Vægttab vha. Spinning (med pulsur)
Fra : Thomas J.

Dato : 29-12-03 20:35

"Spinning er en sikker vej til vægttab
Spinning er blevet et hit af ganske simple årsager: Det giver resultater i
form af bedre kondition, større iltoptagelse og dermed bedre stofskifte,
højere syregrænse (anaerob tærskel) og som følge af disse effekter et
betydeligt vægttab."
jf. http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=448&a=2819

Hej, jeg har nu i 1 år cyklet trofast i det lokale fitnesscenter (i snit 2
gange om ugen), dog uden vægttab til følge. Træningen har dog ikke været
helt nytteløs. Lårene og balderne er blevet mere muskuløse.

I julegave fik jeg så et pulsur, hvilket jeg havde med op til træningen for
et par dage siden. Her lå min puls i hele spinning timen i intervallet
mellem 160-175 slag pr. min. Da jeg er 20 år, er min maks puls anslået til
at være 200, hvorfor jeg i timen har trænet med en intensitet på 80%-88% af
maks puls.

Dette er jo alt for højt i forhold til de anbefalede 60%-70% af makspuls,
når man ønsker vægttab.

Mit spørgsmål er så, om der er nogen der har erfaring med at få pulsen ned i
en spinningtime. Jeg mener, det er vel ikke meningen, at jeg skal satne
farten, således at jeg ikke længere cykler i takt med alle andre og
musikken. Omvendt kan jeg heller ikke få mig selv til at fjerne belastningen
fra cyklen. Hvad har I gjort?

Med venlig hilsen og godt nytår
Thomas J.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 29-12-03 20:51

"Thomas J." <tb_jensen@get2net.dk> wrote in message

> Dette er jo alt for højt i forhold til de anbefalede 60%-70% af makspuls,
> når man ønsker vægttab.

Det er også noget fordukketn sludder, at man skal ligge på 60-70% - hvis du
kan holde ud at ligge på 80-90% i en time, så er man mere end almindelig
hjernedød, hvis man lader være... det er et meget simpelt regnestykke:
højere intensitet = højere energiforbrug (og højere energiforbrug bagefter).

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lauridsen

Dato : 29-12-03 23:11

> [...]
> hjernedød, hvis man lader være... det er et meget simpelt regnestykke:
> højere intensitet = højere energiforbrug (og højere energiforbrug

Du har fuldstændig ret i at en højere intensitet giver et højere
energiforbrug, men hvis man vil forbrænde fedt, skal det gøres ved en lavere
intensitet. Hvis man ligger på ca. 90% af max vil energien komme primært fra
kulhydrat.

Mvh.
Lars

Fra : Cl@us

Dato : 30-12-03 01:07

"Lauridsen" <dsl30271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lavere
> intensitet. Hvis man ligger på ca. 90% af max vil energien komme primært

Som hurtigt slipper op hvorefter energien vil komme fra fedt...........

Claus

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 30-12-03 08:18

"Lauridsen" <dsl30271@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
lavere
> intensitet. Hvis man ligger på ca. 90% af max vil energien komme primært

.... og hvad så hvis energien kommer fra kulhydrat? hele ideen er at bruge så
meget energi som muligt, så man kan komme i negativ energibalance og derved
tabe sig. Når man bruger mere energi end man indtager, så skal kroppen nok
sørge for at bruge af de depoter, der er til rådighed - og det er fedt -
tadaaa...!

Hvad nytter det, at man forbrænder fedt, hvis man ikke forbrænder ret meget?
Jeg kan da også godt gå mig nogle ture med lav intensitet - så kommer ~95%
af energien fra fedt, men hvis jeg skal gå i ti timer for at forbrænde den
samme mængde energi, som jeg kan fyre af på en time på cyklen - så synes jeg
ikke, at valget er så svært.

- Mikkel

Fra : Lauridsen

Dato : 30-12-03 11:10

> [...]

> sørge for at bruge af de depoter, der er til rådighed - og det er fedt -

Vi er enige om at man skal forbrænde mere end man indtager for at tabe sig.
Hvis man træner ved 90% af max vil man primært forbrænde kulhydrat og næsten
ingen fedt. Problemet er når man skal have fyldt depoterne op igen, da
glykogenlagrene ikke opbygges af det fedt man har på kroppen. Lagrene bygges
op af det kulhydrat man indtager med kosten og undersøgelser har vist at
selv efter 5-6 dage på fedtdiæt er lagrene ikke på samme niveau som da man
startede træningen. Derfor kan man heller ikke yde det samme i
spinninglokalet flere gange om ugen.

Mvh.
Lars

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 30-12-03 19:27

> [...]
sig.
> Hvis man træner ved 90% af max vil man primært forbrænde kulhydrat og

Det er vi enige om - men det er ligegyldigt...

> Problemet er når man skal have fyldt depoterne op igen, da
> glykogenlagrene ikke opbygges af det fedt man har på kroppen.

Hvorfor kan det ikke det?

> [...]
> selv efter 5-6 dage på fedtdiæt er lagrene ikke på samme niveau som da man

Ja, det er korrekt, men ikke videre relevant i denne sammenhæng, hvor vi
snakker energiforbrug og ikke præstation. Jeg er helt enig i, at skal man
løbe et maratonløb så hurtigt som muligt, så skal man indtage mange
kulhydrater, men jeg er også klar over, at skal man forbrænde 1000 kJ, så
sker det hurtigst ved at køre med fuld knald - at jeg så er to dage om at
fylde de glykogendepoter op igen - det er jeg sådan set ligeglad med, for
humlen er, at jeg har forbrændt en masse energi, som jeg naturligvis ikke
kompenserer for, da jeg passer min kost.

Fedtforskækkelsen har fuldstændig gjort folk blinde for det, det egentlig
handler om - nemlig energibalancen! Når man skal tabe sig, så handler det om
at indtage mindre energi end man forbruger - så langt er vi forhåbentlig
enige - Det kan føres ud i livet på tre måder: 1) sænke indtaget
(diæt/kostomlægning), 2) øge forbruget (motion, medicin) eller 3) en
kombination (spis mindre, motionér mere). Hvor den sidste er langt at
foretrække, da den giver de bedste resultater på langt sigt.

Det er altså energibalancen, der er det helt centrale princip - og ikke om
kroppen bruger det ene eller det andet brændstof. Vores organisme er 'smart'
nok til selv at finde det optimale brændstof, og i tilfælde af
energiunderskud vil det et langt stykke hen ad vejen være fedt.

- Mikkel

Fra : Lauridsen

Dato : 30-12-03 22:36

> Ja, det er korrekt, men ikke videre relevant i denne sammenhæng, hvor vi
> snakker energiforbrug og ikke præstation.
Ok. Så holder vi den til energiforbrug.

> [...]
om
> at indtage mindre energi end man forbruger - så langt er vi forhåbentlig
Det er vi

> [...]
> kombination (spis mindre, motionér mere). Hvor den sidste er langt at
> foretrække, da den giver de bedste resultater på langt sigt.
Også enig

Mvh.
Lars

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-12-03 10:09

> [...]
> humlen er, at jeg har forbrændt en masse energi, som jeg naturligvis ikke
> kompenserer for, da jeg passer min kost.

Problemet for os andre er bare, at når man dyrker motion med stort forbrug
af energi (sukker), så er man voldsomt sulten bagefter - i mange timer, og
det vil kræve at man undertrykker den trang til mad, der opstår.
Langsom motion betyder mindre sult og derfor mindre trang til at spise =
mindre (ekstra) kalorieindtagelse. Derfor giver langsom motion et bedre
vægttab.

Mvh Maria

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 31-12-03 11:19

On Wed, 31 Dec 2003 10:08:55 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>Langsom motion betyder mindre sult og derfor mindre trang til at spise =
>mindre (ekstra) kalorieindtagelse. Derfor giver langsom motion et bedre

Nu har jeg absolut ingen idé om jeg løber langsomt eller hurtigt, men
jeg synes altid jeg er mindre sulten lige efter at have dyrket motion.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-12-03 11:54

> Problemet for os andre er bare, at når man dyrker motion med stort forbrug
> af energi (sukker), så er man voldsomt sulten bagefter - i mange timer, og
> det vil kræve at man undertrykker den trang til mad, der opstår.

Jeg kender ikke rigtig det problem du beskriver.

I det omfang jeg overhovedet kender det, er det snarere det modsatte af,
hvad du fortæller - nemlig at min sult er mindre end vanligt, når jeg har
motioneret ekstraordinært hårdt på eksempelvis en meget lang løbetur i
weekenden.

> Langsom motion betyder mindre sult og derfor mindre trang til at spise =
> mindre (ekstra) kalorieindtagelse. Derfor giver langsom motion et bedre
> vægttab.

Jeg har erfaring både med lange, hårde løbeture, timelange traveture i
skoven, cykelture og hygge-svømmeture - og har ikke generelt oplevet en
mærkbar
forskel på sulten bagefter.

Jeg motionerer oftest om morgenen - og spiser præcis det samme til morgenmad
bagefter. Uanset jeg har motioneret eller ej. Uanset hvordan jeg har
motioneret.

Det er vel også ret svært at måle noget så diffust, som størrelsen på ens
sult? Hvad man rent faktisk spiser, har jo heller ikke nødvendigvis nogen
sammenhæng med "sulten". Mange spiser af andre årsager end sult - og det
kunne jo tænkes, at nogle føler trang til at belønne sig selv mere efter
hård træning end efter mindre hård? At man slet og ret opfatter hård træning
som en undskyldning for at spise mere? Sådan har jeg det imidlertid slet
ikke.....

For mig er motion et ekstra puf til at spise rigtigt og sundt - for ikke
at ødelægge det gode, jeg lige har gjort for min krop. Når jeg i perioder
(som nu) ikke motionerer er jeg derimod tilbøjelig til at reagere med
et "så kan det også være ligemeget" og bliver også sjusket med hvad, hvor
meget
og hvordan jeg spiser

.... skulle man smutte ud på en løbetur i dag? Eller vente til næste år? *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Thomas J.

Dato : 31-12-03 17:32

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> [...]
træning
> som en undskyldning for at spise mere? Sådan har jeg det imidlertid slet

Du har ret i, at det kan være svært at vide om ens sultfornemmelse opstår
som følge af træning, eller ville være opstået selvom man ikke havde trænet,
og endnu sværere at vide, om man bliver mere eller mindre sulten af træning
ifht. inaktivitet.

Grunden til at jeg postede spørgsmålet i denne nyhedsgruppe er, at jeg
ligesom et par andre af dem der har svaret på denne tråd har haft samme
oplevelse, altså at man bliver mere sulten af at træne meget hårdt frem for
mindre sulten.

Jeg er ikke psykolog og skal derfor ikke kunne forklare, om min
sultfornemmelse i virkeligheden opstår fordi jeg nu har fået god
samvittighed fordi jeg har trænet hårdt. Det tvivler jeg dog på.... Når
dette så er sagt, kan jeg blot konstatere, at jeg er mere sulten efter hård
træning end efter længere moderat træning.

Jeg har med interesse fulgt diskussion om høj intensitet vs. lav intensitet,
hvor man blot ser på enerigforbrug, men når man føler at ens appetit stiger
ved høj intensitetstræning kunne det måske være en idé at prøve at træne ved
lavere intensitet.
Derfor var det at jeg også ønskede at nogle spinningfolk her i gruppen kunne
forklare hvordan man bedst muligt nedsætter sin puls under det vilde ridt...
Jeg synes det er fedt at spinne, men jeg kan ikke se hvordan man i denne
diciplin bedst nedsætter sin puls.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 01-01-04 09:42

> Jeg synes det er fedt at spinne, men jeg kan ikke se hvordan man i denne
> diciplin bedst nedsætter sin puls.

Hele ideen med spinning er hård intervaltræning - så hvis det ikke er noget
for dig, så ville det måske være en idé at droppe spinningen, evt. til
fordel for alm. kondicykelkørsel.

- Mikkel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-12-03 20:49

> Jeg har erfaring både med lange, hårde løbeture, timelange traveture i
> skoven, cykelture og hygge-svømmeture - og har ikke generelt oplevet en
> mærkbar
> forskel på sulten bagefter.

Jeg har nok ikke formuleret mig helt klart. Jeg oplever ikke at jeg er
sulten lige efter, men at jeg i op til et par døgn efter hård motion er mere
sulten end efter "langsom" motion. Det er helt målbart, at jeg spiser mere
(over et par døgn) efter en 10 km løbetur end efter en 10 km gåtur (hvis jeg
altså følger kroppens behov).

Som vægtstabilerende motion er løb og hård motion langt den bedste af flere
grunde. Dels skal der jo ikke bruges af fedtdepoterne, men forbruges energi,
og helst så meget som muligt på den tid, der er til rådighed. Og dels har
hele kroppen godt af at brugt mest muligt. Appetitreguleringen fungerer
bedre, dit hjerte og kredsløb bliver stærkere og man mindsker risikoen for
hjertekarsygdomme.

Mvh Maria

Fra : Nicolai

Dato : 01-01-04 13:21

> [...]
træning
> som en undskyldning for at spise mere? Sådan har jeg det imidlertid slet

Hvis man tager udgangspunkt i WW, så kan man træne sig til en "bonus". Det
er da noget jeg selv har implementeret i min egen kost, at jeg kun kan
tillade mig at "synde", hvis jeg har opbygget et "overskud" af minus-energi.
Altså således at jeg stadig har forbrændt mere end indtaget, iberegnet det
jeg synder. For mig betyder det faktisk, at når jeg ikke er _tvunget_ til at
afholde mig fra noget, så kan jeg bedre afholde mig fra det. Så beløning, på
den rigtige måde kan være gavnligt.

> [...]
> (som nu) ikke motionerer er jeg derimod tilbøjelig til at reagere med
> et "så kan det også være ligemeget" og bliver også sjusket med hvad, hvor

Ja, motion virker for mig, på nøjagtig samme måde. Holder jeg ikke min
motion, kan jeg heller ikke holde min kost. Motionen er vel med til at
opbygge et psykisk overskud og en motivation. Der må jo være noget kemi på
spil i vores hjerne? Altså, at motion frigører nogle ting, som gør os
psykisk stærkere, generelt set.

> ... skulle man smutte ud på en løbetur i dag? Eller vente til næste år?
*S*

Hvorfor ikke begge dele? Det der med at udskyde, er jo bare en undskyldning.

> Mvh. Lisbeth

Nic

Fra : mus

Dato : 31-12-03 14:42

> [...]
> Langsom motion betyder mindre sult og derfor mindre trang til at spise =
> mindre (ekstra) kalorieindtagelse. Derfor giver langsom motion et bedre

Yep jeg har oplevet præcis det samme. ½-1 time for fuld knald og jeg er
skrupsulten.

2 timer i middeltempo - ingen sult - snarere tværtimod.

Laila

Fra : Nicolai

Dato : 01-01-04 13:09

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> Langsom motion betyder mindre sult og derfor mindre trang til at spise =
> mindre (ekstra) kalorieindtagelse. Derfor giver langsom motion et bedre

Nu skriver du, "os andre", men det er jeg slet ikke enig i. Jeg får ikke en
sult efter hård træning, snarere tværtimod. Jeg skal tvinge mig selv til at
få noget ned, ikke for meget, men noget skal der altså ned efter at have
cyklet 60-80 km, med de ca. 28-32 km i snit. Og selvom det "kun" er en time
på løbebåndet jeg har udøvet, så bliver jeg såmænd heller ikke sulten. Til
gengæld, så har jeg observeret hvordan en typisk træningsaften med
amerikansk fodbold og varieret intensitet, får mig til at blive sulten. En
typisk træningsaften kører over ca. 2-2½ time og kun ca. 1 time af det, har
en høj intensitet. Resten er gennemgang, teori, ventetid osv, altså det man
godt kan kalde langsom motion.

Så det er altid individuelt, men for mig ville højere intensitet i hele
træningspasset, passe mig bedst også i forhold til at jeg ikke føler sult
bagefter.

Effekten af den "hårdere" træning er, udover at man har en langt bedre
hvileforbrænding og en bedre kondition, at man får en psykisk bedre kontrol
også sig selv, også mht kosten. Jeg tror, at hårdt arbejde og disciplin
følges tæt.

Den anden ting er, at langsom motion efter min mening tager alt for meget af
ens tid, i forhold til udbyttet. Så hvis man kan fysisk, skal man da trænere
med højere/hårdere intensitet.

> Mvh Maria

Nic

Fra : Puk

Dato : 01-01-04 17:34

"Thomas J." <tb_jensen@get2net.dk> wrote in message

Hej Thomas c",)

> Hej, jeg har nu i 1 år cyklet trofast i det lokale fitnesscenter (i snit 2
> gange om ugen), dog uden vægttab til følge. Træningen har dog ikke været
> helt nytteløs. Lårene og balderne er blevet mere muskuløse.

Træner du fordi du gerne vil opnå et vægttab? Hvis ja, så kunne det jo
tænkes, at det manglende vægttab ikke skyldes forkert træning, men forkert
kost *S*.

> [...]
> at være 200, hvorfor jeg i timen har trænet med en intensitet på 80%-88%

Jeg fik også et pulsur men valgte faktisk at bytte det til noget andet. Min
personlige træner mente ikke, at jeg havde specielt behov for et pulsur i
forhold til mit mål om at tabe mig vægt, øge min mukselmasse og nedsætte min
fedtprocent. Han mente at pulsuret kunne være et sjovt legetøj for nogle,
som kunne være med til at motivere i starten, når man brugte det. Men at
det ikke ville kunne hjælpe mig specielt i forhold til mine mål, da jeg
sådan set "bare" skal fyre så meget energi af som muligt, når jeg træner
*S*.

> Dette er jo alt for højt i forhold til de anbefalede 60%-70% af makspuls,
> når man ønsker vægttab.

Jeg har været igang med mit vægttabs program siden d.6.august 2003 og har på
intet tidspunkt skelet til min puls, når jeg træner. Jeg aner med andre ord
ikke, hvad min puls ligger på. Jeg yder ganske enkelt bare, alt hvad kan
jeg, når jeg træner. Naturligvis er det så afpasset efter, at jeg skal
holde til hele mit træningspas (som regel 2-2½ time af gangen).

Det har virket for mig må man sige. Det og min kostplan har faktisk
betydet, at jeg frem til d.30. december, hvor jeg sidst blev vejet har tabt
19,9 kg. Selvom jeg har syndet helt vildt i julen og spist lige, hvad det
passede mig, så havde jeg faktisk også tabt mig i juledagene og således ikke
sat noget til.

I betragtning af, hvor godt det virker for mig uden at skele til puls, så
har jeg sådan set bare tænkt mig at fortsætte som hidtil. Snart skal jeg
dog ikke tabe mere men "blot" arbejde videre på at få en bedre fordeling af
muskel- og fedtmasse *S*.

> [...]
> farten, således at jeg ikke længere cykler i takt med alle andre og
> musikken. Omvendt kan jeg heller ikke få mig selv til at fjerne

Når jeg spinner, kører jeg bare på med så høj intensitet som muligt.
Naturligvis igen med skelen til, at jeg skal kunne holde hele timen igennem.
Som regel spinner jeg kun i 45 min. Resten af træningspasset er så
styrketræning. Jeg veksler også mellem spinning og interval træning på
løbebåndet som konditionstræning og det fungerer rigtig fint.

Så min tanke er naturligvis, om du mon ikke snarere skulle kigge på din kost
og se, om du ikke kun lave nogle forbedringer der, hvis ikke rigtig, du
opnår noget vægttab ved din træning. Naturligvis også afhængigt af, hvor
meget du har at tabe af.

Mange hilsner
Puk