DVD-drevets områdekode - hjælp.
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-03 16:53

Jeg er nybagt DVD-bruger. PB G4 er min første og eneste DVD-spiller. Og
den gør det så flot, at jeg ikke har brug for andet.
Jeg har lige været henne og købe Lohengrin med Placido Domingo m.fl.
Og så får jeg pludselig en besked om, at jeg skal ændre noget, der
hedder "Områdekode". Og når jeg har gjort det, kan jeg kun gøre det 4
gange mere. Jeg kan se på æsken, at denne opera kan spilles med
områdekoderne 2 og 5.
Jeg føler det, som om jeg har købt et demo-produkt til fuldpris.
"Cosi van tutte", som jeg fik i julegave, har (i titlens ånd) ingen
områdebegrænsning. Og "Barberen i Sevilla", der hører til de mere
løsslupne, har 7 områdekoder at gøre godt med.
Hvad går det ud på? Hvorfor er der indbygget denne begrænsning i
programmet (DVD Player 3.2)? Og hvordan er det bedst at forholde sig? Er
der en bestemt områdekode, som jeg kan være sikker på, at alle DVD-er
fra den vestlige verden er omfattet af?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Karl Antz

Dato : 29-12-03 17:05

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> programmet (DVD Player 3.2)? Og hvordan er det bedst at forholde sig? Er
> der en bestemt områdekode, som jeg kan være sikker på, at alle DVD-er

Hej Ove

og tillykke med din dvd-spiller.

Regionerne er fandens værk - bortset fra det er det noget filmindustrien
har insisteret på fordi den har for vane at udsende film forskellige
steder på jorden på forskellige tidspunkter.

Åsså er de bange for at eksemplarer af filmen bliver set et andet sted
på jorden inden man får lov til det. Ak ja ...

Men fat mod og gå på følgende website:

http://www.rpc1.com/

Når du har undersøgt hvilket dvd-drev der sidder i din powerbook (det
finder du ud af via System Profile - vælg Æblemenu/About this Mac og
klik på More Info og derefter på ATA) så ser du efter på denne side om
der findes noget software til at gøre dit drev regionsfrit så du kan
spille dvd'er fra alle regioner.

Håber det hjælper

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-03 17:26

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> klik på More Info og derefter på ATA) så ser du efter på denne side om
> der findes noget software til at gøre dit drev regionsfrit så du kan

Jeg håber også, at det vil hjælpe. Men Safari kan ikke forbinde mig med
den angivne adresse.
Min ATA hedder i øvrigt atapi.
Jeg gættede også på, at det med områderne var noget med filmindustriens
forsvarsmekanismer. Men det forklarer ikke, hvorfor Apples
playersoftware kun kan kan skifte område 5 gange.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-12-03 17:45

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg håber også, at det vil hjælpe. Men Safari kan ikke forbinde mig med
> den angivne adresse.

Prøv istedet:

http://www.wormintheapple.gr/macdvd/

På deres download-sider finder du hvad du skal bruge.

> Min ATA hedder i øvrigt atapi.
> Jeg gættede også på, at det med områderne var noget med filmindustriens
> forsvarsmekanismer. Men det forklarer ikke, hvorfor Apples
> playersoftware kun kan kan skifte område 5 gange.

Det er standard-praksis og nok også noget de bare skal gøre. Det er det
samme på Windows.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-03 18:20

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> På deres download-sider finder du hvad du skal bruge.

> Det er standard-praksis og nok også noget de bare skal gøre. Det er det

Jeg har fundet stedet. Jeg kan her bl.a. læse, at Nordamerika er region
1, mens Europa hører til region 2. Det betyder, at man har brug for
jævnligt at skifte ihvertfald mellem disse to. Men efter 5 skift er ens
DVD-samling ubrugelig. Eller også skal man slette og geninstallere
playeren. Er dette virkelig en anerkendt officiel praksis? Det lyder
fuldstændig vanvittigt. Gælder det også de almindelige -
ikke-computerbaserede DVD-spillere?

Men nu har jeg altså fundet denne side med diverse hjælp, som virker
noget uoverskuelig. Ordet "firmware" giver mig foinemmelse af, at jeg
skal til at foretage et indgreb i min computers mest vitale indre dele.
Er der nogen, der er i stand til at give en kort
trin-for-trin-beskrivelse af, hvad man skal gøre på en PB G4 med med Mac
OS 10.2.8, ATA: atapi og DVD-player 3.2?

På forhånd mange tak.

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-12-03 18:57

> [...]

> playeren. Er dette virkelig en anerkendt officiel praksis? Det lyder
> fuldstændig vanvittigt. Gælder det også de almindelige -

Du skal lave dit drev om til et RPC-1 eller 0 drev, såvidt jeg husker,
tjek det lige. Disse drev kan afspille alle regioner uden at skulle
skifte. Alternativt kan du bruge et af programmerne på siden til at
nulstille afspilleren, så du kan skifte så mange gange du vil.

Alm. DVD-afspillere er låst til én bestemt region, så der er det endnu
værre, medmindre man får den låst op. Det koster en del penge på
"rigtige" DVD-afspillere, men de fleste discount-afspillere er allerede
regionsfri.

> [...]
> trin-for-trin-beskrivelse af, hvad man skal gøre på en PB G4 med med Mac
> OS 10.2.8, ATA: atapi og DVD-player 3.2?

Du skal tjekke hvad dit drev hedder. Det er ikke atapi

Det kan f.eks. stå Pioneer og så et modelnavn. Når vi har det, kan vi
nok brygge et eller andet sammen til dig.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-03 19:40

> [...]

> Det kan f.eks. stå Pioneer og så et modelnavn. Når vi har det, kan vi
> nok brygge et eller andet sammen til dig.

OK. Jeg er vokset med, at ATA var et skurepulvermærke.
Her er der noget:

Systemprofil > Bus > Harddisk > ATA-enhedstype: ata og Model: Toshiba
MK6021GAS

Men det er vel snarere det her:

Systemprofil > Bus > CD-RW/DD-R > ATA-enhedstype: atapi,
Produktidentifikation: DVD-R UJ-815 og Producentidentifikation: Matshita

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-12-03 01:56

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Systemprofil > Bus > CD-RW/DD-R > ATA-enhedstype: atapi,
> Produktidentifikation: DVD-R UJ-815 og Producentidentifikation: Matshita

Du skal have fat i denne fil:

http://195.134.134.27/downloads/macdvd/UJ-815_XWDB.bin

Læs GRUNDIGT hvad de skriver og hent også Region X, som skal bruges til
at styre hvilken region du ønsker drevet skal være. Du er nødt til at
læse noget af deres dokumentation for at forstå det.

Der er altid en risiko forbundet ved firmwareopgradering, hvilket de
også lader en forstå. Bare så du ved det...

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-12-03 09:31

> [...]

> Der er altid en risiko forbundet ved firmwareopgradering, hvilket de
> også lader en forstå. Bare så du ved det...

Tak for hjælpen. Hvis dette - hvad jeg går ud fra - er lovligt, kan man
vel forvente, at nogle mere simple løsninger efterhånden vil blive
indbygget i Apples software.
Jeg er blevet overrasket over, hvor primitiv DVD Player er, sammenlignet
med iTunes. Via den side, som du har henvist til, har jeg fundet diverse
freeware, der kan bøde på programmets mangler, der bl.a. består i, at
man ikke kan navigere mellem DVD-ens tracks. Der er ikke engang en
tastaturgenvej til at rykke til næste afsnit. Det skal gøres i menuen.
Findes der ikke nogle konkurrerende DVD-playere?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 30-12-03 11:14

> [...]

> Tak for hjælpen. Hvis dette - hvad jeg går ud fra - er lovligt, kan man
> vel forvente, at nogle mere simple løsninger efterhånden vil blive

Det er lovligt, men du skal ikke regne med at Apple får lov til at
levere regionsfrie afspillere.

prøv en pile tast.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth,
FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT) - Kom bare an Rene

Fra : Michael Holm

Dato : 29-12-03 21:56

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Du skal tjekke hvad dit drev hedder. Det er ikke atapi
>
> Det kan f.eks. stå Pioneer og så et modelnavn. Når vi har det, kan vi
> nok brygge et eller andet sammen til dig.

mit drev hedder MATSHITA DVD-R UJ-816 (AL 15" PB)
(fra en som også kan vil havde hjælp :)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-12-03 22:13

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> mit drev hedder MATSHITA DVD-R UJ-816 (AL 15" PB)
> (fra en som også kan vil havde hjælp :)

Godt, at vi er flere, der tør stå frem efter års tavshed om dette
problem.

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-12-03 01:56

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> mit drev hedder MATSHITA DVD-R UJ-816 (AL 15" PB)
> (fra en som også kan vil havde hjælp :)

Den er desværre ikke nogen patchet firmware til, så du må ty til
programmet DVDReset, som du kan finde her:

http://195.134.134.27/downloads/macdvd/DVDReset_1.0b5.bin

De advarer dog om, at det kan lave ballade, læs selv her nederst:

http://www.wormintheapple.gr/macdvd/download.html

Fra : @hartmann-petersen(o~

Dato : 29-12-03 19:54

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]

Det vil nok være det samme i de fleste OS'er, eftersom det er en
hardware begrænsning i drevet. Derfor er det også en Firmware ændring
der skal til (dvs. ændring af softwaren i drevet)

> [...]
> playeren. Er dette virkelig en anerkendt officiel praksis? Det lyder
> fuldstændig vanvittigt. Gælder det også de almindelige -
Normale DVD drev, giver dig normalt muligheden for at vælge regionskode
når du skal se en film. En stand-alone afspiller, sælges typisk i et
bestemt geografisk område hvorimod DVD-drevet nok er lidt sværere at
afgrænse geografisk. F.eks. vil Pioneer ikke kunne gætte på, hvor Apple
vil sælge deres maskiner med SuperDrive, så det er ikke så nemt at låse
disse drev, da producenten (af dvd-drev) ofte sælger til andre
producenter (af computere), der nok vil få det lidt besværligt, hvis de
skulle holde styr på, hvor de forskellige DVD-drev blev brugt (dvs. i
hvilke maskiner, der så efterfølgende kun kan sælges i et bestemt område)

Men de dvd'er du køber i dk vil alle sammen kunne afspilles i din region
2 (eller hvad det nu er vi er i) og det er kun hvis du selv køber dvd'er
hjem fra f.eks. asien eller usa, du kan få fat i nogle versioner der
ikke kan afspilles i en kode 2 maskine.

Nogle forretninger sælger dvd'er der hører til i andre regioner, i
Danmark, men der er normalt gjort tydeligt opmærksomt på det.

mvh Joakim