disse ledes af næringsbrevindehaveren. Hvert af de øvrige
forretningssteder skal ledes af en bestyrer.

Stk. 2. Er næringsbrevindehaveren et af de i § 4 nævnte selskaber eller
lignende, skal hvert af virksomhedens forretningssteder ledes af en
bestyrer. Det samme gælder for de i § 7, stk. 5, nævnte boer.

Stk. 3. Bestyrere skal opfylde betingelserne i § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, jf.
stk. 2, 2. pkt. Politimesteren, i København kommunalbestyrelsen, kan undtage
fra betingelsen i § 3, stk. 1, nr. 1.

Stk. 4. Bestyrere skal anmeldes til politimesteren, i København
kommunalbestyrelsen.

Stk. 5. Politimesteren, i København kommunalbestyrelsen, kan tillade, at en
person som indehaver eller bestyrer leder mere end ét forretningssted.

Stk. 6. Bestyreren har samme strafferetlige ansvar for virksomhedens drift
som indehaveren af næringsbrevet

§ 3. Personer har ret til næringsbrev, når de

1) har bopæl her i riget,

2) er myndige og

3) ikke har anmeldt betalingsstandsning eller er under konkurs

Fra : alexbo

Dato : 30-12-03 12:36

"alexbo" skrev

> Ja.

Det gik galt, jeg blandede næringbrev og alkoholbevilling sammen.

En bestyrer skal være enten 25 år eller uddannet og 23 år.

Bevillingsloven

§ 13. Alkoholbevilling kan kun meddeles personer, der opfylder nedenstående
betingelser:

1) ansøgeren har næringsbrev til det pågældende forretningssted,

2) er fyldt 25 år eller, hvis ansøgeren har afsluttet en uddannelse inden
for hotel- og restaurationsfaget, 23 år,

3) ikke er umyndig, under værgemål efter værgemålslovens § 5 eller under
samværgemål efter værgemålslovens § 7, og

4) der ikke foreligger forhold, som efter § 16, stk. 2 og 4, er til
hinder for meddelelse af bevilling.

Stk. 2. I ansvarlige interessentskaber og i kommanditselskaber skal alle
fuldt ansvarlige deltagere have alkoholbevilling.

§ 15. Bestyrere i virksomheder, der har alkoholbevilling, skal opfylde
betingelserne i § 13, stk. 1, nr. 2 og 3, og § 16, stk. 2. De skal have
bopæl her i riget, medmindre bevillingsmyndigheden undtager fra denne
betingelse. Endvidere må de ikke have udvist en sådan adfærd, at der er
grund til at antage, at de ikke vil lede virksomheden på forsvarlig måde.

mvh

Alex Christensen

Fra : Christian Poulsen

Dato : 30-12-03 14:01

> Det gik galt, jeg blandede næringbrev og alkoholbevilling sammen.

Mange tak.