Forsikringssvindel ?!
Fra : Martin Hansen

Dato : 29-12-03 17:34

Hej

Jeg har netop talt en bekendt fra at lave fusk med en forsikring.

Min bekendt har for noget tid siden købt noget edb udstyr i en elektronik
butik, med en udvidet 4 års forsikring som bl.a dækker tyveri mm. Han har
sidenhen solgt udstyret, dog uden denne forsikring med. Han havde stadigvæk
forsikringspapirerne liggende intakte. Hans plan ville have været at melde
udstyret "væk" til butikken, og dermed få et nyt produkt af denne
forsikring.

Mit spørgsmål er så nu... Hvad ville sådan en gerning i grunden blive
takseret til af straf hvis det var blevet opdaget? Udstyret har en værdi af
ca 5000.- Spørgsmålet er jo også om det nogensinde ville blive opdaget, godt
nok står serie nummeret på udstyret på forsikringsbeviset, men om det
nogensinde ville blive opdaget er jo spørgsmålet..

Håber i kan svare, jeg lovede ham at prøve at finde ud af det. Hvis det kan
hjælpe, er han, så vidt jeg ved, ikke tidligere straffet.

mvh

Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-12-03 17:48

Scripsit "Martin Hansen" <mrhansen@mrhansen.invalid>

> Mit spørgsmål er så nu... Hvad ville sådan en gerning i grunden blive
> takseret til af straf hvis det var blevet opdaget?

Bedrageri, §279. Straffes med fængsel op til halvandet år. Det er
næppe en formildende omstændighed at have undersøgt straframmen i
forvejen i et offentligt forum...

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-12-03 21:58

Henning Makholm skrev i -dk.videnskab.jura:

> Bedrageri, §279. Straffes med fængsel op til halvandet år. Det er
> næppe en formildende omstændighed at have undersøgt straframmen i
> forvejen i et offentligt forum...

Hvad er forældelsfristen engetligt?

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-12-03 00:46

"Ivar Madsen" skrev 29.12.2003 21:57:

> Hvad er forældelsfristen engetligt?

5 år efter straffelovens § 93 stk. 1 nr. 2 (hvis det er "almindeligt
bedrageri).

/kristian

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-12-03 19:12

On Mon, 29 Dec 2003 17:34:01 +0100, "Martin Hansen"
<mrhansen@mrhansen.invalid> wrote:

> [...]
>forsikringspapirerne liggende intakte. Hans plan ville have været at melde
>udstyret "væk" til butikken, og dermed få et nyt produkt af denne

så skal han sgu nok ikke regne med at nå langt uden en polti rapport
men det kan han well også få hvis han balder en rude .... men han har
unægteligt sener et probleme hvis udstyret bliver fundet ...

>Mit spørgsmål er så nu... Hvad ville sådan en gerning i grunden blive
>takseret til af straf hvis det var blevet opdaget? Udstyret har en værdi af
>ca 5000.-

bume lum det kommer well an på hans evne til at være forviret og
vrøvle og på en eller anden måde forklare at der manglede en pc er
og han havde taget fejl af parpirene - hvis han kan gøre det på en
ovebevisne måde for han nok tiltalefrafald

> Spørgsmålet er jo også om det nogensinde ville blive opdaget, godt
>nok står serie nummeret på udstyret på forsikringsbeviset, men om det
>nogensinde ville blive opdaget er jo spørgsmålet..

jeg tviler det er jo ikke en formue vi taler om ....hvis det skulle
blive opdaget var hvis køberen sender det til rep og den der repere
tjekker om serie nr er meldt stjålet ..... gør han/hun så det ...ja så
er fanden løs ...

>Håber i kan svare, jeg lovede ham at prøve at finde ud af det. Hvis det kan
>hjælpe, er han, så vidt jeg ved, ikke tidligere straffet.

hvis han ikke tidliger er straffet så sker der næppe noget - poltiet
har med den nye regering ikke så mange resourcer at gøre godt med så
de starter næppe en større efterforskining på noget forældet edb
udstyr .... jeg sad på Kbh H og så en mand der sad og sov som blev "
rullet" det ringede jeg da og meldte da mit tog kørte 15 minutter
efter var de stafdigt ikke kommet - selv om poltiet har en stasion på
Kbh H enda kun 75 meter fra Å stedet .....
--

Mv.
Bo M Mogensen

"Puha badder badder." Ejwind K.