Andet multimedie
bentjuul 3670
Extras
Fra : Jens Andersen

Dato : 29-12-03 17:23

Hej NG

Som relativ ny PS bruger er jeg løbet ind i et lille problem som følger.:
Hver gang jeg åbner et billede, åbnes det med funktionen EXTRAS (crlt+H)
aktiveret? Hvorfor det og, hvordan undgår jeg det, hver gang går jeg
pligtskyldigt ind i menuen VIEW - EXTRAS og fjerner fluebenet, men ved
næste billede er der atter flueben ved extras??
Findes der et godt bud på ovenstående i cyberspace??

m v h
Jens

Fra : Thomas Madsen

Dato : 29-12-03 17:45

Jens Andersen skrev:

> Som relativ ny PS bruger er jeg løbet ind i et lille problem som
> følger.: Hver gang jeg åbner et billede, åbnes det med funktionen
> EXTRAS (crlt+H) aktiveret?

Jeg ville have svært ved at undvære Extras. Hvis Extras er slået
fra, kan du f.eks. ikke se myrestien når du laver en markering
(altså markeringens kanter som ligner små myrer, som løber rundt
om det markerede). Hvad er det du er træt af at se, siden du vil
have Extras slået fra?

Madsen.

Fra : Jens Andersen

Dato : 29-12-03 19:25

Jeg er som sådanne ikke træt af se "noget", det der er mit spørgsmål, eller
rettere to, er, hvorfor er Extras aktivt hver gang jeg åbner et billede,
indtil i går kendte jeg ikke noget til Extras og det gør jeg for så vidt
stadig ikke. Myrestien som du taler om, er det den der kommer når du bruger
f.eks. lasso eller andet markerings værktøj, for så har jeg hidtil fået en
myresti unden at Extars var aktiv??
Når Extras er aktiv, er der så et lille symbol (et tal og ikon, jeg tror det
skal sybolisere et billede)? Hvis det ikke er tilfældet, kan du måske
fortælle mig, hvad tallet og ikonet gør godt for. Det sidder oppe i øverste
venstre hjørne, og forsvinder som sagt når deaktivere Extras (crlt.+H)

Med venlig hilsen
Jens

Fra : KNL DtP

Dato : 29-12-03 19:52

"Jens Andersen" <gogjand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når Extras er aktiv, er der så et lille symbol (et tal og ikon, jeg tror
det
> skal sybolisere et billede)?

I Photoshop 7 er det vist standart at Slices er slået til. Slices (ved ikke
hvad det hedder på dansk) bruges, når du vil dele et billede op i flere
stykker i bedste pizza-stil. Dette bruges i forbindelse med web-grafik, hvor
hvert stykke så kan komprimeres optimalt eller linke til bestemte sider o.l.

Du kan slå det fra i View > Show > Slices. På den måde bibeholder du stadig
din myresti og dine hjælpelinjer.

Når dette er gjort, vil Ctrl + H kun fjerne og vise disse værktøjer, og ikke
frembringe det mystiske symbol i venstre hjørne, som kan være forstyrrende
at se på.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 29-12-03 20:07

Jens Andersen skrev:

> [...]
> gang jeg åbner et billede, indtil i går kendte jeg ikke noget til
> Extras og det gør jeg for så vidt stadig ikke.

Extras er flere forskellige ting. Det er Extras der styrer om
myrestien i en markering er synlig eller ej. Det er også Extras der
bestemmer om målkurver, gitre, hjælpelinier, udsnit og anmærkninger
er synlige eller ej. Ved at fjerne fluebenet i Extras (eller ved
at trykke Ctrl + H), fjerner du alle disse ting i eet hug, hvis de
befinder sig i dit billede.

> Myrestien som du taler om, er det den der kommer når du bruger
> f.eks. lasso eller andet markerings værktøj,

Ja.

> for så har jeg hidtil fået en myresti unden at Extars var aktiv?

Prøv engang at slå Extras fra og lav så en markering i et billede
med f.eks. lassoen. Photoshop vil med det samme slå Extras til igen
for at vise dig myrestien. Hvis du på en eller anden måde kunne
tvinge Photoshop til ikke at slå Extras til automatisk, ville du
aldrig se en myresti f.eks.

> Når Extras er aktiv, er der så et lille symbol (et tal og ikon,
> jeg tror det skal sybolisere et billede)?

Nej. Det symbol du snakker om er en såkaldt Slice (udsnit på dansk).

> Hvis det ikke er tilfældet, kan du måske fortælle mig, hvad tallet
> og ikonet gør godt for.

Et udsnit laves med Udsnitsværktøjet (Slice Tool) som ligner
en skalpel, så du har sikkert på et tidspunkt valgt det værktøj,
hvilket har resulteret i, at Photoshop viser udsnittet i hvert
eneste dokument. Et udsnit kan f.eks. bruges til at optimere
billeder til webbrug med. Man kan f.eks. dele et billede op i
flere udsnit og komprimere hver enkelt udsnit med forskellige
indstillinger.

> Det sidder oppe i øverste venstre hjørne, og forsvinder som sagt
> når deaktivere Extras (crlt.+H)

Du kan slå det fra inde i menuen Vis > Vis > Udsnit (View > Show >
Slices). Inde i den menu ser du i øvrigt også hvilke funktioner
Extras giver mulighed for. Man kan sige at punktet Extras er den
overordnede funktion som styrer om samtlige funktioner i View >
Show er synlige eller ej. Inde i View > Show, har du så mulighed
for at slå enkelte af dem til eller fra.

Madsen.

Fra : Jens Andersen

Dato : 29-12-03 22:43

Tak for hjælpen med to gode svar, som på en enkelt, letforståelig og
konstruktive måde, fik løst mit "problem" (frustration). Svar som giver mig
yderligere vide om et stort program.
Tak og GODT NYTÅR
Hilsen
jens